Wanneer beginnen met verminderen dekens??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Wanneer beginnen met verminderen dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 21:56

Camilla heeft 2 dekens op.
Vanmiddag ben ik met haar gaan wandelen, t was errug lekker weer, best wel warm zelfs. Heb de bovenste deken er af gehaald en zo heeft ze ook even lekker buiten in het zonnetje gestaan. Maar toen ik naar huis ging heb ik de bovenste wel weer op gedaan.
Wanneer beginnen jullie met het verminderen van de dekens? Of als je 1 deken erop hebt liggen, met dunnere dekens op leggen?
Als het zon weer blijf wil ik 's middags wanneer ik er ben de bovenste deken eraf laten en als ik naar huis ga weer op doen omdat het 's avonds toch wel flink afkoelt. Is dit een goed idee of niet??
Maar ik zou dus graag willen weten wanneer jullie beginnen met andere dekens of minder. Weet ik ook wanneer ik ongeveer moet beginnen, aangezien dit mn eerste geschoren pony is dus de eerste met meerdere dekens op.


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:59

Ik hou altijd de grens van 8 graden aan, waarom weet ik niet.
Zodra het overdag boven de 8 graden komt, deken af (tenzij geschoren natuurlijk), en zodra het 's nachts ook boven de 8 graden blijft helemaal aflaten.....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 22:01

hon staat bij geen vorst en geen wind zonder deken in de bak, beetje aanvoelen.
Bij hon haal ik morgen de onderdeken er denk ik onderuit, als het zulk weer blijft tenminste.
Met wandelen e.d. loopt ze met normaal weer altijd zonder deken


Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 22:11

Ik heb mijn onderdeken er al een paar dagen niet meer onder, hopenlijk blijft het weer zo en wordt het niet kouder meer.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:39

Ik heb vandaag de 370 grams verwisseld voor de 200. Moet toch kunnen denk ik, idd beetje aanvoelen. Ik denk ook dat die dikke er niet meer op komt deze winter.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 00:07

Winter ??? Knipoog

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 10:25

Ik heb op alle pony (behalve de Shetlander die dag en nacht buiten staat) nog een dunne deken op. Vlede week heeft het nog wel gevroren toen had ik wel een dikke deken op. Vandaag schijnt de zon heerlijk doe ik gewoon de dekens af. Mijn pony's hebben een dikke vacht.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 11:10

Ik heb altijd maar 1 deken! verwonder me altijd over mensen die tig dekens erop leggen.. Olisa is heel dun in de vacht met 1 deken en ik heb het met mn andere paarden en pony's ook nooit anders gedaan... Gewoon een goede winterdeken. Ik wacht nog wel een tijdje voordat ze onder dr zomerdek gaat... half april, mei. Ligt eraan wat voor weer het word.

kusss
Frederike

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 12:15

Mijn verzorgpaard stond gister in zijn stal te zweten! Dus heb ik hem maar snel een dunnere deken op gedaan. (nou moet ik wel zeggen dat ie een hele dikke deken op had)

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 13:56

Een poos geleden heb ik ergens het volgende gelezen:
(Artikel ging over dekens) Een mevrouw met een handelsstal zei toen in dat artikel: Ik een trui of jas erbij, dan mijn paard een deken erbij. En andersom natuurlijk ook: Ik een trui uit, mijn paard een deken ervan af.
Dus m.a.w. een gevoelskwestie: Soms kan het 10 graden zijn en dan staat er een vieze wind. Nou dan blijft de dikke deken op ondanks de temperatuur.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Wanneer beginnen met verminderen dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 16:10

Nathalie schreef:
Camilla heeft 2 dekens op.
Vanmiddag ben ik met haar gaan wandelen, t was errug lekker weer, best wel warm zelfs. Heb de bovenste deken er af gehaald en zo heeft ze ook even lekker buiten in het zonnetje gestaan. Maar toen ik naar huis ging heb ik de bovenste wel weer op gedaan.
Wanneer beginnen jullie met het verminderen van de dekens? Of als je 1 deken erop hebt liggen, met dunnere dekens op leggen?
Als het zon weer blijf wil ik 's middags wanneer ik er ben de bovenste deken eraf laten en als ik naar huis ga weer op doen omdat het 's avonds toch wel flink afkoelt. Is dit een goed idee of niet??
Maar ik zou dus graag willen weten wanneer jullie beginnen met andere dekens of minder. Weet ik ook wanneer ik ongeveer moet beginnen, aangezien dit mn eerste geschoren pony is dus de eerste met meerdere dekens op.


Tsja Tjody is geschoren in November, en staat inmiddels sinds half januari alweer zonder dekens en heeft inmiddels alweer een lekkere zomervacht in de maak.
Geen centje last gehad van kou, hoesten oid. Ik heb dr gewoon een bikkel van gemaakt Haha! .
Mijn streeftemp. is rond het vriespunt of eronder = winterdeken, tot 10 graden is tussendeken, daar die heb ik eigenlijk helemaal niet gebruikt dit jaar. Ze had het al warm genoeg zonder deken.

Zou wel ondertussen wat gaan minderen, temp is niet meer rond het vriesunt, meeste paarden staan nog hele dagen binnen en nog niet op het land. Ze moet wel de kans krijgen om weer een beetje vacht aan te maken.
Succes, Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:06

Ik ben donderdag al van de winterdeken naar de tussendeken gegaan vandaag heeft hij zonder dek op stal gestaan het was binnen ondanks de open bovendeuren best warm.

