stal-regels

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

stal-regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 01:48

naar aanleiding van het topic "De Bit" wat over mr Verward Swaab ging met zijn regels op stal, ben ik wel benieuwd wat voor regels jullie hebben op jullie stal?
of meegemaakt of gehoord op/van een andere stal

bijvoorbeeld wat jullie hele rare regels vinden en totaal onzinnige of onnutige, gekke etc etc.
of waar anderen nogal eens over struikelen ed.

ben heel benieuwd!

BenHur
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Haarlem

regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 06:27

Hoi!
Goeie discussie! Op de stal waar ik nu sta zijn heel algemene regels, en ook helemaal niet zoveel.(tijden dat je er mag zijn, je mest/troep opruimen etc).
Ik ga nu naar een andere stal. Op zich is het er minder 'mooi', en is er minder mooi land, maar er staan mensen die 'anders' met hun paard omgaan(meer mensen die hun paard houden uit liefde, ipv uit 'stoerigheid') en de beheerder mag mensen wegsturen als ze hun paard niet goed verzorgen! Het moet erom gaan of je paard een goed leven heeft, en niet hoe duur hij of je zadel is!
Dat vind ik wel een heeeele belangrijke regel, en je komt hem niet overal tegen.....

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 08:25

Mijn verzorgpaardje staat sinds vorige week Vrijdag op een manege.
Erg wennen want daarvoor stond ze op een pensionstal met nog 5 andere paarden. En ik was de enige die in de bak reedt, de rest reden allemaal op de renbaan met hun paarden (was een draverij). Ik kon dus doen wat ik wou: Longeren wanneer ik wou, losgooien wanneer ik wou, rijden wanneer ik wou... echt relax!! Party!!
Nu staat ze dus op een manege en dat is echt wel even wennen, je kunt niet longeren en losgooien wanneer je wil, en moet gewoon rekening met andere houden.
Wat ik wel een rare regel vind: je mag alleen in de binnenbak longeren omdat de buitenbak een speciale bodem heeft ofzo, maar als je in de binnenbak longeert moet je je paard over de hele hoefslag laten lopen Verward Dan zal die binnebak ook wel een speciale bodem hebben denk ik? Maar waarom binnen wel en buiten niet dan? Verward Nah het zal wel Haha!
Verder is het wel veel gezelliger op die manege hoor! Party!!
O ja en daar mag je ook niet met sportschoenen rijden, wat ik dus wel altijd deed want vind ik veel lekkerder rijden. Maar is ook wel te begrijpen dat het niet mag want is misschien wel gevaarlijk ja...

Op de manege waar mijn zusje rijdt moet je verplicht met cap rijden, ja in de manegeles is dat logisch maar ook op eigen paarden!!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 09:14

Ik sta op een hele kleine stal en wij hebben eigenlijk geen regels.
Het is niet meer dan normaal dat je de stal even aanveegt voor je weggaat.

De enige regel waar ik ooit een keertje tegen aangelopen ben, is dat er als er iemand aan het longeren is, er niemand bij mag.
Dat vind ik op zich wel vreemd.

Ook als er les is, mag er niemand bij rijden.

Gelukkig loop je hier in de praktijk misschien 1 x per jaar tegen aan.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 09:57

euh regels even op de kalender zetten als je les hebt en als er iemand les heeft vragen of je erbij in mag ofja dat is geen regel maar dat doen we uit beleefdheid.

dreiklange

Berichten: 137
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: alkmaar

Re: stal-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 10:01

uhhh mijn stal regels??
hoef ik geen rekening mee te houden ze moeten maar rekening mee houden met mij! Haha!
ze mogen der wel voor 50 uro per maand staan
en geen koeien pesten mogen ze!
de kalfjes niet te vaak aaien!
de koeien niet voeren!
niet in de schapen stal komen!
de stap molen mogen ze gebruiken de cross baan ook!
niet alles laten slingeren!
dat was het zo'n beetje Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 11:19

Ik heb mijn eigen plekje en kan dus ook lekker mijn eigen regels voorschrijven.

Heb wel in het verleden op een stal gestaan waar behalve de normaal geldende regels (aanvegen, je troep opruimen etc etc) ook de regels ingesteld waren dat je op zaterdag en zondag tot 19.00 terecht kon. Is acceptabel, als je niet op zaterdag werkt, dan kan je dus niet meer naar je paardje toe. Door de week ging de boel om 23.00 op slot.

Ook was deze stal op 1e en 2e kerstdag gewoon gesloten. Er werd niet gemest, enkel gevoerd. In het uitzonderingsgeval van een ziek paard mocht je komen, anders niet.
Dat vind ik niet geheel kloppen, hun verhaal daarachter was dat ze anders nooit meer een dag ''vrij'' hadden, tja, dat zijn de gevolgen van het beginnen van een pensionstal! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 11:40

Wij hebben geen regels die niet "logisch" zijn (dus troep achter je kont opruimen, even vegen voor je weggaat etc.) Lessen schrijven we op de kalender (een week van te voren) en dan mag je niet bijrijden in de bak waar de les gegeven wordt, behalve als je toestemming van de lessende ruiter hebt. Heel logisch dus allemaal....

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 11:45

uhm bij ons:
-mest omhoog hooien(in de mest hoop, anders is hij na een week vol)
-mest uit de bak halen als je paard gemest heeft.
-kat buiten zetten voordat je weggaat(niet opsluiten)(ze kan wel ergens anders naar binnen hoor, wees maar niet bang)
-ramen dicht doen, maar die zijn altijd wel dicht...
tja en verder....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 12:41

Belangrijkste regel: ELKE DAG JE PAARD DOEN! Is voor mij heel vanzelfsprekend maar op simmige stallen gaat dat wel anders geloof ik... Verward Er gaat nu dus iemand weg die bang is voor haar paard en hem elke dag alleen een kwartiertje losgooide en onze kritische blikken (we wilden haar wel helpen maar ze gaf niet toe dat ze bang was, paard werd met de dag sjaggerijniger) kennelijk neit meer trekt. Ik vind het prima dat ze weg gaat; ben erg bang voor de toekomst van het paard maar kan het ook neit aanzien dat iemand er zo beroerd mee omgaat! Ben er achter gekomen dat bijna alle pensionklanten haar paard extra worteltjes enzo teostoppen... Haha!

Veel regels, wel logisch:
niet meer dan 3 in binnenbak
les heeft voorrang
houden aan bakregels
mest omhoog scheppen
mest uit bak halen na rijden
gang aanvegen voor stal
paard voor max. 10 uur 's avonds rijden
als je laatste bent lichten uit en afsluiten
niet losgooien als binnenbak net is gesleept
geen paarden alleen in land (min. 2)
uh....

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 13:04

bij ons is een regel waar ik het niet helemaal mee eens ben....
elke zaterdag voor 12 uur de stal uitmesten.... heb ik vandaag dus ook niet gered, want ik ben net wakker (lag om 4 uur pas in mijn bed) en moet nog eten.
dus tegen 1 uur mest ik de stal pas uit.
ook als je je niet aan de regels houd, je mest bijvoorbeeld een zaterdag niet uit, of je bent 1 dag te laat met betalen, krijg je een boete van 25 euro....

nou ja de rest zoals aanvegen na het rijden en die klusjes zijn vanzelfsprekend

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 14:04

ik sta zelf ook op een kleine stal (4 paarden, 2 pony's, 3 stallen nog vrij) en daar zijn zowat geen regels, als die er al zijn zijn dat ongeschreven.
zoals de kruiwagen leegmaken als je die hebt gebruikt (waar sommige zich dus weer niet aanhouden, blergh), hek dichtdoen van de mestplaats en allemaal van die kleine dingetjes, er zijn geen regels waar ik me aan erger, er zouden er van mij nog wel meer mogen komen zelfs.

de bak is er naast maar hoort niet bij de stal, wel van dezelfde eigenaar, maar dit is een manege, dus niet alleen de stalmensen maken er gebruik van, maar veel meer mensen.
daar geldt rijden gaat voor longeren, losgooien mag eigenlijk niet meer (gebeurt nog wel eens door de mensen van stal).

bij lessen van de manege zelf uit, niet bij in de bak rijden als je geen les hebt.
heb je een priveles kan het wel voorkomen dat je dan nog met meerdere in de bak rijdt of je moet de bak afhuren, wat normaal niet gebeurt.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 14:06

Dat is wel makkelijk bij mij, ik bepaal de regels. Regels kan ik het eigenlijk niet noemen, om dat het meer de 'informele' regels betreffen die eigenlijk al vanzelfsprekend zijn. Dus netjes alles opruimen, geen rondslingerende mest, uitgemeste stallen en schone paarden. Dat is iets wat ik gewoon iedere dag wil zien en in de meeste gevallen gaat dat ook goed. Het is mij met de paplepel ingegoten dat verzorging voorop staat, dus dat zet ik dan ook voort. En inderdaad, als er iemand les heeft mag er niemand bij. Vind ik ook logisch, vind het zelf irritant als ik ook nog eens op moet letten op een ander.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:08

Bij ons ook de 'gewone' regels:

* elke dag drollen rapen in de paddock
* stal zoveel mogelijk bijhouden zodat minder stro verbruikt wordt
* mest-gerij netjes achterlaten
* gang aanvegen voor je weggaat
* kruiwagens leeggooien
* mest uit de bak als je gereden hebt
* licht uit als je de laatste bent

Het vervelende is alleen dat de paddock dus elke dag aan het einde van de dag schoon moet zijn. Omdat Pliva en Aldira samen in een paddock staan kunnen we die 7 dagen verdelen tussen mijn zus, Madeleine en mij, maar van de vier keer in de week die ik ga moet ik dus ook drie keer de paddock doen dus kan nooit eens 's morgens heen want dan moet ik 's middags alsnog om de paddock te doen. Anders worden ze de volgende ochtend niet buitengezet. Dus dat zorgt wel voor beperkingen.
Terwijl de paddocks waar 4 paarden in staan ook 1x per dag gedaan worden, dus dan ligt er toch 2x zo veel als bij ons en zouden wij het toch in principe 1x in de 2 dagen kunnen doen? Pling

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:13

Aangezien in stalhouder ben zijn de regels door mij opgesteld Lachen Hier is mijn lijssie:

Regeltjes!

Hieronder een paar kleine regeltjes voor Mini Pensionstal Pinky’s Paradise Lachen.

* Altijd de poort sluiten als je hier komt. De buren hebben last van de openstaande poort en zo kunnen de pony’s ook niet weg als ze per ongeluk uit de weide glippen.
* De weides sluiten ook al staan er in die weide geen paarden (als ze door het draad gaan zijn ze weg…)
* Ieder zijn eigen stal en weide uitmesten en onderhouden.
* Even door de stal vegen als je de stal gemest/opgestrooid hebt.
* Je eigen spullen opruimen en netjes bij elkaar houden.
* Altijd de lichten uitdoen!
* Ook even aan de andere pony’s denken met bv hooi geven (geef de anderen ook een klein plukje. Zijn ze ook weer blij).
* Laten weten als je een keer niet kan en zelf iemand anders regelen.
* Op het bord schrijven als je iets te melden hebt.
* Op de kalender opschrijven wanneer bv de hoefsmid komt.
* Stallings kosten voor begin van de maand overgemaakt hebben.
* Als er iets is de desbetreffende persoon bellen.

Als iedereen zich hieraan houdt zal het net zo gezellig blijven als het nu is Haha!

Groetjes Kim.
__________________________________________________

We zijn maar met zn 4e dus echt spannende regels hebben we niet.
Dit zijn een beetje standaard regels, met wat aanpassing voor onze lieve buren (kuch kuch)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:37

Citaat:
Ook was deze stal op 1e en 2e kerstdag gewoon gesloten. Er werd niet gemest, enkel gevoerd. In het uitzonderingsgeval van een ziek paard mocht je komen, anders niet.Dat vind ik niet geheel kloppen, hun verhaal daarachter was dat ze anders nooit meer een dag ''vrij'' hadden, tja, dat zijn de gevolgen van het beginnen van een pensionstal!


Dat is bij ons ook zo. Je mag door de week tot 22.00 komen, op za- en zondag tot 17.00 en als je het echt niet redt daarvoor wil de staleigenaar wel een uitzondering maken. Op tweede kerstdag is de stal dicht. Er wordt alleen gevoerd. Ik vind dit meer dan redelijk, de staleigenaren wonen naast de stal en hebben altijd mensen op hun erf. Mogen ze ook een dagje van de 365 rust?
En dan zijn het ook altijd de mensen die hun paard zelf wel eens een dag stil op stal laten staan die daarover vallen, dat is zo stom...

Maargoed, verdere regels?
- mest opscheppen als je paard gemest heeft op de poetsplaats
- enkel longeren in de buitenbak
- bij een groepsles mag je niet inrijden
- doe het draad dicht als je je paard uit de wei haalt
- kruiwagen leeggooien na het mesten.

Lijkt me allemaal voor zich spreken.
[/quote]

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 18:12

)Regels? Volgens mij hebben we die bij ons niet.
Ja de poort dicht houden, maar sommige laten dus hun paard op de oprijlaan lopen met enkelt een touwtje zodat ze niet de weg oplopen Frusty .
Echt dom dus!

Ach ja verder doet iedereen waar hij zin in heeft en toch is het geen zooitje(okay de stalgang zou wat vaker aangeveegd kunnen worden , ben het vandaag ook vergeten Schijnheilig ) Iedereen heeft een kast waar ie netjes de spullen in kwijt kan, de paarden staan er netjes bij.
Tis gewoon lekker simpel.

Ik zou graag willen zien dat andere ff meer rekening met je houden en niet zomaar als jij op je 3,5 jarige aan het rijden bent ff een paard aan de longer lijn laten crossen Verward
Of tenminste ff vragen als je paard op rust staat of er een ander paard bij mag.
Maar verder gaat het wel goed en is het gezellig.

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:00

Ik heb wel een achterlijke regel bij ons op de manege..
Je mag niet na 17:00 uur je paard uitmesten of opstrooien!
Dat slaat echt nergens op want soms is je paardje zo vies dat je het maar zelf gaat doen (het word normaal altijd gedaan) en dan kan het niet omdat het al na vijven is..
er zijn ook mensen die werken ofzo die er nooit voor 5ven zijn Boos!

-xxx- Roxanne

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 20:34

en dat vind ik nou zo'n vage regel, die van die tijden.
wij hebben een stal die op slot is als er niemand is, en iedereen heeft er een sleutel van, je kunt komen en gaan wanneer je wilt.
de stal is nooit gesloten, je kunt altijd bij je paard (als je tenminste een sleutel bij je hebt dan tenminste of er iemand anders is met een sleutel), ook op feestdagen, ook dan moet er gevoerd worden (al doe ik dat niet zelf) en de stal uitgemest worden (moet je wel zelf doen) en de eigenaren hebben er geen last van.
waarom zou een eigenaar er last van hebben als je daar zou zijn als je je aan de regels houdt?
hij hoeft er toch niet zelf bij te zijn, jij kan de lichten toch aan en uitdoen en wat er nog meer nodig is?
en al zou de stal die dag dicht zijn, de manege is niet dicht en dan helpt het toch niet. (bij ons waren er 2e kerstdag zelfs nog wat aan het rijden in de manege en dan bedoel ik niet de mensen die hun paard daar op stal hebben staan, maar mensen van 'buitenaf' die voor de bijzonderheid of springparcoursje (daar waar onze manege om bekend staat) komen, en soms zijn er toch ook wedstrijden die dag???).

dat uitmesten voor bepaalde tijden vind ik ook zeer vaag, wat maakt dat nou uit?
en deze regel vind ik ook erg raar: ook als je je niet aan de regels houd, je mest bijvoorbeeld een zaterdag niet uit, of je bent 1 dag te laat met betalen, krijg je een boete van 25 euro....

als je het maar doet, al doe je het 1 maal in de 2 weken, dat is jouw probleem toch? ik zelf doe het normaal iedere dag en als ik dat niet zou doen, wens ik nog steeds geen boete en dan zeker geen van 25 euro oid.

en ik snap ook niet dat het ene rijden voor het andere rijden gaat, dan kan ik ook zeggen als er een vriendin van mij in de bak staat en die ff 1 aanwijzinging heeft gegeven, nee sorry heb liever niet dat je erbij inkomt, heb nl op dit moment les.
ja kijk, als je op een zeer kleine stal staat waar de bak alleen voor de stalgebruikers is, snap ik/kan het beter (maar nog steeds niet helemaal) maar als je op een manege staat, is daar geen beginnen aan.
want waarom zou je niet mogen rijden als een ander priveles heeft?
en de bak niet heeft afgehuurd (besproken) oid, want als je bijv alleen tussen 4 en 5 kunt gaan rijden en als er dan priveles is, kun je dus niks Verward
lessen van de manege uit, dan snap ik het wel en vind ik het ook niet meer dan normaal, de bak is dan bijna altijd al vol genoeg.
en over dat afleiding, hoe doe je het anders dan als er meerderen in de bak lopen of als je een groepsles hebt?
en dat er maar 3 in de bak mogen lopen? waar is dat goed voor? is de bak dan zo klein?

en dat mest scheppen, op stal zelf (dus niet in de stal, dat is je eigen keuze) is het een ongeschreven regel dat je de mest weghaalt, in de wei wordt dat niet gedaan net zoals op het erf (daar waar de trailers staan en de paarden worden uitgelaten voor de manege) en in de rijbak.
maar in de manege is aan 1 kant van de rijbak een poetsplaats, daar moet je wel de mest weghalen (in de daarvoor bestemde bak of in de rijbak gooien).

over wat Cowgirl schreef dat ze graag zou willen zien dat andere ff meer rekening met je houden, dat zou ik ook graag willen op onze stal/manege.
kleine ergenisjes bijv de kruiwagen niet leeggooien zodat een ander eerst de kruiwagen van een ander moet leeggooien en dan die van zich zelf er ook nog bij, is maar een klein werkje, maar dat gewoon iedereen moet doen.
of de kleine bak volbouwen met hindernissen (we hebben een kleine bak voor het algemeen en een grote bak dat in 2 bakken is verdeeld, 1 voor het parcour en 1 voor het losrijden/springen, voor het parcour moet je alleen wel 5 euro per paard betalen als je lid bent, en als je geen lid bent moet je ook 5 euro betalen, maar dan ook voor de kleine bak enzo)
en zo nog wel meer kleine dingetjes, ligt soms ook aan de mensen die er op stal staan.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:53

Citaat:
bijv de kruiwagen niet leeggooien zodat een ander eerst de kruiwagen van een ander moet leeggooien en dan die van zich zelf er ook nog bij,



Haha! Komt me zeer bekent voor, bijna elke dag raak.

okay een kleine hoop laat ik erin liggen hoor of 3 scheppen mest.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:27

Bij ons zijn verschillende regels:
De boel een beetje schoonhouden, na het mesten bijv. opruimen en even de gang bij je paard aanvegen.
De bedoeling is dat je zelf uitmest, en het is zelfs verplicht om minimaal twee keer per week uit te mesten, omdat het paard anders in de drap staat...
Mest je te weinig uit dan doet de eigenaresse van de stal dat voor je, en dan betaal je een boete van 50 euro per week.
Dus goed voor je paard zorgen hihi.

We hebben een leuke zadelkamer waar je ook even kunt zitten en koffie zetten. Iedereen heeft daar een sleutel van, en bij het weg gaan is het: deur op slot!
Verder mag je niet aan een paard of spullen van een ander zitten of iets mee doen zonder dat je toestemming daarvoor hebt (met andere woorden 'Niet jatten, niet stiekum gebruiken...')

Het fijne vind ik: ander voer of dingen die je anders wilt is altijd bespreekbaar. Lieve mensen, gezellig, altijd in voor een praatje of even helpen je paard vast te houden etc.
Nu nog de buitenbak gedraineerd, en dan is het een perfecte stal! Knipoog