gebit en dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

gebit en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 17:39

Wel vaker hoor ik en lees ik op bokt dat als een paard moeilijkheden heeft bij het rijden het ookwel aan zijn gebit kan liggen, haken enzo. Hoe komt dat? Ik zie de overeenkomst namelijk niet zo. Ja, met eten enzo, maar met rijden???

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:58

Een paard in een goede aanleuning moet z'n kaken los kunnen laten.
Als de kiezen (door haken o.i.d.) zo slecht over elkaar staan zodat ze niet los over elkaar heen kunnen schuiven, dan kan een paard z'n kaken niet mooi los laten. Dus die goede aanleuning komt er niet.

Dit is het verhaaltje heel kort en simpel weergegeven, als je er meer over wilt weten, lees dan het boek "paardentanden' van Evert Offereins. (aanrader!)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:34

en niet alleen bij haken...jonge paarden die nog wisselen hebben er vaak last mee, of zoals nu bij onze Welshcob dat de hengstentanden doorkomen. Verder tsja, dan krijg je dus problemen met je teugelvoering.....en dat heeft weer inbvloed op de gangen (heb het zelf ondervonden, met een enorme haak op een kies...toen er een paardentandarts bijgeweest was liep ze ineens tien keer beter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 18:52

En als er een haak zit die je door een ophouding met de teugels te maken in zijn wang trekt kun je, je ook wel voorstellen dat hij hierdoor pijn heeft en dit probeert te ontwijken.