vastliggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

vastliggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 19:43

Hoe kun je nou een paard dat vastligt het beste (veilig voor jezelf!) weer overeind helpen?

Gisteren lag het buurpaard van Gips vast. Ze ging dicht bij de wand van haar stal rollen, rolde om en lag vast. Ik zag het gebeuren. Ze bleef gelukkig gelijk doodstil liggen, verstijfd van angst volgens mij. Ze keek echt met zo'n blik van 'help mij', superzielig.
Met z'n 2en hebben we haar uiteindelijk weer terug weten te rollen zodat ze kon opstaan, maar dat was echt superzwaar! D'r hoofd lag verkeerd, ze moest ook echt nog over d'r hals heen gerold worden en dat is niet bepaald makkelijk want het weegt aardig wat zo'n paard! Voel het nu nog in m'n rug. Gelukkig was ze heel braaf, heeft zich amper bewogen en we konden op tijd aan de kant gaan toen ze opstond, maar bij een spartelend paard in paniek is het toch behoorlijk link zoiets!
Ik heb wel eens gehoord dat je aan de staart de kont van de muur moet trekken zodat ze zich dan tegen de muur af kunnen zetten en kunnen opstaan, maar ik zie mezelf echt nog geen 600 kilo trekken aan een staart! (Houdt die staart dat?)

Het was echt puur onhandigheid van dat paard, want die boxen zijn hartstikke groot, daar kunnen ze echt makkelijk in omrollen, maar dan moeten ze wel in het midden gaan liggen!

Nulla tenaci invia est via


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 19:54

Ik denk dat het ook uitmaakt of het paard er vrij rustig onder blijft (zoals jullie gelukkig hebben gehad) of dat het paard helemaal gaat flippen! En hoe je dat moet doen zonder zelf gevaar te lopen is (lijkt mij) heel erg afhankelijjk van hoe het paard vastligt. Mij lijkt het veiliger om aan zijn voorbenen te gaan sjorren dan aan zijn achter benen, maar of dat waar is???

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:01

Ik laat altijd 1 iemand het hoofd vasthouden zodat ie stil blijft liggen. Daarna doe ik een longeerlijn om de voorbenen en trek hem zo over zn rug de andere kant op. Alleen wel uitkijken dat buiten bereik vannde benen blijft.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:07

gelukkig heb ik t nog nooit meegemaakt dat een paard vast ligt. paarden op mn werk staan op zaagsel, een flink pak. de zijkanten zijn hoger opgestoken zodat als ze naar de zijkant rollen, altijd weer terugrollen. heel handig

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Re: vastliggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:19

Margreet schreef:
Het was echt puur onhandigheid van dat paard, want die boxen zijn hartstikke groot, daar kunnen ze echt makkelijk in omrollen, maar dan moeten ze wel in het midden gaan liggen!

Juist in grote boxen ligt een paard eerder vast.
In kleinere boxen dus de gewone 3 x 3 m. gaat een paard vaak alleen maar liggen en rolt niet om, dus ook minder kans met vastliggen.

Verder weet ik geen tips voor je als een paard ligt te spartelen.
Ik heb het gelukkig ook nog niet meegemaakt.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:25

Heb het met de kleine stalletjes bij ons helaas maar wat vaak meegemaakt.....
Wat je schrijft over aan de staart trekken wordt idd vaak gedaan maar ik heb dat ook een keer geprobeerd en de staart houdt het wel hoor, ik alleen niet.... , dat lukt mij alleen als de boer erbij is maar hij doet alles nogal hard handig, paarden raken dan vaak totaal in paniek en rollen daardoor zelf weer om.
Wat ik vaak doe met een paard wat totaal ligt te flippen is op zijn hals gaan zitten, ziet er erg vreemd uit maar het werkt het beste, als hij zijn hals niet kan optillen kan hij niet veel meer doen, dan gaan er longeerlijnen om de voor en de achterbenen en de mannen die in de buurt zijn moeten er dan aan geloven, die mogen trekken zodra ik van de hals afstap en het hoofd begeleid met het omrollen, dat heeft tot nu toe nog het best gewerkt maar er zal best een dag komen dat ook dit niet meer werkt bij die stupide kleine hokjes waar ze bij ons in staan...

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: vastliggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 20:33

runningkawa"]
[quote="Margreet schreef:
Het was echt puur onhandigheid van dat paard, want die boxen zijn hartstikke groot, daar kunnen ze echt makkelijk in omrollen, maar dan moeten ze wel in het midden gaan liggen!

Juist in grote boxen ligt een paard eerder vast.
In kleinere boxen dus de gewone 3 x 3 m. gaat een paard vaak alleen maar liggen en rolt niet om, dus ook minder kans met vastliggen.
[/quote]

In een hok van 3x3 zou ik m'n paard dus niet willen hebben, maar dat terzijde... Dit was in een stal van ik schat zo'n 3,5 bij 4,5 of nog iets groter.

In theorie heb je gelijk, maar een paard dat hard gewerkt heeft, bezweet is, jeuk heeft, gaat gewoon rollen. Of z'n stal nou groot of klein is. Sommige paarden rollen altijd om, andere paarden nooit. En feit is dat als een paard omrolt hij in een grote stal minder snel vast ligt dan in een kleine.

Wat me vooral tegenviel is dat het zo ontzettend zwaar was! Weer terugrollen klinkt zo makkelijk, maar je moet toch even een partij kracht zetten om zo'n dier over z'n schoft heen te rollen! Trekken aan een longeerlijn gaat dan misschien makkelijker, ook omdat je dan met meerderen kunt trekken.

Dit paard bleef gelukkig ontzettend rustig. Lag echt gewoon op hulp te wachten, ze staat er nog niet zo lang, is van een andere stal gekomen, misschien heeft ze het al vaker meegemaakt, ze ligt en rolt vaak.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers