Doorzitten op jong paard, wel og niet goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Doorzitten op jong paard, wel og niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 21:27

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het doorzitten op een jong (4 jr) paard.

De ene zegt dat het goed is (voor het evenwicht en gevoel met het paard), de ander zegt dat niet goed is voor de rug.

Hoe denken jullie daarover?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:33

Als hij je netjes laat zitten, kun je het gerust een stuk doen als hij goed warm gelopen is.
Laat hij je niet ontspannen zitten, dan niet.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:34

mss i het beter om kortere stukken door te zitten?
ik den,k, die spieren moeten ook ontwikkelen, en als je van de eerste keer 5 minuten na elkaar doorzit dat die spierpijn gaat hebben, of niet?

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:52

ik deed het wel maar dan echt hele kleine stukjes en dan zo langzaam in de loop der weken wat uitbreiden.


roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:18

nou eerst goed warm rijden en dan kan het kleine stukjes maar zou het niet langer dan een min of 2 min doen al zijn spieren moeten nog ontwikkelen en dan is het niet goed om de hele tijd te bonken op z'n rug want zo maak je je extra zwaar, als ze ouder worden kan het steeds langer ant dan zijn als zijn spieren volgroeid. als hij een jaar of 5 is kan je het al langer doen maar probeer gewoon 1 of 2 min door te zitten en goed op je kont blijven zitten en als ie 5 is kan je wel weer langere stukken. veel suc6!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:03

Ik zou er niet aan beginnen. Waarom wel? Doorzitten word toch pas bij iets meer gevorderde oefeningen gevraagd waar een jong paard nog helemaal niet aan toe is? Waarom zou je het overhaasten, doorzitten mag je later nog wel vaker met het paard!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:12

Als een 4-jarige goed over de rug loopt kun je er normaal op doorzitten. Eerst lichtrijden tijdens het losrijden en na de galop ook even een paar passen lichtrijden zal ie wel fijn vinden maar als je zelf je paard niet stoort tijdens het doorzitten kan het best. En een paard van 4 loopt al minstens een half jaar onder het zadel dus die kan dat wel hebben.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 06:26

het kan zelfs worden aangeraden om door te zitten op een jong paard omdat dat -als het goed gebeurd en het paard laat je ook goed zitten- beter is voor de balans van het paard. Er zijn maar heel weinig ruiters die kunnen lichtrijden zonder hun paard te hinderen. Maar nogmaals, dan moet het wel kunnen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 06:55

Als het paard in balans is en een goede tact heeft en je laat zitten op zijn rug, kun je het best doen. Verder doe ik het niet, dan verstoor je de balans en dat gaat weer ten koste van de ontspanning.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 07:31

Bedankt voor jullie reacties... ook hier zowel voor- als tegenstanders Knipoog

Ik merk idd dat hij een betere balans heeft en beter over de rug loopt als ik doorzit... langer dan 1 a 2 min achter elkaar zit ik niet door omdat ik heel veel overgangen met hem rijd. Maar iig fijn om te lezen dat het doorzitten dus niet per definitie "fout" hoeft te zijn.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:11

als je ontspannen kunt doorzitten dan is het prima, als je goed kunt doorzitten kun je vaak veel beter de oefeningen doen met een paard en haalt dat paard er zelf ook vaak meer uit.
bij een jong paard kun je natuurlijk een beetje aanzien hoe het gaat en of het paard het al aankan anders kun je het misschien afwisselen, uiteindelijk hoort het er natuurlijk wel bij.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:37

Sommigen zitten gewoon veel meer ontspannen, en minder hinderend wanneer ze doorzitten. Anderen vinden in het lichtrijden juist meer ritme en balans.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:44

Locanda schreef:
Sommigen zitten gewoon veel meer ontspannen, en minder hinderend wanneer ze doorzitten. Anderen vinden in het lichtrijden juist meer ritme en balans.


Ik zit idd alleen maar door, het is niet schadelijk Mits je ej bekken soepel mee kan bewegen. Ik vind het prettiger om meer contact met de rug te hebben (als je lichtrijd is dat ongeveer 50% minder contact), wel doe ik elke morgen oefeningen waardoor ik het ook kán doen...

takje
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:07

als hij ontspannen loopt en jij zit hem niet in de weg kan het makkelijk!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!hurricane!!!!!!!!!!!!de wedstrijd op manege any dale ging super goed 156 en 160 punten in de m1 en dan nog wel bij kralingen kben supertrots op men paardje!!!!!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:11

Toen mijn paard 3 was en ik ging zitten.. drukte ze mij helemaal weg, ik mócht gewoon niet zitten van dr.. Scheve mond
nu , 2 jaar later.. kan ik alleen gaan zitten als ze ontspant.
Vooral met jonge paardjes, zou ik zeggen als het paard het toelaat (dus niet meteen zijn hoofd omhoog gooit enzo) kan het geen kwaad om stukken door te zitten.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:55

Lichtrijden is alleen voor de ruiter comfortabeler, niet voor het paard. Alleen als je als ruiter niet kunt blijven doorzitten kan je beter lichtrijden, of nog prettiger voor het paard, in de (iets) verlichte zit blijven.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:16

Ik ken een paar vervente tegenstanders van lichtrijden, maar ze hebben mij nog niet overtuigd.

Mijn paard is 4 en ik zit nog niet door, af en toe een paar pasjes. Van mijn lesgeefmeneer mag het ook nog niet, veel te belastend voor de rug van m'n paard. Ik heb een zwaar trekpaard die helemaal niet opgooit en soms het lichtrijden gewoon moeilijk.

Galopperen doe ik verlicht, of zwevend, net hoe je het noemen wilt.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:44

Laat ik het dan omdraaien, waarom zou lichtrijden (op en neer bonken van de ruiter) voor het paard beter zijn dan een ruiter die in de beweging fijn kan volgen? Natuurlijk een beginnende of stramme ruiter die de beweging van het -nog niet helemaal soepele- paard in doorzitten (nog) niet kan volgen is het wat anders. Die ruiter gaat bij doorzitten juist meer verstijven en bonken. Maar als je de beweging van je paard soepel kan volgen is doorzitten volgens mij prettiger voor het paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:49

Het ligt aan het paard.......... als het paard niet soepel en ontspannen in zn lijf is kan ik dat ook moeilijk............. jajaja ik kan niet doorzitten Haha! Haha! Haha!

maar als het jonge paard (zoals bijvoorbeeld Toronto) uit zichzelf al heel gesloten is en met een fijn ruggebruik.......... dan zit dat zelfs voor mij lekkerder dan lichtrijden........ tis net een heerlijke stoel........ dus voor een jong paard......... als het paard het kan hebben waarom dan niet

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:55

ik weet niet hoe jullie lichtrijden hoor, maar ik bonk niet op en neer in het zadel

op Morrie is doorzitten een eitej: hij gooit niet op! Maar toch volg ik het advies van mijn lesgeefmeneer maar op en doe het zo min mogelijk

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:11

ik heb geleerd op jonge paarden niet doorzitten tenzij ze goed losgewerkt zijn en dan met mate. En je moet het goed kunnen uitzitten natuurlijk. Mijn lerares heeft een bonte hengst van 3 jaar en zij doet zelfs bij het van been verwisselen niet zit-zit, maar sta-sta, nu is zij ook niet een van de slankste, maar ik vind dit zeker op een jong iet-wat nog onervaren/onwennig paard de vriendelijkste manier om hem dit te ontlasten. En na een tijdje kan je het steeds meer doen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:13

Citaat:
doet zelfs bij het van been verwisselen niet zit-zit, maar sta-sta

dat doe ik al jaren, sinds ik een poosje een paard heb gereden dat enorm hoog opgooide

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:15

smurf schreef:
dat doe ik al jaren, sinds ik een keertje een paard heb gereden dat enorm hoog opgooide


hahaha ja, dat kan ook, anders zit je bonk-bonk, en dan nog maar de vraag of je goed uikomt op het juiste been hahahaaaa Vingers aflikken

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:22

mariellexxx schreef:
bij het van been verwisselen niet zit-zit, maar sta-sta

Doe ik ook bij jonge paarden, bevalt goed! Haha!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:59

Concorde schreef:
Doe ik ook bij jonge paarden, bevalt goed! Haha!

ja daarom en het is ook het beste voor je paard en zeker als je iets meer weegt(lees lerares) OK dan!
Ik dacht dat ik en mijn lerares de enige waren Blond hahaha


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers