Hindernis? Racen maar!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Johan23
Berichten: 28
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Gerkesklooster - fryslan! :)

Hindernis? Racen maar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 11:36

Hoi allemaal,

Ik spring regelmatig met mijn paard. Alleen een probleempje. Zodra ik op een hindernis afga denkt ze van:"joepie racen en springen". Ik wil juist dat ik bepaal wanneer in draf een sprong nemen en wanneer in galop. Heeft iemand tips om dit beter te kunnen doen?


Dan nog één vraag Schijnheilig

Gisteravond wou ik een buitenrit maken. Maar ik krijg haar de oprit niet af. Ze loopt het hele stuk achteruit en vertikt het dus. Gisteren doorgezet met zweep in de hand zodat ze door ging lopen. Ze ging alleen maar bokken en stijgeren. Hoe kan ik dit oplossen? Weet in ieder geval nu dat ze wel goed achteruit kan lopen maar daar heb ik niet zoveel aan haha *LOL*

Groet,
Johan


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:49

probleem 1:

rijd gewoon in draf op de hindernis aan.Wil ze versnellen, zet je haar stil ( niet vlak voor de sprong doen), en rijd je een volte en kom je opnieuw aan. je kan ook in plaats van stilzetten in stap gaan.
iig goed terugzitten en flinke ophoudingen maken.
na de sprong ook direct weer goed terugzitten en ophoudingen maken.

probleem twee: iemand ernaast laten lopen tot je het erf af bent.

Johan23
Berichten: 28
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Gerkesklooster - fryslan! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 11:53

Hoi vamp,

Probleem 1: ik zal dat nog eens proberen maar doe dat al regelmatig. Ze word gewoon super enthousiast met springen.

Probleem 2:
Dat heb ik wel gedaan als iemand er naast loopt en dan gaat het goed. Maar ik kan niet anderen blijven vragen haha ze moet het ook uit haar zelf leren.

Johan

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:07

Probleem 1: Leg maar eens een balkje achter de sprong (op de juiste afstand), spring eens een molentje, ga galopwerk doen met twee balken op de grond en daar tussen spelen met het aantal galopsprongen.

Probleem 2: Als ie niet vooruit wil, dan maar achteruit het erf af.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:07

Probleem 1: zorg ervoor dat je dressuurmatig kunt springen. Dit leer je door een goede instructeur in de arm te nemen die je hiermee kan helpen.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:59

als het dan nog niet werkt, zou ik eens iemand vragen die wel denkt dat hij/zij iets met je paard kan.
volgens mij als je overtuigend genoeg overkomt moet het gewoon lukken...

heb je wel het idee dat je hem goed aankan?

Johan23
Berichten: 28
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Gerkesklooster - fryslan! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 13:07

Ja ik heb wel het idee dat ik haar wel redelijk goed aankan. Mischien gewoon wat meer inhouden en nog ietsje strenger zijn Lachen.

Van de week weer les dus zal het mijn intructeur ook eens vragen Lachen, daar betaal ik hem voor Tong uitsteken

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:30


8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:33

Alleen inhouden voor de hindernis heeft geen zin.
Ga anders eerst eens met balken aan de slag. Leg een aantal balken op de grote volte en galoppeer hier over. Probeer een constant tempo aan te houden.
Daarna zet je een lage hindernis neer waar je ook weer in een constant tempo overheen gaat. Zodra het tempo omhoog gaat, rijd je een volte of ga je halthouden en weer verder.
Pas zodra je op de lage hindernis in een constant tempo kunt springen, doe je deze omhoog.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:20

een pony die ik reed deed dat ook racen...ik heb toen lessen gehad en mijn instructrice legde voor de sprong op 3 m een balk en er achter ook. ze moeten hier op terugspringen dus zelf in tempo minderen om goed uit te komen.... ze breken hun benen niet als je dat soms denkt...ze leren vanzelf dat hard gaan niet echteen denderende oplossing is...
verder deed ik ook losspringen op een heel laan kruisje net boven ik stap er over heen hoogte...hier ga je heel veel (10 minlang) 8 jes om heen rijden linksom in eens rechts om....ze moet dan op jou wachten tot ze mag...waar ze heen moet enzz.....bij mij heeft het heel erg veel geholpen....en als ze springen zo leuk vind vind ik eigenlijk niet dat je dat moet oplossen door stilzetten enz ze moet terug gaan komen op je zit...succes

en met probleem 2 ik denk dat t een "ik ga hier gewoon niet verder"probleempje is....misschien brutaler vooruit rijden met veel stem..boos stem en concequent zijn

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 04:30

annegti schreef:

Probleem 2: Als ie niet vooruit wil, dan maar achteruit het erf af.

Mijn paard deed vroeger precies hetzelfde, alleen dan ook af en toe op buitenrit. Idd gewon achteruit dan maar.