Nu staat hij 's nachts onder de tussendeken.
de bovendeuren zijn ook open als dit weer aanblijft ga ik met een week of 2 naar de regendeken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:38

Mijn geschoren ponytje heeft vandaag voor het eerst zonder deken in de wei gelopen, 's nachts doe ik haar nog wel even een dekje op, maar als het weer zo blijft gaat de deken overdag gewoon af hoor! Tong uitsteken

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:06

bij ons vandaag alle paarden op stal dekens af, in de wei / paddock toch nog ff om gedaan ivm koude wind.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 12:45

Ik heb 2 dekens: een winter- en een zomerdeken. De winterdeken gaat erop als het overdag niet boven de 10 graden uitkomt en er 's nachts flinke vorst is. Ik heb toevallig gisteren de zomerdeken opgedaan. Overdag is het rond de 10 graden minimaal en 's nachts komt er zeker geen vorst meer. Ik had het gevoel dat als ik nog langer zou wachten, de tijd tussen zomerdeken en helemaal geen deken zo kort zou worden. En Beau is al lekker aan 't verharen, dus 't was volgens mij de hoogste tijd!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:14

Ik had van de winter een voor en najaars deken op (200grams) en hij kreeg daardoor niet zo'n dikke vacht. Inmiddels had hij met die deken al zo ongeveer zijn zomervachtje dus om te voorkomen dat hij nog dunner in het haar komt heb ik hem vanavond af gelaten op stal. (stan in een binnenstal) morgen blijft hij ook af tenzij het veel kouder/natter wordt. Het is een gevoelskwestie. Met mooi weer laat/liet ik hem los zonder dek, maar verder staat hij in pension, dus moet hij of dag en nacht een deken op, of helemaal niet...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:22

vanda's schreef:
Ik heb altijd maar 1 deken! verwonder me altijd over mensen die tig dekens erop leggen.. Olisa is heel dun in de vacht met 1 deken en ik heb het met mn andere paarden en pony's ook nooit anders gedaan... Gewoon een goede winterdeken. Ik wacht nog wel een tijdje voordat ze onder dr zomerdek gaat... half april, mei. Ligt eraan wat voor weer het word.

kusss
Frederike


Het verhaal wordt wel anders als je je pony geschoren hebt.
Daarbij komt mijn probleem nog dat het erg moeilijk zoeken is naar een passende deken (shetlander). De dikste die ik kan vinden die ze past is 300 gram.
Toen het van de winter echt flink vroor stond de mijne dus met 3 dekens op (nu niet meer dus)

Boundless
Berichten: 1188
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Sint Pancras

deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:33

Ik heb nu nog een ik denk 200 gram's op straks als bij ons de wind minder wordt en het komt boven de 12 a 13 graden haal ik hem eraf, ik moet er bij zeggen dat mijn paard er dun in zijn vacht zit

Groetjes Tamara

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 23:28

mijn paardje heb ik vorige jaar al vroeg een dunne (tussen/stal) deken opgedaan, zodat ze zonder scheren toch kort in het vacht bleef.
toen het wat kouder werd, heb ik de dunne er af gehaald en de dikke winterdeken er opgedaan en toen het erg koud werd (tegen of onder het vriespunt) had ik beide dekens op.

vandaag pas heb ik de dunne eraf gehaald (ze staat nu dus nog met 1 dikke), maar als het weer kouder gaat worden (vriezen ofzo, tja je weet het nooit in Nl he?) gaat de dunne er weer boven op.
blijft het weer zo, blijft de dikke er nog even op en als het beter/warmer weer wordt, gaat de dikke eraf maar de dunne er weer op.
en als het warm is, gaat alles er weer af.
ondertussen altijd met uitrij-dekentje (of zweetdeken oid) ingereden en uitgestapt.

worden de dagen na de zomer weer korter, dan gaat de dunne er weer op, zodoende heb ik dus mijn paard de hele winter kort in de vacht gehad zonder te hoeven scheren en veel van dekens te verwisselen want het aantal dekens en de dikte ervan blijft hetzelfde in stal als op de wei enzo, en dat bevalt me uitstekend.
maarja, ligt eraan wat je paardje gewend is he.
maakt ie alweer een dikke vacht aan of heeft ie dat al gedaan?
wanneer ben je met de dekens begonnen etc etc.

Nathalie, ik zou als ik jou was met je geschoren paardje op dit moment de ene deken eraf halen, ook s'avonds en als het weer echt wat warmer word, de dikke door een dunne vervangen.
en als het warm genoeg is, zonder deken.
wordt het weer echter weer wat kouder of is de wind nog steeds zo geniepig, dan er weer een bij op.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 08:51

Omar (ongeschoren) had in de winter een dikke winterdeken op. Sinds 1 maand heeft hij een tussendeken op, maar die verwissel ik nu al voor alleen een (dikke) zweetdeken. (onder de tussendeken is hij erg klam, nog net niet zweten). Ik doe wat mijn gevoel zegt, en ik voel regelmatig even hoe warm hij onder de dekens is. We zijn ook laat begonnen met dekens, en vrij vroeg staan ze weer zonder (over een maand ongeveer).

:evaw:

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 17:22

mijn paard heeft ook nog 2 dikke dekens op maar als ik iedereen zo hoor kan er wel 1 af...
zowieso overdag!!

Groetjes Nicole

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 18:38

ik heb nu alleen de regendeken op, ik zou als ik jouw was nathalie gewoon overdag die deken eraf halen met zo'n weer en ligt eraan hoe koud het word snachts of je die deken eraf laat of niet, idd een beetje aanvoelen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, Fee1976, Sewri en 35 bezoekers