Eindprodukten in fokkerij, zijn we zover ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Eindprodukten in fokkerij, zijn we zover ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 22:52

Zonder dat ik me dat zelf zozeer gerealiseerd heb ben ik al jaren bezig met het fokken van eindprodukten. Niet zozeer bewust en van te voren uitgedacht beleid, maar min of meer resultaat van het beschikbare materiaal en daarmee doen wat je het beste lijkt.

Even kort uitgelegd: Je hebt een beste stamboekhengst en een dijk van een keurringsmerrie. Beide ook nog eens een keer preferent.
Tikt in Ermelo vervolgens een andere hengst op de kop die het net niet haalt maar super beweegt.
Blijkt daarna naar welsh-keuringsmaatstaven nogal wat te kort te komen wat exterieur (diepte) betreft, maar de rest is allemaal ok. Uitstraling zat.. dus je probeert dat op een aantal merries.

Het resultaat is steeds dat er pony's geboren worden die "geboren" zijn voor de sport. Nee, niet allemaal keuringspony's alhoewel sommige aardig in de buurt komen, maar ja... wat zijn dat dan ... keuringspony's... of dwaal ik nu weer af naar topic waar dit aan de orde raakte.

Hoe dan ook, ik zie dit als eindprodukten en zou hier alleen mee door willen fokken wanneer er heel wat aparts naar voren zou komen.


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:48

mismatch...niet passend zou kunnen.
voor mij is een eindprodukt wat anders, maar hier dus letterlijk bedoeld..
bij de duiven heb je kwekers....en als je pech hebt kweek je uit kwekers alleen maar kwekers...dus nooit geen duiven die presteren waar dan ook, alhoewel die niet lelijk hoeven te zijn.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:03

Goed sportpaard, GEEN fokdier.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:21

Ik denk dat elk dier met zelf goede punten daar verervingspotentieel in heeft. Mislukkingen zijn terug te voeren op verkeerde aanparingen, misschien liggen die niet zo voor de hand. Sommige dieren vererven hun negatieve punten en zijn daarom minder geschikt, maar die moeten er dan wel zijn... dus
wat zijn eindprodukten nu in de fokkerij? Is het niet gewoon de genetica die we volgen...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:36

Natuurlijk kan het ook eens een vergissing zijn, maar wees dan eerlijk voor jezelf als er iets niet klopt aan een paard.

Als je met het beste materiaal wilt fokken, wil je dan ook verder fokken met de mindere?

Ik zou die dan verkopen en misschien heeft een ander er veel plezier van.
Maar voor mijn fokkerij zou het later niet goed zijn.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:00

Geluk, waar je dus geen invloed op hebt, speelt een belangrijke rol in ieder succesvol fokplan. Bij een gelukkige combinatie van genen kan een bijzondere hengst of een hele goede merrie consistent hele goede nakomelingen geven. Als je beschikt over een bijzonder fokdier mag je jezelf gelukkig prijzen.
Waar je wel invloed op hebt is de selectie van het materiaal dat je gebruikt. De pedigree en het type bepalen dan de volgende stap.
Als je gebruik maakt van niet aan elkaar verwante dieren kun je op een genetisch 'dood' eindpunt komen, d.w.z. het produkt toont fouten die er eerst niet in zaten. Als je echter zo'n F1 weer terugkruist met je basislijn, heb je kans dat er juist weer een heel goed dier uitkomt.
In ieder geval moet je een foksysteem ontwikkelen, waar je weer aan vast moet houden. Is het eerste product een tegenvaller en terugkruisen heeft geen resultaat opgeleverd, heeft verder gaan niet veel zin en zul je dus een andere combinatie moeten zoeken. Met kijken naar wat anderen hebben gedaan en wat succesvol was, kun je je voordeel doen. Wat is jullie foksysteem?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:12

Precies geluk, in de maar ik heb even te lang in een wereldje gezeten, waar men niet gokt op geluk.

Maar zekerheid proberen te kopen.

Ik moet weer even aarden.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:54

Eindproducten? Nee steeds op zoek naar verbetering en naar betere resultaten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:47

Maar als een eindprodukt een fokdier is met negatieve punten die het ook vererft dan zijn er meer eindprodukten dan andere.
Ik heb problemen met de definitie van eindprodukt als iets vaststaand, ik ken er ook geen. Ik ken er wel die minder goed vererven (denk nu effe aan High Valley Z, die zelf super sprong) maar dat gaat dan meer om springcapaciteiten, wat zowieso al matig erfelijk is.

Ik denk dat het belangrijker is te doen dan veel te denken, en met een open geest te kijken naar wat er te zien is, zonder daar veel formules ed bij te betrekken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:08

Wat ik er mee probeer te zeggen, stel jezelf open voor andere meningen.

Maar hou je eigen mening vast, als je iedere keer hetzelfde hoort... Haha!

Ik zeg niet dat het kwpn paarden slechter zijn.

Maar wie van jullie heeft in 8 dagen 600 paarden gezien, 500 merries en veulens, veel jonge hengsten, etc.

Daarom draaf ik nu door.

Maar mijn gevoel klopt denk ik, nu nog leren waarom Haha!

Voorbeeld er waren maar weinig die in mijn voorbeelden geloven, maar het gaat er wel goed mee.

Ik noem geen voorbeelden op FA meer.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:20

ik denk dat we met eindproduct ook wel het fokdoel bedoelen, hetgeen waar we naartoe fokken....

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:23

Een eind produkt is een sportpaard die als doel heeft de sport in te gaan en daar te laten werken.

Met een fokdier probeer te de stammen te behouden en door de gaan.

Neem een voorbeeld aan Sietse van Dellen met de Loma stam en Eurocommerce.

Die weten echt wel wat kwaliteit is...

Alleen uitzonderingen zijn Ferro, Lingh, Corland, Berlin, Indorado, Contender, etc.

Ik noem alleen mijn favorieten want van andere rassen weet ik niet veel, daar zijn anderen voor!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, SuperMinx en 66 bezoekers