paard neemt bit vast en gaat er vandoor.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marasay
Berichten: 101
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Steenokkerzeel

paard neemt bit vast en gaat er vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 09:14

Hallo allemaal,

Heeft er iemand tips om mijn paard bij mij te houden in galop?
Op een volte is er geen enkel probleem maar van zodra hij rechtdoor kan zwiert hij z'n hoofd in de lucht neemt z'n bit vast en weg is hij.
Hij doet het niet alleen bij mij! Tot nu toe al bij iedereen die het aandurfde.
Mijn bedoeling is om met hem te gaan springen, hoe kan ik hem beetje bij beetje zonder problemen rustig laten rechtdoor galoperen?

Groetjes

Marasay


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:43

een pessoabit werkt,mijn paard deed het eerst ook een echte aanrader!!!!!!!!!!!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:18

Probeer steeds een stukje meer recht uit te doen, vanuit de volte, dus eerst één meter rechtstellen en daarna 2 meter. Ik weet niet hoe oud je paard is maar het zou aan z'n balans kunnen liggen. (hij is bang dat hij z'n balans verliest en begint daardoor te rennen) Je kan ook proberen om hem eerst aan de longe stukken rechtuit te laten galopperen. Kijken of hij dan ook begint te rennen. Als hij het namelijk al niet zonder iemand erop kan, kan hij het ook niet met ruiter.
O ja en vraag je instructuer want die ziet je paard ook echt Haha! Succes ermee.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:19

Kun je het iets meer beschrijven. Is hij stressig, reageerd op geen enkele hulp, stijf in zijn lichaam enz.

Zoals Evelijn zegt is het denk ik een evenwichts probleem. Door hard te gaan denk hij zijn evenwicht beter te houden. Dit kan heel goed aan zijn bouw komen. Heb je een foto van hem geheel?

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:32

kijk even op www.hoefkatrol.com daar word je mischien wat wijzer van is van dhr boyt die legt een hele boel uit over rij problemen op een goede manier een worden met je paard.

genot om met je paardje bezig te zijn

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:46

mijn pony deed dit vroeger ook, die liep ook met heel zn hoofd in de lucht en zn nek was 1 bonk spieren, alleen wel de verkeerde. Hij drukte daarbij ook zijn rug weg en ging er dan in galop vandoor. Ik was toen pas 10, en we kregen elke week les op de stoeterij. Daar deden we in de les een elastiek eraan zodat hij zijn hoofd niet zo omhoog kon doen en dus andere spieren leerde gebruiken. Thuis longeerde we veel aan de bijzet of aan het elastiek. Ook was hij heel hard in zijn mond, we hebben daarvoor een hele dikke, zware bustrens gebruikt. Hier werd hij weer rustiger in zn mond en met de tijd ook zachter.

Wij hebben het toen zo opgelost omdat wij voornamelijk nog niet goed genoeg konden rijden om hem aan te kunnen (het rijden met de hulpteugel dus) Het longeren was voornamelijk bedoeld om hem weer in de juiste bespiering te krijgen.

Maar je moet altijd eerst de oorzaak bekijken, heeft hij pijn? is het een dominantieprobleem? etc. Dan pas kan je gaan kijken naar de oplossing.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 07:55

Mijn paard kan dit ook zo goed. Ze gaat trekken en gaat keihard draven tot ze niet meer sneller kan en dan gaat ze in galop. Gisteren ging ze er voor het eerst ook in de galop vandoor. Eng hoor. Ik denk dat de enige oplossing is: de teugels loslaten, absoluut niet vasthouden. Als jij niet vasthoudt heeft het paard ook niks om vast te houden.

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:26

Het passoa bit heb ik voor mij paardje vroeger ook gebruikt want die deed precies hetzelfde, dit nam wel af toen ze wat ouder was.

Ik deed het altijd zo. ik longeerde haar voor het rijden met slof/ bijzet zodat die spieren al warm en ontspannen waren. Daarna ging ik rijden met slof en liet hem loshangen als het goed ging maar als ze zou gaan rennen kon ik hem er altijd bijpakken. Je moet hem zeker niet continu gebruiken want daar worden ze drammerig van en opgefokt. De slof hangt er alleen om in te kunnen grijpen. En zodra het een tijdje goed gaat eraf met dat ding anders durf je straks niet meer zonder te rijden en dat is ook niet goed. Met slof rijden doe je natuurlijk wel zonder pessoa bit!!

Ik hoop dat dat lukt en het zou idd ook aan de balans kunnen liggen dat deed het bij mijn paard ook maar dan helpt dit ook. Bij mij was het in ieder geval na een tijd opgelost en kijk of het paard genoeg mogelijkheid krijgt om zijn energie kwijt te kunnen want dat zou misschien ook nog wel eens kunnen. Dus veel losgooien en longeren.

Succes *LOL*

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:10

Mijn Ti(A)nker kan het ook goed op het strand,ik heb een martingaal gekocht en het is een stuk minder geworden.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

femkepullens
Berichten: 133
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:25

Een paard is niet meer te besturen als hij zijn bid vastpakt. Maar als je een dubbelbegebroken bitje gebruikt ziet hij geen kans meer om het bit vast te pakken en is je paardje altijd te sturen.


xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:59

Mijn paard is drie en rijd hem met een dubbel gebroken bit en ik weet niet hoe die het voor elkaar krijgt maar toch pakt hij hem vast. Gelukkig is het bij hem na 5 min over. Wat ik doe ? .. Zorg dat je verbinding blijft houden met je buitenhand en hem aan je binnenbeen houd. Bij mij werkt dit wel maar elk paard is anders .... succes ermee!

nieuwe merrie !!! genaamd uppsala:d

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:18

Ben het met Evelijn eens. Niet gaan klooien met pessoabitten maar gewoon rijtechnisch oplossen. Zorg dat ie goed gebogen blijft om je binnenbeen en je zelf stil blijft zitten. Laat hem maar eens halsstrekken op de volte in galop, dan moet ie ook zelf zijn balans zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:55

Evelijn schreef:
Probeer steeds een stukje meer recht uit te doen, vanuit de volte, dus eerst één meter rechtstellen en daarna 2 meter. Ik weet niet hoe oud je paard is maar het zou aan z'n balans kunnen liggen. (hij is bang dat hij z'n balans verliest en begint daardoor te rennen) Je kan ook proberen om hem eerst aan de longe stukken rechtuit te laten galopperen. Kijken of hij dan ook begint te rennen. Als hij het namelijk al niet zonder iemand erop kan, kan hij het ook niet met ruiter.
O ja en vraag je instructuer want die ziet je paard ook echt Haha! Succes ermee.

OK dan!

geen scherpe bitten gaan gebruiken.
Je straft je paard voor iets waar hij niet aan kan doen, is dat eerlijk?

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:31

Evelijn schreef:
Probeer steeds een stukje meer recht uit te doen, vanuit de volte, dus eerst één meter rechtstellen en daarna 2 meter.


Ben ik he took mee eens, steeds een stukje verder en natuurlijk blijven oefenen, niet alles lukt van de eerste keer Lachen

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:09

rubber tonglepeltje! te koop voor een paar euro bij iedere ruitersportzaak.
met een beetje geluk maar tijdelijk nodig.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:56

Tja.. daar kom ik weer Vork
Slofje doet ook wonderen.. Of idd, een martingaal.

Ook de tip van volte maken bij de A.. dan meteen weer bij de E.. dan meteen weer bij de C enz. Helpt ook heel goed
Aangezien er nog steeds nergens een leeftijd van het paard staat is het ook moeilijk te denken waarom hij zo snel gaat.
Zoals iemand al eerder zei, kan het ook aan de balans liggen.
Veel succes ermee.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:00

Gewoon goed les nemen............... dat is het enige dat helpt........ bitten en hulpteugels nemen het probleem niet weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:01

tuurlijk doet slofje wonderen het helpt direct, zonder twijfel, geef ik je meteen gelijk in.
de vraag is dan alleen of het paard ooit nog zonder dit kan.
ken genoeg ruiters die het voor zoiets gebruiken en paarden die slim genoeg zijn om te weten wanneer het ding aan is en wanneer niet
ruiters die vervolgens gefrustreerd zijn dat ze niet verder komen..goh, wat raar..

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:24

Ken ook een paard wat op jonge leeftijd dusdanig verropt is dat ie nu alleen nog maar dienst kan doen als fokmerrie. Laat die slof dus waar ie hoort: achterin de kast, of nog beter; in de winkel.

isje29
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:01

Mijn paard wilde ook alleen maar hard. Bit vast en gaan maar! Wat bleek, ze had een ernstig rugprobleem. Ik ben nu ruim een jaar verder en nu is het er, nadat ze behandeld is aan haar rug en nek en na heel veel oefenen, een eind uit. Omdat haar bespiering door het vluchtgedrag op de pijn helemaal verkeerd was, heb ik na behandeling de slofteugel gebruikt om haar te dwingen bepaalde spieren te gaan gebruiken. Natuurlijk is het dan belangrijk dat een goede instructeur hebt. Als een paard jaren met pijn loopt heb je dat er in het koppie niet zomaar uit. Zonder slof en goede aanwijzingen was dit bij mij zeker niet gelukt. Ze loopt nu mooi in balans en is goed vooruit gegaan.
Maar jouw paard kan wel een heel ander probleem hebben.
Neem goed les en laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft. Ga desnoods eens naar de dierenarts zodat je zeker weet dat het gedrag niet uit pijn voortkomt. Als je zeker weet dat dat niet het geval is mag je hem best wat harder aanpakken.
Als je paard zijn probleem wel voortkomt uit pijn, los je het probleem niet op met een bijzetteugel of slof. Hiermee maak je het alleen erger en maak je je paard kapot. Je moet dan eerst de oorzaak behandelen. Niemand kan oordelen wat het probleem is zonder het live te zien. Laat er dus een kenner naar kijken zou ik zeggen. Succes!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:50

@ Runingkwava -> Als men de slof correct gebruikt kan het paard makkelijk zonder lopen. Soms zelfs makkelijker, omdat m.b.v die slof spieren zijn opgebouwd en het paard ook wil werken, en weet dat die ontspanning daar zit en de ruiter dan ook verder van zn bek af blijft.
Ik rij 9 van de 10 keer met slof, alleen met wedstrijden dus niet. [En als ik zonder zadel ga ook niet] Dan lootp ze toch echt primá! Vork

@Annegti -> Anti slof o.i.d >;) Haha!:D

marasay
Berichten: 101
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Steenokkerzeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 11:47

Bedankt voor de vele reactie's al denk ik wel dat hij geen probleem heeft met de rug of evenwicht dan zou het op een volte toch ook proberen?

Hij probeerde het wel maar als ik dan lichtjes links rechts afspeel bij het aanspringen dan komt hij gewoon in de hand en dan kan hij wel rustig galopperen. Ik denk eerder dat zijn probleem bij z'n bazig karakter ligt.

Ik neem heel veel lessen en bij mijn instructrice durft hij het ook, niet altijd!

Onlangs op wedstrijd heeft een meisje van de club met hem gereden, galop ging super goed en na een tijdje is hij er ineens vandoor gegaan zonder enige reden.

Natuurlijk kan ik wel eens een dokter laten komen om problemen met de rug uit te sluiten en als daar het probleem niet ligt zal ik moeten gaan werken aan zijn toch dominant karaktertje.

marasay
Berichten: 101
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Steenokkerzeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 11:49

Sorry nog vergeten te melden voor diegene die het vroegen mijn paard is net 9 geworden en ik zou graag een foto toevoegen maar ik weet niet hoe dat moet.
Ik spring met een pessoa bit, maar dat mag ik niet gebruiken voor dressuur. Bij het springen gaat het tot hiertoe wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:37

Marwszjeuh schreef:
@ Runingkwava -> Als men de slof correct gebruikt kan het paard makkelijk zonder lopen. Soms zelfs makkelijker, omdat m.b.v die slof spieren zijn opgebouwd en het paard ook wil werken, en weet dat die ontspanning daar zit en de ruiter dan ook verder van zn bek af blijft.
Ik rij 9 van de 10 keer met slof, alleen met wedstrijden dus niet. [En als ik zonder zadel ga ook niet] Dan lootp ze toch echt primá! Vork

@Annegti -> Anti slof o.i.d >;) Haha!:D

En hoe vaak zie jij correct slof gebruik?
Ik 98 van de 100 keer niet.
En als ik het zie is het meestal bij de oude garde die al 20 jaar aktief te paard zit (en dan tel ik geen speel jaren mee als je 5 tot 10 bent)

En zelden dat je goede spieren traint met slof, als dat je manier is van een paard tot rust te krijgen, want dan blijft hij zich spannen en verkeerde spieren gebruiken, ook al ziet het er voor het oog beterder uit.

verder weet je niet altijd waarom hij het niet doet, zoals hierboven vermeld.
lekker hoor een paard met slof doorpakken terwijl hij pijn heeft...

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:50

Ik ben het helemaal met kawa hierboven eens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers