Cap vervangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Cap vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 20:36

Ik ben 5 weken geleden behoorlijk op mijn hoofd en nek gevallen. (zie [VvdD] Breek ik ook eens wat, breek ik meteen mijn nek ) Gelukkig had ik mijn cap op (GPA pikeur). Bij de casco is mij altijd vertelt dat je na een goede val de cap moet vervangen, ook al is die voor het zicht nog goed.
Is dit bij de GPA ook? Je ziet er niks aan.
En anders vind ik het toch wel een duur grapje

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:40

Ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde werkt als met intergraalhelmen. Als je met een motorhelm valt, moet je hem ook vervangen. Binnenin de schaal kan een breuk zitten, waardoor het effect van de helm (of in dit geval cap) voor een groot deel komt te vervallen *het breken van de impact*.

Je kan het navragen bij de importeur, die weten het zeker, en anders zou ik gewoon een motorzaak bellen. (spiekt even in onze motorhelmen: daar staat alleen E3 in)

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:52

ik ben ook eens heel hard gevallen (hersenschudding en meer) en ik had de cap ook gewoon op, in de eerst instantie zie je er niks aan maar later...
ik heb naar 3 weken dat ik weer ging rijden de cap vervangen, en dat was maar goed ook, dat ding was echt waardeloos toen daarna...
en uh verder veel sterkte

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:38

Kan je het eig. niet voelen of zo Verward Ik vroeg me dit ook al een tijdje af...

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:44

Heb geloof ik slecht nieuws voor je... heb even speciaal het GPA-gidsje wat bij mijn GPA cap zat voor je erbij gezocht...

Ik citeer: "Na een heftige botsing moet de helm, zelfs als er geen aanwijsbare beschadigingen te zien zijn, vervangen worden. In een dergelijk geval kan de beschermende laag de klap van de botsing opgevangen hebben en kan mogelijk daarom bij een volgende botsing niet meer naar behoren functioneren".

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:49

Indd vervangen
Ook al denk je dat er met je cap niks aan de hand is, uit voorzorg toch vervangen
Je eigen veiligheid gaat toch voor alles!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:56

Tsja dat is niet zo mooi, dan wordt zo'n cap ineens wel heel duur. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je de cap nog niet zo gek l ang had.
Het lijkt mij dat die caps hetzelfde zijn "opgebouwd" als de casco. Vraag het voor de zekerheid even na bij de fabrikant. Die kun je vaak een mailtje sturen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:15

@ Mikkie: Datgene wat ik hierboven heb getypt, komt rechtstreeks van de fabrikant, staat namelijk in het boekje van de GPA Lachen !

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 23:30

Hmmm dat is balen. Daar gaat mijn geld voor mijn nieuwe paard Boos!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 05:38

Inderdaad vervangen! Maar vraag anders eens aan de fabricant of ze je korting op een nieuwe willen geven in ruil voor de oude met een beschrijving van hoe je precies terecht bent gekomen. Ze kunnen dan zien of hij de val goed heeft doorstaan, en zo niet, de informatie gebruiken bij het ontwerpen van nieuwe caps. Of Pikeur dat doet weet ik niet, maar wie weet is het het proberen waard ... bij de mijne moedigen ze dat zelfs aan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:24

Guinevere schreef:
Inderdaad vervangen! Maar vraag anders eens aan de fabricant of ze je korting op een nieuwe willen geven in ruil voor de oude met een beschrijving van hoe je precies terecht bent gekomen. Ze kunnen dan zien of hij de val goed heeft doorstaan, en zo niet, de informatie gebruiken bij het ontwerpen van nieuwe caps. Of Pikeur dat doet weet ik niet, maar wie weet is het het proberen waard ... bij de mijne moedigen ze dat zelfs aan.


Welk merk cap heb jij dan? Toevallig een IRH?

channel

Berichten: 52
Geregistreerd: 27-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:40

tja...ik zou inderdaad een nieuwe cap kopen, tenzij je niks van de val voelt en ziet, dan zou ik gewoon er meej verder gaan:j...maare.....veiligheid staat voorop:j

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:30

imker schreef:
Welk merk cap heb jij dan? Toevallig een IRH?

Ja. Doen ze trouwens ook bij Devon-Aire ... vandaar dat ik dacht dat Pikeur het misschien ook doet.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:08

Gewelgig Guinevere, dan weet ik ook dat ik dat evt. kan proberen als ik een butsje maak met die van mij.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:24

Mij hebben ze toen ik mijn cap kocht gezegd dat het ook eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke je koopt, zolang ze aan die EN1384 voldoen. Ik liep namelijk te kijken naar een GPA of een LFA (of zoiets) maar die dingen waren eigenlijk immens duur, en de cap die ernaast lag koste zowat 1 tiende ervan. De vrouw van de winkel zei toen dat alle caps aan dezelfde norm voldoen, dus dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt of je een GPA of een gewone huis-tuin-keuken cap opdoet, mits ze gekeurd zijn natuurlijk.

En ja, normaal moet je alle caps met dat keurmerk na een stevige val vervangen (vandaar dat mijn voorkeur dus ook ging naar de goedkopere, als ik daarmee val ben ik niet gelijk een vermogen kwijt).

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:28

k heb het ook overal nagevraagd, welke caps nou het beste waren, en de GPA Pikeur is in Duitsland als een van de slechtste uit de test gekomen, die casco was het beste!! Dus echt zonde van je geld.. Maar je moet je cap wel vervangen hoor!!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:30

Ja, dat is bij de GPA ook, als je de gebruiksaanwijzing goed hebt gelezen had je het geweten! Na een harde val moet je altijd je cap vervangen!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:01

ik heb na een harde val ook een nieuwe cap gekocht.

was idd een duur grapje. vooral omdat mijn cap toen nog niet zo oud was.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:12

Guinevere schreef:
Inderdaad vervangen! Maar vraag anders eens aan de fabricant of ze je korting op een nieuwe willen geven in ruil voor de oude met een beschrijving van hoe je precies terecht bent gekomen. Ze kunnen dan zien of hij de val goed heeft doorstaan, en zo niet, de informatie gebruiken bij het ontwerpen van nieuwe caps. Of Pikeur dat doet weet ik niet, maar wie weet is het het proberen waard ... bij de mijne moedigen ze dat zelfs aan.

Idd, bij mijn helm (Casco) staat in de beschrijving dat ik 'm kan terug'verkopen' aan Casco voor de helft van het geld wat ik betaald heb als ik erop ben gevallen oid. Vind ik toch wel een handige regeling!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:17

Het schijnt dat sommige fabrieken 'm ook kunnen testen op die haarscheurtjes. Maar hoe dat precies werkt weet ik niet.

Ik heb mijn cap ook laatst vervangen omdat ik met de oude een aantal keer gevallen was en hij gewoon meer dan 5 jaar oud was.
Ik heb die oude cap nu in mijn auto liggen voor als ik ergens ben en iemand vraagt mij te rijden. Dan heb ik iig iets op mijn hoofd (ik kan vaak geen cap lenen ivm groot hoofd).