Kreupel en niks te zien/voelen?...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Kreupel en niks te zien/voelen?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 11:14

Flair is nu 2 weken kreupel linksachter, ik heb overal gevoeld/gedrukt en nergens reageert ze gevoeliger op dan anders. Ook is er niks dik/warm en zitten er geen wondjes. Ik dacht toen aan een hoefzweer en daar is de hoefsmid voor geweest, er was niks met haar hoeven en ook daar was ze niet gevoeliger op dan normaal.

Wat zou dit nou kunnen zijn en wat zal ik doen, DA bellen, of nog even afwachten? Op het land zetten of niet? Ik heb haar nu nog overdag gewoon op het land vanwege het mooie weer en om stijfheid te voorkomen.

Ik kan helaas zelf voorlopig niet voor Flair zorgen dus kan ook niet in de gaten houden of het erger/beter wordt, ik heb natuurlijk wel voor vervanging gezorgd.

28-09-2007
Nothing compares too you...


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:21

Wanneer ze al 2 weken kreupel is, en het wordt niet beter met (weide)rust wordt het wel tijd om er een DA naar te laten kijken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:12

Laat ook uitsluiten of het uit de rug vandaan komt.
Dat heeft die van mij ook gehad. Erg kreupel. Maar verder niets zichtbaar..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:14

Ongeveer 80% kans dat het uit de rug komt......... wellicht zelfs vanuit het voorbeen..... Ik zou er toch even een VA bijhalen...... meestal wacht ik zelf ook een week of 2 met rust maar als het dan nog niet over is dan ga ik toch even bellen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:38

Idd vanuit de rug of eventueel toch vanuit te hoef.
2 weken vind ik een mooie tijd om te wachten, die zijn nu voorbij, dus dan zou ik op korte termijn de DA bellen.

Je zou eventueel ook zelf eens de rug kunnen betasten. Zet 2 handen naast elkaar (vanaf de zijkant dus) op de ruggegraat en knijp, laat los, schuif een stukje op en doe hetzelfde. Je merkt vanzelf wel of het ergens pijn doet. Scheve mond


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 18:17

Ik bel de DA zodra ik zelf weer geweest ben, ik wil nl zelf met eigen ogen zien of het niet verbetert is. Ik heb ook al tegen mijn bijrijdster gezegd dat ze de stalhouder even moet laten kijken.

Flair is verder gewoon vrolijk en lijkt weinig last te hebben.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:01

Dit probleem komt me bekend voor daar heb ik ook last van, alleen dan bij t rechter voorbeen. Ik heb Sam ook op de wei gezet en kijk het even aan. Ik dacht ook dat het uit de rug kwam..

Van vallen leer je opstaan...!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:47

Mijn pony is ook een tijdje kreupel geweest. En veel mensen hebben gevoeld, maar niets gevoeld of gezien. Had ik zelf natuurlijk ook al gedaan.
Bij mij is de veearts wel geweest. Idd ook de hoeven bekeken (had mijn hoefsmid ook al gedaan). Daarna een buigproef, en daar bleef hij te lang kreupel op. Want de kreupelheid was amper zichtbaar meer. Maar op de buigproef toch duidelijk kreupel. Dus nu proberen we het eerst met ontstekingsremmers en pijnstillers, en dan 14 dagen aankijken. Als het dan niet over is gaan we verder kijken waar het zit. Maar de veearts vermoedde dat het zo op moest knappen.

Ik zou als ik jou was toch een keer de veearts laten komen. Zeker omdat het al langere tijd is. Bij mij werd het wel beter, toch vertrouwde ik het niet. Na een normale kreupelheid vind ik toch dat binnen een weekje de kreupelheid over moet wezen. Maar hij liep nog licht onregelmatig, net zichtbaar.
Ik heb getwijfeld, maar wilde nu toch duidelijkheid. Mocht dit niet werken dan gaan we verder met kreupelheidsonderzoek.

Wel een toevoeging, bij mijn pony is het linksvoor volgens de veearts.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:42

Roos is ook kreupel. Voor mij zonder echt aanwijsbare reden. Ik dacht ff verstappen, maar daar duurde het te lang voor(meer dan een week).
Ik ben van de week met haar naar Knoop geweest. Ze bleek links voor een kneuzing in haar hoef te hebben. Ze heeft nu ontstekings remmers en dan moet het beter worden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 23:48

Dan zou ze toch ook gevoelig op die hoef moeten zijn?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:59

De VA kon haast niets vinden. Na veel gezoek en een beetje weg snijden en nog meer met tangen er in kneipen leek het wel ietsje gevoelig. Dat terwijl ze duidelijk kreupel liep.

Zelf vind ik dat verstappen of iets onschuldigs met een week wel beter moet zijn of zelf helemaal opgelost, anders bel ik de VA

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 11:36

Dat zal bij Flair het geval wel niet zijn, de hoefsmid heeft haar hoeven helemaal uitgebreid onderzocht. Het enige dat hij kon vinden was een beetje rotstraal.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:50

Dierenarts bellen Kim, aan mijn paard was ook niks te zien in het begin aan de buitenkant en toch was er een hoop mis aan de binnenkant. Ik wil je niet bang maken, maar vind twee weken al best een tijd. Sterkte en geef Flair een knuf van me!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:57

Anders moet je even het topic lezen waarin ik in m'n onderschrift naar verwijs. Aan dat been viel ook niets te zien. Maar ze had na onderzoek toch scheurtjes in het hoefbeen en nog wat dingetjes. Ik zou er dus niet te luchtig over denken en ook niet gelijk de hoef uitsluiten omdat ze niet gevoelig reageert op druk. Bij Rosalien was namelijk ook de smid geweest en die zei dat het uit de schouder kwam... niet dus.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:59

Voel de hoef eens of die warm is.
Dat kan anders duiden op een hoefzweer.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:00

Ik zou voor de zekerheid contact opnemen met de dierenarts en hem laten kijken. Dan weet je wat het is en is de onzekerheid ook weg.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 16:49

Ik bel de DA wel maandag, het staat me alleen heel erg tegen dat ik er zelf niet bij kan zijn... Scheve mond Nu moet ik dus via via horen wat de DA gezegd heeft.

Ik weet ook verder niet of het verbeterd of verslechterd is, mijn bijrijdster heeft er niet echt kijk op en ik kan zelf al bijna 2 weken niet naar Flair. Daarom heb ik al gevraagd of mijn bijrijdster de stalhouder even wilde laten kijken, hij heeft er wat meer kijk op.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:17

Misschien dat je de stalhouder erover kan bellen en hem vragen of hij (tenminste als hij tijd heeft) erbij kan zijn als de DA komt. Dan zeg je tegen hem dat je hem 's-avonds zal bellen om te vragen wat de DA te vertellen had.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:18

gijsenkim schreef:
Ongeveer 80% kans dat het uit de rug komt......... wellicht zelfs vanuit het voorbeen..... Ik zou er toch even een VA bijhalen...... meestal wacht ik zelf ook een week of 2 met rust maar als het dan nog niet over is dan ga ik toch even bellen


sluit me hierbij aan zoiets zit vaak heel hoog (schouder/rug), of heel laag een diepe hoefzweer kan soms verdraaid lastig te vinden zijn.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 20:48

Ze loopt nu nog maar een klein beetje kreupel volgens bijrijdster, ik denk dat er misschien toch iets in haar hoef heeft gezeten waar ze last van had, ze is nl ook net bekapt.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:50

Ahhh, dat verklaart het soms al heel snel

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 14:05

Ze was al kreupel voor ze bekapt werd, maar na het bekappen is het dus beter geworden. Misschien dat er toch iets scherps in zat oid.

28-09-2007
Nothing compares too you...

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:03

En als je twijfelt in verband met de DA en via via vernemen, kan je hem toch gewoon bellen nadat hij bij je paard geweest is?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 16:29

Ik ga morgen zelf kijken, zodat ik kan beoordelen of het echt een stuk beter is geworden. Zo niet, dan bel ik meteen de DA, en anders wacht ik nog een paar dagen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:21

En hoe is het nu met je paardje? Loopt ze nog erg kreupel?

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Navarofrida, xemmafalcon en 54 bezoekers