buitenrit met (ongewenst) publiek :S

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

buitenrit met (ongewenst) publiek :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 19:09

Ja, het was weer eens zo ver. Ik kwam vanochtend tot het onzalige besluit rond een uur of zes een buitenritje te gaan maken.

Enfin, mijn verzorgpaardje is de makkelijkste niet, zeker buiten niet, dus eerst even losgegooid en daarna gezadeld.

Charlie is buiten vaak nogal nerveus en hyper, maar de afgelopen tijd was ze steeds redelijk braaf.

Behalve vandaag, natuurlijk.

Het begon al toen we over HET enge bruggetje moesten. Dankzij onze fijne regering die zo graag die Betuwelijn wiln hebben, ligt het leukste buiten rij gebied van onze hele omgeving nu in puin, plus dat als je vanaf de dijk komt (waar Char staat) je over HET bruggetje moet.

Een of ander slim bouwvakker persoon had z'n zooi niet opgeruimd, dus flapperde er een enorm stuk plastic naast het bruggetje.

Je raad het al...drama. Enfin, na veel geweiger en zweep erbij eindelijk erlangs. Mevrouw blazen door d'r neus, stampvoeten, helemaal opgefokt.

We waren net langs het bruggetje en sloegen de weg naar een nieuw aangelegd ruiterpad in, (we reden toen nog een stukje over het fietspad, want we moesten eerst nog langs de manege) toen ik vanuit mijn ooghoek telkens een soortement van roze schaduw zag, die onrustbarend dicht achter mij zat. Op een gegeven moment moest ik een weg oversteken, en om een of andere onverklaardbare reden was het daar, volgens mijn paard dan, gigantisch eng, dus madame begon te dribbelen. Ik besloot dan ook de roze schaduw te laten passeren, om ongelukken te voorkomen, dus hield ik halt. Ik wachtte een tijdje, maar er fietste niemand langs.

Ik draaide me half om, en zag een meter of twee achter mij een klein meisje, geheel in roze barbie outfit en in bezit van roze barbie fiets, met grote ogen naar Charlie kijken. Toen ze merkte dat ik haar aankeek, keek ze nogal betrapt op, werd rood, draaide om en fietste weg.

Oke dan...

Nou, we reden verder, en naderden de manege. Char draaide helemaal door en begon te dansen en te hinniken omdat ze andere paarden rook. Alles verliep echter nog redelijk.

Toen gebeurde het: aan de rand van het fietspad lag een blok hout. Een vreselijk, angstaanjagend blok hout, waar Char pertinent weigerde langs te gaan.

Van weigeren buiten moet ik niets hebben, ze loopt maar gewoon door.

Er komt net een klein meisje, cap aan het stuur bungelend, van het manegeterrein gefiets, in gezelschap van een oudere vrouw (waarschijnlijk haar moeder). Het tweetal blijft staan en kijkt geintereseerd naar mijn pogingen om Char langs het houtblok te krijgen. Als madame vervolgens begint te steigeren en om probeert te draaien, is het wat mij betreft genoeg geweest. Ik zie de ogen van het kleine penny meisje in shock groter worden als ik mijn vervaarlijk uitziende zweep in een hand neem, en mijn teugels in de andere terwijl ik Char een tik op haar kont gaf.

Ja, zweep helpt gelukkig. Charlie staat even een bijna te piafferen, en gaat dan zenuwachtig dansend, zijwaarts langs het houtblok.

Dan gebeurt het. Een dikke fietser met een kindje ziet mij worstelen om mijn paard onder controle te houden. Dit boeit hem zozeer dat hij -midden op het fietspad- uitgebreid stil gaat staan om te kijken.

Hoewel het een behoorlijk breed pad is, neem een zijwaarts dansend, bang paard nogal wat ruimte in beslag.

Er waren dan ook twee opties: of doorgaan en de dikke fietser van zijn sokken rijden, of afstappen.

Tja, afstappen dan maar, hoewel dat eigenlijk een kleine overwinning voor Char betekent.

Toen kwam de grote verrasing: al mijn 'publiek'draait zich doodleuk om (de show was immers over) en gaat vervolgens een heel andere kant op. Met andere woorden, ze hadden mij met z'n allen voor niets in de weg gestaan, want ze moesten helemaal dat pad niet op.

Over ramptoeristen gesproken, zeg... Scheve mond

Nou ja, stukje met Char aan de hand gelopen, toen ze eenmaal gekalmeerd was weer opgestegen en verder gereden.

Ik kwam eindelijk op het ruiterpad, waar een gezegende rust heerste. Geen kinderen, geen fietsers en zelfs geen andere ruiters.

Tot ik een ander pad insloeg (een soort verhard pad voor ruiters, wandelaars en fietsers).

Het pad is daar redelijk smal, en binnen afzienbare tijd kwam ik een fietser tegen. Ik stuurde onmiddelijk naar rechts, om ruimte te maken. De fietser in kwestie had mij allang gezien, maar bleef doodleuk midden op het pad fietsen. Vanaf verre werd mij al een onheilspellende blik toegeworpen.

Tja, ik moest ergens heen, dus ging ik maar van het pad af. We kwamen in een brede strook groen terecht, waar het gras Charlie tot aan de borst stond. Ik kon alleen maar hopen dat er geen paardenbeenbrekende kuilen onder al dat gras verscholen lagen. Voorzichtig stappend kwamen we aan het eind van de grasstrook, waar we het pad weer opgingen.

De verdere weg naar huis verliep gelukkig rustig, zonder stalkers en ramptoeristen Pling

pfff, dat was een heel verhaal. Schijnheilig Herkenbaar?
Laatst bijgewerkt door rider op 06-08-04 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt



lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:18

Niet herkenbaar, maar het lijkt me erg vervelend. Vooral die mensen die blijven kijken lijken me erg irri

:brr:

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:39

Pff, lekker rustig buitenritje Knipoog ..sommige stukjes wel herkenbaar ja Haha!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:50

Ik heb dat ook wel een beetje met m'n pony, maar niet in zo'n erge mate! Ik ga meestal met een groepje ruiters op pad, en dan is er meestal wel 1 paard dat wel langs dat enge durft. Soms is het de jouwe, soms de andere.
*mep jij je paard dan zo hard..?*

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 19:57

nee, ik mep mijn paard niet zo hard. Gewoon een tik van achter om te zorgen dat ze er langs ging.

Maar dat kind keek nogal afkeurend. Waarschijnlijk een van t slag die zweepgebruik 'zielig' vind.

Maar soms is een tikje erbij net ff nodig om Char ergens langs te krijgen.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:24

heel erg herkenbaar!!

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:33

Ik reed vroeger altijd op een klein wit Shetje, wat vooral bij een bepaalde leeftijdsgroep kinderen de reactie 'pony pesten' opriep.
Ik heb gewoon een keer meegemaakt dat ik van 3 kanten door 3 ventjes met takken in hun handen belaagd werd.

Shetje in kwestie kwam altijd recht omhoog als je veel been gaf en van voren kort hield en omdat ik zoiets had van 'raak haar niet aan!' heb ik die optie maar ingezet.

Die ventjes stoven ook weer weg in de richtingen waaruit ze gekomen waren, iets sneller dan op de heenweg.

Ik hoorde er nog eentje roepen dat het gevaarlijk was met zo'n pony, maar wie kwam er nou met die takken aan?

Die Shet heeft zich de verdere weg heel machtig gevoeld vanwege de reactie die ze kreeg.

Maar dat soort publiek kan mij ook gestolen worden.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:07

Wel herkenbaar, maar in bepaalde mate. Zoals ik al vaker heb aangegeven (bij andere posts) vind ik het erg jammer dat afstappen buiten al overwinning voor je paard wordt gezien.
Je bent samen op pad. Jij en je paard. Als je dier dan iets eng vind (terecht of niet, maar weet jij hoe jou paard iets beleeft?) is het toch geen ramp om af te stappen. Ga samen kijken wat er zo eng is, raak het houtblok aan, en laat je paard zien dat het helemaal niet eng is. Wedden dat ze de volgende keer niet zo bang is? Dat stuk plastic? Stap af en ga tussen het plastic en je paard lopen. Als jij je paard een aantal keren laat zien dat bepaalde zaken niet eng zijn (en je zelf ook niet spant (bewust of onbewust) gaat het na verloop van tijd steeds beter.
Ook ik geef mijn paard echt wel eens een tik als hij zich aanstelt (voor mijn gevoel, want het blijft een gok) maar wanneer hij een vrachtwagen eng vind, weet ik dat en span ik extra aan. Ik stap dan dus af (zodat hij mijn spanning niet voelt) en we gaan samen kijken naar die vrachtauto. Geen centje pijn.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:39

Nee niet echt herkenbaar. Lijkt me wel heel vervelend al dat ongewenste publiek. Verder ben ik het helemaal met Wiesje eens. Niets meer aan toe te voegen.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:50

nou wiesje die optie werkt niet altijd bij mij Knipoog..
benneton vindt bepaalde bruggetjes bij ons in het park eng en daar gaat hij echt niet overheen. en dan stap ik af en loop er overheen blijf staan, maar de volgende keer vindt hij de brug nog net zo eng.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:48

Ik had zeker die mensen aangesproken op hun gedrag,hoogst irritant.
Maar wees blij dat jullie geen brokken hebben gemaakt zeg!
Het hadveel vervelender kunnen aflopen!!

natassie

Berichten: 67
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:15

Lekker ontspanne ritje joh Knipoog.... Maar inderdaad mensen vinden het hoogst intresant om jou te zien moeilijk doen op of naast je paard net als dat ze bij ons in de zomer naast het ruiterpad wandelen met de hele fam en dan om de beurt vrolijk gaan vragen: 'mag ik hem aaien' Verward 1x met een klein kindje is leuk maar dan heb je dat ook wel weer gehad en dan nog niet over de honden gesproken die als dolle gekke achter je paard aan gaan renne en tegen hem op gaan springen vreselijk ik ben echt blij dat ik niet zo heel lang op dat soort paden moet rijden Tong uitsteken

Poffer
Berichten: 1656
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:18

nou lekker zeg.. dat ze ook dan allemaal blijven kijken midden op 't fietspad Scheve mond

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 16:59

Wiesje schreef:
Wel herkenbaar, maar in bepaalde mate. Zoals ik al vaker heb aangegeven (bij andere posts) vind ik het erg jammer dat afstappen buiten al overwinning voor je paard wordt gezien.
Je bent samen op pad. Jij en je paard. Als je dier dan iets eng vind (terecht of niet, maar weet jij hoe jou paard iets beleeft?) is het toch geen ramp om af te stappen. Ga samen kijken wat er zo eng is, raak het houtblok aan, en laat je paard zien dat het helemaal niet eng is. Wedden dat ze de volgende keer niet zo bang is? Dat stuk plastic? Stap af en ga tussen het plastic en je paard lopen. Als jij je paard een aantal keren laat zien dat bepaalde zaken niet eng zijn (en je zelf ook niet spant (bewust of onbewust) gaat het na verloop van tijd steeds beter.
Ook ik geef mijn paard echt wel eens een tik als hij zich aanstelt (voor mijn gevoel, want het blijft een gok) maar wanneer hij een vrachtwagen eng vind, weet ik dat en span ik extra aan. Ik stap dan dus af (zodat hij mijn spanning niet voelt) en we gaan samen kijken naar die vrachtauto. Geen centje pijn.


Tja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Maar ik heb bij Charlie ook vaak het idee dat ze alleen maar 'doet alsof'als ze ergens geen zin in heeft. Ze heeft ook van die dagen dat ze in de bak doet alsof ze van elke hoek en elke ritselende grasspriet schrikt. En op andere dagen is er van die plotselinge ángst'weer niets te herkennen.

En ik stap (redelijk) snel af, gewoon omdat er in mijn dorp best veel verkeer is, en men over het algemeen wienig rekening met paarden en ruiters houdt. Om ongelukken te voorkomen stap ik daarom ook altijd af als ik het idee heb dat Charlie óf echt bang is, óf plotseling iest echt heel onverwachts zou kunnen doen, wat in die situatie verkeerd zou kunnen gaan.

Natuurlijk kunnen er met een paard altijd onverwachte dingen gebeuren, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

Charlie heeft overigens over het algemeen, vreemd genoeg meer vertrouwen in me als ik erop zit. Als ik haar aan de hand neem wordt ze vaak juist moeilijker hanteerbaar en zenuwachtiger. Het enige voordeel is, dat wanneer ik haar aan de hand heb, ik altijd zorg dat ik tussen haar en andere verkeersgebruikers inloop. Zo heb ik zelf de situatie beter onder de controle (of, liever gezegd, als ze plotseling uithaalt of opzij springt raakt ze tenminste mij, en niet andere mensen Knipoog ).

Maar het blijft altijd een moelijke beslissing, wel/niet afstappen. Maar ja, veiligheid voorop heah? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:43

pff ook altijd last van.. verschil is dat mn paard heel rustig en betrouwbaar is..

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:59

Nou lekker al dat ongewenste publiek... Bij mij kijken ze wel vaak van: Héy kijk, dat zie je toch niet echt vaak... vooral die kindertjes die dan roepen: KIJK MAMA, EEN PAARD (of pony) Maar niet dat ze gaan stalken door heel erg in de weg te staan... 't scheelt ook dat ik bijna altijd in een (flinke) groep rijd...

Haha! Nationale Jumper Sportdag, Ermelo Haha!
^^Hobbelende Vosjes Pester #27^^
Party!! Bokkende New Forest rijder #2 Party!! Jumper & Dion Lovers

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:52

jah dat is echt heeeeel irritant als je een lekker relaxt buitenritje wilt maken.. heb ook heel veel van die stomme dingen meegemaakt en die mensen snappen dan ook echt niet dat ze af en toe in de weg staan ofzo of zulke gekke bewegingen maken dat je paard ervan kan schrikken zoals:

ik was op ponykamp en ik reed helemaal lees: achteraan.. we reden dus in het bos en er zaten een aantal woudlopers/scouting gasten tussen de bomen te kloten met allemaal takken.. me pony (was nog klein) begon helemaal te dribbelen en ik merkte dat ze het eng vond.. dus ik dr al naar voren drijven maar dat hielp niet.. toen vroeg ik.. wil je alsjeblieft heel even stil zijn totdat we voorbij zijn want me pony vindt het een beetje eng.. dus wij lopen naast ze en ze deden net of ze nix gehoord hadden en gingen verder.. en jah hoor.. toen reed ik opeens vooraan grrrrr


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Bentuh, Clmr, laura22, Mark0919, onpaard, tienus63, Vagabondo en 34 bezoekers