Scheurende hoeven en een tweetje op de straal.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Scheurende hoeven en een tweetje op de straal.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 21:30

Kan iemand me helpen hoe ik erger kan voorkomen?

Syta is goedgekeurd voor de sport vandaag, zo ik nu echt aan de slag kan gaan!

Maar de scheuren in de hoeven zijn vreselijk, van onder naar helemaal boven! Hoefsmid zegt dat hij er eigenlijk weinig aan kan doen en bekapt haar netjes. Dus op aanraden van de VA vandaag begin ik toch maar met biotine? Is er een ander vervangmiddel? Wie kan me helpen?

Ook beginnende scheuren kun je stoppen door een horizontale lijn erin te trekken, maar met wat voor 'gereedschap' kan ik dat doen, zonder het te beschadigen?

En dan de 2 op de straal, ik neem aan dat met beweging en regelmatig bekappen zoiets niet verder op kan lopen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:35

Ik zou niet zelf met die hoeven aan de gang gaan. Misschien kan hij beter op ijzers, dan heb je ook minder last van scheuren. Een 2 op de straalbeentjes is trouwens acceptabel hoor.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 07:19

Nee, ijzers is geen oplossing volgens de hoefsmid en DA (afzonderlijk van elkaar gevraagd), kreeg juist de tip om biotine te gaan voeren.

Ik weet dat een 2 op de straal acceptabel is, alleen zei de DA dat we er goed voor moesten zorgen dat het geen 3 werd....

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 07:44

biotine zal wel op den duur kunnen gaan werken, maar dan kan het telaat voor de hoeven zijn. De hoeven goed nathouden en niet invetten. Als jouw paard veel in de wei staat kun je een modderpoel maken op de drinkplek, zodat ze automatisch in het water staat tijdens het drinken.

(Bij ons gaan de paarden wel op ijzers als er zulke problemen zijn zoals Syta heeft)

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:35

Horizontal streep maken in de hoef heeft weinig zin (misschien gewoon zelfs geen zin?)
Beter is "lucht leggen", dus zorgen dat de scheur niet op de grond komt bij het landen van de voet, je smid weet vast wel wat dit is.
Biotine bijgeven is een goed idee, maar kijk wel wat je koopt, want je hebt er helaas heel wat verschillende merken in...

Groeten,
Fred.

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 18:08

We gaan nu eerst biotine voeren en de hoeven nat houden en dan er vet over heen smeren (zodat ze alsnog na het natmaken niet uitdrogen) En ik heb Equi Biotin gekocht en daar beginnen we mee te voeren. Een maatschepje per dag want we beginnen ook Pavo condition te voeren, wat ook Biotin bevat.

Daarnaast komt ze waarschijnlijk op ijzers te staan met zooltjes, maar daar moeten we nog eens goed overleg hebben met de hoefsmid.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:41

Citaat:
vet over heen smeren


foute boel, moet je juist niet doen. Heb hier ervaring mee gehad.Kijk anders even op hoofcare.nl /hoefverzorging Lachen

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:37

oei oei ,)

vet smeren ; nooit doen.
ijzers onder : liever niet.
ijzer met zool : lliefst zo weinig mogelijk !

Best is echt blootsvoets laten hoor... maar wel de scheuren goed bijhouden. Biotine geven en vaak in het water zetten kan echt geen kwaad!

Maar dat is mijn mening als hoefsmid natuurlijk...

Groetjes,
Fred.

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 07:58

Vet overheen doen we pas als we de voeten geweekt hebben in water Knipoog Sorry voor mijn onduidelijkheid. Vooral omdat het nu zo vreselijk droog overal is.

En de ijzers met zooltje komen iets later als het goed uitgegroeid is.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:07

Citaat:
Vet overheen doen we pas als we de voeten geweekt hebben in water


niet goed dus, want dan kan de volgende dag het water niet meer in de hoef trekken, omdat water niet in vet dringt

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:17

i.p.v. vet kan je beter Hoefvocht of Rainmaker (paardendrogist) op de hoeven smeren, dat trekt er direct in en sluit niet af, zoals vet


lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:50

Mijn pony had ook altijd scheuren, had veel geprobeerd, snee erboven om te stoppen gaatje boren om te stoppen vetten olieën biotine water speciaal voer voor de darmen zodat die meer voeding goed zouden vertern, uiteindelijk kwam ik dit tegen en bij mij helpt het goed, al weet ik dat veel bookers het niet ens met mij zullen zijn Lips are sealed Lips are sealed
www.paardnatuurlijk.nl dan zoeken naar natuurlijk bekappen.

Van de 9 pony's bij mijn thuis zijn er 2 normaal bekapt, die hebben nogal brokkel hoeven, alle andere niet.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 08-08-04 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:04

Mijn pony had ook altijd verschrikkelijke scheuren in zijn hoeven.
Biotine werkte zeer weinig tot niet.
Mijn pony heeft daarbij ook nog eens onwijze platvoeten.
IJzermaat 3 bij een fjord is groot
Taco staat op klapijzers met een leren zool en daartussen hennep.
Iedere dag laat ik zijn hoeven een half uur weken en smeer ze in met een mengsel van zonnebloemolie en azijn. Dit werkt super

<3 Galanto <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mel80life, prii_boy, rosslover, uxgranta, YandexBot en 49 bezoekers