Wat doe je: geld geven of doorlopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Geef jij aan goede doelen?

A.Ja regelmatig aan fondsen ed
23 (25%)
B.Alleen aan collectanten die aan de deur komen
37 (40%)
C.Nee waarom?Dan blijf je bezig.Het is toch een druppel op de gloeiende plaat.
12 (13%)
D.Anders. nl:
19 (20%)

Totaal aantal stemmen: 91


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Wat doe je: geld geven of doorlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 23:22

Als je zon zielige zwerver/dakloze met de Daklozenkrant voor de supermarkt ziet staan.

Ik geef dus altijd wat, zowel aan de orgelman als aan AL degenen die aan de deur komen collecteren.

Maar ook aan de verkopers van de daklozenkrant.

Ik begrijp niet goed hoe mensen schaamteloos door kunnen lopen.......
Vandaag dacht ik weer bij het zien van zon verkoopster voor de supermarkt: geen oogcontact zoeken, en gewoon doorlopen, want ik heb van de week al zon krantje gekocht.
Hahaha, toen heb ik na t inladen van de boodschappen in de auto mijn 50 ct van t karretje maar gegeven.

Ook ben ik lid van diverse goede doelen zoals de Dierenbescherming, Kankerbestrijding ed.
Loop zelf ook nog wel eens met een collectebus.
Wat vind je, heeft dat zin?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk



Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:30

nobel van je Mel... Lachen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk bij de straatkrantverkopers en orgelmannen enzo altijd doorloop... :d

Collectanten van goede doelen krijgen wel altijd wat... Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:30

Ligt compleet aan de organisatie.
Hier staan ze weleens met de daklozenkrant, maar lopen dan wel in een adidas trainingspak met nike schoenen eronder.
geef ik dus niet aan.
Collectanten aan de deur, ligt eraan waarvoor ze komen en of ik kleingeld in huis heb (en dan meestal een euro of 2)

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:33

tja... hangt van de stichting af. Ben vrijwel nooit thuis dus collectanten worden niet rijk van me. Bij de orgelmannen en de meeste straatkrantverkopers loop ik door.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:36

Ligt er beetje aan waar ze van zijn.
Die meeste mensen die boekje verkopen omdat ze ''dakloos'' zijn vertrouw ik nooit echt.
die geef ik dus niets.
Maar als het voor de harstichting/kankerbestrijding ofzo geef ik altijd wat.
Ook als ze bij ons aan de deur komen geef ik ze wat.
Maar als ze aan de deur komen voor jantje beton ofzo geen ik meestal maar 10 cent ofzo.

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:38

Straatmuzikanten, daklozen die de krant verkopen en orgelman loop ik meestal door.
Het is simpelweg niet te doen om iedereen geld te geven, want als ik ze tegen kom, dan kom ik er ook niet 1 tegen...

Maar als ik op een terasje zit wil ik nog wel eens geld geven, als me aanstaat wat ze hebben laten zien/horen.
Vaak vind ik van die 'clowns' wel leuk en laatst was er ook een groepje straatmuziekanten die echt leuk speelde en ik vond het jammer dat ze weggingen. Dan geef ik weer wel wat geld...

Overigens zal mijn humeur ook beter zijn als ik op een terasje zit Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:42

Ik loop door bij straatbedelaars.
Goede doelen steunen we al genoeg dus als ze me dat aan proberen te smeren poeier ik het ook af.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:48

Collectes geef ik wel. Daklozenkrant niet om de hele simpele reden dat zij voor de winkel staan waar ik werk, en op een gegeven moment kregen we klachten van klanten en zijn ze weggestuurd....Reden ze weg in een behoorlijke auto Bloos! Het spijt me vreselijk, maar zulke mensen kan ik dan niet meer serieus nemen

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 23:50

Ludo schreef:
Collectes geef ik wel. Daklozenkrant niet om de hele simpele reden dat zij voor de winkel staan waar ik werk, en op een gegeven moment kregen we klachten van klanten en zijn ze weggestuurd....Reden ze weg in een behoorlijke auto Bloos! Het spijt me vreselijk, maar zulke mensen kan ik dan niet meer serieus nemen

Echt?
En dan jezelf toch verlagen tot de bedelstaf?

Heel vreemd, sommige aardlingen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:52

Natasha schreef:
Echt?
En dan jezelf toch verlagen tot de bedelstaf?

Heel vreemd, sommige aardlingen.


Ja echt waar. Ik gaf eigenlijk altijd wat. Maar sindsdien echt niet meer

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:52

mensen aan huis wel, mits ze wel goed kunnen vertellen waar t voor is (heb 1x gehad dat toen ik vroeg waar t voor was, de dame in kwestie snel doorliep de wijk uit?) daarnaast geef ik jaarlijk automatisch €65 aan een stichting die ex circusdieren helpt opvangen, dit doe ik al n jaar of 5.
die daklozen bij de super nee, daar hou ik eerlijk gezegd niet zo van, ik heb nl zoiets dat iedereen KAN werken, als ie maar WIL!
Laatst bijgewerkt door Carolinef op 06-08-04 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:52

Ludo schreef:
Collectes geef ik wel. Daklozenkrant niet om de hele simpele reden dat zij voor de winkel staan waar ik werk, en op een gegeven moment kregen we klachten van klanten en zijn ze weggestuurd....Reden ze weg in een behoorlijke auto Bloos! Het spijt me vreselijk, maar zulke mensen kan ik dan niet meer serieus nemen


Hetzelfde heb ik met die orgelmannen. Ik gaf altijd netjes een paar centjes (van paps en mams meegekregen), totdat iemand me eens wees op de merkkleding incl. nike schoenen (die toen nog erg in en nieuw waren). Vanaf dat moment geef ik niks meer aan orgelmannen Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:53

Hangt er helemaal vanaf.

Bij de 'vaste daklozenkrant verkoper' koop ik regelmatig een krantje. Bij anderen niet. Goede doelen als ze aan huis komen geef ik meestal wel wat. Overigens vind ik fondsen en stichtingen niet zo te vergelijken met daklozen Haha!.

Gewoon bedelaars, mensen die in de trein bedelen, muziek maken oid krijgen nooit iets (tenzij het een heel goed verhaal is of origineel).

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:55

Orgelmannen soms, goede doelen altijd, daklozen vrijwel nooit.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:56

als ik bedelaars enzo in de trein tegenkom (hier in de regio is een vaste treinbedelaar), dan spreek ik plotseling alleen Russisch... moet je eens kijken hoe gauw hij doorloopt... Haha!

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:57

ik heb wel ontzag voor collectanten, ik heb t vroeger zelf 1x gedaan voor Diabetesfonds nederland bij t circustheater in Scheveningen ( woonde om de hoek) toen ik vroeg aan n man of ie iets over had voor de diabetesvereniging kreeg ik als antwoord; ja, n sukikerklontje. was 13, stond er samen met mijn moeder en ben helemaal uit mijn slof geschoten toen, vent kreeg mega rood hoof en ikke was woest, de portier heeft uiteindelijk aan ons gevraagd of we ergens anders wouden gaan staan, nou ik heb t nooit meer gedaan, tis en blijft ondankbaar werk vaak!

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:58

Aan de deur geven we meestal wel wat, maar daklozenkrant meestal niet. En bedelaars geef ik ook niets.
Waar ik trouwens helemaal gek van word zijn die mensen die je op straat aanspreken of je toch asjeblieft lid wil worden van Unicef/Greenpeace/Homeplan/enz. Ik vond die krantenverkopers al erg genoeg

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:03

Bij 1 van de supermarkten in Culemborg staat altijd een meisje de daklozenkrant te verkopen, ze is altijd vriendelijk en niemand tot last.
Die supermarkt staat in een m*rrokanen-wijk en toen mijn moeder in de winkel was werden alle spullen (kranten, bezittingen, opbrengsten) door m*rrokaanse jongeren over straat geschopt. De verkoopster probeerde haar geld te redden en werd dus bijna in elkaar gemept (wat voorkomen werd door omstanders, die in dit geval toch maar te hulp schoten OK dan! )

Ik geef zelf eigenlijk nooit iets, ik heb heel vaak geen portemonnee bij me of geen losgeld (dat stop ik altijd in mn spaarpot). Ik zeg wel altijd goedendag en doe niet neerbuigend ofzo.

Als er collectanten aan de deur komen roep ik mn moeder, die geeft vaak wel wat geld.

Don't dream your life, live your dreams!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:11

Ik geef een enkele keer wat aan een man die regelmatig met z'n gitaar in de metro loopt. Maar dat hangt erg van mijn bui af Knipoog

Verder doneer ik een vast bedrag per maand aan Amnesty en Care, en krijgen collectanten over het algemeen ook wel wat Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 00:16

Antoinette schreef:
Hetzelfde heb ik met die orgelmannen. Ik gaf altijd netjes een paar centjes (van paps en mams meegekregen), totdat iemand me eens wees op de merkkleding incl. nike schoenen (die toen nog erg in en nieuw waren). Vanaf dat moment geef ik niks meer aan orgelmannen Haha!

Ja maar orgelmannen WERKEN toch voor de centjes die je ze geeft?
Het brengt een hoop gezelligheid mee, zo'n spelend orgel.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:18

ja topic heeft me aan t denken gezet en bijna vergeten; ik heb bij stichting AAP n pleeg eekhoorntje (van paar jaar geleden uit Schiphol) Jip heet ie en kost me €10,- p jaar

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:19

Natasha schreef:
Ja maar orgelmannen WERKEN toch voor de centjes die je ze geeft?
Het brengt een hoop gezelligheid mee, zo'n spelend orgel.
of een hoop ergernis

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 00:20

Carolinef schreef:
ik heb wel ontzag voor collectanten, ik heb t vroeger zelf 1x gedaan voor Diabetesfonds nederland bij t circustheater in Scheveningen ( woonde om de hoek) toen ik vroeg aan n man of ie iets over had voor de diabetesvereniging kreeg ik als antwoord; ja, n sukikerklontje. was 13, stond er samen met mijn moeder en ben helemaal uit mijn slof geschoten toen, vent kreeg mega rood hoof en ikke was woest, de portier heeft uiteindelijk aan ons gevraagd of we ergens anders wouden gaan staan, nou ik heb t nooit meer gedaan, tis en blijft ondankbaar werk vaak!

Sjee, wat een trauma voor je als 13 jarige!
Dan begrijp ik dat je niet meer wilt collecteren.Die man was echt een triest figuur!
Maar ik krijg ook vaak zeer leuke reacties hoor!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 00:22

[quote="gabyfedde"]Bij 1 van de supermarkten in Culemborg staat altijd een meisje de daklozenkrant te verkopen, ze is altijd vriendelijk en niemand tot last.
Die supermarkt staat in een m*rrokanen-wijk en toen mijn moeder in de winkel was werden alle spullen (kranten, bezittingen, opbrengsten) door m*rrokaanse jongeren over straat geschopt. De verkoopster probeerde haar geld te redden en werd dus bijna in elkaar gemept (wat voorkomen werd door omstanders, die in dit geval toch maar te hulp schoten OK dan! )

Wat een vreselijk verhaal! Boos! Verdrietig

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:22

ja ik weet t Bloos

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre