Spelen is volgens sommige nmensen zagen???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Spelen is volgens sommige nmensen zagen???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 16:43

Is dat nou zo ik heb altijd geleers rechts knijpen links drijven en omgekeerd is dat dan zegen? Verward Ander heb ik het altijg fout gedaan Huilen Ik doe het echt niet hard ofzo. Die je een paard dan pijn in de mond.Maar ze gaan meestal wel Verward Wat vinden jullie van kneden. Hoe moet het dan wel Verward Of is het wel goed Verward

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 16:48

tja spelen kan uitlopen tot zagen dan beginnen ze eerst te spelen,maar als het paard dan niet luisterd, gaan ze steeds harder doen totdat het echt zagen is...
daarom zeggen veel mensen dat

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 17:24

Als iemand het over 'spelen', 'kneden' of zoiets heeft, dan beoordeel ik dat altijd als een foute manier om de pony nagevelijk of 'aan de teugel' te rijden. Je maakt namelijk bewegingen met je hand, en dat is niet de bedoeling. Spelen of kneden met je hand is een lichte vorm van zagen. Hoe dan ook: ik vind het slecht. Het paard wordt aan de voorkant heel erg ruw in de krul getrokken, terwijl de ruiter in 99% van de gevallen te weinig been geeft. Het gevolg is dat het paard op de voorhand gaat lopen en dat het paard vaak in een valse knik gaat lopen. Geen goede basis dus voor het verdere werk.

Om goed aan de teugel te rijden, maak je geen bewegingen met je handen. Je zet alleen een constante druk op de teugels en rijdt met je benen van achter naar voren toe. Een paard dat in balans is, gaat dan vanzelf mooi 'aan de teugel' lopen. Doet ie dat niet, dan moet je eerst verder gaan met rechtrichten, stelling, buiging en om je paard actief voor het been te krijgen.

Aan de teugel rijden is ook niet alleen het buigen van de hals. Het is veel meer. Aan de teugel rijden houdt in dat het paard mooi recht loopt, in balans is, mooi buigt, goed actief, in stelling loopt en dat de hoofd-hals-houding mooi stil, constant en iets laag is. De neus moet altijd op de loodlijn zijn. De hals moet mooi lang worden gemaakt, zodat het paard goed door de rug heen kan lopen en beter kan gaan verzamelen. Uiteindelijk heeft het allemaal tot doel om de gangen van het paard te verbeteren.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 17:25

als het paard zwaar op de hand is gaan metnsen meestal zagen. Als hij licht op de hand is hoeft dat helemaal niet want dan heeft het paard voldoende aan een kleine teugelhulp.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 17:33

Bedankt voor jullie andwoorden. Dus niet meer spelen Haha! Ik vind het wel erg dat ik het dan wel zo geleerd krijg Huilen Want je gaat het tog overnemen. Bedank he. Dus alleen stelling veel grijven achterhand eronder enz Haha! Ik vind het eigenlijk het belkangerijk dat het paardje lekker voorwaarts is Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 17:48

ligt eraan hoor spelen is niet altijd verkeerd links rechts knijpen, spelen is niet goed daar je het paard altijd op 2 teugels moet rijden.
Zoals carola zegt rijd je met constante druk op 2 teugels (natuurlijk niet je been vergeten)
Ik speel met halve ophoudingen op 2 teugels.
hoe zet je anders een oefening in.
soms als lodewijk iets zwaarder wordt op links, rechts of op 2 handen los ik dat op met extra been en een ophouding = knijpen in 2 handen tegelijk

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 17:50

Wat verstaan jullie dan onder een halve ophouding? Diemoet je voor een wending maken: een klein kneepje met je handen zodat je je paard oplettend maakt op de wending die volgt. Hetzelfde geldt voor een tempo-wisseling. Gebruiken jullie die dan niet?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 17:57

nu weet ik het helemaal niet meer Verward Dus het kan wel Verward Had ze heb dus tog goed eer hele gerusttelllig Haha!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 18:57

Ik vind het zelf ook wel heel vaag hoor hihihi
als je het paard maar geen zeer in 'zn mond bezorgd

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 20:25

moeilijk uit te leggen, mijn instructeur gebruikt ook wel het word kneden, maar er zijn verschillende manieren waarop de ruiters dat kunnen opvatten. Kneden/spelen is maar een benaming, de uitleg er bij en het gevoel dat kun je alleen maar leren door het veel te oefenen en met een hele goede instructeur bezig te zijn. Op mijn vroegere manege werd mij geleerd; toe maar links recht spelen en been houden, dan gaat hij wel aan de teugel. Mooit niet hoor, zo gaat dat niet. Ik heb een 3,5 jarige pony waar we nu al lang mee bezig zijn hem nagefelijk te krijgen. Het is extra moeilijk omdat de pony jong is, en ik het gevoel ook nooit heb gekregen en het dus moet leren soepel te zijn in mijn hand. Het gaat na 2 maand al heel erg veel stukken beter, ze krijgt veel meer schwung. Ik ben van mening dat niemand hier jou kan zeggen hoe jij je pony moet rijden...elke pony is anders en elke hand is anders, wees voorzichtig en ga niet ruw zitten doen en vraag les aan een instructeur aub als je het niet zeker weet. De kans dat je pony nooit ontspannen leert te lopen is anders veel te groot.

Ik bedoel hiermee dat ik deze topics een beetje moeilijk vind om commentaar op te geven, we kunnen jou niet zien rijden en we kunne je paard niet zien. Er zijn al zoveel topics over het fenomeen aan de tuegel geweest. Maar nogmaals het gevoel ligt aan jezelf en dat komt niet zomaar geloof me