zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 19:38

ik mag binnenkort beginnen met het inrijden van een Yfke, friesche merrie, (in mei begin ik ermee als bonanza dr zwangerschapsverlof heeft) maar hoe kun je het beste goed zadelmak maken, daar wil ik dan binnenkort rustig aan mee beginnen....
Van de een hoor ik je moet eerst loslaten met gewoon zadel op, de ander zegt tegen mij dat ik eerst gewoon paar keer zadel erop meot leggen en dan met zadel op gaan wandelen en dan er wat aan gaan hangen, enz.

Wat is nu de beste manier om zadelmak te maken???

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 19:46

Eerst moet je heel goed met het dier kunnen longeren. Hij moet perfect luisteren naar stem, houding en andere hulpen. Dan ga je een keer longeren met hoofdstel in (teugels eraf halen!), dat doe je een paar keer.
Dan ga je een paar keer longeren met een longeersingel erbij om, ook dat doe je een paar keer.
De volgende stap is simpel: een paar keer longeren met een (oud) passend zadel op. De eerste keren haal je de beugels eraf.
Doe een keer de beugels aan het zadel en laat ze een paar keer tegen de buik van het paard vallen (niet met longeren hoor, gewoon als ie stilstaat), dan went ie daar ook aan. Dan ga je er een keer overheen hangen.

Als dat allemaal goed gaat, dan pas is het verantwoord om er een keer op te gaan zitten.
Hoe snel dit allemaal gaat, dat is totaal afhankelijk van hoe snel het paard iets oppakt en van de longeerder/ruiter. Als iemand al 40 paarden heeft ingereden, dan gaat het stukken sneller als wanneer iemand er nog geen één heeft ingereden.

Maar het belangrijkste: ga NOOIT alleen aan de slag met een jong paard. Wees altijd met z'n tweeën, en als er iemand voor het eerst op gaat, voor het eerst longeren, het eerst een zadel, enz; dan is het nog makkelijker en veiliger om met minimaal 3 mensen te zijn.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:12

Lees anders het boek "Paardrijden met Nathalie Penquitt" eens, daar wordt precies stapje voor stapje beschreven hoe je een paard laat kennismaken met harnachement en nieuwe situaties en hoe je het dier dan langzaam maar zeker zadelmak kunt gaan maken en rijklaar maakt. Ook staan er veel foto's in en alles gaat op een weloverwogen, paardvriendelijke manier.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:24

ik heb heel veel aan het boek van:

basisafrichting van een paard

ik weet zo gauw de schrijver niet sorry

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:33

Het boek dat Coby aandraagt is inderdaad een erg goed boek. Echt een aanrader! 'De basisafrichting van een paard' vind ik persoonlijk een stuk slechter. Ik vind dat boek vrij achterhaald, minder paardvriendelijk en op een saaiere manier geschreven.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 20:45

ze is betuigd dus singels en hoofdstel is ze gewent....
Longeren moet ze nog leren, maar dan meot ik eerst zorgen dat ik een stuk weiland kan afzetten of dat ik haar meeneem naar de manege...
maar bedankt carola en is dat boek ook in de bieb verkrijgbaar?

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:58

hoi, ja ik doe meestal aan de longe een zadeltje op zonder fratsen. dus geen dekje, beugels.
en dan knallen maar, of niet.
en daarna doe je de fratsen er wel op.
ik doe het by the way wel altijd in mijn eendje.
als je tips wilt hoor ik het wel!
groetjes fenna

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:02

Ik ga helemaal met carola mee!!!