Wanneer een pony in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wanneer een oude, gebrekkige pony laten inslapen?

Op het moment dat ze nog veel lol in het leven heeft, en wanneer de gebreken nog niet levensbedreigend zijn. Uit 'voorzorg' als het ware.
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Wanneer een pony in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-02 15:23

Ik vroeg me af, wánneer jullie de tijd rijp zouden vinden om een pony in te laten slapen. Het gaat om een oude pony, maar wel met (ernstige) gebreken. In de toekomst gaan die haar fataal worden.
De pony waar het om gaat, Snoopy, wordt met de maand slechter (medisch gezien). Verder is nog erg vrolijk en blij. Dit is nog lang niet aan de orde (hoop ik), maar toch, ik ben wel benieuwd naar jullie meningen.
Laatst bijgewerkt door carola op 09-03-02 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 16:13

ik heb voor de 2de gekozen. waarom zou je een pony in laten slapen als ie nog lol heeft in het leven? en waarom zou je hem laten lijden?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:30

Moeilijke vraag. Ik heb zelf ook een oudje op stal die langzaam echt oud begint te worden.
In de winter krijgt hij vaak een flinke terugslag.
Nu het voorjaar er weer aan komt leeft hij helemaal op.
Toch denk ik dat als ik aan het eind van de zomer zou zien dat hij te veel zou gaan mankeren, ik hem op dat moment weg zou brengen. Zeker omdat de winter voor hem toch een moeilijke periode is.
Tot nu toe gaan de winters nog redelijk, maar ik heb gezien hoe lang mensen het blijven uitstellen.
Dan komt het voorjaar er weer aan, paardje knapt op en aan het eind van de zomer ziet hij er prachtig uit. Maar zodra ik het idee krijg dat hij echt lijdt in de winter is voor mij de beslissing niet zo moeilijk meer.

Zelf zou ik ook niet kosten wat het kost willen blijven leven. Voor een dier kan je die beslissing maken en ik vind dat je als eigenaar ook die verantwoordelijkheid moet nemen.

Ik denk wel dat het de moeilijkste beslissing uit m'n leven zou zijn. Maar ik zou hem dan herinneren als een vrolijke, oude pony met misschien wat mankementjes, en niet als een treurige oude pony met pijn.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-02 17:49

Boogie*Girl schreef:
ik heb voor de 2de gekozen. waarom zou je een pony in laten slapen als ie nog lol heeft in het leven?


Ik ben bang om 'te laat' te zijn als de pony al een paar weken geen lol meer in het leven heeft. Ik wil graag dat m'n pony waardig en gelukkig sterft, niet als ze chagerijnig ofzo is en niet meer verder wil.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:02

Zodra ik merk dat het leven voor mijn paard niet meer voldoende kwaliteit heeft en er geen kans op genezing is dan laat ik hem inslapen. Voor ons beiden de beste oplossing.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:04

Mmm lastig. Je pony in laten slapen om het even vriendelijker te zeggen is denk ik altijd een slecht een moment.
Ik denk dat er een hele boel dingen in mee tellen voordat je die knoop kan door hakken van ja of nee.

Als ik even nagaan waar jij meezit denk ik niet dat het terrecht is ( zoals je zelf al zegt) om haar door een lijdensweg te slepen. Als Snoopy eenmaal echt zo ziek is weet je eigenlijk voor 100 procent zeker dat ze er niet meer van op zal knappen.
Ik denk dat ik zou vragen om een hele grote dosis pijnstillers waar ze niet suf van wordt en nog 1 keer met haar het bos in zou gaan.
Alles doen wat ze leuk heeft gevonden om haar vervolgens thuis tussen bekenden in te laten slapen.

liefs Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:10

Hoi, ik heb niet gestemd omdat het je zelf het beste voor je pony kan bepalen. Ik vind de titel ook niet goed WANNEER EEN PONY AF LATEN MAKEN? Je kunt beter WANNEER EEN PONY IN LATEN SLAPEN? als titel gebruiken.

Citaat:
Kim schreef: Ik denk dat er een hele boel dingen in mee tellen voordat je die knoop kan door hakken van ja of nee.


Dit vind ik dus ook!!


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:12

Ik zou mijn pony in laten slapen op het moment dat ze niet te genezen pijn heeft en/of zelf geen lol meer in haar leven heeft.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-02 18:13

Kim, wat een mooi antwoord. Ik zit met tranen in m'n ogen.
Ik denk dat ik haar voor de laatste keer mee zou nemen naar de zandvertuiving, samen met Ed, om lekker te crossen. Ik denk dat ik dan meteen naar de paardekliniek toe rijdt, om haar daar in te laten slapen. Het lijkt me vreselijk als ze thuis zou worden opgehaald door een vrachtwagen met grijp-armen...
Ik hoop dat ik dit nog lang niet hoef te doen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:26

carola schreef:
Kim, wat een mooi antwoord. Ik zit met tranen in m'n ogen.
Ik denk dat ik haar voor de laatste keer mee zou nemen naar de zandvertuiving, samen met Ed, om lekker te crossen. Ik denk dat ik dan meteen naar de paardekliniek toe rijdt, om haar daar in te laten slapen. Het lijkt me vreselijk als ze thuis zou worden opgehaald door een vrachtwagen met grijp-armen...
Ik hoop dat ik dit nog lang niet hoef te doen.


Niet om vervelend te doen, maar als een paard ziek is of weet ik veel wat dan kan je toch ook niet meer met hem crossen?? En daarna naar de kliniek gaan

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:11

Bobo schreef:
Hoi, ik heb niet gestemd omdat het je zelf het beste voor je pony kan bepalen. Ik vind de titel ook niet goed WANNEER EEN PONY AF LATEN MAKEN? Je kunt beter WANNEER EEN PONY IN LATEN SLAPEN? als titel gebruiken.

Citaat:
Kim schreef: Ik denk dat er een hele boel dingen in mee tellen voordat je die knoop kan door hakken van ja of nee.


Dit vind ik dus ook!!


waarom niet afmaken??????

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:26

Ten eerste denk ik dat je een paard niet afmaakt omdat het geen stuk vee is. Niet voor mij in ieder geval. hij is mijn vriend, partner, docent en knuffelbeest. Die laat ik niet afmaken!
Ten tweede kan je best met een paard dat ziek is gaan crossen als ze onder de dope staan. LEES de bovenstaande tekst AUB, dan snap je het.
Groetjes Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:59

jeetje carola ik hoop dat je het nog lang niet heft te maken die beslissing.
Tja wat is wijsheid.. zodat ie ook maar een inimini beetje pijn heeft en er is geen kans op genezing is het bij mij klaar dan gaat ie weg.
Ik zou het vreselijk vinden als hij maar iets pijn heeft.
sommige mensen zeggen hij heeft geen pijn loopt alleen kreupel maar dat paard loopt niet voor niets kreupel als hij geen pijn had zou hij wel normaal lopen dus dan is het bij mij al klaar let wel mits er geen kans is op genezing bij een pees blessure is het nog lang niet afgelopen.

wij hebben een ouwetje van 39... hij ziet er niet uit komt niet door de vacht heen eet vreselijk slecht en is daardoor broodmager.
hij ziet er eigenlijk uit alsof hij vreselijk verwaarloost is.. maar als ie dan zoals vanmorgen een sprintje trekt door de wei en er iets uit perst wat op een bok moet lijken.. tja daar doe je het voor toch?
lekker laten lopen ons ouwetje is nog niet op

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-02 20:08

lein schreef:

Niet om vervelend te doen, maar als een paard ziek is of weet ik veel wat dan kan je toch ook niet meer met hem crossen?? En daarna naar de kliniek gaan



Het is dan ook alleen om de pony een plezier te doen. Dat vind ze zooooo gaaf! Haar pezen zijn toch al kapot, maar onder de dope voelt ze niets daarvan. Een laatste keer voor haar een mooie buitenrit, en dan rechtstreeks door naar de kliniek om haar in te laten slapen. Dat lijkt me voor haar leuker als een eind in de trailer (+stress) naar de kliniek toe.

En oke, misschien kan ik het beter 'in laten slapen' noemen. Ik zal de titel even veranderen.

Ik hoop dat ik het nog lang niet hoef te doen, maar ik vrees dat het binnen nu en een paar jaar toch met haar gebeurt is. Ze is nog maar 17, maar medisch echt een wrak. Ik ben reeël genoeg om te beseffen dat deze pony geen 24 ofzo gaat worden, laat staan 39!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:19

Moeilijk he? Sja, in laten slapen, af laten maken, naar de slager, weg doen, dood maken. Allemaal woorden voor een verschrikkelijk iets.
Maar goed, zoiets kan je denk ik alleen maar per paard/pony beslissen.
Als ikdan lees dat een ouwetje van 39 nog een sprintje trekt door de wei, geen pijn heeft, ik zou nooit van te voren in laten slapen om hem een lijdensweg te besparen. Wie weet komt die lijdensweg wel niet Verward

Maar ik begrijp dat voor Snoopy die lijdensweg wel gaat komen he?
Ik zou persoonlijk niet voor lekker crossen gaan, stel je voor dat ie dat niet aankan, valt, door zijn benen gaat, ik zie de doemsinario's al voor me. Maar ik zou wel een speciale periode voor hem inlassen als het al te slecht wordt. Knuffelen, verwennen. Is voor jezelf denk ik ook een moment om afscheid te nemen.
En hem dan in laten slapen in een voor hem vertrouwde omgeving. Oke het is even slikken als ze met zo'n grijper je maatje op komen halen, (je kunt ook niet kijken)
maar is het niet fijner voor Snoopy om vertrouwd weg te reizen naar de euwige weides?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:42

Ik zou een paard niet in laten slapen op het moment dat ze nog lol in haar leven heeft. Waarom zou je haar dan al in laten slapen?

Ik zou mijn paard pas in laten slapen als ze ongeneeslijk ziek is, daarbij pijn heeft, en geen lol meer in het leven heeft. Maar uiteraard spelen veel factoren een rol.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:52

tja dat is en blijft een moeilijke beslissing.

Ik zou je pony niet laten lijden, zodra je weet dat hij pijn heeft en niet meer te genezen is dan zou ik hem laten inslapen. Als je pony geen pijn heeft en nog lol in zijn leven heeft zou ik zeggen, lekker laten leven.

Voor dat crossen zou ik persoonlijk ook niet gaan, denk aan je pony, ik vind het niet waardig om een pony helemaal onder de dope te zetten er vervolgens mee te gaan crossen en hem dan te laten inslapen.

Maak een lekkere wandeling met hem, gewoon met zijn tweetjes, zo kun je nog even lekker van je laatste momenten met hem genieten. Ik denk ook dat dat een goede manier van afscheid nemen is, ik zou dan ook met hem naar de kliniek lopen (mits het niet te ver is).

succes, ik hoop voor je dat Snoopy nog lang bij je zal blijven.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-02 23:31

Jantina en Flair; ik denk dat jullie het idee van kim iets verkeerd opvatten. Kim kent Snoop goed en ook haar problemen. Het crossen is haar leven. Haar manier van genieten. Ze heeft een hekel aan dat gekriel en gefrunnik, ze wil crossen! Dat is al 8 jaar zo, dus waarom niet voor de laatste keer? Haar pees is nu slecht, daarom mag ze het niet. Maar ze heeft er geen gevoel meer in, omdat haar peeszenuwen weg zijn. Waarom niet de laatste keer?
Ik weet van haar dat dat hetgene is waarvan ze het meeste zal genieten, veel en veel meer als een extra bak slobber of een knuffel.
Ik zal zoiets ook echt niet doen als ze daar dood bij neer zou kunnen vallen, alleen als het nog 'verantwoord' is.

Ik ben vooral bang dat ik te lang wacht met haar te laten inslapen. Dat wil ik absoluut niet.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 00:03

Laatst las ik dit ergens: Tuurlijk is die hond oud en is stram en stijf en heeft zijn pijntjes, maar hij heeft nog lol in zijn leven. Als het pijn lijden kreperen wordt, is het tijd om hem in te laten slapen.
Dit geldt natuurlijk voor een paard.

Ga gewoon op je gevoel af, je weet wel wanneer het juiste moment is.
En dit is wat iemand ons vertelde toen we onze hond hadden laten inslapen: Het is nooit het verkeerde moment als je het uit liefde voor je dier doet.

Veel sterkte als het moment daar is en je werkelijk de beslissing moet nemen.

Sprakeloos

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 12:22

In de poll staat mijn keuze er niet bij. Ik vind een paar dagen/weken geen lol meer in het leven erg kort, tenzij het paard geen lol meer heeft door pijn en het hangt heel erg van het paard af.

Twee paarden heb ik helaas in moeten laten slapen. Bij de één was de keuze gemakkelijk. Ze had gallen die aan haar pezen vastzaten en kreeg in een paar dagen tijd zoveel pijn dat ze echt kilo's afviel. Genezing was niet mogelijk.

Bij mijn andere paard lag het een stuk moeilijker. Hij had een zeldzame ziekte waarvan het verloop nauwelijks bekend was omdat de paar paarden die deze ziekte ook hadden gehad eigenlijk meteen afgemaakt waren. Niemand wist hoelang hij zonder pijn zou kunnen doorleven. Ik heb hem mee naar huis genomen en had vanaf dat moment een spuit met een zware pijnstiller in mijn kast liggen voor het geval dat. Ik heb heel erg getwijfeld omdat hij geen lol meer in het leven leek te hebben maar soms was hij opeens weer heel vrolijk en dat maakte de keuze erg moeilijk.
Op een dag kreeg hij pijn, die dag heb ik hem de spuit gegeven, de dierenarts gebeld en hem in laten slapen.

Mijn pony heeft mij de keuze uit handen genomen, de winter ervoor leek zij ook geen plezier meer aan het leven te beleven en heb ik heel erg getwijfeld of haar in zou laten slapen. Elke keer als ik de keuze gemaakt dacht te hebben ging het weer een stuk beter met haar. Toen de lente er aan kwam werd ze weer vrolijk als vanouds.
Vlak voor de winter (in oktober) vond ik haar dood in haar box. Maar die zomer heeft ze genoten en ik ben blij dat ze die zomer nog gehad heeft.

Voor mij is pijn die niet meer overgaat een hele belangrijke reden om een dier in te laten slapen en dan het liefst voor de pijn ondraaglijk wordt. Een tweede is inderdaad het plezier in het leven maar dat is een stuk moeilijker om te beoordelen.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 19:03

MIjn verzorg paard hebben ze ook in laten slapen !!..........

maar dat was de merrie die uit de sloot gehaalt moest worden ( voor de bokkers die het gelezen hebben ) de 35 jarige merrie !!!

ze was oud , en zehad wel gebreken maar vocht wel voor het leven !! daarom hebben de eigenaren er zo lang mogelijk mee gewacht .....

Orlanda ( de merrie ) probeerde alles !! .........toen ze net uit de sloot gehaalt was......lag ze heel zielig en ze moest binnen 10 min. opstaan en dat deed ze ze stond alsof ze nooit in de sloot was gezakt !!
oortjes naar voren alles

*LOL*

een week later was het gebeurt met dr Huilen

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 19:41

Twee jaar geleden is mijn verzorgpony, toen 33 jaar ongeveer, ingeslapen. Ze was al jaren met pensioen, was gigantisch stijf, maar had er nog wel plezier in. Ze ging niet zo hard meer, maar ik moest echt moeite doen om haar tegen te houden als zij alvast naar de deur liep en ik eerst wilde poetsen. Op een gegeven moment deed ze dat niet meer, lag veel meer en at slecht. Toen is meteen de beslissing genomen om haar in te laten slapen, voor mij is dit de perfecte manier geweest. Ze heeft genoten zo lang ze kon, en heeft zo min mogelijk geleden. Noor blijft wel altijd mijn nummer 1 Lovers .

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:33

Het is altijd moeilijk, zeker om het 'op tijd' te besluiten. Want achteraf is het alsnog te laat.
Ik denk overigens dat als mijn paard weg moet omdat ik niet meer met hem kan rijden hij al naar de slager zou gaan (mijn persoonlijke keuze, en ja, ik laat hem afmaken, zijn leven is dan 'af' t is maar net hoe je het leest). Aan de andere kant zou ik hem dolgraag een '2e leven' willen geven in de wei. Maar dat gaat op dit moment niet. Nu loopt hij overigens (met een dipje) wel goed, dus het is nog niet echt aan de orde. Al wil ik niet onverwacht voor de keuze staan.
En ik heb ook gezien hoeveel lol hij in strandraggen heeft. En die lol zou ik hem, om hem te sparen, never nooit niet willen ontnemen (heb ik heilig gezworen). Het gaat dan wel met pijn in mijn hart, maar wat is zijn kwaliteit van leven als ik altijd maar rustig en voorzichtig doe... en hem nooit dat ene lolletje gun? Of als ik doordacht probeer bezig te zijn en af en toe flink rag? Gewoon omdat hij dat GEWELDIG vindt. Dat laatste. En wat blijkt? Het afgelopen jaar heb ik doordacht mijn keuzes gemaakt, maar hem ook niet ontzien op strand, zandverstuiving, hei... Eerder het tegenovergestelde, gewoon gaan met die banaan. En hij is (tot 2 weken terug) niet kreupel geweest. Liep als een 2e Bonfire (mocht ik willen haha) in de dressuur, liep moeiteloos 35 km, crosste om het hardst met zijn maten over de tankbaan... Deed echt alles nog. Hij is niet oud, maar wel versleten. Eerst wilde ik hem die pijn van 2,5 jaar terug niet aandoen, maar een halfjaar na de diagnose gingen we over het strand, vond hij te gek en liep daarna een dagje een heel stuk minder. Maar hij keek daarna zó goed uit zijn ogen... dat wil ik hem gewoon niet ontnemen. Dat hij dan eerder 'slachtrijp' is, tsja, hij heeft iig een dosis lol gehad. Lekker vlees dus (vette knipoog)! Dat vind ik belangrijk. Al denk ik wel dat het met die kwaliteit vlees tegenvalt, gewoon omdat ik hem absoluut niet kwijt wil, en eerst een halfjaar wacht voordat ik die beslissing zou kunnen nemen. Ik ben zo'n optimist die blijft geloven, al is hij 80. Mijn maatje... ondenkbaar!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 13:44

Ik hoop dat ik niet egoistisch zal zijn en d´r op het moment dat de pijn blijvend zal zijn en ze daardoor geen plezier meer heeft in kan laten slapen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, YandexBot en 140 bezoekers