Hoeveel betekenis hecht je aan een afstamming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Hoeveel betekenis hecht je aan een afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 11:35

Ok, naar aanleiding van meerdere topics die ik heb gelezen stel ik deze vraag.
Hoeveel betekenis en waarde hecht je aan een bepaalde afstamming .
In mijn ogen wordt er en dan bekijk ik het niet fokgericht maar algemeen veel teveel waarde gehecht aan bepaalde bloedlijnen.
Ook wordt er vaak bij bepaalde afstammelingen een kaartje aan gehangen van nee hoor dat maal dat maakt dat en dus ongeschikt voor.
Wat ik graag zou willen weten is hoe de ervaringen daarmee in de praktijk zijn.
Ikzelf heb bij bv een aankoop nooit gekeken naar de afstamming maar ben gewoon gaan kijken als het paard me aansprak dus vertel hoe zit dat bij jullie.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!


Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:38

Ik wou dat ik naar de bloedlijnen kon kijken van mijn paard!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:40

Aangezien ik een merrie heb gekocht destijds vondt ik de afstamming wel degelijk belangrijk ivm evt foktechnisch aspect in de toekomst. Verder zegt de afstamming toch ook wel iets over het type en de bruikbaarheid van het dier.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 11:40

irish_lady schreef:
Ik wou dat ik naar de bloedlijnen kon kijken van mijn paard!


Dus jij vindt dat belangrijk of meer uit nieuwsgierigheid ,ik zou ook nieuwsgierig zijn maar mijn vraag is meer hoeveel waarde moet je er aan hechten.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:42

Feit bij de tinker populatie in nl is dat niemand iets weet! Voor hetzelfde geld is de hengst die ik vorig jaar op irish heb gezet familie of zelfs een zoon. Weet je gewoonweg niet. Ook ken je de verervingspatronen van de paarden niet. En weet je niet of ze karakter en vlekken doorfokken.
Dus als het zou kunnen zou ik er zeker waarde aan hechten, vooral omdat ik mijn kleine in de fokkerij wil hebben.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 11:54

Vippie schreef:
Aangezien ik een merrie heb gekocht destijds vondt ik de afstamming wel degelijk belangrijk ivm evt foktechnisch aspect in de toekomst. Verder zegt de afstamming toch ook wel iets over het type en de bruikbaarheid van het dier.



Dat is dus het punt wat ik bedoel idd als je ermee wil fokken kan ik me voorstellen dat je daarna kijkt maar ik merk dat het vaak zo zwart wit wordt bekeken.
Voorbeeld ik zie een paardje staan en dat staat me aan ik rij het dier en heb daar een goed gevoel bij dus koop ik het paard aan omdat hij in mijn ogen geschikt is . daarna kijk ik pas op het papier bij wijze van spreken.
Vaak wordt er hier gevraagd ik heb een dit maal dit gezien en dan komen gelijk de vooroordelen los voordat er ook maar naar het dier is gekeken.
terwijl het mischien in de praktijk voor degene wel een heel geschikt paardje zou kunnen zijn.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:56

Ja, stamboom heeft zin. Ik wens bepaalde paarden NIET in de bloedlijnen van mijn paard terug te vinden. In mijn speurtocht naar een nieuw paard is dat een criterium geweest; als er bepaalde lijnen in het paard zaten, dan maakte ik niet eens een afspraak.
Voordat ik Morris kocht had ik zijn direkte familie al gezien en had ik dus een beeld bij hem. Het karakter van Morris sprak me aan en de andere familieleden hadden ook aansprekende karakters. Daarbij werd dit bevestigd door anderen (onafhankelijk) die paarden uit dezelfde lijn hadden gezien en zeer te spreken waren over hun gedrag en opvoeding.

Het is wel waar dat er te eenzijdig alleen maar wordt gekeken naar de hengst, terwijl de merrie wel degelijk invloed heeft, ook al weet je wie de vader van die merrie was, daar was ook een moeder bij!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 12:00

irish_lady schreef:
Feit bij de tinker populatie in nl is dat niemand iets weet! Voor hetzelfde geld is de hengst die ik vorig jaar op irish heb gezet familie of zelfs een zoon. Weet je gewoonweg niet. Ook ken je de verervingspatronen van de paarden niet. En weet je niet of ze karakter en vlekken doorfokken.
Dus als het zou kunnen zou ik er zeker waarde aan hechten, vooral omdat ik mijn kleine in de fokkerij wil hebben.


Dan gaat het dus idd om fokken en dan is het wel handig om te weten of het familie is enz ..
Ik zeg ook niet dat het niet meetelt maar ik heb het gevoel dat er vaak vooral bij een aankoop teveel blindgestaard wordt op bepaalde bloedlijnen en wel of niet geschikt voor dressuur of springen .

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

prompter

Berichten: 10851
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:05

Bij dravers kijken we meestal naar de moederlijnen, die kunnen redelijk voorspellen of het paard een bepaalde mate van aanleg tot harddraven bezit. Zowel de moederlijn van de vader, als van de moeder van het paard zijn interessant om te bekijken.

Maar... als je moederlijnen 100% zijn maar het bewuste paard heeft een paar kromme benen, dan laat ik hem ook staan. Het is dus een optelsom, de afstamming + het paard zelf Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:05

Ik hecht er niet echt veel waarde aan. Als je maar blij bent met je paard. Mijn paard heeft trouwens wel leuke voorouders, maar ja, dat doet me verder niet veel...

:D M2 + 8 :D

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:06

Mij maakt het niet uit, een springpaard moet springen, en een dressuurpaard dressuren. Een springpaard kan ook goed in dressuur zijn. Nou, dan is dat zo, ongeacht de afstamming.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 12:07

ikke schreef:
Ja, stamboom heeft zin. Ik wens bepaalde paarden NIET in de bloedlijnen van mijn paard terug te vinden. In mijn speurtocht naar een nieuw paard is dat een criterium geweest; als er bepaalde lijnen in het paard zaten, dan maakte ik niet eens een afspraak.
Voordat ik Morris kocht had ik zijn direkte familie al gezien en had ik dus een beeld bij hem. Het karakter van Morris sprak me aan en de andere familieleden hadden ook aansprekende karakters. Daarbij werd dit bevestigd door anderen (onafhankelijk) die paarden uit dezelfde lijn hadden gezien en zeer te spreken waren over hun gedrag en opvoeding.

Het is wel waar dat er te eenzijdig alleen maar wordt gekeken naar de hengst, terwijl de merrie wel degelijk invloed heeft, ook al weet je wie de vader van die merrie was, daar was ook een moeder bij!

Daar begrijp ik dus uit dat als jij een paard ziet dat helemaal aan jou eisen voldoet maar de bloedlijn staat je niet aan je er niet gaat kijken.
Zoals ik het lees is dit ook weer vanuit foktechnisch oogpunt bekeken.
Heb nu zelf toevallig een merrie voor die tijd heb ik meestal ruinen gehad en volgens mij is het daarbij dus minder van belang welke bloedlijn hij heeft als hij aan al je eisen voldoet.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:11

Ligt eraan met welk doel je een paard koopt. Voor de recreatie zoals ik Guus en Zoe heb... Who cares ...
Maar ik wil in de toekomst een leuk dressuurpaardje erbij en eventueel ook veulens fokken... Ja dan stel ik wel eisen aan de bloedlijnen
Ik spti dan ook helemaal uit wat de sterke en niet sterke punten zijn van de ouders en voorouders.... Maarja thats me Schijnheilig

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 12:11

Pascha schreef:
Mij maakt het niet uit, een springpaard moet springen, en een dressuurpaard dressuren. Een springpaard kan ook goed in dressuur zijn. Nou, dan is dat zo, ongeacht de afstamming.


Die mening deel ik dus ook , als het paard maar geschikt is voor wat je ermee wil

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:15

helemaal niks........... een paard spreekt me aan of spreekt me niet aan..... Als het daarnaast nog een mooi papier heeft is dat meegenomen, maar ik zal nooit een paard kopen op papier

Natascha

Berichten: 6845
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:17

Voor mij maakt het ook helaal niets uit. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die gaan fokken wel belangrijk is. Als ik naar Lois zijn papieren kijk zou het een goed werkwillig sportpaard moeten zijn maar ik vind het meer een eigenwijze draak/ezelcombinatie Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

c_alsemgeest

Berichten: 20529
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:18

ik kijk er meestal als ik op internet aan het snuffelen ben wel naar... maar bij het kopen van een paard eigg een stuk minder.
als ik mijn droompaard heb gevonden en de vader is ipv gribaldi een of andere boeren knol maakt dat mij ook niets uit Haha!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:19

Toch merk je dat als je paard een leuk papier heeft en zijn volle broers/zussen het goed doen in de sport (wat je niet zou weten zonder papier), en je eigen paard ook lekker loopt, dat je toch ineens een heel ander publiek achter je paard aan hebt lopen Haha!
Dus in die zin is het zeker wel belangrijk.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 12:21

fsoudan schreef:
Ligt eraan met welk doel je een paard koopt. Voor de recreatie zoals ik Guus en Zoe heb... Who cares ...
Maar ik wil in de toekomst een leuk dressuurpaardje erbij en eventueel ook veulens fokken... Ja dan stel ik wel eisen aan de bloedlijnen
Ik spti dan ook helemaal uit wat de sterke en niet sterke punten zijn van de ouders en voorouders.... Maarja thats me Schijnheilig



Momenteel heb ik zelf een merrie en die heb ik laten dekken en daarbij dus ook gekeken naar de sterke en minder sterke punten bij de merrie en de hengst. En aangezien ik het voor mezelf fok gekeken naar wat ik wil
of dat ook gaat lukken is natuurlijk altijd de vraag.
Dus ja daarin kijk ik er wel naar maar hoor zo vaak oooh jee dat bloed is lastig en dat kun je dus niet weten je kunt 3 veulens fokken uit dezelfde moeder en hengst en daar komen 3 verschillende veulens uit zowel uiterlijk als kartakter zeer waarschijnlijk ook geschikt voor 3 verschillende mensen met elk hun eigen doel ermee. Dus dan kun je in mijn ogen toch nooit te zwart wit zijn je oordeel.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 12:23

runningkawa schreef:
Toch merk je dat als je paard een leuk papier heeft en zijn volle broers/zussen het goed doen in de sport (wat je niet zou weten zonder papier), en je eigen paard ook lekker loopt, dat je toch ineens een heel ander publiek achter je paard aan hebt lopen Haha!
Dus in die zin is het zeker wel belangrijk.


Volgens mij niet als je geen papier hebt die laat zien dat broer en zus het ook goed doen en het paard presteert goed kom je er volgens mij net zo goed Verward en volgt dat publiek vanzelf.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:43

Zonder papier weet je toch niet of het familie is?

AnjatjeuhJarig

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:48

runningkawa schreef:
Zonder papier weet je toch niet of het familie is?

Niet noodzakelijk, ik weet Ushi haar afstamming en ken een volle zus van haar, maar toch heeft ze geen papieren.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:56

Hangt ervan af wat ik met het paard wil. Wil ik een echt goed sportpaard en ik kom een paard tegen waar ik voor wil gaan, maakt de afstamming mij niets uit.

Ben ik opzoek naar een merrie voor de sport, maar daarnaast ook zeker voor het fokken, dan kijk ik weer wel naar het papier.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:58

Bij recreatiepaarden/pony's maakt me de afstammelingen niets uit, als het dier maar braaf is, nette bouw heeft en gezond is.

Maar als je wil fokken/prestatiegericht rijden lijke me papieren toch belangrijk, bij het fokken natuurlijk helemaal.
Bij prestatiegericht ook wel, de nakomelingen van een bepaalde combinatie kun je bekijken en als die op 1 lijn liggen weet je ongeveer wat je een beetje kan verwachten.
Het blijft natuurlijk altijd een gok of verrassing, maar je hebt toch een beetje een idee.

Je hoort bv vaak zeggen: de flemming's hebben allemaal sus, de zuidhorn's allemaal zo

Dat zegt toch wel iets.

Bij mijn paard klopte de bloedlijn op kunnen niet, er zat een springgerichte lijn achter, veel familie was ook goed in springen, maar die van mij kon er geen fluit van, was er ook niet op gebouwd e.d

Het karakter klopte ook totaal niet met de rest van de familie, de stokmaat e.d weken ook sterk af.
Dus het zegt niet altijd wat.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 13:01

runningkawa schreef:
Zonder papier weet je toch niet of het familie is?


Bedoelde ook eigenlijk dat die broer en zus er niet toe doen als je paard zelf goed presteert is dat genoeg dan heb je die broer en zus er niet bij nodig.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers