aan de teugel.... hoe opvangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

aan de teugel.... hoe opvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-02 19:43

ik weet niet of dit bij VMR of hier hoort maar ja....a ls orlando aan de teugel loopt doet ie dat ff en dan gaat z'n hoofd al weer omhoog. hoe zorg je ervoor dat hij aan de teugel blijft lopen? Verward alvast bedankt Knipoog


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:54

Daar schematisch te spelen en te drijven als in de stap het buiten been maar achter gaat drijfje aan en speel je met je binnenteugel en andersom het moet wel snwl gebeuren dus het is best lastig Haha! suc6

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 15:03

avantilover schreef:
Daar schematisch te spelen en te drijven als in de stap het buiten been maar achter gaat drijfje aan en speel je met je binnenteugel en andersom het moet wel snwl gebeuren


Zagen dus Misselijk

Zeker niet met je handen beginnen te kneden, rotzooien of wat dan ook. Van achter naar voren in de hand drijven. En dan bedoel ik niet je handen heel stijf houden, maar gewoon meegan met de mond. Ik denk dat je het beste goede instructie kan gaan nemen. daar hebben jij en je paard/pony het meeste aan.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 15:18

avantilover schreef:
Daar schematisch te spelen en te drijven als in de stap het buiten been maar achter gaat drijfje aan en speel je met je binnenteugel en andersom het moet wel snwl gebeuren dus het is best lastig Haha! suc6


Inderdaad dit is gewoon zagen wat je zegt!!!
Je kan het beste gaan lessen en niet gaan prutsen zelf. Wat avantilover hierboven beschrijft is echt zagen en dat is zeker niet de goede manier!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 21:34

Hoi, ik heb ook nog even een vraagje tussendoor als dat mag...
wanneer noemen jullie iets zagen??? Zagen is toch als je links, rechts, links, rechts, enz. aan de teugel trekt??? Toch??? Of niet? Verward
Als je je hand 'op de plaats houdt' (ik bedoel dus niet vastzetten ofzo) en alleen met je vingers beweegt, alsof je piano speelt dan is dat toch geen zagen??? Of wel?

Druk druk druk... Knipoog

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 09:17

Als je alleen met je vingers speelt, zoals je zegt, dan komt er een periode dat het paard is 'afgestompt' hierop en je moet dan steeds meer met je vingers spelen (uiteindelijk wordt dit zagen) voordat-ie reageert.
Dus beter is op de andere manier, met goede instructie, leren aan de teugel te rijden.
Veel succes en vooral... veel geduld gewenst! Knipoog

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:10

Uh, tja, maar mijn instructeur zegt juist dat het zo moet... hand wel op de plaats, niet vastzetten natuurlijk, maar wel ontspannen op de plaats en dan met je vingers een beetje pianospelen, alleen met je vingers bewegen dus en niet met de duim, zo is het mij geleerd, door alle instructeurs Verward
Verder wordt dat me altijd vertelt dat het zo moet en ik dacht dat het trekken van het bit naar links en rechts enzo zagen was Verward
Ik wil paardvriendelijk zijn, maar zo is het mij wel helemaal geleerd!?!?

Druk druk druk... Knipoog

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:16

Das echt geen zagen. Trouwens dat zegt mij instructrice ook Tong uitsteken En die weet er heeeel veel vanaf. En la je het rustig doet

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:28

nee das echt geen zagen hoor.
sorry hoor, maar als je kleine op houdinkjes met je binnenhand maakt en dan met je been aandrijft noem ik dat geen zagen.
zagen noem ik dat als je flik in die bek gaat liggen rukken of de hele tijd van links naar rechts en dan weer van links naar recht.
je pony of paard wordt daar ook helemaal NIET van afgestomt

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 18:51

op de buitenteugel constante druk houden. Binnenteugel om de aantal passen ontspannen. Verder met je benen naar je hand toe rijden.
Meestal reed ik los met een flink tempo, handen lekker rustig stil op de plek. Dan buitenhand stil, en af en toe je hand voor de grens zetten.

