[NH] Join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

[NH] Join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 18:38

Ik las net ergens op internet dat een meisje join-ups deed bij haar paard. Nu ben ik benieuwd wat het is...

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:47

je paard zegmaar uit de kudde sturen, zodat hij bij je terugkomt en alles doet om maar lief te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:54

Dit past meer bij uit het zadel, zal even mod tippen.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:34

Ik verplaats het topic even naar Uit het Zadel Lachen

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 20:51

ok, sorry Bloos

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:25

Je weet niet wat join-up is dus weet je ook niet waar het hoort.

Join-up is kort gezegt een paard in een afgezette ruimte voor je uitdrijven net zo lang dat het paard zich geheel overgeeft en jouw volgt.
De geestelijke gedachten hierbij is dat je het paard uit de veiligheid van de kudde(jij) stoot en hem dus eigenlijk de dood in drijft. Hierop zou het paard zich snel gaan overgeven(likken, smakken, hals laag) om maar weer in de kudde opgenomen te worden. Door deze methode vertel je het paard je bent niks en mag blij zijn dat je nog bij mij mag wezen. Je maakt van je paard een slaaf zonder eigen mening.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:28

josien schreef:
Je weet niet wat join-up is dus weet je ook niet waar het hoort.

Join-up is kort gezegt een paard in een afgezette ruimte voor je uitdrijven net zo lang dat het paard zich geheel overgeeft en jouw volgt.
De geestelijke gedachten hierbij is dat je het paard uit de veiligheid van de kudde(jij) stoot en hem dus eigenlijk de dood in drijft. Hierop zou het paard zich snel gaan overgeven(likken, smakken, hals laag) om maar weer in de kudde opgenomen te worden. Door deze methode vertel je het paard je bent niks en mag blij zijn dat je nog bij mij mag wezen. Je maakt van je paard een slaaf zonder eigen mening.


sorry vind deze reacties heel erg overdreven zeg!
dat je het niet met de methode eens bent, oke, maar boor hem dan niet de grond in,
want zijn wel degelijk mensen die deze methode met succes gebruiken,
erg onvolwasse gedrag vind ik dit josien!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:32

josien schreef:
Je maakt van je paard een slaaf zonder eigen mening.

>;)
Een paard is ook een slaaf van de mens. We berijden ze.. Ze moeten luisteren naar ons.. Het is dat ze niet kunnen koken en schoonmaken Clown

beautyfan

Berichten: 301
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:34

Ik heb een paar boeken gelezen (Heartland) en daar wordt uitgelegd dat een join-up wordt gebruikt om een paard je te laten vertrouwen en te om te laten zien dat je het beste met hem/haar voor hebt. In het boek wordt het ook gebruikt om een paard te laten ontspannen. Er zijn verschillende manieren om een join-up te doen maar in het boek draait ze met haar vinger(s) rondjes over het lichaam van het paard over de spieren. Nou ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb gemaakt. doei doei

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:36


beautyfan

Berichten: 301
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:49

Dit is wat ik ervan begrepen heb uit het boek Knipoog

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:55

beautyfan schreef:
Ik heb een paar boeken gelezen (Heartland) en daar wordt uitgelegd dat een join-up wordt gebruikt om een paard je te laten vertrouwen en te om te laten zien dat je het beste met hem/haar voor hebt. In het boek wordt het ook gebruikt om een paard te laten ontspannen. Er zijn verschillende manieren om een join-up te doen maar in het boek draait ze met haar vinger(s) rondjes over het lichaam van het paard over de spieren. Nou ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb gemaakt. doei doei

idd, heb ik ook gelezen en ik ben er absoluut voor.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:16


patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 14:57

tnx voor al jullie reacties!!! Haha!:D

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:13

ik heb er les in gehad(naja in freestyle, en daar komt dit ook in voor)
het is dat jij (moet de alfa merrie voorstellen) het paard weg jaagt (uit de kudde). en dan moet het paard opengegeven moment zich over te geven.

het gaat als volgd.

jij jaagt het paard weg (beste is het omn het in een longeer bak te doen)

dan moethet paard zijn/haar oor aan jou kant(jij staat uiteraard in het midden) dan moet het oor naar jou toe staan gericht.

daarna moet het paard zijn/haar hals nek naar beneden doen.

daarna moet die gaan knarsen met zijn/haar tanden of gaan likken.

dan zegt die dat die zich overgeeft. en naar je toe wilt komen.

dan nodig jij je paard uit om naar je toe te komen, komt die naar je toe beloon je hem/haar, en dan laat je je hand bij het mond van het paard en dan moet jij weg lopen en het paard moet jou volgen.

als het pard nou niet naar je toe komt als die heeft geknarst of gelikt dan stuur je hem weer weg en doe je het opnieuw..


PS: SOMS KAN HET HEEEL LANG DUREN DAN MOET JE NIET OPGEVEN ,, EEN ONAF GEMAAKTE JOIN UP IS SLECHTER DAN GEEN JOIN UP!!
dus als je er aan begind afmaken!!
anders denk het paadr dat hij/zij de baas is.

het si dus kortom dat het paard jou gaat leren vertrouwen en dat jij de alfa merrie bent.
maar er is wel verschil je moet GEEN SLAAF van je paard maken!! MAAR DE BEDOELING IS DAT HET PAARD VERTROUWEN IN JE KRIJGT EN DAT JIJ EEN WOORD MET JE PAARD!! (VRIENDJES WORDEN Ach gut IS OOK BELANGRIJK)!!

dus jij respect voor je paard en het paard voor jou respect!!
maar het paard moet wel onthouden dat jij de alfa merrie bent!


ik hoop dat je er wat aan hebt
groetjes sanne

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:35

Het paard in die kudde weet allang dat het paard de alfa merrie is. Dit is een manier om een paard te staffen als hij iets geweldigs verkeerd heeft gedaan.

Een join up heeft niets met vertrouwen te maken maar met volledige overgave van je paard. Jij straft hem ontzettend zonder dat hij ooit een pas verkeerd heeft gezet en hij geeft zich vervolgens over omdat jij hem verteld dat hij anders uit de kudde wordt gezet.

Vetrouwen krijg je door gewoon consequent en correct om te gaan met je paard.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:45

ja dar heb je gelijk in maar vertrouwen en RESPECT voor elkaar speelt gewoon ook een hele groote rol erin klaar zo denk ik erover!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:56

Ik snap het niet helemaal meer. Is en join- up nu slecht of niet? Verward

Ik gebruikte deze manier bij een hele lastige shet wel eens om vertrouwen te krijgen...dat is ook gelukt met de join- up.

Maar als hij dan eens stout was ofzoiets...dan moest ie ook een join- up doen en dan was het weer goed. Misschien voelde die zich dan bedreigd? Verward Verward Verward

NandaHaarlem

Berichten: 57
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:46

Marwszjeuh schreef:
>;)
Een paard is ook een slaaf van de mens. We berijden ze.. Ze moeten luisteren naar ons.. Het is dat ze niet kunnen koken en schoonmaken Clown


een paard is van nature onderdanig en wil juist een leider hebben, slaaf wil ik het niet noemen.. maar als ze konden koken en schoonmaken... lijkt me handig Haha!

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:47

gelukkig zijn hier verder nog geen topics over Tong uitsteken

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:27

marleendv_88 schreef:
Ik snap het niet helemaal meer. Is en join- up nu slecht of niet? Verward

Ik gebruikte deze manier bij een hele lastige shet wel eens om vertrouwen te krijgen...dat is ook gelukt met de join- up.

Maar als hij dan eens stout was ofzoiets...dan moest ie ook een join- up doen en dan was het weer goed. Misschien voelde die zich dan bedreigd? Verward Verward Verward


of de join-up slecht of goed is verschilt per mens,
ik ben zelf voorstander van de join-up, maar ken er dus genoeg die die mening niet delen,

en wat betreft jou shet, waarom zou hij zich bedreigd moeten voelen,
het geeft hem juist het gevoel van: oke zij is mijn vriendin-leider,

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:18

Ja...dat was zo
Ikke was zijn grote vriendin...maar hij had een trauma aan mannen Verward en nu is ie weg Huilen
Ik heb nu een Shet en die snapt niets van join up En ik doe precies hetzelfde als bij de vorige...
Zou dat ook kunnen komen omdat die merrie de leidster van de kudde is?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:36

marleendv_88 schreef:
Ja...dat was zo
Ikke was zijn grote vriendin...maar hij had een trauma aan mannen Verward en nu is ie weg Huilen
Ik heb nu een Shet en die snapt niets van join up En ik doe precies hetzelfde als bij de vorige...
Zou dat ook kunnen komen omdat die merrie de leidster van de kudde is?

dat zou heel best kunnen,
in de natuur is zij een leidster, en is dan moeilijk voor het paardje om jou als leidster te aanvaarden.

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:59

Ik heb Join-up zelf ook bij drie paarden toegepast toen ik het ongeveer vijf jaar geleden leerde kennen. Ik had toen een reportage gezien van Monty Roberts die de methode bij een wilde mustang toepaste en ben er toen wat over gaan lezen.
Bij twee paardjes lukte het al de eerste keer, volgens mij omdat ze me al als leid(st)er aanvaardden. Maar 1 merrie, waar ik altijd al 'mee in de clinch' lag, die weigerde toe te geven. Het was dan ook de leidster in de wei (ze stonden altijd met een stuk of acht in de wei). Kheb het heel vaak geprobeerd maar het wilde maar niet lukken. Ik deed het ook altijd aan de longe in de wei omdat we geen bak ofzo hadden, ik denk wel dat als ik een goede ring had gehad waar ze in kon lopen het beter gelukt zou hebben.

Nu heb ik aan de univ het vak dierpsychologie gehad en ben ik er toch niet meer zo zeker van of deze methode wel paardvriendelijk is. De gedachte is dat je de communicatie van het paard gebruikt om hem duidelijk te maken wat je wil en daarom noemen mensen het paardvriendelijk.
Ik ben er zeker van dat het goed is om een paar keer te doen om er zeker van te zijn dat je paard jou als leider ziet. Maar ze zijn mensen die dit altijd doen bij het longeren of voor het rijden ofzo...om het paard respect te laten hebben...maar ik krijg meer en meer de gedachte dat je dan eigelijk het paard psychisch in de grond boort. in de natuur doet de alfamerrie dit 1 keer tov een opstandig veulen en vanaf dan weet het veulen wie de leider is.....is het dan niet een beetje bruut om elke keer opnieuw de trouw van je paard in vraag te stellen door hem telkens weer tot een join-up te dwingen? in de natuur gebeurt dit enkel wanneer een niet alfa paard een alfa paard 'bedreigd in het leiderschap' of wanneer het zich niet aan de regels van de kudde houdt. volgens mij moet je dus een braaf paard niet telkens dwingen tot join-up...maar dat is mijn mening he....

ik vind wel dat de mensen die zich met zo'n psychologische manier van rijden bezig houden ook moeten zorgen dat ze wat lezen en leren over de psyche van een paard....mentale schade kan soms meer aanrichten dan fyschisch volgens mij he....

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:22

marleendv_88 schreef:
Ik snap het niet helemaal meer. Is en join- up nu slecht of niet? Verward

Ik denk dat een deel van de verwarring komt doordat onduidelijk is wat een join-up nou precies inhoudt ... Sommigen hebben het over het paard door de bak jagen, anderen over het paard aanmoedigen om rondjes te lopen, anderen noemen join-up meer het resultaat van de oefening (het feit dat het paard je achterna komt, onafhankelijk van de methode).

Het paard de bak doorjagen lijkt me twijfelachtig, hoewel ik daar geen ervaring mee heb. Verder heb ik ook mijn twijfels of dat echt wel zo'n psychologische dreun geeft als sommige luitjes beweren, is daar geen onderzoek naar gedaan?

Als je heel relaxed longeert/loswerkt loopt het paard ook rondjes om je heen, en kun je ook krijgen dat het paard na afloop achter je aan blijft lopen. Dat heb ik wel eens meegemaakt, zonder dat dat nu mijn doel was, en een ervaren paardenmens die dat toevallig zag vertelde me dat dat join-up was ...

Er is in de andere topics al heel veel over join-up gezegd, maar al met al ben ik nog niet echt veel wijzer geworden