Hoe wordt een schimmel vliegenschimmel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Hoe wordt een schimmel vliegenschimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 15:03


Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:36

pigment. Het pigment bij een paard bepaald de (uiteindelijke) kleur.

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 15:44

Ja, maar hoe kan het dan dat een paard zwart is, blauwschimmel wordt, dan appelschimmel, wit en dan vliegenschimmel.
Klinkt vreemd, maar dat is hoe Kasmeria is verkleurd Haha!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:52

toch gewoon de aanleg die in het pigment zit. als het paard ouder wordt, komen er verschillende (hoeveelheden) hormonen vrij en die, samen met het weer (heeft namelijk ook iets invloed) geeft je paard de kleur die die is/ wordt.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:08

Amanda schreef:
Ja, maar hoe kan het dan dat een paard zwart is, blauwschimmel wordt, dan appelschimmel, wit en dan vliegenschimmel.
Klinkt vreemd, maar dat is hoe Kasmeria is verkleurd Haha!

precies zoals jij beschrijft is mijn paard ook verandert Haha!
Ze is nu voor de helft vliegenschimmel, en (licht getinte) appelschimmel Tong uitsteken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:10

Mijn paard heeft precies hetzelfde
En volgens mij heeft de schimmel van Cinzano het ook.
Het schijnt inderdaad iets met pigment te maken te hebben.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:04

Ja, mensen worden grijs, schimmels krijgen stippen... Niet echt mijn kleur, denk je dat je een schim gekocht heb, wordt ie bruin Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:24

Leuke toverballen he die schimmels Haha!
Op het papier van Kevin staat dat hij bruin geboren is.
Toen ik hem kreeg was hij heel donker antracietgrijs, bijna zwart (hij was toen 4.5jaar, alleen zijn hoofd was wit)
Heel wat jaartjes later is hij gaan verkleuren (wat ik helemaal niet leuk/mooi vond) om rond zijn 10e volledig spierwit te zijn, dat vond ik wel mooi OK dan! (zolang hij schoon was dan he)
Nu is hij 12 en zit vol met stipjes, nu is hij ook een vliegenschimmel (en ik vind het niet mooi )
Ik noem het altijd ouderdomsvlekken, hij is helemaal niet oud maar ieder jaar komen er weer meer bij Haha!
Kevin is dus zo verkleurd: Bruin- Bijna zwart- Grijs- Spierwit- Vliegenschimmel.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:38

Zijn de natuurlijke schutkleuren he. Wanneer ze geboren worden zijn ze donker, zodat ze niet zo opvallen. Op het punt van hun leven dat ze op hun best zijn zijn ze dan vaak wit, witte dieren vallen meer op, en worden vaak opgegeten, maar wanneer je sterk en snel bent redt je het vaak wel. En als ze dan weer op leeftijd raken komt de schutkleur weer enigzins terug, kunnen ze niet meer zo hard rennen, en zijn de zintuigen niet meer wat ze geweest zijn.
Is allemaal blijven hangen uit de natuur, maar soms een beetje ontregeld door de gevangenschap.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:55

Haha! Ouderdomsvlekken dus

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:51

ik vind het toch wel slim bedacht van moedertje natuur..
Alleen hebben ze er op stal niet zo veel aan Haha! Misschien tegen de grote boze stalhond Knipoog

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 01:00

Nee, idd.
Het lijkt ook wel of ze steeds meer stipjes krijgt. Ze wordt gewoon weer bruin geloof ik Haha!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 01:02

Hey en nog zo iets merkwaardigs; Sikiley heeft schuurplekken door haar zomereczeem (wordt goed bestreden, maar helemaal voorkomen is moeilijk). Op die plekken groeien zwarte haren terug!

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 01:13

Dit heeft Tess ook.
Die heeft ringworm gehad, op de kale plekken groeien nu ook pikzwarte haren terug.
Je hebt kans dat ze met het verwisselen van zomer naar wintervacht alsnog lichter gekleurd zijn en uiteindelijk weer wit worden.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 07:51

Heeft Kevin ook hoor, die heeft behoorlijk wat plekken waar hij schaafwondjes heeft gehad, die zitten er al jaren en zijn ook zwart, worden niet meer wit, tenminste, bij hem niet.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:04

Scheve mond Jeetje, je zal maar een schimmel hebben..
Haha! Mij niet gezien Tong uitsteken Allemaal kleurtjes.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:20

Oscar schreef:
Mijn paard heeft precies hetzelfde
En volgens mij heeft de schimmel van Cinzano het ook.
Het schijnt inderdaad iets met pigment te maken te hebben.


Klopt de mijne heeft het ook (helaas Scheve mond )
Hij is geboren als donker bruin paard, toen langzaamaan steeds witter geworden, kreeg een beetje appeltjes en nu ineens (is nog nieteens helemaal wit) krijgt hij overal van die rare vlekken en zie je hem ineens veranderen in een vliegenschimmel.

Rare beesten, die schimmels Tong uitsteken

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:36

Sevin wordt ook vliegenschimmel.
Hij is als vos geboren, toen ik hem kreeg was ie bijna zwart, om vervolgens zowat wit te worden, en nu krijgt ie overal sproetjes Haha!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:56

Alet schreef:
Hey en nog zo iets merkwaardigs; Sikiley heeft schuurplekken door haar zomereczeem (wordt goed bestreden, maar helemaal voorkomen is moeilijk). Op die plekken groeien zwarte haren terug!

Bij mijn paard in de wei staat ook een fjord met zomereczeem.
Die krijgt ook allemaal zwarte haren op d'r hoofd, waar wondjes waren..
Als mijn schimmeltje een wondje heeft, groeit er gewoon weer wit haar op Lachen
Tenzij het op haar zwarte beentjes is, dan groeit er gewoon weer zwart haar op.
gelukkig Pling

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:56

Blijkbaar is het toch niet zo uitzonderlijk Lachen De arabier die ik lang gereden heb, heeft precies hetzelfde, nog met de aanvulling dat ze als roodschimmel in het paspoort staat Scheve mond Van bruin naar zwart naar blauwschimmel, naar wit en naar vliegenschimmel. Ze is nu 13 en redelijk constant Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:44

uiteindelijk komen er steeds meer stippen bij

bij pino begon het op zijn hoofd, daarna werd eerst de hals wit, en het jaar erna kwamen er allemaal vliegen op
lazy begint ook al bij haar hoofd sproetjes te krijgen
maar die van mij worden dus van appel naar wit en dan komen er bruine sproeten op

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:47

Locanda schreef:
Zijn de natuurlijke schutkleuren he. Wanneer ze geboren worden zijn ze donker, zodat ze niet zo opvallen. Op het punt van hun leven dat ze op hun best zijn zijn ze dan vaak wit, witte dieren vallen meer op, en worden vaak opgegeten, maar wanneer je sterk en snel bent redt je het vaak wel. En als ze dan weer op leeftijd raken komt de schutkleur weer enigzins terug, kunnen ze niet meer zo hard rennen, en zijn de zintuigen niet meer wat ze geweest zijn.
Is allemaal blijven hangen uit de natuur, maar soms een beetje ontregeld door de gevangenschap.


Dit waag ik te betwijfelen, hoor. Wit is volgens mij nl. he-le-maal niet natuurlijk. Wilde witte paarden bestaan en bestonden er niet. Die zouden nl. als eerste worden opgevreten omdat ze zo opvallen en bovendien een gevaar voor hun kudde vormen. Schimmels zijn ,denk ik, een mutatie van het door de eeuwen heen kruisen van verschillende rassen en kleuren paarden.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:08

sflj schreef:
Dit waag ik te betwijfelen, hoor. Wit is volgens mij nl. he-le-maal niet natuurlijk. Wilde witte paarden bestaan en bestonden er niet. Die zouden nl. als eerste worden opgevreten omdat ze zo opvallen en bovendien een gevaar voor hun kudde vormen. Schimmels zijn ,denk ik, een mutatie van het door de eeuwen heen kruisen van verschillende rassen en kleuren paarden.


Maar voor zover een schimmel zichzelf in leven wil houden is dit toch wel een goed middel. Donker worden geboren als je nog klein en kwetsbaar bent. Op het toppunt van je leven wit zijn. En wanneer je oud en trager wordt weer een beetje schutkleuren krijgen. Zo gaat het vaak wel bij een schimmel, soms ook niet. Want nogmaals heb je op stal geen schutkleuren nodig.
En van nature zijn er idd. geen witten paarden, maar door al dat doorgefok van de mens oa. wel. En wanneer je die dan loslaat, of wanneer die ontsnappen heb je ook witte wilde paarden. En die moeten zich dan toch aanpassen om te overleven.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:21

Locanda schreef:
Maar voor zover een schimmel zichzelf in leven wil houden is dit toch wel een goed middel. Donker worden geboren als je nog klein en kwetsbaar bent. Op het toppunt van je leven wit zijn. En wanneer je oud en trager wordt weer een beetje schutkleuren krijgen. Zo gaat het vaak wel bij een schimmel, soms ook niet. Want nogmaals heb je op stal geen schutkleuren nodig.
En van nature zijn er idd. geen witten paarden, maar door al dat doorgefok van de mens oa. wel. En wanneer je die dan loslaat, of wanneer die ontsnappen heb je ook witte wilde paarden. En die moeten zich dan toch aanpassen om te overleven.


Haha Haha! , hoe het precies zit weet ik ook niet helemaal, maar wat jij hier schrijft is -sorry- klinklare onzin! Een paard is geen kameleon! Misschien dat er iemand is die ons beiden eens kan uitleggen hoe het nou precies zit? (Jeddah? Knipoog )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:57

Op zich is het wel leuk bedacht he? Dat schimmelen!

Hier wat ik ervan weet. De oerkleur van het paard is Dun (denk aan Fjorden/prezewalski paarden). Tijdens het evuleren ontstaan er mutaties, 1 van de mutaties bij paarden was de schimmel kleur, oftewel het langzaam verliezen van pigment in de haren, want de huid verliest namelijk geen pigment.
Of zo'n mutatie wel of niet "overleeft" ligt aan de leef omstandigheden van het dier. Zo zijn er veel mutaties die vanzelf weer verdwijnen want het komt het dier niet ten goede, bijvoorbeeld bij de Zebras. Daar wordt soms een witte geboren, dat is een mutatie. Die leven niet lang vanwege hun kleur hebben ze binnen de kudde geen bescherming, ze vallen op en worden al snel door een roofdier opgegeten.

De schimmel is gemuteerd bij de Arabieren in de woestijn. Daar is het goed aangeslagen, de paarden hebben namelijk wel pigment, maar al snel een lichte huiskleur waardoor ze minder last van de warmte hebben, maar niet verbranden. Deze schimmels konden kennelijk goed overleven en hebben zich dus voortgezet. Een schimmel "ontstaat" niet door het doorfokken van paarden door de mens, maar wordt wel in stand gehouden door de mens, omdat het een geliefd kenmerk is. Zo hebben tegenwoordig paarden lange manen. Het oerpaard had dit niet. Door een mutatie waren er veulens geboren met lange manen, de mens vond dat mooi en is er waarschijnlijk bewust verder mee gaan fokken.

Maar goed, terug op het vliegen van schimmels, dat hoort dus bij het schimmel gen, maar het is niet zo dat moeder natuur dat van te voren "bedacht" heeft, zo werkt het niet, het is onderdeel van de mutatie die toevallig gunstig uitpakt voor het dier.

De temperatuur heeft waarschijnlijk wel invloed op de mate waarin een schimmel schimmelt. Bij de meeste schimmels met lange manen zal je zien dat onder de manen de hals veel witter is dan aan de kant waar geen manen hangen. Waarom de ene schimmel verder sneller schimmelt dan de andere is (nog) niet bekend. Sommige beginnen al in de baarmoeder te schimmelen, andere pas op 3-5 jarige leeftijd. Er is ook een duidelijk verschil tussen schimmels die zwarte manen en staart houden (wat zeldzamer)en schimmels die dat niet doen, waarschijnlijk zijn dat ook 2 verschillende mutaties geweest.