Hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:06

Bijna elke dag dat ik naar me paard toe ging begon ik met zijn hoeven te vetten en ook 2 keer in de week was ik aan het teren. Het klusje was niet leuk ofzo, maar ja je wilt natuurlijk het beste voor je paard. Nu lees ik hier meerdere keren dat vetten en teren heel slecht is voor een paard zijn hoeven >;) Ik weet me echt geen raad meer of ik nu door moet gaan of niet? Waarom verkopen ze het als het slecht is voor hun hoeven? En is het wel zo slecht voor hun hoeven?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:14

Hangt er misschien vanaf waarom je de hoeven vet en teerd. (vraag de hoefsmid eens) Bij gezonde hoeven is het ,volgens mij, niet of nauwelijks nodig. Je kunt beter de drinkbak laten overstromen en er op deze manier voor zorgen dat er wat vocht in komt. Met vet heb je nl. kans dat je de boel afsluit en er dus helemaal geen vocht in komt.

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:22

ja de laatste tijd ben ik daar dus een beetje mee gestopt, hij heeft wel goede hoeven (een beetje scheurtjes, maar niet ernstig). De laatste paar keer heb ik hem aangeleerd om zijn hoef in een grote emmer te stoppen.. na een aantal keren stopte hij daar zelf zijn hoeven in haha *LOL*

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:47

Vetten en teren moet je alleen doen als het nodig is. Als de hoeven te droog zijn, kun je ze het beste goed nat maken en dan vetten. Het vet zorgt ervoor dat het vocht in de hoef blijft. Als je paard bijvoorbeeld in een te vochtige wei staat, dan kun je eventueel teren voordat hij/zij de wei ingaat. Dat zorgt er dan voor dat de hoeven niet te zacht worden. Zijn de hoeven gewoon goed, dan hoef je niets te doen.

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:48

Ik hoorde hier laatst ook dat je misschien de drinkplaats ofzo nat moest maken.. maar dat lijkt mij niet zo slim in verband met mok

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:10

ik teerde ook altijd maar mij is wel opgevallen nu mijn paard van 07.30 - 19.00 uur buiten staat dat zijn hoeven aan de onderkant heeeeeeeel erg droog zijn. Ik teer dus niet meer.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:27

ik heb ene pot teer staan.....al tien jaar ofzo, ik doe het echt alleen maar als ze erg nat en zacht worden aan de onderkant.

vetten is nergens voor nodig, zo smeer je de hoef juist dicht waardoor er geen vocht in kan komen op droge dagen.
beter is de hoeven gewoon met water nat te maken. ( daarna eventueel wat vet erop om de vocht erin te houden)

of in de weide een natte plek te maken bij de drinkbak ofzo, zo staan ze er wel in en worden de hoeven op een goede manier nat

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:42

ik vet en teer nooit, ik smeer er hoefvocht (of rainmaker) op van de paardendrogist, dat trekt erin en sluit de hoeven niet af, mijn paard heet dan ook superhoeven (en daar staat het ras niet echt om bekend)

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:43

Ik teer hooguit een paar keer in de winter als de boel erg zacht wordt.

Vetten doe ik alleen bij een keuring of als ze even netjes op de foto moeten.

Zijn de hoeven nu te droog dan smeer ik er zo nu en dan hoefvocht op.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:49

Ook ik gebruik (nu met dat droge weer) Hoefvocht, van de Paardendrogist.
Ideaal spul! Sluit in tegenstelling tot hoefvet de hoef niet af.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:40

ik gebruik helemaal geen teer,ben er niet zo weg van,omdat het heel de hoef )waar jehet heb opgespoten dan) afsluit en je misschien bacterien opsluit.
ook krijgt de hoef er geen adem door,als ik het goeed heb en is er daardoor kans op rotstraal.

Vetten doe ik heel af entoe,maar is ook overbodig.

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 19:48

ja ik hoorde vroeger altijd verhalen dat dat het belangrijkst was van je paard! ik kon een man die mijn paard zijn hoeven steeds bekapte en als die dan wegging zei ie altijd: meteen ff teren he!