Overbijt bij veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Overbijt bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 12:09

Er staat bij ons een veulen op stal met ernstige overbijt (2 1/2 cm).
Nu is mijn vraag of iemand hier ervaringen mee heeft en zo ja wat hier aan gedaan kan worden wat jij eraan gedaan hebt?
Er schijnen operaties mogelijk te zijn maar ik vraag me af of iemand hier ook ervaring mee heeft.
Tot de 4e maand mag er zowiezo niets gedaan worden maar ik ben erg beniieuwd naar alternatieven.

Gr. Nadezda


darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:17

make had ook een overbijt van denk een centimeter maar de da zei dat t weg zou trekken naarmate ze groeien.
Make is nu 2 en er is niksmeer van te zien

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:36

die vna mij heeft er onderbijt

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:26

hoi,
een veulen bij ons op stal heeft het ook is nu bijna 2 en het is niet weg,
zij heeft er echter geen last van en eet zelf biks enzo.
hun staan niet op het weiland dus ik weet niet of ze dat kunnen eten.
verder ziet het bij deze shet er erg leuk uit
en ze kan nog erg goed bijten in je vingers;)
maar deze pony heeft er niet lastvan en somigen wel

gr susanne

Onderschriftloos

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:59

vaak kunnen deze pony (als t dus niet weggaat) gewoon mee eten hier leren ze mee omte gaan want ze weten niet beter.
Als je niet naa keuring gaat etc waarom zou je dan een operatie laten doen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:42

Ken een volwassen pony die een flinke overbijt heeft (en dan bedoel ik echt flink)
het enige waar de eigenaar op moet letten is dat ze in de zomer in een wei met redelijk lang gras staat, anders krijgt ze het nl niet te pakken.
Verder merk je er niks aan, behalve dat ze o.h.z. altijd met haar tong buiten boord loopt.
Pony is inmiddels een jaar of 14 (denk ik)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:39

Zio had drie jaar geleden ook een veulen aan de voet met een flinke overbijt, ook zeker 2,5 cm Scheve mond . Ze heeft er naar ik begreep niet zo heel veel last van gehad met eten, maar de vorige eigenaar heeft het niet goed bijgehouden. Het was gaan ingroeien in de bovenkaak, althans dat begreep ik van de nieuwe eigenaar. Ze zouden haar deze zomer gaan inrijden, maar ik heb nog niet gevraagd hoe dat gaat.

De DA en de paardentandarts hadden gezegd dat het niet meer bij zou groeien en dat ze veel vaker naar de tandarts moest dan andere paarden. Verder kreeg ik nog het advies om haar zo laag mogelijk te voeren, zodat ze haar onderkaak iets verder kon laten zakken tijdens het eten.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:10

Het naar buiten laten hangen van de tong heeft niets met overbijt te maken,
Madorijke heeft ook een flinke overbijt maar houdt de tong netjes binnenboord (om maar een voorbeeldje te geven).
[img]http://www.vwf.nl/VWF/Foto's/vreesmmadorijketraining.jpg[/img]

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:21

is een overbeet eigenlijk erfelijk?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:21

skaay schreef:
is een overbeet eigenlijk erfelijk?

Jep.


nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 22:33

Ja overbijt is erfelijk vandaar dat we er best van opkijken omdat ik zelf ook een merrie heb uit deze lijn en dit veulen de 6e generatie is wat bij ons geboren is en er geen overbijt in de familie zit zover ik terug kan.
Het veulen is van Ferro en ook daar had ik niets eerder over gehoord vandaar dat het een complete verrassing was.
Intussen heb ik meerdere mensen gesproken met een ferro nakomeling met precies dezelfde klachten dus 2 1/2 cm overbijt.
Nu heb ik begrepen als beide ouderdieren dus deze factor bij zich dragen dat er kans is op een veulen als dit.
Maar dat schijnt alleen te kunnen als beide ouderdieren dit bezitten.
Zelf heb ik nu een merrieveulen van paddox ook een ferro nakomeling en mijn veulen heeft niks en ook haar 2 vorige veulens niet terwijl de merries uit dezelfde bloedlijn komt.

Het is een wat zware ingreep maar de hengst zal de opfok ingaan en als het dus problemen krijgt met afbijten van gras dan kan dit erg nadelig zijn voor het jonge dier.
Ook zal er gekeken moeten worden of het in de toekomst een probleem kan zijn met rijden.
Nu beginnen de ondertanden te groeien en het drukt nu al in het gehemelte dus we moeten kijken wat het beste is voor het veulen en dan even het uiterlijk daar buiten gelaten.
De eigenaresse is erg blij met het veulen en wil alleen het beste voor hem en als er aangegeven wordt dat het op deze manier geen kwaad kan en geen problemen geeft dan wordt er ook niks aan gedaan behalve dan regelmatig de paardentandarts.

Deze komt volgende week donderdag al langs maar de eerste 6 maanden mogen ze niets doen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:12

heb vorig jaar een veulen met een onderbijt gehad, en toen ben ik e.a. gaan uitzoeken. Een onderbijt kan 15 generaties overslaan, en dan ineens weer opduiken, je kan er dus weinig over zeggen.
als je even op onderbijt zoekt in combinatie met mijn gebruikersnaam kom je denk ik wel e.a. tegen

Sjuimpje, of het er wat mee te maken heeft weet ik niet, maar het viel me bij die pony gewoon op

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:46


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:37

stef schreef:
Een onderbijt kan 15 generaties overslaan, en dan ineens weer opduiken, je kan er dus weinig over zeggen.

Het slaat dus geen generaties over. Een paard is drager en kan dit doorgeven, maar hoeft het zelf niet te tonen.
Als beide ouders drager zijn (en het dus niet tonen) kan het veulen het wel gaan tonen, maar kan ook alleen drager zijn (en het dus niet tonen).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Articuno, IASCrawler, lina1998, Marus, Mirranda, wildwestwill en 76 bezoekers