Even makkelijk uitgelegd. Je handen heb je op ongeveer 10 cm van je zadel (even als voorbeeld) , je buitenhand houdt je 10 cm van je zadel, je binnenhand ontspan je af en toe VAN je af, dus zo'n 15 cm van het zadel. En dan rustig weer terug naar de plek waar je buitenhand ook is.
Dus niet je hand naar je toe halen, maar van je af, en rustig terug halen, zodat hij geen klap in z'n mond krijgt. Dit is voornamelijk voor paarden die jong zijn en het nageeflijk lopen aan het leren zijn. Op den duur ontspan je alleen je vingers door je binnenhand even te openen.
Weet het even niet anders uit te leggen.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:33

Hihi, dank je voor de uitleg! Het is wel duidelijk hoor, want ik heb wel een goede instructeur, maar er zijn zoveel discussies over zagen en ik dacht even dat er half beweerd werd dat je als je je hand sluit dat dat dan al zagen was Verward
Ik wilde het dus even voor de zekerheid weten, maar nu snap ik het Vingers aflikken

Druk druk druk... Knipoog

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 18:48

#Ymke# schreef:
op de buitenteugel constante druk houden. Binnenteugel om de aantal passen ontspannen. Verder met je benen naar je hand toe rijden.
Meestal reed ik los met een flink tempo, handen lekker rustig stil op de plek. Dan buitenhand stil, en af en toe je hand voor de grens zetten.

en als je nu in t bos rijdt wat is dan je binnenhand en wat is je buitenhand?
ik heb er helemaal geen verstand van hoor (maar wel logisch denk vermogen) maar wat jij doet betekend dus dat je je paard niet recht rijdt? voor mij is recht ook gelijke druk op je teugels zitbeenknobbels enz. en die alleen gebruikt om t paard te corrigeren, dus pas als hij het aangeeft wordt het ongelijk maar gaat daarna direct weer terug naar het gelijke van links en rechts (nog beetje begrijpbaar), maar als t paard recht loopt dan is de druk aan beide kanten gelijk.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 17:54

ik zei al, ben niet zo goed in uitleggen.
In het bos rijdt ik mijn paard nooit aan de teugel, bos is toch ontspanning??


Maar je houdt wel druk op beide teugels, alleen je binnenhand ontspan je af en toe, door of naar voren te steken of je hand te openen. Ik heb geleerd dat je in princiepe je paard alleen op je buitenteugel zou kunnen rijden, die binnen teugel gebruik je bijna niet. Dan zouden bijna alle goede dresuurpaarden scheef gereden zijn, want elke dressuur ruiter rijdt op ontspannen binnenhand. Maar nogmaals, ik ben niet zo goed in uitleggen Haha!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 18:21

#Ymke# schreef:

In het bos rijdt ik mijn paard nooit aan de teugel, bos is toch ontspanning??


'aan de teugel' lopen niet dan?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 18:34

Vingers aflikken jawel, maar bosritten zijn voor mij urenlange ritten aan een lang teugeltje Haha!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 19:05

ja maar t is dan toch de bedoeling dat hij ontspannen over de rug loopt. juist hem in t bos aan t werk zetten kan er voor zorgen dat hij super recht leert lopen (omdat je geen buiten en binnen hand hebt) en hij goed op je hulpen blijft doordat zijn aandacht bij jou is.
Maar kan t ook anders stellen als je nu op de Ac lijn rijdt wat is dan de binnen en buitenteugel en hoewissel je dat om (lijkt me best gedoe om hem van buitenhand naar je binnehand te krijgen).

ik vraag me dan ook af of alle dressuurpaarden op een ontspannen binnenhand gereden worden (waar heb je die wijsheid vandaan) en niet op een evenredige (moeilijk woord van de dag) binnen en buitenhand.

(edit misschien iemand anders die mij dit duidelijk uit kan leggen? het hoe en waarom (vooral t waarom))

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers