Zal ik stoppen met Lucien? Ik baal ervan!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Zal ik stoppen met Lucien? Ik baal ervan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 10:43

Ik rijd Lucien nu al bijna 10 jaar. En elke zomer wordt hij weer veel te dik. In het begin viel het nog wel mee. Toen reed ik ook 5 keer per week (als het niet vaker was). Maar nu red ik dat echt niet meer door mijn werk en mijn studie.
En elke keer moeten we weer knokken tegen de overtollige kilo's van Lucien. Hij heeft er gewoon last van met lopen.

Nu heeft Lucien artrose en moest hij de afgelopen 6 weken alleen maar stappen. Je wil echt niet weten hoe dik hij weer is geworden. En als je er wat van zegt dan zegt de eigenaar dat hij een grasbuik heeft. Ja, een grasbuik ken ik ook. Maar daar hoort het vet op zijn rug, kont en schouders niet bij.
Ik ga er elke keer met een rotgevoel vandaan. Ik wordt er gewoon sjagerijnig en verdrietig van. En heb me al een paar keer voorgenomen om te stoppen met Lucien als het deze zomer weer gebeurde (en de vorige en die daarvoor), maar toch blijf ik gaan, omdat het zo'n geweldig paard is en ik er al zolang kom. Ik heb ook heel veel voor hem over.
Toen hij hoestte en bleef hoesten ben ik met hem naar de DA gegaan, omdat de eigenaar zei dat het een verkoudheid/ ouderdom was. Toen hij kreupel was van de artrose ben ik met hem naar de DA gegaan, omdat hij al weken niet goed liep en dat alleen mij was opgevallen. Al deze kosten hebben we gedeeld, in eerste instatie heb ik ze gewoon betaald zonder dat ik wist of ik er iets van terug kreeg, maar als het moest had ik ze zelf betaald. Het is echt niet dat ik alleen maar een eigenwijze penny ben ofzo. Ik kan ook wel op mijn opleiding baseren dat ik weet hoe je een paard moet voeren. (had een prima cijfer voor de module Voeding Paarden). Dus ik baal er zo enorm van dat ik hierin niet serieus genomen wordt.

Zo, nu heb ik het eens lekker van me afgeschreven.
Wat vinden jullie van deze situatie?


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:56

Tsja dat is eigenlijk moeilijk te beoordelen voor een buitenstaander.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er flink de balen van hebt. Is er geen manier om de eigenaar te overtuigen van zijn ongelijk? Wordt hij echt puur te dik van de weide, of krijgt hij in de zomer meer krachtvoer dan in de winter? Want als het echt van de wei komt, misschien kun je dan een stukje wei afzetten waar hij het grootste gedeelte van de dag staat, zodat hij niet meer zoveel gras tot zijn beschikking heeft.

En rijdt de eigenaar er niet meer?
Misschien zou je/ de eigenaar er dan iemand bij kunnen zoeken die hem ook regelmatig wat beweging geeft, hetzij voor de kar, hetzij onder het zadel.

Wat zegt de eigenaar als je hem vertelt dat je het niet meer ziet zitten en er al over hebt gedacht om met Lucien te stoppen? Ik neem aan dat jullie in die 10 jaar toch een band hebben opgebouwd.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:58

Lucien is wel een knappe jongen!!

On topic: tja, das altijd moeilijk met het paard van iemand anders! Heb het zelf ook meegemaakt (toevallig ook een fries).
Eigenaar voerde ze ook liever te veel dan te weinig. Paarden stonden ook altijd in van die volle weiden.
Of hij gaf het paard in 1x haver omdat ie dan zo mooi liep (en ik mijn handen VOL had).. haha!
Ach, die eigenaar is zo'n goeie man, dat ik et em geeneens kwalijk kon nemen.
Wel ben ik er toch meegestopt.. niet om bovenstaande reden, maar heb zelf nog een paard en daardoor te weinig tijd.

Rainbowgirl

Berichten: 519
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Hijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:39

Ik zou eerst proberen om met de eigenaar hierover te praten, je rijd er al wel 10 jaar dus ik ga er vanuit dat dat kan.
Leg hem gewoon uit wat het probleem is en hoe erg je er mee zit. Ik zou zelf een verzorgpaard nooit wegdoen omdat hij te dik word/is...Lijkt me toch dat er andere oplossingen zijn....

You can easily gamble your life away, minute after minuter, second after second.
You play the game or walk away, it's a new turn on a blue day...

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:06

Ik kan me er iets bij voorstellen. Ik rijd ook bij een man die het liefste z'n paarden de hele dag ziet eten, dus 's winters staan ze bol van de kuil en zomers van het dikke gras. Als daar wat van gezegd wordt dan lacht ie maar wat.
Maarja, dat heb je met rijden voor een eigenaar, het blijft andermans paard!
Maar als die eigenaar een beetje gezond verstand heeft, dan zou je hem toch aan het verstand moeten kunnen krijgen dat artrose&overgewicht geen combi is? En dan leg je het toch gewoon nog één keer logisch uit, is toch nog te proberen. desnoods kun je ermee driegen dat je gaat stoppen als het niet anders wordt;-) Is toch ook zijn belang dat het paard gereden wordt? Succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:44

Mmmm wel een hele lastige situatie, je verzorgt hem wel al super lang en om dat dan op te geven is natuurlijk wel heel erg jammer.
Is er geen andere oplossing kan hij niet korter op het land staan, of op minder voedingsrijk grass?? Succes Ach gut

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:52

Ik denk dat je er zoveel mogelijk aan moet proberen te doen om niet te stoppen, waar een wil is is een weg. probeer te praten met de eigenaar, kijk wat je kunt doen om Lucien af te laten vallen, waar de eigenaar het ook mee eens is. Het is echt zonde om na tien jaar te stoppen en ik denk dat dat je misschien nog wel veel zwaarder zal vallen.

succes!


eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 21:19

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik wil eigenlijk ook niet met hem stoppen, maar er valt gewoon niet tegen te praten en ik voel me er rot bij.
Hij krijgt van de eigenaar altijd prestatiebrokken ongeacht of hij wat doet of niet. De afgelopen weken mocht hij bijna niets doen en nog steeds krijgt hij die brokken. Wel iets minder maar toch teveel anders was hij niet zo dik geworden de afgelopen tijd. En ik heb het al zo vaak tegen de eigenaar gezegd dat het zo niet goed gaat en gevraagd of hij niet op een andere brok over kan gaan of minder gras kan krijgen in de zomer. Maar het helpt gewoon niet. Hij vind dat het paard een grasbuik heeft en dat hij niet teveel voert. En dat ik dan elke keer zit te zwoegen op een paard met een slechte conditie door teveel vet dat zegt hem blijkbaar niets. Als hij op vakantie is en zijn zoon voert het paard dan gaat het prima. Die geeft hem gewoon minder gras/ brokken als hij 's-nachts zijn hooi niet op wil eten. Maar de eigenaar laat hem 3 nachten in een plak hooi plukken en gooit de rest dan gewoon weg.

Ik kom er al zo lang en ik heb inmiddels een leeftijd dat ik serieus genomen wil worden. Ik wil ook echt wel investeren in het paard. Op het moment ben ik zelfs naar een ander zadel aan het kijkebn voor hem. Maar het passen is lastig, omdat hij veel voller is naast zijn schoft dan in de winter.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 07:49

Misschien is dat juist het probleem, de beste man ziet jou nog altijd als 15 jarige, onwetende puber. Probeer de zoon zover te krijgen dat hij zijn vader een voeder advies geeft. Het lijkt me dat er verder helemaal niets mis is met dit adres dus dat is zonde om op te geven.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:04

ik denk idd dat je toch op 1 of andere manier de eigenaar moet kunnen overhalen, misschien zoals amondi zegt de zoon het probleem uit te leggen. Anders misschien vragen of je een verzorgster erbij mag zoeken die Lucien ook wat conditie geeft op de dagen wanneer jij niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:07

eveline_B schreef:
Ik kan ook wel op mijn opleiding baseren dat ik weet hoe je een paard moet voeren. (had een prima cijfer voor de module Voeding Paarden).


Kun je hem het boek van die module niet eens lenen, kan hij het zelf eens lezen
Ik kan me voorstellen dat je dit erg moeilijk vind, Lucien is gewoon een erg leuk paard en het is niet meer dan logisch dat je het beste voor hem wilt.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 09:55

Ik ben bang dat het geen indruk gaat maken Illindra.
De eigenaar van de andere friezen waarmee +Lucien weleens mee in het span loopt vindt hem ook veel te dik en heeft dat ook gezegd, maar dan krijgt hij het antwoord dat dat komt omdat de friezen van die man een heel ander type hebben. Die man heeft zijn friezen perfect in conditie en ander type of niet vet herkent iemand met een klein beetje inzicht echt wel.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:50

Gegen dummheid kan man nicht kempfen

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:51

Kan de fries niet in een kleiner land ofzo? Klinkt niet echt best

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:45

stoppen lijkt me ook weer zo wat. je bent hardstikke gek met dat paard en hij met jou!

Maarja het is ook niet niets dat dier steeds slechter te zien worden voor je ogen door toedoen van een ander en die is ook nog eens de eigenaar.

Ik zou toch nog 1 keer proberen te praten overleg eens met je hoefsmid/veearts en zorg dat de eigenaar bij is.

Taj dan heb je als dat niet helpt de keurze of kappen dan voel je je daar niet meer rot over maar ik vrees dat je je veel rotter gaat voelen omdat je je maatje na 10 jaar ook gaat missen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

hoefjes

Berichten: 210
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:47

Ik zal niet stoppen egt niet doen zo zonde je doet hem al zolang misschien is het een idee om te zeggen tegen de eigenaar dat jij hem zelf wilt gaan voeren en dan geef je hoeveel jij hem wilt geven.

ik zag jou ogen zo bang maar toch trouw,
één ding weet ik zeker ik hou van jou

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:06

Het zit je kennelijk flink dwars en als je iedere keer gefrustreerd naar dat paard moet lijkt het me ook niet alles.
Overgewicht is voor arthrose ook niet goed en als de eigenaar niet naar je wil luisteren zou ik toch zeggen stop er mee.
Je hebt er genoeg in geinvesteerd .

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:00

Ik heb de foto's in je profiel gezien maar hij is helemaal niet dik hoor!!
En het is een super mooi beestje!!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:26

Als ik je verhaal zo lees, lees ik een beetje tussen de regels door dat je diep in je hart helemaal niet wilt stoppen. Je bent stapel op Lucien en baalt nu ontzettend dat de eigenaar anders denkt dan jij. Het is natuurlijk heel moeilijk als je niks met de eigenaar kan bespreken, maar ik zou toch proberen om de eigenaar uit te leggen wat je precies voelt. In ieder geval veel sterkte!

The greatest threat to wildlife is assuming someone else will save it.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:20

Wat zonde dat de eigenaar niet wilt luisteren naar je..! Het is idd een heel mooi friesje..!
Ik zou het idd toch blijven proberen.. ik zou het anders ook niet weten...

mja.. Veel sterkte en succes..! Ach gut


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mirjam en 125 bezoekers