3 jarige voorwaarts leren lopen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

3 jarige voorwaarts leren lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 21:52

Ik ben vanaf april bezig met Quest, en op zich gaat het allemaal wel goed, maar hij reageert af en toe vrij slecht.

Ik rij ca 3 keer in de week een half uur met hem (dit ga ik vanaf volgende week uitbreiden naar 4 keer) en wil hem absoluut niet met zweep en/of sporen rijden. Nu weet ik dat hij het wel kan, netjes op mijn been reageren en voorwaarts lopen, alleen het doen is af en toe een tweede.....Als hij echt zin heeft (dus niet met het warme weer) hoef ik mijn been aan te leggen en hij gaat, alleen is het nog iets vaker de andere kant op en is hulp nodig.

Mijn vriend of instructrice staat met de longeerzweep in de bak, alleen staan is voldoende, maar dat moet toch ook een keer over zijn. Nu ben ik het op dit moment met een zacht touw aan het proberen om dat tegen zijn flanken te bewegen. Dit is een Monty Roberts manier. En op zich werkt het wel, maar ik wil toch hier nog even vragen:

Wie kent het "probleem", ik heb de tijd met hem, maar af en toe.... Boos! En wie heeft er tips. Quest is een relatief lui paard en toch ook wel wat eigenwijs af en toe.

Alvast bedankt voor de evt. tips.


Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:58

Waarom wil je niet met een zweepje rijden. Een klein tikje doet soms wonderen en hij weet meteen wat de bedoeling is.
Steeds lief vragen waar hij niet op reageert heb je ook niks aan. Naar mijn mening kan je beter een keer goed duidelijk zijn, dan lief blijven vragen zonder reactie

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:00

Ik heb het ook met iemand met een longeerzweep geprobeerd, maar die rende er af en toe achter aan. Na een tijdje snapte hij dit, en reageerde hij goed op mijn been. Maar af en toe had ik echt een zweepje nodig, daar reageerde hij erg goed op.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:19

verplaatst naar RT

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:57

Neem toch gewoon een zweepje en leg dat tegen zijn flanken aan werkt ongetwijfeld net zo goed en lijkt me een stuk makkelijker vast te houden. Zorg er ook voor dat je consequent bent met je paard (ja is ja, nee is nee en vooral been aanleggen is voorwaarts) hij zal je in dat geval meer waarderen dan wanneer je niet duidelijk en te lief bent voor hem. Een paard WIL duidelijke regels en die moet ie nu krijgen van je. Let er ook op dat je paard het werk aan blijft kunnen. Ik rijd 3 jarigen meestal maar 20 minuten per keer en om de dag zodat het lichaam tijd heeft te herstellen (en dan heb ik het niet over de spieren).

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:46

yolande schreef:
Neem toch gewoon een zweepje en leg dat tegen zijn flanken aan werkt ongetwijfeld net zo goed en lijkt me een stuk makkelijker vast te houden. Zorg er ook voor dat je consequent bent met je paard (ja is ja, nee is nee en vooral been aanleggen is voorwaarts) hij zal je in dat geval meer waarderen dan wanneer je niet duidelijk en te lief bent voor hem. Een paard WIL duidelijke regels en die moet ie nu krijgen van je. Let er ook op dat je paard het werk aan blijft kunnen. Ik rijd 3 jarigen meestal maar 20 minuten per keer en om de dag zodat het lichaam tijd heeft te herstellen (en dan heb ik het niet over de spieren).


Ben ik helemaal mee eens Lachen Bij een jong paard moet je consecuent blijven of hoe je dat ook schrijft een tikje op zijn tijd maakt niet uit en als die het dan goed doet belonen

www.dressuurstalseren.com

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 01:24

Af en toe een tikkie met een dresuurzweepje wordt een paard niet slechter van. Hij wordt er wel slechter van als ie altijd zn zin op zo'n manier door kan drammen, das gewoon misbruik maken van jou goedheid en vertrouwen. Als hij zo doorgaat, en als ie een groot er sterk paard word, wat alleen in draf gaat als hij daar zin in heeft, hoe wil je dan ooit fatsoenlijk met hem kunnen rijden?

Ik ben verder overigens tegen zwepen, vind het over het algemeen onnodig, maar soms kan het even helpen. En je hoeft toch niet voor altijd met zweepje te rijden, zo gauw je denkt dat het goed zla gaan probeer je toch weer zonder?

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 09:19

Ik wil nog geen zweep gebruiken omdat ik vind dat hij wel vooruit gaat. En hij krijgt absoluut zijn zin niet. Ik heb hem afgelopen zondag geheel alleen (zonder hulp) gereden, en hij was op zich voorwaarts.
Ik ben heel consequent met hem en het gaat langzaam wel vooruit. En het is niet zo dat hij zijn zin van mij krijgt, bijv dat ik afstap en stop of hem op ga jagen, ik blijf gewoon zitten en ga door met vragen. En het is niet zo dat ik een 10 minuten aan het sputteren ben voor dat hij iets doet.

Ik probeer het altijd eerst alleen en dan merk ik snel genoeg hoe hij reageert. Reageert hij traag dan komt iemand helpen met de longeerzweep. Mijn instructrice vindt overigens ook dat ik nog geen zweep hoef te gebruiken. Als het nog een paar weken/maanden zo door gaat wordt het iets anders, maar tot die tijd liever niet. Ik ben ook al buiten geweest met hem en daar is hij goed voorwaarts. Die afwisseling stop ik er ook in.

Het is meer zo, dat hij in de bak een tandje te langzaam loopt, de overgangen maken gaan wel goed. De ene keer iets beter als de andere keer. Ik heb gewoon het idee dat het kwartje nog niet helemaal gevallen is bij hem.

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:43

Ik geef je gelijk hoor.. mijn paard rij ik ook zonder zweep en daar ben ik gewoon trots op. Als je een zweep in je hand hebt neig je er veel vaker naar om hem te straffen dan dat je hem niet gebruikt en na een tijdje geeft ie niks meer om dat zweepje. En ik vind het ook vreemd dat een zweep gewoon een gewoonte is van de meeste mensen. Als mij iets even niet lukt zegt meteen iedereen: pak er eens een zweepje bij!, terwijl hij het later ZONDER zweep ook goed doet

I'm not expecting your sympathy.. but its al been to much for me.

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:16

Ik ben ook een "tegenstander"van de zweep heb nu ook een driejarige waarmee ik vanaf juni bezig ben en met inrijden gebruikten zij ook een zweepje af en toe maar nu bij mij heb ik dat niet meer nodig. Misschien dat het geholpen heeft die paar keer of dat het helemaal niet nodig was maar je kan het een keertje proberen. Je legt het zweepje gewoon aan de kant en als hij dus een wat tragere dag heeft dan kan je hem er altijd bijpakken .

Had ik alleen nog een vraagje ... waarom zou je overgaan naar 4 keer in de week? Je bent pas vanaf april bezig dus lijkt mij 3 keer per week zat voor een jong paard.

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:36

Je doet net of een zweep een martelwerktuig is. Het is nog altijd hoe je hem zelf gebruikt.

Quest schreef:

Het is meer zo, dat hij in de bak een tandje te langzaam loopt, de overgangen maken gaan wel goed. De ene keer iets beter als de andere keer. Ik heb gewoon het idee dat het kwartje nog niet helemaal gevallen is bij hem.


Hij is dus niet aan je been. Maar is dit omdat hij lui is of omdat hij zijn balans nog niet helemaal heeft gevonden.
Als het het eerste is zou ik toch een keer goed duidelijk zijn, of dat nou met je been is of met een zweepje als hij maar goed reageert.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:15

Als je wilt dat je paard aan je been word en hoe doet het zo niet, of te weinig dan is een zweep de beste optie.
Ik weet niet of je het weet, maar een zweep is niet om hem af te ranselen, maar om je beenhulp te versterken.
Je geeft been, geen reactie een tik.
Wedden dat hij na een paar keer wel zo slim is om meteen bij het been weg te lopen, heeey, geen zweep
Probleem opgelost Haha!
ff kort en simpel samengevat.

Het aller belangrijkste van paardrijden is dat hij reageert op je kuit druk, doet hij dat niet, kun je aan de teugel lopen en alle andere dingen wel vergeten.

Succes

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:18

runningkawa schreef:
Als je wilt dat je paard aan je been word en hoe doet het zo niet, of te weinig dan is een zweep de beste optie.
Ik weet niet of je het weet, maar een zweep is niet om hem af te ranselen, maar om je beenhulp te versterken.
Je geeft been, geen reactie een tik.
Wedden dat hij na een paar keer wel zo slim is om meteen bij het been weg te lopen, heeey, geen zweep
Probleem opgelost Haha!
ff kort en simpel samengevat.

Het aller belangrijkste van paardrijden is dat hij reageert op je kuit druk, doet hij dat niet, kun je aan de teugel lopen en alle andere dingen wel vergeten.

Succes


Mee eens.

Als je nu ff consequent bent, mede door hulp van et zweepje, heb je er later alleen maar profeit van!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:22

Kleine toevoeging..aan de post van RK (waar ik het as usual weer eens helemaal mee eens ben Haha! Haha! Haha! )......... niet elke pas drijven, pas als hij terugkomt in tempo weer even inkomen en de rest van de tijd je been gewoon laten hangen...... en als je dan inkomt met je been ook reactie EISEN Haha! Haha! Haha!

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:37

Als jij je zweep gebruikt om hem even te laten reageren, loopt hij natuurlijk door als hij een tik krijgt! Maar als je dan een keertje geen zweep hebt dan heb je een probleempje..
ze zijn nl niet dom ofzo!
Vroeger reed ik ook altijd met zweep, maar door het vele omgaan met paarden en gekeken wat of het effect was enz is dit mijn conclusie.. maarja daar kan iedereen anders over denken natuurlijk.

I'm not expecting your sympathy.. but its al been to much for me.

snowwhiteM
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:53

Ik heb zelf ervaring met inrijden van paarden en heb in de meeste gevallen wel een zweepje gebruikt, je maakt ze er wakker en attent van op jonge leeftijd en als ze in balans zijn kun je hem eens een keer weg leggen of een spoortje omdoen zodat al je hulpen steeds kleiner worden. Je moet hem op deze leeftijd gewoon naar voren rijden en als die niet wil geef je een tikje en dat maakt je echt geen martelaar ofzo .

ps: Je kan een paard heel gauw verpesten als je hem op de verkeerde manier aan het scholen bent. Verdrietig [size=12]

Athena: L1+5
Cilicia: B+8 & L+8
................................

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:51

daylee schreef:
Als jij je zweep gebruikt om hem even te laten reageren, loopt hij natuurlijk door als hij een tik krijgt! Maar als je dan een keertje geen zweep hebt dan heb je een probleempje..
ze zijn nl niet dom ofzo!
Vroeger reed ik ook altijd met zweep, maar door het vele omgaan met paarden en gekeken wat of het effect was enz is dit mijn conclusie.. maarja daar kan iedereen anders over denken natuurlijk.


Dan is die dus niet aan het been maar aan de zweep Knipoog

En krijg je dan niet hetzelfde probleem als degeen die in de bak staat met een longeerzweep er even uitstapt?
Lijkt mij dat een paard dat nog veel sneller doorheeft.

Dan ben ik zelf eerder voor het zelf corrigeren, zoals gezegt ben je geen martelaar als je hem eens corrigeert, 9 van de 10 keer is het genoeg als je hem er gewoon bij hebt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:28

Om dit probleem op te lossen zou ik ook kiezen voor een zweep. Mijn vierjarige krijgt ook een klein tikje bij wanneer ze mijn been even niet begrijpt. Geen probleem vind ik zelf. Mijn paardje, toch wel redelijk opgefokt en snel geirriteerd wordt er niet angstig, boos of neurotisch van. Lachen Het geeft ze zelfs in mijn ogen een soort duidelijkheid.


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:30

Tuurlijk een zweepje erbij. Ik heb ook wel een jong paard gehad dat er zo van schrok dat ik het zweepje nooit meer nodig heb gehad Haha!

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:07

Mijn paard is ook drie en soms lui aan het been. Wat bij echt helpt is heel erg veel overgangen rijden en tempowisselingen. Inderdaad, blijf niet drijven maar alleen wanneer hij terug komt in het tempo. Zonder zweep moet hij of zij het ook kunnen dus ik vind het bij een jong paard niet zo verstandig maar dat is mijn mening. Goede instructie helpt ook heel veel bij een jong paard !!!

nieuwe merrie !!! genaamd uppsala:d

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 13:57

Ik heb zeer zeker een goede instructrice, zij komt eens in de week en dan krijg ik ook oefeningen mee.
Tempowisselingen en overgangen rijd ik ook erg veel. Hij reageert dan prima op mijn zit en been. Ik leg mijn been ook niet alsmaar aan, alleen als hij terug valt.
Vandaag heb ik weer erg lekker gereden(ook voorwaarts), alleen het aanspringen in galop was wat lastig. Toen heeft er ook iemand in de bak gestaan en dat was voldoende.
Hij kan het dus wel. Ik was vanochtend erg vroeg en vooral met dit warme weer loopt hij dan duidelijk beter....ik denk dat het daar ook aan kan liggen dat hij wat "lui" is.
Ik zie de zweep echt niet als martelwerktuig hoor, dat even duidelijk, maar ik vind ook dat een zweep bij een jong paard niet nodig hoeft te zijn, net zoals toch wel wat anderen.
En Snowwhite: IK ZORG ER ECHT WEL VOOR DAT MIJN PAARDJE NIET VERPEST WORDT!!!!!!!Je had deze opmerking niet echt zo hoeven te plaatsen overigens.

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:22

nee die opmerking was zeker niet nodig !!! Ja ik merk het ook hoor met dit weer ... ben zelf ook lui. succes verder met hem ... groetjes

nieuwe merrie !!! genaamd uppsala:d

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:32

Als jouw paardje reageert op de longeerlijn die er bijgehouden wordt als er iemand in de bak staat..kent ie dus de zweep wel...of jij nou een zweep in de hand hebt en het paard laat weten dat die kan slaan of iemand anders met een longeerzweep die hij toevallig al kent....maakt natuurlijk niet zo gek veel uit....
of je hem nou een tikje met de zweep geeft of been geeft...zolang hij de link blijft leggen tussen je been en de zweep is er niks aan de hand....

Tuinkip
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:40

snowwhiteM schreef:
Ik heb zelf ervaring met inrijden van paarden en heb in de meeste gevallen wel een zweepje gebruikt, je maakt ze er wakker en attent van op jonge leeftijd en als ze in balans zijn kun je hem eens een keer weg leggen of een spoortje omdoen zodat al je hulpen steeds kleiner worden. Je moet hem op deze leeftijd gewoon naar voren rijden en als die niet wil geef je een tikje en dat maakt je echt geen martelaar ofzo .

ps: Je kan een paard heel gauw verpesten als je hem op de verkeerde manier aan het scholen bent. [size=12]
_________________

Een jong paard moet je niet inrijden met de zweep... Je kan wel met de zweep rijden, maar je moet hem absoluut alleen maar in noodgevallen gebruiken, als je paard er een zooitje van maakt, als hij loopt te vervelen... Maar niet om hem te laten draven, tenzij hij WEET wat je bedoeld met het aansporen, maar het gewoon niet wil doen...
Is je paard al van veulen af aan in handen? Je kunt namelijk ook als je naast hem loopt een stukje met hem draven. Zeg tegen m dat ie moet gaan draven (zeg een duidelijk "drrrrraf"), laat hem eerst draven, (dus NIET jij eerst... Dat maakt t voor hem te makkelijk.. Met het rijden rent er ook niemand voor.... Haha! ) en dan loop jij pas mee. Dan weet hij wat je bedoeld wanneer je op hem zit en je zegt dat ie moet gaan draven... Dat kan ook wel handig zijn... Knipoog Bij de 3 pony's die ik heb ingereden, werkte dat erg goed!
Mijn tip is (dat helpt ook bij mijn verzorgpony, met inrijden): longeer je paard eerst, voordat je er op gaat... Even longeren, veel praten, zeggen wat hij moet doen, duidelijk zijn. En als je daarna op hem gaat rijden, zodra je wilt gaan draven, dezelfde taal gebruiken als bij het longeren. Je zou bij het longeren in principe geen zweep nodig moeten hebben om hem voorwaarts te houden, dan weet hij wat je bedoeld en wat de bedoeling is.
Wat ook belangrijk is: jij bent de baas, en dat moet je niet vergeten! Als je zeker weet dat hij weet wat je bedoeld, maar er geen zin in heeft, moet je hem gewoon straffen. En als hij het goed doet, flink belonen. Wees eerlijk tegen m...
Gebruik absoluut geen sporen! Die heb je in principe niet nodig. Het is veel beter om zonder sporen te rijden... Je kunt beter je paard op je stem leren rijden, "voorwaarts", "stappen/stapvoets", "draf/draven" is veel beter, dan heb je ook weinig hulpen nodig....
Succes ermee!!! Ik hoop echt dat je hem niet gaat leren draven met de zweep, want dan rijdt hij straks echt op de zweep... En dat is het meest moeilijke wat er is om er uit te krijgen!!!!! ik ben er al een half jaar mee bezig......
Livo heeft een goed punt. Je paard moet het onderscheid kennen tussen been een zweep...

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 18:46

Quest kent de worden staf, draf, galop, halt, stil en door......Dat is het punt niet. De afgelopen 3 x heb ik hem dus wel voorwaarts kunnen rijden. Het probleem zit niet in de overgangen. Ik kan hem ook op mijn zit terugnemen in tempo, alleen het tempo volhouden, dus voorwaarts blijven lopen vindt hij nog erg moeilijk.
Degene die in de bak staat met een longeerzweep slaat hem niet, diegene staat er alleen maar en doet niets, dit is echter voor Quest voldoende motivatie.

Het gaat dus echt beter en die persoon hoeft er minder en minder bij te staan. We zullen zien hoe het gaat. Maar bedankt voor de tips in elk geval!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers