website : Excel-bestand erop zetten ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

website : Excel-bestand erop zetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 18:19

Even een vraagje waarvan ik hoop dat iemand er antwoord op heeft

Ik heb dus mijn website.

Mensen geven nu steeds vaker direct hun bestelling door.
Doen ze dan in een mailtje en vaak worden er dingen vergeten...

Moet ik dus eerst het 1 en ander navragen aan die besteller.

Ik typ vervolgens alle gegevens over in een factuurtje in Excel.

Naast al het andere gedoe van planning / bestellen / verzendklaar maken / testzadels regelen (9 stuks momenteel !) kost dit dus ook nog eens best wel wat tijd...

Ik zit er nu over te denken om zo'n factuur aanklikbaar op de site te zetten , zodat mensen zelf hun naam en adres , mailadres , de datum en hun preciese bestelling enzo in kunnen vullen , en deze factuur dan naar mij doormailen zodat ik hem direct op kan slaan op mijn PC.

Dat scheelt mij een berg werk , klant weet meteen de totale kosten doordat Excel dat berekend , en klant heeft zelf adres en bestelling ingevuld zodat ik daar niet eventueel een fout kan maken.

Lijkt mij ideaal !

Maar ik vraag me af of het mogelijk is , dat het net zoiets gaat als een mailtje sturen ..... denk het eigenlijk niet Bloos

Maar het idee lijkt me wel wat , lekker overzichtelijk Lachen

Iemand die er meer verstand van heeft ?

Mwroap1

Berichten: 219
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:36

Excel bestandje uploaden. Dan maak je een link naar dat excel bestand. Zet er wel waar ze dat excel bestand naar toe kunnen mailen.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 23:02

Het uploaden lukt me niet , ik weet niet hoe ik het op een pagina moet krijgen zeg maar... is allemaal abacadabra voor me... Bloos

Ik heb tussen het tekst typen door de optieknop "insert" om er bvb een plaatje tussen te zetten. Dat is het enige dat ik kan , een .jpg foto...
geen flauw idee hoe ik een Excel-bestand erop kan zetten Bloos

Een bitmap-foto lukt me al geeneens Haha!

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:19

Met welk programma maak je je pagina in dan? En met welk programma zet je hem vervolgens op het internet? (uploaden dus) Want uploaden moet je sowieso, want anders komt je site helemaal niet op internet terecht!!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 23:40

Ja , nee , dat snap ik wel , maar om een pagina up te loaden moet ik natuurlijk eerst alles erop / erin geplaatst hebben wat ik weergegeven wil zien.... en ik krijg een Excel-bestandje er gewoon niet in geplakt zeg maar.

Wil ik een plaatje wat ergens op mijn PC staat , op die webpagina hebben , dan kies ik "insert" en vervolgens "image" .
Plaatje selecteren en *tadaa* die staat op die pagina erbij

Dan moet het al een .jpg plaatje zijn anders geeft hij hem niet weer Tong uitsteken

Maarja , hoe plaats ik in hemelsnaam iets zoals een Excel-bestandje..KAN dat uberhaupt wel op een webpagina ??

Ik snap er geen fluit van Bloos

Ik werk met Dreamweaver , uploaden via FTP gewoon.

Het uploaden is geen probleem , dat doe ik zo vaak , maar puur het op een pagina inbouwen van dat bestandje...ik snap niet hoe ik dat nu kan doen....

Gewoon een mail-link plaatsen kan ik wel , geen enkel probleem.

Dat , als iemand een mail-link aanklikt , hun mail-programma opent met daarin al de juiste ontvanger ingevoerd.

Zoiets moet ik dus ook hebben met Excel...

dat iemand een bestel-formulier-invul-link aanklikt , op de PC van die persoon Excel opent met de standaard bestelbon zoals ik die opgesteld heb , en dat ze alleen nog de open vakken in moeten vullen.

Maar hoe dat werkt ? Poeh Scheve mond

Mwroap1

Berichten: 219
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:35

Het is niet zo ingewikkeld, je kan een link maken naar een andere website toch? Zet inplaats van de locatie van die andere website de locatie van je excel bestand met naam en extensie. Als het goed is heb je dan een link waar je rechterklik op kan doen.
Je excell bestandje moet je dan nog apart uploaden met je ftp programma.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 00:53

wacht ff Lachen

Een link plaatsen dus , naar de plek waar ik dat bestandje heb opgeslagen in mijn PC Verward

Maar dan kunnen mensen daar nog niet bij vanaf de site.

Dus moet ik het bestand uploaden zodat het binnen de site zelf bewaard is.

Maarja het uploaden ..poeh.

Heb wel vaag het idee nu , eens kijken of het lukt wat ik in gedachten heb , bedankt voor het meedenken iig Lachen

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 03:50

Kun je niet beter HTML-tabellen gaan gebruiken? Scriptje eronder voor de berekeningen die je bedoelt en klaar Lachen

Bezoekers die geen office hebben geinstalleerd, zouden jouw excel-linkje nooit kunnen openen.

Verder, maar dat is persoonlijk, vind het wat raar dat mensen zelf hun factuur in elkaar moeten knutselen wanneer ze een bestelling doen Knipoog

Mwroap1

Berichten: 219
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:49

Ik zeg niet dat je link moet zijn naar de plek op de pc, ik bedoel naar de plek waar je je excell bestand hebt upgeload. Je hoeft geen bestanden in je site te zetten en dan alles in 1 keer up te loaden.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 11:58

Het is ook maar een idee , ik heb vaak mensen die vragen : wat kost het ?
En vaak mensen die net een verkeerd adres opgeven... dan denken ze toch een beetje meer na voordat ze bestellen misschien.

Het idee op zich lijkt me niet verkeerd , ipv dat ze alles in een mailtje zetten en daarbij de helft vergeten van welke maat ze nu eigenlijk willen enzo Haha! ,
gewoon een bestaand lijstje invullen , zodat alle gegevens die ik nodig heb ECHT doorgegeven worden en mensen wat bewuster invullen.

En als ze dat toch doen dan lijkt het me het meest praktisch om dat echt binnen de bestaande factuur zoals ik die gebruik , te doen.

Anders moet ik het nog overzetten , en ze zien dan gelijk het totaal , het aandeel BTW , en de "kleine lettertjes" .

Ik wil het ook niet nu direct doen omdat de meeste mensen toch vragen hebben en we zo gaandeweg uitkomen op wat ze nu precies willen bestellen , en ik moet die bestelformpjes (factuurtjes) toch nog controleren en zelf van een nummer voorzien , dus het is nu direct niet praktisch.

Maar op een gegeven moment zou ik zoiets toch wel willen

Je ziet het overigens regelmatig , maar dan op een wat andere manier :

dat je een vragenlijstje invult met je gegevens , aanvinkt wat je wil bestellen , en dan na een paar keer OK geklikt te hebben komt er een soort officieel formuliertje in beeld waar al je gegevens in verwerkt zijn.

Kun je alles nog eens controleren , zie je het totaal , en dan bevestig je je bestelling. Vervolgens kun je dan zelf dat factuurtje uitprinten of je krijgt hem uitgeprint bij je order erbij bezorgd.

Dat is hetzelfde idee , alleen dan geen Excel....

Ik werk nu toevallig in Excel maar op een dergelijke manier via de site zou natuurlijk veel handiger zijn

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:00

Zoek eens op internet op forms enzo Lachen
Dan kun je met javascript alle controles/berekeningen er opzetten coor dat het verstuurd wordt.
Maar vergis je niet, om het te leren moet je best wat tijd in steken. Een voorbeeld is zo te downloaden, maar dan moet je nog aanpassen wat voor jou van toepassing is Knipoog

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:36

Het meest simpele idd in dit geval is een link op je site plaatsen naar dat (geuploade) excel bestand.
Als je dus eerst dat bestand upload en de link in dit geval dus weet van dat excel bestand. Dan kun je daarna in je pagina een nieuwe hyperlink aanmaken op die pagina.
Snap je me???
Daarna kun je altijd nog denken/kijken/testen voor iets professionelers Haha!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 07:48

Ja , dat snap ik allemaal wel , maar het probleem is dus :
hoe krijg ik dat ding in godesnaam ge-upload ? Haha!

DAT lukt me gewoonweg niet Tong uitsteken

Ik kan het niet in een pagina plaatsen die ik vervolgens upload ,
en als ik het in mijn locale bestanden aanklik en vervolgens zeg : upload ,
dan snapt hij er ook niks . weet niet waar hij dat dan moet plaatsen...

Dus ik krijg gewoon geen "raar bestand" op het www.....

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:09

Zo moeilijk is het niet hoor!! Haha!
Je moet dat excel bestand eigenlijk net zo uploaden als dat je je website doet. In je ftp programma zoek je dat excel bestand op, dan geef je aan waar hij het heen moet zetten op je webspace en dan zeg je upload.
Gebruik je ws_ftp pro?

