Variatie als je alleen met je paard mag stappen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Variatie als je alleen met je paard mag stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 15:01

Pjelk heeft het afgelopen najaar een kleine drie maand gehoest, waarbij ik alleen mocht stappen. Daarna was hij een paar week beter en ben ik weer met rijden begonnen maar nu hoest hij weer met een nieuw virus op de manege mee. Dat is natuurlijk wel balen vooral omdat de manege net met springlessen gestart is waar we aan mee zouden doen. Maar aan de andere kant heeft dat eeuwige stappen ook wel weer zijn voordelen:
-Ik rijd Pjelk haast alleen zonder zadel nu waardoor ik al een stuk handiger geworden ben met het op zijn rug klimmen Haha!
-ook zonder zadel en met alleen een halster (en touwtje) rijden hebben we gedaan en zo het sturen en halsthouden op gewicht geoefend waarmee Pjelk erg vooruit gaat.
-voetballen hebben we ook geprobeerd maar da was niet zo`n succes; de skipybal waarmee we het deden was nl. te klein en Pjelk zette steeds zijn been erop/erover in plaats van ertegenaan Haha! .
-voltigekunstjes zijn ook nog altijd leuk en ik kan een rondje om de wereld, achterstevoren op zijn kont liggen en in dameszit terwijl hij geen stap verzet (in stap moet het ook wel kunnen, heb ik nog niet geoefend).
-Vandaag wil ik weer met hoofdstel te rijden om het maken van kleine ophoudingkjes te oefenen en zo zijn mond zacht te maken en hem misschien zelfs aan de teugel te rijden.
-we oefenen ook wat dingen uit het boekje van Nathalie Penquets (Paardenschool) zoals het paard stil laten staan midden in de bak ook als je wegloopt en het dan te roepen met iets lekkers (Het stilstaan snapt Pjelk al, het komen nog niet zo).
-we zouden bovendien nog aan de lange leidsels kunnen proberen of dubbellongeren in stap.
We kunnen helass niet langs de weg rijden omdat hij geen ijzers heeft maar er blijken toch een hop alternatieven.
Hebben jullie ook wel eens een tijd alleen mogen stappen met je paard en wat deed je toen? Heeft iemand nog andere suggesties voor het rijden in stap (aan de hand mag ook)?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 16:56

vrijheid dresseur is ook heel gaaf Haha! Veel wendingen allen met benen proberen te sturen Knipoog (heel moeilijk)Meet weet ik nu niet. doegggg

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 17:51

tja dat heeft echt een voordeel je zal zien dat je nu met hoofdstel dat ie veel soepeler enzo reageert, tenminste dat had ik toen ik een tijdje met halster en touwen had gereden, verder : je kan ook zonder zadel zo balkjes stappen (en proberen niet aan te raken he Haha! )

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:25

Ja das ook leuk! Gewoon allemaal ''énge''dingen maken *LOL* Hebben wij ook en keer gedaan Tussen dingen door, shalom, baltjes stappen Haha! Enz

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 11:36

Stoer.... alleen was dat met Iwaldo geen optie toen ie 3 maanden alleen mocht stappen. heb nog nooit zo'n draakje gezien Extreme duivel Aan de hand stappen betekende op mn nek springen en steigeren, onder het zadel stappen betekende neus naar beneden en bokkend ervandoor gaan Haha! Met een hengstenketting en slofteugel ben ik de drie maanden wel doorgekomen maar voetballen of zonder zadel zoals je zegt was absoluut geen optie helaas Haha!