Johan23
Berichten: 28
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Gerkesklooster - fryslan! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 14:04

achteruit heeft ook geen zin dat krijgt ze ook in de gaten. Mischien eerst een paar keer aan de hand de oprit af en aan huppelen? haha

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:45

probleem 2: Bokken en steigeren? Teugels in 1 hand, diep zitten, met je andere hand zweep erbij, van achteren aantikken. Zo hard als nodig is (en dan bedoel ik natuurlijk niet dat je dat paard af moet ranselen, maar gewoon dwingen door te lopen. Een paard wat doorloopt kan niet stigeren en minder goed bokken). Een paard dat ik rij heeft dat een keer geprobeerd (niet van het erf af willen). Zweep erbij, en idd, bokken en steigeren. Gewoon nog een mep geven. Dit klinkt hard, maar het werkt wel. Als je haar eenmaal op die manier het erf af hebt (zonder af te stappen) zal ze het in het vervolg waarschijnlijk niet meer flikken.
Dit is gewoon een kwestie van uit proberen. Als je dit soort gedrag toestaat wordt het alleen maar erger.

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:00

als je er op zit en het paard gaat niet van het erf doe je het zelf toch aan de hand en als je van het erf af bent er weer op... en dan belonen dat ie et erf af is gegaan... ofzow
of de andere opties van mensen vindik beter

Sicco, de liefste!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:50

Achteruit is zeker wel een optie. Lang achteruit moeten lopen vind geen enkel paard leuk. In het NH gebruiken ze het als onderdanigheidsoefening.

Johan23
Berichten: 28
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Gerkesklooster - fryslan! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 16:59

Ik heb alles geprobeerd van achteruit lopen tot de zweep niks helpt. Gisteren samen met mijn instructeur gekeken en die dacht dat het gewoon het karakter van het paard is. Loopt er iemand naast niks aan de hand. Toch jammer dat een zelfstandige buitenrit dan niet kan Boos!.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:16

Op volte zetten voor de hindernis en net zo lang op de volte blijven totdat je paard denkt "nou gaan we echt niet meer". Dan op de hindernis af rijden.

Johan23
Berichten: 28
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Gerkesklooster - fryslan! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 17:21

Ohh vergat ik te zeggen. Het probleem met de hindernissen is opgelost. Nu die buitenritten nog Lachen

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:43

Mijn vriendin dr paard heeft dit ook! die rijdt ook met zweep en was ook niet zon opgever. Hij moest en zou naar buiten van haar. Maar niets hielp. Op een gegeven moment reageerde die nergens meer op. Hij bleef gewoon stokstijf staan en je kon alles bij hem doen. Als er iemand mee liep moest hij wel, maar als diegene dan weer terugliep liep ie daar achteraan. Daar kon ook niks aan veranderd worden! Maar het leek wel of het een bepaalde tijd van het jaar was.. later ging het vanzelf over

I'm not expecting your sympathy.. but its al been to much for me.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:22

Misschien helpt ernaast gaan lopen. Als Milka een keer niet meer naar voren gaat, stap ik af en ga ernaast lopen.
Dan loopt ze altijd met me mee.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:14

Tja, als zweep niet helpt zit er maar een ding op...

Zorg dat je paar niet omdraait en niet achteruit gaat (als hij achteruit blijft gaan kun je hem eventueel even schuin zetten).

En dan blijven volhouden. Blijven proberen vooruit te gaan, al sta je de hele dag op de oprit.

Ik ken iemand die een keer drie uur lang ergens buiten heeft gestaan met een paard dat niet verder wilde en -uiteindelijk- gaf het paard het ten slotte op.


bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:58

probleem twee had ik paar dagen geleden ook,meneer weigerde gewoonweg om de weide uit te lopen,en begon ook te steigeren,achteruit lopen,paar passen vooruit schieten en met een megabok de andere kant opdraaien.
Heb hem uiteindelijk toch naar buiten gekregen,gewoon blijven been geven,als hij bokte meteen TIK en ben uiteindelijk na 10 minuten uit de weide gelanceerd (lees: paard schoot vooruit,ging met een megasprong over een denkbeeldige draad die de weide blijkbaar nog afsloot,met als gevolg dat ik er bijna aflag,maar toch buiten was geraakt...na 10 minuten Scheve mond)
dus => gewoon blijven volhouden Haha!

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Johan23
Berichten: 28
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Gerkesklooster - fryslan! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 14:11

Gisteravond weer geprobeerd en wat denk? Madam loopt gewoon het erf met flink been erbij. Sommige stukken kom ik niet verder met haar als er brugjes zijn waar ze langs moet lopen maar als ik de andere kant van de weg op ga dan zijn er geen huizen en niks en dan loopt ze heel erg braaf. Toch wel vreemd dat ze het nu ineens wel doet. Snap er niks van haha. Maar ik kan in ieder geval ritjes buiten maken

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:08

gaat je paard er ook vandoor als er gewoon hindernissen in de bak staan? zoja dan moet je gewoon zoveel rijden in de bak met de hindernissen erbij tot ze daar ook rustig bij loopt en dan langzaam uitbreiden met balkjes lopen enz

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:37

Dressuurmatig springen .... mee eens ..... maar dat het moeilijk is weet ik ook Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 85 bezoekers