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 17:17

Wie Verward Haha!

Geen flauw idee..

Ik heb met dat hele FTP geen fluit te maken , ik ben gewoon in Dreamweaver aan de site aan het werken , en als ik die aanpassing op het www wil zetten , klik ik Site-put and dan put hij de wijziging erop...

Plaatjes bvb. pakt hij zelf niet mee , om een nieuw plaatje op een nieuw geputte pagina weer te geven , moet ik eerst in m'n local root folder het mapje afbeeldingen selecteren , en vervolgens : put.

Als ik ditzelfde probeer met het selecteren van het Excel-bestand , dan snapt hij niet waar hij hem naartoe moet FTP-en op het www....en krijg ik een scherm dat hij een nieuwe website aan wil maken Verward

Ik ben ook niet lastig gelukkig Bloos

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:18

Whahahaha!!! Ik zal zelf even dreamweaver openen om te kijken waar het fout gaat. En of dit dus wel met dreamweaver kan wat jij wilt.

*edit. Dreamweaver 4??*

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 17:22

Dreamweaver MX Lachen

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:56

Ik heb even gekeken, maar het moet inderdaad wel gewoon kunnen. In het rechter gedeelte van dat scherm kun je dat excel document dan aanklikken en links moet je een mapje aangeven waar je hem wilt hebben en dan zeggen upload.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 18:16

Ik heb geen links Verward

Hiero , even een printscreen gemaakt van een vers opgestartte DW ,
zag dat het versie 6.0 was meteen Lachen

Afbeelding

Aan de rechterkant in m'n local root folder het Excel bestandje geselecteerd. Normaal als ik iets wil uploaden zoals nieuwe plaatjes , dan selecteer ik daar iets en klik vervolgens op het plauwe pijltje erboven om te putten. Hij weet natuurlijk al waar die plaatjes bewaard worden..

en voor Excel ofzo heb ik nog geen plekje , dat moet ik dus eerst "aanmaken" . Maar hoe ik dat aangeef is me een raadsel nog steeds Scheve mond

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:49

oliebol, ik heb dus een oudere versie dan jij. Dat schiet niet echt op. Maar ergens moet je de structuur van je pagina kunnen zien zeg maar. Ik denk dat je op dat driehoekje moet klikken waar je local view heb staan. Daar kun je denk ik voor remote site kiezen.

Want heb je alle bestanden in 1 folder staan op je site? Of heb je ook mapjes gemaakt enzo. (of heb je hier geen idee van?)
Ik kan je zo niet echt helpen met dw, want bij mij ziet het er heel anders uit.

Maar kun je wel bijvoorbeeld 1 van die plaatjes die ik ook op die printscreen zie staan zomaar uploaden, net zoals je dat met dat excel bestand probeert?

En toch is dit handiger met ws_ftp pro......

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 22:59

Mmh...goed probeersel idd , een plaatje zomaar uploaden

Dat doet hij dus ook niet , geeft hij ook weer aan :
you must first define a site that contains the selected files.

Hij snapt gewoon niet WAAR hij dat geselecteerde bestand moet zetten op het www...

Als ik ipv de local view , de remote view kies , dan kan ik dus alleen selecteren wat ik daadwerkelijk ge-upload heb. Dus dan kan ik dat hele Excel-bestandje al niet selecteren... valt nog tegen he Lachen

Ik heb mijn localrootfolder boomloos , en daarin verschillende mapjes , waarin ik dus eigenlijk altijd in het mapje httpdocs werk.
Dat is dan ook weer in verschillende mapjes onderverdeelt...

Het euvel is gewoon dat ik maar 1 ding tegelijk kan selecteren : het excel bestand dat ik wil putten dus , en hoe ik dan verder het doel om hem naartoe te sturen aan kan wijzen Verward

Lastig spul Haha!

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:12

Dan zie ik nog een icoontje helemaal rechts, dat witte dingetje (deelvenster denk ik). Helemaal rechts naast die put-pijl. Klik daar eens op, krijg je dan ook een venster van de remote site?

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 23:18

Ach , jee , da's wel grappig ! *LOL*

Die kende ik nog niet Lachen

Nu krijg ik dus idd m'n remote en m'n local site naast elkaar , de plattegrond zeg maar , 'ns kijken of ik daar iets mee kan

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:31

Misschien kun je daar dan aangeven waar je dat excel bestandje kan neerzetten. Want zo werkt het over het algemeen altijd met ftp programma's.

Succes! En als het niet werkt, dan zoeken we nog ff verder Haha!