Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 22:56

Ik heb de keus gemaakt om een veulen te willen fokken bij mijn merrietje
Voor eigen gebruik, dus niet voor verkoop.
De bedoeling is een dressuurpaard te fokken.

De vader van mijn merrie is Farrington
mv is Junior STV
mmv is Variant.

Het karakter is goed, en dat wil ik zo houden.
Het achterbeen tilt ze heel goed omhoog, en ook dat wil ik houden/verbeteren.
Het voorbeen is ook vrij goed, maar mag meer weggegooid worden.
Haar bouw is chique toch wat hoekig. Als grap zeg ik wel eens, ze lijkt op een tuiger. Dat punt zou ik willen veranderen.
Dus het iets minder tuigerachtig, iets chiquer gevormd hoofd en de rug.

Nu is ze vrij klein (1.60?) en voor mij hoeft het geen mega paard te worden, maar veel kleiner is ook niet de bedoeling. Dus zo rond de 1,60/1,65 is goed genoeg.

Zelf heb ik Painted Black in het achterhoofd, omdat deze naar mijn smaak erg leuke veulens laat zien. Punt is alleen de stokmaat. In de lijn van mijn merrie zit het gemiddelde op 1,65m. Farrinton, Junior STV en Variant zijn als ik me niet vergis alledrie groter, en toch geeft Farrinton vaak kleintjes.

Afbeelding

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 01:30

hmm ben hard aan het denken geslagen en even me hengstenboek doorgebladert.... het tuigerachtige wat jij bedoelt en wat ik dan ook wel zie in de fotos heeft ze toch van haar vader Farrington, dat is namelijk een ouderwts type vind ik zelf, ook al wel een vrij oude hengst. De lijn van moederskant ken ik wel, ala Stoeterij t Vierspan gefokt, was mijn vorige paard namelijk ook. je wilt een dressuurpaard fokken, ik zat al te denken aan een chiqeu hengst(ook om dat grove/tuigerachtige er wat uit te krijgen)
zat zelf te denken aan Kennedy(Ferro x Saluut) geeft over t algemeen fijne paarden, fokt iets groter, zodat je ook niet een te klein veulen krijgt maar precies jou maatje

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 01:32

Ik ken Kennedy niet goed genoeg, omschrijving klinkt wel goed.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 02:14

Ze is niet grof gebouwd, juist helemaal niet.
Ze heeft wel een wat groffere benen, en (niet lachen) en brede staart wortel Tong uitsteken
Ik mis in haar het chique zijn.
Haar hoofd is te recht, haar hals te smal, maar de rest van het lichaam is zeker niet verkeerd.
Waar ik zeker een verbetering in wil proberen te krijgen is haar rug.

Zou iemand het ook aandurven mijn eigen keuze te beoordelen?

Oh en niet te vergeten haar karakter, die ik niet verloren wil laten gaan.
Ze is enorm lief en nuchter.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 02:26

Je zoekt om bevestiging, je moet je gevoel laten spreken.

Welke hengst vind jij passen?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 02:32

Is het niet zo dat Kennedy vaak kleintjes geeft?

Ik heb een aantal jaar voor een fokker gereden, en ondanks dat ik al vele veulens voorbij heb zien komen, was ik dit jaar op slag verliefd op het Painted Blackje. (en de koopster ook, foto zie profiel)
Dus naast de andere adviezen, hoor ik over Painted Black ook graag wat reacties.
Ik moet het nog allemaal leren, dus alle hulp is welkom.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:36

kennedy geeft inderdaad niet zulke heele grote paarden maar wel met een fijn karakter

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:10

Kennedy fokt inderdaad naar beneden. Zijn overigens ook wel behoorlijk grote kennedy's. maar vaak zijn het toch wel kleintjes. Heb zelf ook een 3 jarige kennedy van 1.58. Moeder was 1.65.
Karakter van deze is wat wisselend, ene moment kan ik er alles mee, andere moment is ze onwijs dwars. Ze zijn vaak wat drammerig.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:27

ik ken zelf een aantal grote kennedys, ik bedoelde trouwens niet dat ze grof gebouwd is hoor!wat ik hier mee bedoelde is dat jij zei over dat tuigachtige, begrijp je?misschien een beetje verkeer omschreven.
verder vind ik painted black ook een hele goede keuze voor jou merrie, maar je moet doen wat je gevoel zegt!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 12:40

Princess schreef:
verder vind ik painted black ook een hele goede keuze voor jou merrie, maar je moet doen wat je gevoel zegt!!!

Ben lerende Knipoog
Wil ook graag weten waarom jij PB een goede keuze vind?

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:51

Misschien OOSeven?
Mijn merrie is ook wat grof in haar bouw ( men vergelijkt haar wel eens met een Fries) en heb een super chique veulen gekregen. *LOL*

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:51

Vraag Merilyn eens waarom zij voor PB en Florencio heeft gekozen.

Als je dat wilt doen natuurlijk... haha

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 13:02

Zit in mijn Outbox Adriana. Had haar van de week al aangesproken.

OOseven is niet echt wat ik zelf in gedachten heb, vind daarvan het voorbeen te strak. Het hoeft ook niet perse een donker kleurtje te hebben hoor Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:33

holly schreef:
Nu is ze vrij klein (1.60?) en voor mij hoeft het geen mega paard te worden, maar veel kleiner is ook niet de bedoeling. Dus zo rond de 1,60/1,65 is goed genoeg.

Zelf heb ik Painted Black in het achterhoofd, omdat deze naar mijn smaak erg leuke veulens laat zien. Punt is alleen de stokmaat.


Dan zou ik dus eerder naar zijn vader Gribaldi toe gaan.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 13:36

Kan iemand me tevens helpen met deze gedachten.
v, mv, mmv, zijn alledrie boven de 1,65. Haar vader is 1,70m, maar geeft toch vaak kleintjes.
Tellen die stokmaten dan ook niet mee?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:47

Wat jij wilt, vind je bij florenstan- en zonen.
goed in het hoofd, mooi luxe koppie, iets luxer beenwerk, rond kontje, dressuurbloed en capaciteiten, 'losser' voorbeen...
Yep, ik ging flink hopen dat Florencio komend voorjaar nog in Nederland ter dekking staat

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:49

holly schreef:
Kan iemand me tevens helpen met deze gedachten.
v, mv, mmv, zijn alledrie boven de 1,65. Haar vader is 1,70m, maar geeft toch vaak kleintjes.
Tellen die stokmaten dan ook niet mee?


ER zijn merrielijnen waarbij de hengstveulens uitgroeien tot grote paarden met een zelfde maat als de vaderlijn, en de merrieveulens heel fijn aan de kleine kant blijven.
Ikzelf heb ook zo'n exemplaar; merries uit de lijn halen krapaan de 1.60m., terwijl de jongens dik de 1.65m. voorbij gaan. Soms zou je dus echt gaan hopen op een hengst Nagelbijten / Gniffelen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 14:08

En hoe dokter ik dat dan uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:08


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:13

Donnerhall en/of Pik Bube wil nog wel eens een wat ouderwets type geven... niets mis mee verder hoor, maar ik had begrepen dat je een iets luxer type dan de merrie wilde, met zo'n modern afgedraaid kontje.

Rohdiamantjes geven dat wel, dat zijn leuke vriendellijke paarden. Mijn Royal Dance (=Rohdiamant) hengst komt uit een etterbak van een merrie, maar [naam verwijderd] is zooo braaf, die kan je ontwormen zonder halster om. Heel lief dier, en dat hoor je vaker over die vaderlijn.

Ook interessant voor jouw is wellicht Rubiquil; het gerucht gaat dat ie ouderwets en plomp zou geven, maar niets is minder waar. Regelmatig zie je hele mooie luxe hoogbenige nafok van hem, met een mooi koppie, goed berijdbaar karakter, echte dressuurpaarden. Denk dat het bij jouw merrie wel zou passen, ruglengte is wel een aandachtspunt. En je loopt idd kans dat het type toch neit zo modern wordt als bij bijvoorbeeld een Florestan. Ik heb in 2002 gedekt met Rubiquil, en het resultaat is inmiddels dik 1 jaar oud. Een heel luxe poppetje, fotos in mijn profiel.

Ik vind het voorbeen van je paard niet echt aan de lange kant; PB is een Grib x Ferro, en Ferro's staan bekend om beperkte lengte voorbeen. Dat hoeft niet een groot nadeel te zijn (FErro presteerde er niet minder om), maar mooier is iets langer. Te lang is ook niet goed. Maar om die reden zou ik zelf met jou merrie eerder rechtstreeks naar Grib gaan dan naar PB. Grib rechtstreeks zou weer eens zo'n slaapverwekkend achterbeen kunnen geven; wees er zeker van dat je merrie zelf snel is daarin, en dus iets daarop toe mag geven.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:17

Ik heb zowel een kennedy als een negro. Beide dus een ferro. ze hebben geen kort voorbeen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 14:22

Royal Dance heb ik alleen nog maar mega paarden van gezien, en om nou met een takelwagen op het paard te kunnen komen, zie ik ook niet zo zitten Tong uitsteken Maar als iemand andere stokmaten heeft?....

Qua karakter ken ik ze alleen maar super braaf, echt perfect, maar qua stukjes lijf, vind ik het te los van elkaar allemaal, of ligt dat dan weer aan mij?

Hier trouwens het hoofd wat ik graag chiquer gevormd zie
Afbeelding

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:36

Pib krijg je een E-pony van denk ik. Zou ik iig niet doen. Het is wel een chique de friemel hengstje maar niet passend bij jouw paard.

Rubin Royal zou ook kunnen, vind ik een geweldige hengst met erg fijn bloed. (en hij kan nog springen ook in tegenstelling tot PIB)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:41

Zo raar is dat koppie van die merrie helemaal niet hoor
Maar jij wilt vast zo'n deftige deukje in de neusrug, of niet dan?
Daarvoor moet je bij Rubinstein nafok zijn; die geven dat vrij vaak door.

Mijn Royal Dance is uit een merrie van 1.63m., hij zal een 1.65m. worden. Op 22 maanden oud is hij gemeten op 1.60m. Ter info. HEt zal geen kasteel van 1.70 worden Knipoog
Laatst bijgewerkt door Dees op 08-08-04 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 14:52

Waarom zou je PB niet doen met mijn merrie, ik zoek juist chique de friemel? (uitleg is altijd handig)

Springen, hoeft het niet, want ik durf dat toch niet.

Nee hoor. lelijk is ze zeker niet, anders had ik ook niet gekocht, maar ze mist wat meer vormpjes hier en daar. Idd wat jij zegt.