maanblindheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hastiga
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-08-04

maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 18:27

Heeft er iemand een paard met maanblindheid en heeft deze ervaring met evt. erfelijkheid heirvan
graag wil ik hierover meer informatie

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:35

nog nooit van gehoord ?...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 01:03

Er is al eerder over geschreven op Bokt, dit zijn iig 2 topics die erover gaan:
[MD] * Wie heeft er info over acute maanblindheid?
[MD] Maanblind

De medische term is chronisch recidiverende uveïtis. (oftewel een steeds weerkerende ontsteking). Het heeft verschillende oorzaken, erfelijkheid wordt bij mijn beste weten niet genoemd.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:27

Mijn fries heeft het, en heb ergens gelezen dat een merrie het wel door kan geven aangezien zij en het veulen hetzelfde bloed delen, als het veulen nog niet geboren is, maar of dat echt waar is?
Dan zou het dus in het bloed zitten.
Het punt is dat niemand exact weet waar het nou door komt, eiwitten in het gras?, ja leuk maar mijn fries heeft het juist 2 maal in de winter gehad. Verward
Las ergens op internet een theorie over dat urine van wilde beesten (vossen, wolfen) het weer op doet spelen, dus ja waar het nou door komt?
Mijn theorie is dat als een normaal paard een traanoog heeft, door bv felle zon, stof, wind enz. dat een maanblind paard dan een aanval krijgt of zou kunnen krijgen.
Bouke heeft het gelukkig niet vaak gehad, 3 x in 4,5 jaar.
Hij staat dag en nacht, zomer en winter met een vliegenkap op als bescherming.

hastiga
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 22:03

Maanblindheid is een gevolg van een ontstekking of allergische reactie ergens anders in het lichaam . Mijn merrie had he ook in de winter zomer het is niet seisoens gebonden. De aanvallen komen steeds korter en heviger op elkaar en wanneer de oorzaak niet gevonden wordt wordt het paard blind het begint meestal aan 1 oog en gaat later naar het andere oog. De andere topic's die ik vond waren op flauwekul gebaseerd. Ik wil weten of meer mensen zo'n paard hebben en of het bijbepaalde rassen meer voorkomt en bij bepaalde bloedlijnen

hastiga
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 22:08

Oh ik wilde nog even toevoegen dat maanblindheid een onstekking is in het oog niet zoals beschreven staat in ander topics dat het van buiten afkomt . Meavy het is verstandig als je paard een aanval heeft hem te behandelen met antibiotica en corticosteroide een vliegenmasker of nog beter binnen in een donkerestal zetten. Licht kan er nl voorzorgen dat als de pupil opengaat als deze op dat moment vast zit de pupil scheurt dan. In sommige gevallen kunnen ze in deutsland je paard opereren

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:57

Ehm sorry hoor maar je moet in elk geval druppelen met atropine, atropine is het belangrijkste, om littekenweefsel tot een minimum te beperken, en het licht doet zeer omdat de pupil verstard, en dus het licht niet meer kan regelen, dus dan idd verduisteren, ik heb een half dichtgenaaide kap.
Het hoeft niet steeds vaker op elkaar te komen, mijn paard is nu al bijna 2 jaar vrij van aanvallen.

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:04

Ik heb acht jaar geleden in een crisisperiode gezeten met mijn paardje wat dit soort aanvallen betrof, ze volgden elkaar zo snel op dat het op den duur constant een oog ontstoken was. Hij heeft toen heel veel spuiten gekregen (antibioticaea) ook in het oog (met verdoving natuurlijk). Hij moest weken in een donkere stal staan (mocht niet buiten, pijn was heel erg). Alles gebeurde samen met de oogarts van dierenkliniek Gent, maar het bleven moeilijke periode met heel veel schrik of hij het zou halen. Ondertussen zijn we 8 jaar verder en is hij al 4 jaar aanval vrij (even afkloppen). De jaren ervoor kreeg hij preventief een spuit in de zomer zodat de aanvallen wegbleven in het najaar. In Gent spraken ze als verwekker een iets uit de urine van ratten. Paardje zijn zicht is wel minder (kan niet meer springen), maar hij is voor zijn 22 in topconditie. -)))

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:14

Even uitleggen. Ik probeer het eenvoudig te zeggen...Maanblindheid is een auto-immuun ziekte. Dit wil zeggen dat je eigen afweersysteem lichaamseigencellen aanvalt. Bij maanblindheid worden dus de cellen van het oog aangevallen. Men weet de exacte oorzaak niet, maar waarschijnlijk komt dit doordat je immuunstelsel wordt verward door antigenen die goed lijken op antigenen van het oog. Bv. leptospirose, zit idd in de urine van wilde dieren, lijken goed op oogantigenen, waardoor het lichaam niet stopt bij het vernietigen van deze bacterie, maar ook het oog afbreekt. Daarom cortico's, deze leggen het immuunstelsel plat. Atropine is om mydriase te bekomen ( wijde pupil) om te verhinderen dat de lens aan de irirs vastgroeit... Hoop dat het duidelijk is?

hastiga
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 21:52

Hoi ben het met je eens weet uit onderzoek ook dat mijn paard zichzelf "vergiftigde" en alleen wanneer de oorzaak wordt gevonden kun je dit proces stoppen . Mijn paard is ook een paar jaar vrij van aanvallen geweest maar daarna kwamen ze korte opelkaar en heviger terug mijn paard had in combinatie hierbij huid uitslag.
Kortom een soort allergishe reactie als je het zo mag noemen ze was niet allergisch heeft heel veel bloed en allergie testen gehad en daar is niets uitgekomen.
De uitslag was dat de bulten oude muggenbulten waren die ontstoken waren en bij aanvallen weer naar boven kwamen. De merrie van dit paard heb ik nog en ik wil daarom graag weten of mensen meerdere generaties paarden met maandblindheid hebben gehad.Mijn paard is totaal blindgeworden en heb ik dus niet meer.

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:47

De mijne is 22 en speelt nog (ze noemen het rijden) met tal van nichtjes en dochters van kennissen. Hij rijdt vlot en loopt nergens tegen. De ene DA zegt dat zijn zicht ernstig verminderd is (maanblindheid of ouderdom?). De andere zegt dat zijn zicht nog meer dan behoorlijk is. Kortom ze weten het niet. Ik zelf wil niet dat er nog mee gesprongen word (hij kruipt teveel in het voetje), maar voor de rest functioneert ie perfect. Wat meerdere generaties betreft kan ik je nie echt verder helpen want het is een ruintje (Soms denkt ie dat ie hengst is en denkt ons merrie), maar das dan ook alles -))))

hastiga
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 12:29

lore het zal wel geen maanblindheid zijn want dan krijgen ze aanvallen en worden ze uiteindelijke helemaal blind

dicdee
Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Enschede

Re: maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:13

Er zijn inderdaad wetenschappers die er van overtuigd zijn dat, paarden die aan maanblindheid lijden, ook een genetische afwijking hebben. Deze afwijking zou het mogelijk maken dat de bacterie(leptospiren)zich in het glasachtig lichaam kunnen nestelen.
In dat geval is overerving natuurlijk goed mogelijk.
Ik ken de studie's die hier naar gedaan zijn niet bij naam.
Misschien zou je eens contact op moeten nemen met Prof Toth(tierklinik Hochmoor) ben er van overtuigd dat hij meer informatie hierover kan verschaffen.

hastiga
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-08-04

Re: maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 21:58

ik wilde weten of het erfelijk is omdat ik de moeder van mijn paardje nog heb en ik me afvraaf of ik nog een keer dit scenario kan verwachten.mijn paard is blind geworden aan beide ogen en ik heb haar in laten slapen. verder vraag ik me af of het bij bepaalde rassen meer voorkomt