[ar] met shet mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

[ar] met shet mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 10:58

Ik wil graag leren mennen met mijn shet. Ze staat nu een beetje nutteloos inde wei, en vooral in de vakantie-als er niemand op haar rijdt-is ze nogal eeuhm omvangrijk Knipoog .
Maar ik heb wat vraagjes:
-moet een shetlander ijzers als je vaak op de weg gaat, want ze hebben van zichzelf al hele harde hoeven?
-waar kan je leren mennen
-kan elke shet het leren en is het wel goed als ze al 16 zijn?
-hoe kan ik mijn ouders overhalen Haha!?
-wat kan je zoal doen? waar kan je naartoe mennen bijv. want je kan moeilijk je pony even bij de supermarkt zetten?

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:10

Shetfan schreef:
-moet een shetlander ijzers als je vaak op de weg gaat, want ze hebben van zichzelf al hele harde hoeven?

Gewoon zonder proberen en als je merkt dat ze te veel afslijten een ijzertje eronder doen.
Citaat:
-waar kan je leren mennen

Informeer eens bij een manege. Of zoek in de buurt een menvereniging op. Via die wegen kan je ook kijken of je in jouw buurt een koetsiersbewijs kan halen. Aan het papiertje heb je heel erg weinig, maar je leert bij die curses gewoon ontzettend veel belangrijke dingen zowel theorie als praktijk.
Citaat:
-kan elke shet het leren en is het wel goed als ze al 16 zijn?

Ja
Citaat:
-wat kan je zoal doen? waar kan je naartoe mennen bijv. want je kan moeilijk je pony even bij de supermarkt zetten?

Je kan naar het bos, als je een buitenrit ohz gaat maken zet je je pony toch ook niet bij de supermarkt neer?? Je kan net als ohz. een rondje door de buurt rijden.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:41

1 als de heoven te snel slijten, neem je ijzer lciht aan hoe sterke hoeve de pony heeft.
2 je kan mencursusen nemen, kan je vinden via internet. hje kan via manege of bedrijve les krijgen.
3 elke shet kan je het leren, en met 16 dus ook Lachen
4 waarmee je ouders overhalen ?
5 je kan een bosritje makne, over lekker over de straten door de wijken mennen

veel plezeir !

Jule
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:09

bij mij op stal staat ook een shet die sinds kort voor de kar staat, in het begin hebben ze er wat mee afgezien, maar nu gaat het geweldig. Je moet wel doorzetten en niet opgeven. De shet bij mij op stal is al rond de 20! Lachen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:09

1 Ligt eraan of je vaak over de weg heengaat, als ze snel slijten, dan ijzertjes eronder.
2 kan je op iternet vaak vinden, of bij een manege in je buurt.
3 elk paard kan het leren, jou shetje dus ook. Die van mij staat met zijn 18 jaar ook weer voor de wagen, maar ze zijn nooit echt té oud om te leren.
4Je kan er overal mee naartoe. Door het bos, langs het strand, over de weg, en ga zo maar door

Succes en plezier ermee!!


Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 20:47

bedankt vor de reacties. Ik ga toch eens kijken wat "de mogelijkheden" zijn bij mij in de buurt. Opzich kan je wel leuk mennen in de buurt maar voor de leukste plekjes moet je wel de pont over Bloos! . Maargoed, nu mijn ouders nog want die zijn verslaafd aan het zinnetje: "dat is wel een gedoe hoor" grrrrr........ Schijnheilig

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:02

-Ik heb mijn shetlander altijd al gereden zonder ijzers, maar ik ga niet egt vaak over de weg, zomaar kleine stukjes.. en dan stap ik gewoon.. voor derest rijd ik gewoon in het bos. maar ik denk dat je dan het beste advies aan je hoefsmid kan vragen.
-en je kan idd het beste bij manege's in de buurt rondkijken.
-en je kan het je shetje best nog lr. als ze 16 is oor.. Haha!
-en ik een vader die van mennen houd dus dat was niet zo moeilijk.. Tong uitsteken
-ik rijd vooral recreatief door het bos enzo.. maar over het strand is denk ik niet zo verstandig.. want al dat zand en zeezout is alles behalve goed voor je rijtuigje..!

succes met je shetje..! Haha!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:50

Ik denk ook dat je met het mulle zand op het strand veel kans hebt dat je komt vast te zitten en het lijkt me ook best zwaar trekken voor het paardje! Ik heb ook een vader die van mennen houdt, omdat ie niet meer kan rijden vanwege een blessure... Nu nog een paard dat een tuig opkan Knipoog. (hij wil onze 16 jarige ijslander misschien laten beleren, maar uh, die houdt niet zo van water.... of stilstaan... Bloos)

Nog veel plezier en succes ermee!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:07

In principe kun je goed met je shet het strand opgaan bij laag water. Daar is het zand mooi stevig. Je zou dan het eerste stukje van de opgang naar het water, even naast je shet kunnen gaan lopen.

Je rijtuigje wordt er niet beter van, dat is waar, maar als je iedere keer goed afspuit als je thuis komt, valt dat ook wel mee.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 19:32

Hmmmm, tsjah, geen bos in de buurt, we hebben hier alleen asfaltwegen.
Opzich zou ik wel leuk over de dijk kunnen mennen maar dat lijkt me zo gevaarlijk. (met al dat gras, stel je voor dat je shet ineens naar beneden rent....... Bloos! ) Maarja, wie goed kijkt vind altijd wel leuke plekjes!

Is een koetsiersbewijs eigenlijk verplicht? Want ik heb een beetje op internet rondgekeken en het kost nog-al wat.... Scheve mond

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 20:51

'K heb net even een stukje gelopen achter Saartje aan met de longeerlijn. Het ging hartstikke goed! Volgensmij heeft ze het stiekem al eerder gedaan Knipoog.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:41

Arzu kan het ook, zonder tuig op, tuig kot ooit nog wel een keertje Knipoog
maard an pas begint het echt werk, een pony durft vast niet zomaar voor zo`n kar gezet te worden!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 10:09

Daar maak ik me eigenlijk het minste zorgen over. Saartje is echt zo'n pony die nergens bang voor is. Een jaar geleden ofzo heb ik een keer karretje achter haar gebonden (heel vreemd tuigje gemaakt van singels enzo) om stenen van het erf naar de wei te brengen, dat vond ze hartstikke leuk!

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers