Een Welsh Pony; Arabisch bloed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wims
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-08-04

Een Welsh Pony; Arabisch bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 12:14

M'n vriendin heeft dus een kleine Welsh Mountain.
Wat een beestje, super uitstraling, het is een hengstje, dus stoer is ie helemaal, maar hij heeft ook echt een uitstraling, waar ik vooral de Arabier in herken.
Nu wordt er wel vaker gediscuseerd over of het nou wel of niet Arabisch bloed genoemd mag worden, bij een Welshje.
Er zijn mensen wie dus vinden dat alleen de K Arabisch bloed voert, nou ik ben het daar niet helemaal mee eens.
Oké, het lijkt mij zo dat er in een Cob wel wat minder Arabisch bloed zit dan in een B, of een A-tje, maar ik ben ervan overtuigd dat er in dat kleine A-tje veel van de Arabier is terug te kennen.
Ook als je terug gaat in de afstamming, kom je een paar hele mooie Arabieren tegen!
Dus hoe denken jullie erover?
Kleine Welshjes een Arabisch tintje of niet?
En zo wel, zou dan ook het percentage Arabisch bloed nog ergens door te berekenen zijn? Of is dat ergens bekend, of de ene hengst meer Arabisch bloed voert dan de andere?


Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:48

In onze oude Saasfee 19 jaar....zit volgens mij ook arabischbloed...het hoofdje lijkt sprekend een arabier...Haha!

We hebben hier wel eens arabierefokkers gehad, en die zeiden menig arabier heeft niet zo'n mooi hoofd als Saasfee.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:46

Ik ben ervan overtuigd dat er in veel van die Welshjes (praat dan ook over de mountains) een flinke scheut Arabisch bloed zit. Dat gebaseerd op karakter en uiterlijk. Maar inderdaad zijn de meningen er aardig over verdeeld!
Ik heb ook wel eens gezocht naar percentage-berekening, maar eigenlijk niet verder in gekomen.
Van Buster weet ik dat er in de verte inderdaad wat leuke Arabieren zitten, maar dat is denk ik bij alle Welsh (Mountains in ieder geval, Cob iets minder).

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:10

In ieder Welsh Pony zit Arabisch bloed. Maar toch zou ik zeggen dat de meeste arabieren zouden willen dat ze zo'n mooie hoofdjes hadden als Welsh ponies. Ik weet ook niet of het alleen maar door Arabisch invloeden komt.

In de gemiddelde Welsh Pony zit alleen al van de vorige eeuw (de 20ste dus) de hengsten Incoronax, Cairo en King Cyrus (Skowronek). Verder nog een verdwaalde Berber genaamd Sahara. En in de 19e eeuw waren er nog veel meer.

Voorbeeldje hier Clan Prue

maar 68,75 % Welsh bloed, toch moeder van een van de meest successvolle Welsh Mountain hengsten uit de geschiedenis

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:13

Welsh pony's stammen af van Arabiertjes...
Wij hebben Welsh NWR met velen een afstamming van Gredington Viceroy (deze heeft bij ons op stal gedekt) en die heeft arabische ouders...
Er komt nu wel minder arabisch bloed in... is wel jammer maarja...
Ze doen nu ook wel NWR X Welsh B om er meer Welsh/ arabisch bloed erin te krijgen voor die mooie uitsraling...
Hier een foto van een pony van stal met ook veel arabische uitstraling:

Afbeelding

En deze ook:
Afbeelding

Damarae Asya Ddu... Gouden Bokt hengstveulen 2013!
[VN] Gouden Boktveulens 2013 bekend!
Gouden Bokt merrieveulen 2012... Nevaeh Ddu!
[VN] Boktveulens 2012: Rhydeilian Morning Rebel & Nevaeh Ddu!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:17

sommige arabierenfokkers kunnen jaloers zijn op de welshjes, want deze kunnen verschrikkelijke mooie koppies hebben..... er zit volgens mij wel degelijk arabische bloed in....

Sammie drachtig van Solaris!


Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:20


Damarae Asya Ddu... Gouden Bokt hengstveulen 2013!
[VN] Gouden Boktveulens 2013 bekend!
Gouden Bokt merrieveulen 2012... Nevaeh Ddu!
[VN] Boktveulens 2012: Rhydeilian Morning Rebel & Nevaeh Ddu!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:19

Euh, Welshfanatic: een kleine kursus over de Welsh:

Welsh pony's is zo'n beetje de algemene benaming

Welsh Mountain Pony is alleen van toepassing op de sektie A. Een sektie NWR, K of HBW of hoe je zoiets wil noemen is géén Welsh Mountain Pony. In het moederland mogen halfbloeds zelfs geen sektie genoemd worden Welsh Mountain Ponies moeten al sinds meer dan 70 jaar onder de 1.22m zijn. Het is dus niet zo voor de hand liggend dat ze van Arabieren afstammen Knipoog

Sektie B's zijn ook geen Welsh Mountain Ponies. Ik ken een fanaat die zelfs sektie B's al bastaarden noemden.

Sektie C's zijn Welsh Ponies van het Cob type, sektie D's zijn Welsh Cobs (dus ook geen Welsh Ponies)

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:38

Of ik dat niet weet...
Ik wilde alleen uitleg geven van over dat er in het gehele Welsh- stamboek arabisch bloed zit...
Welke sectie ook...

Damarae Asya Ddu... Gouden Bokt hengstveulen 2013!
[VN] Gouden Boktveulens 2013 bekend!
Gouden Bokt merrieveulen 2012... Nevaeh Ddu!
[VN] Boktveulens 2012: Rhydeilian Morning Rebel & Nevaeh Ddu!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:59

De welsh (mountain) wordt niet voor niks de arabier onder de pony's genoemd

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:30

Jody; je las het alleen verkeerd, want het ging er eigenlijk over dat er ook arabisch bloed zit in de andere secties...
Want de NWR's zijn gewoon Welshpony's gekruisd met Volbloeden (zowel Arabisch als Engels)

Maar wat dus eerder gezegd is; Welshpony's zullen idd wel uit wat arabieren zijn voortgekomen, maar de Arabieren zouden mogen willen zo'n mooi koppie te hebben als de Welshjes Haha!

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:54

de formulering welshjes stammen af van arabieren klopt niet, ik zou dan lezen dat uit 2 volbloed arabieren opeens een welsh zou komen.... Lachen

je zou moeten zeggen dat veel hedendaagse welsh ponie's , arabieren bloed voeren omdat de inheemse ponies in engeland werden gekruist met arabisch volboeden..daarna werd bv de sektie a een gelsoten sektie en is er geen gebruik meer gemaakt van echtte volbloed arabieren, maar met sektie a hengsten die in hun afstamming nog wel een volbloed arabier hadden zitten.


Zo krijg je dus wel dat in allle sektie 's generaties terug wel wat arabieren bloed zit, omdat de verschillende sektie's wel met elkaar gekruist wordne, zo vond je bv in onze sektie K merrie v Orchard dávrances, in d e 3e en 4e generatie A enB bloed .

Ik denk dat de uitstraling/ het sprekende hoofd, van bv de welsh A al zo verankerd zit in bloedlijn, dat hij over duizend jaar nog steeds datzelfde sprekend ehoofdje heeft.... zonder dat er gebruik word gemaakt van een arabisch volbloed in deze fokkerij.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:20

Afbeelding
Haha! Schijnheilig Knipoog *LOL*

Deze is 118,5.... Heb me eerlijk gezegd nog niet in de papieren verdiept. Vind het wel een heel mooi koppie. Ach, als ie maar lief is en dat is ze zeker. Knipoog

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:41

ik had ook een super gave welsch met veel arabies bloed het fijna daarvan is het temparament wat erin komt te ziteen en de mooie gangen en het mooi gevormde hoofd welschen en arabieren hebben mega veel van elkaar!

Is dat nou liefde?ja maar soms kan het ook haat zijn.
Je ziet alles en je hart doet pijn,maareu jou leven hoeft niet hard zijn.
slaap......

Wims
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 19:55

Ik steek er hier wel iets van op!
Inderdaad wist ik dat er in die NWR en Partbreds vaak een flinke scheut Arabisch bloed zit.
Maar aangezien die Mountain's precies zo'n zelfde innerlijk heeft, vind ik dat reuze-interessant!

stef schreef:
De welsh (mountain) wordt niet voor niks de arabier onder de pony's genoemd

Een goeie opmerking, en toch is het grappig hoe de meningen daar over verdeeld zijn. Dat er sommige mensen helemaal van overtuigd zijn dat er in zo'n klein pony'tje, ondanks zo'n prachtig hoofdje, Arabisch bloed in kan zitten!
Ik ben er overigens wel helemaal mee eens dat een Welshje vaak een mooier hoofdje heeft dan een Arabier!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:29

Wims schreef:
Dat er sommige mensen helemaal van overtuigd zijn dat er in zo'n klein pony'tje, ondanks zo'n prachtig hoofdje, Arabisch bloed in kan zitten!



Heb deze zin nu 10x gelezen, maar snap hem echt niet

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 02:45

Wims schreef:
Ik ben er overigens wel helemaal mee eens dat een Welshje vaak een mooier hoofdje heeft dan een Arabier!


Je bent idd niet de eerste die dat opmerkt...
Het hoofdje van de Welsh vind ik veel sprekender als die van een Arabier... Arabieren vaak een wat langere neus en vaak ook net wat TE (naar mijn mening Haha!)

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Wims
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:18

stef schreef:
Heb deze zin nu 10x gelezen, maar snap hem echt niet

Nou, dat mensen zeggen, dat Arabisch bloed niet in zo'n klein ponyras gestopt kan zijn. Wel een klein beetje, maar niet van zo'n invloed dat het kleine Arabiertjes zijn.

Wims
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:19

Tha_Niekje schreef:
Het hoofdje van de Welsh vind ik veel sprekender als die van een Arabier... Arabieren vaak een wat langere neus en vaak ook net wat TE (naar mijn mening Haha!)

Ben ik helemaal mee eens!
Een Arabier heeft vaak nog meer snoekneus dan een snoek!
Doe mij inderdaad ook dat Welsh-hoofdje maar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers