Halbe Tritte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Halbe Tritte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 16:45

In de laatste Bit stond er een erg interessant stukje van Koschel over de Halbe Tritte.

Het woord zegt het eigenlijk al: een halve pas, oftewel een pasje terug.

De oefening van de Halbe Tritte komt van pas omdat het paard licht gesloten moet zijn. Door de aktiviteit blijft het ruggebruik optimaal. De achterbenen treden meer onder. Het paard blijft flitsend aan het been.

Zodra een van deze punten dus niet nageleefd kunnen worden, wordt het paard te traag en/of valt uit elkaar.

Als het paard het goed doet, is er onmiddelijke reactie naar voren toe bij licht beengebruik, is de bovenlijn ontspannen en dus ook de kaak los.

Deze oefening kan in elke methode (klassiek of modern) toegepast worden, zowel bij jonge als oudere paarden.

Ik gebruik deze oefening met name ter voorbereiding van de Passage en Piaffe. Tol wil namelijk gauw te traag en te showerig worden (zgn "Fluffy trot", he Zep? Haha!), waardoor hij achter mijn been komt, zich oprolt en achter niet goed meer sluit. Met name in een lage, ronde houding heeft dit veel effect bij Tolstoi
Bij jongere paarden is het een kwestie van een pasje terug en een pasje weg.

Deze overgangen worden bij mij voornamelijk met mijn zit gemaakt. Ik gebruik hierbij voornamelijk mijn heupen, die ik kantel, aangevuld met mijn beenhulp. Van voren probeer ik het paard smakelijk te houden. Als het paard eenmaal een halbe tritte maakt, kan de hand makkelijk naar voren gezet worden, zonder dat dit ten koste van de aanleuning gaat.
Waar je zéér goed op moet letten bij het terug rijden, is dat je aan kleine, aktieve pasjes moet denken. Hoe kleiner hoe beter.

Verradelijk hieraan is dat als mensen dit oefenen gauw in de fout schieten door terug te rijden en het paard te laten vertragen. Zodra dit aan de orde is, dan hoort de ruiter het paard meteen naar voren te rijden.

Wat is jullie ervaring hiermee?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:15

Mijn ervaring is dat je heel erg voorzichtig moet zijn in het uitvoeren van deze oefening. Je kunt door mee te tellen controleren of je nog wel in het goede ritme zit, als ondersteuning zeg maar. Je zou eerder sneller moeten tellen bij het langzamer gaan (qua km/u) dan langzamer.
Ik rij veel heen en weer binnen de draf (en andere gangen), maar passage en piaffe zijn niet aan de orde bij mij.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 18:18

Je hebt helemaal gelijk, Lov.Ik tel inderdaad ook vaak hardop.

Maar deze oefening is dus zeker niet alleen voor de Papi reprise geschikt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:31

Mijn ervaring is dat het met een Gribaldi merrie nog niet zo eenvoudig is Haha!

Ik doe het vaak op advies van de juf. De merrie die ik heb gaat graag groot, is achter traag en wil het liefst lekker zwevend door de baan. Dus ik ben echt druk aan het oefenen op het klein draven ( in hoeverre je dat zo kunt noemen op het nivo dat ik rij Haha!)

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:01

Ik dacht dat de halbe tritte echt iets was voor de voorbereiding van de piaffe. Zoals jij het beschrijft doe ik dat heel vaak, zelfs bij de driejarige. Dus een soort van schijnovergang terug rijden maar dan toch been erbij en dan moet ie weer snel aantreden en weg naar voren.

Ik heb eens een paard gereden die je niet snel kreeg, die ging steeds groter draven, als hij dan wel snel bleef was het gewoon passage maar klein en snel kreeg je m niet.

Ik laat paarden vanuit stap wel aandribbelen om een gesloten overgang te krijgen en ook vanuit de draf sluit ik weleens ver terug tot de grens bereikt is wat betreft tact en ontspanning en aanleuning.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 21:58

Toen ik er pas mee begon met Tol dacht ik dat ik het nooit voor elkaar kreeg. Na 1.5 jaar later, op zijn 18e, heeft ie het toch aardig door. Hierdoor is het voor mij een teken dat dit voor een paard toch logisch overkomt, maar dat ie even moet weten waar het knopje zit.

Suzanne F. schreef:
Ik heb eens een paard gereden die je niet snel kreeg, die ging steeds groter draven, als hij dan wel snel bleef was het gewoon passage maar klein en snel kreeg je m niet.


Dat deed Tol dus ook. Het was toen noodzakelijk dat ik echt begon met 1 pasje klein en dan weer wegrijden voor het been. Ik moest toen veel schakelen. Pasje terug/ traag/ onmiddelijk weg/verz. draf/pasje weg (om sneller te maken)/pasje terug, etc, etc.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:07

even heel erg of -topic maa rik heb ee vraagje weet ook iemand hoe je een abonement op bit neemt dat wil ik graag maar wee tnei heo ik datmoet doen..

sorry voor of-topic

Ivana (Atleet x Renovo), Z1 - Drachtig van Dante U.S
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 22:18


magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:20

oke bedankt nogmaals sorry voor of-topic

Ivana (Atleet x Renovo), Z1 - Drachtig van Dante U.S
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:03

Bij mijn enorme niveau van rijden kanik dit volgens mij nog niet toepassen..! Ik denk alleen dat heel veel mensen hierbij professioneel geholpen moeten worden, aangezien een groot deel van de mensen niet ziet en niet voelt wanneer een paard ontspannen is! Niet als ze ernaast staan, ook niet als ze erop zitten.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:28

Dus de halbe tritte is eigenlijk een pasje doorverzamelen en weer naar voren?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:37

Ik vond het een erg goed stuk!!! Ik ben het met je eens Tyrza.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 08:50

Kitty schreef:
Dus de halbe tritte is eigenlijk een pasje doorverzamelen en weer naar voren?

Ja, maar je moet erop letten dat je het paard niet van voren opsluit door ophoudingen, maar meer van achteren, door de achterhand te stimuleren kleinere pasjes te laten maken. Het ritme mag zeker niet langzamer worden.

Ik ga altijd iets meer achter in dat zadel zitten, blijf lichtrijden en maak kleine bewegingen vanuit mijn heupen om het ritme aan te houden. Dit lichtjes aangevuld met mijn benen.

Grote, ruime paarden hebben hier meer moeite mee, dus het is van belang dat je het goed opbouwt vanuit 1 of 2 pasjes. Meer niet. Spelenderwijs kan je uiteindelijk meerdere pasjes terugkomen.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:44

Ik ben het ook met Tyrza eens, het is ook een oefening dat je goed geleerd moet hebben en dan kun je het goed doorvoeren maar bij ene paard kost het meer tijd als bij de andere.
Door het achterbeen te activeren dmv halbe tritte, word paard als ware wat heter gemaakt van achteren zodat paard beter eronder kan schuiven, door lichtjes met zit op te houden, kan paard goed ontspannen van voren en gaat zich fijn oprichten en krijg je mooie aanleuning.


Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:47

Suzanne F. schreef:
Ik laat paarden vanuit stap wel aandribbelen om een gesloten overgang te krijgen en ook vanuit de draf sluit ik weleens ver terug tot de grens bereikt is wat betreft tact en ontspanning en aanleuning.


Dit is dus wat ik in Duitsland heb geleerd onder het kopje "Halbe Tritte".
De betreffende ruiter zag dat als voorbereiding op de piaffe, soortgelijke schijnovergangen als Tyrza beschrijft kwamen eigenlijk niet echt voor. In ieder geval niet precies op die manier en zeker niet onder het kopje "Halbe Tritte"... Verward

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 14:11

Toch heb ik dit toendertijd ook zo bij Coby gedaan. En in het stukje van Koschel wordt dit eveneens zo omschreven Knipoog

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:28

Waar ik in de les vooral mee bezig ben is 'klein en snel'. Merrie is langgelijnd met hele ruime gangen en een hoop looplust. Vaak was het of het een of het ander. Snel en actief maar te ruim, of klein en ietwat dragend (voor zover je daar al van kan spreken) maar te traag. Moet dan in dat kleine/trage het gevoel zien te krijgen dat ze achter sneller doortreedt door richting middendraf te rijden, zonder dat ze harder/groter gaat. Net even wat meer afdruk/activiteit vanachter, zonder dat om te zetten in lopen. Instructrice zit dan mee te deinen en te tellen, want zodra het ritme veranderd ben je het meeste effect meteen kwijt. Lukt 2 of 3 pasjes, en lang niet altijd, maar als het goed gaat heb je wel het gevoel dat je er iets aan over hebt gehouden. Wat Suzanne F. schrijft over het aan laten dribbelen, dat proberen we ook wel eens. Resulteert de ene keer in teveel spanning, en de andere keer in een heerlijk zittend drafje!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:43

Ook met Sjors ben ik bezig met het "sluiten" zoals ik het noem. Ik vind het zelf een erg moeilijk stukje. Is niet helemaal hetzelfde als wat jij omschrijft Tyrza, maar het is meer het schakelen en dan nog net een tandje extra terug en vlot. Daarna weer gas geven en dit zo af en toe herhalen. Sjors vindt het ook niet echt leuk, we zijn er samen echt mee aan het stoeien nog. Ik doe het bijna alleen als ik les heb, zelf durf ik er nog niet mee te gaan klooien omdat ik denk dat ik het gevoel nog niet goed genoeg onder de knie heb.

Dat tellen is daarbij wel een goed idee, dat ga ik proberen Lov!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:30

Ik vond het ook een goed stuk en denk dat je het principe voor elk niveau wel kan gebruiken: Draf met behoud van het ritme terugschakelen tot NET geen stap en weer verruimen voordat je 't kwijt raakt.
Wordt idd vaak beschreven in combinatie met voorbereiding van piaffe, maar is dus ook elders te gebruiken. In andere 'settings' wordt het denk ik meestal eerder als schijnovergang beschreven.
Helpt om het paard allerter en sneller met het achterbeen te reageren op de voorwaartse hulpen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:36

Dat dribbelen doe ik wel vaak voor het aandraven. Even wat vlugger in het achterbeen maken.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:42

Goh, ik gebruik het wel vaak maar ik wist niet dat het ook nog een naam had. Weer wat geleerd vandaag.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:45

ik doe het ook vaak.

kwestie van de achterhand steeds actief te houden.
dus niet zoals je soms ziet: vertragen en dan weer wegrijden, maar écht kleiner rijden waarbij de achterhand actief blijft en dan weer actief wegrijden.

k'gebruik het in alle gangen eigenlijk, maar m'n instructeur spreekt dan van schijnovergangen. schijnovergangen net tot op het randje en dan weer vooruit rijden.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:07

Het stukje in Bit heb ik net gelezen maar ik snap het niet helemaal is er misschien een vertaalfout of verwarring over de term?

Waar we het over eens zijn is dat om uiteindelijk tot de piaffe te komen je de voorwaartse beweging van het ondertredende (naar voren/omhoog bewegende) achterbeen stimuleert, zonder dat het paard zich met het andere naar achter bewegende been wegduwd. Vandaar dat we Piaffe ook wel de meest voorwaartse gang noemen, de benen van je paard bewegen alleen nog naar voren/omhoog en gaan dus niet meer naar achteren. Voorwaarts slaat dus op de beweging van het achterbeen, niet te verwarren met de snelheid van het paard!

Hierbij kan ik me de term "Halbe Tritte", halve passen voorstellen, alleen de voorwaartse beweging van de pas hou je vast, de andere helft, het naar achter bewegende been waarmee het paard zich naar voren afzet en ruimte krijgt, laat je weg. Dat "vlugge" heb je nodig om de activiteit in het paard te houden maar ook om het achterbeen waarmee je paard weer zou stuwen zo snel mogelijk ook weer naar voren te laten bewegen.

Aleen zie ik het verschil met de uiteindelijke piaffe niet zo. Wat beschreven wordt zijn toch "gewoon" enkele pasjes naar (bijna) piaffe rijden en daarna weer naar arbeidstempo. Verward

Ik zal het komend weekend eens aan Bent Branderup vragen wat nou het verschil is tussen Halbe Tritte en Piaffe.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 14:14

Als ik mij moet voorbereiden op de Piaffe, waar Tol dus moeite mee heeft om aktief te blijven, moet ik dus verkleinen verkleinen verkleinen (mMET hetzelfde ritme) tot ik bijna op de plaats draaf. Van daar uit sluit ik hem door tot piaffe.

Ikzelf heb het gevoel dat in die uiteindelijke piaffe het paard meer gaat zitten. Iets wat in de halve tritte minder tot uiting komt.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:35

Dus halbe tritte is eigenlijk de overgangsfase van draf naar Piaffe, ofwel een piaffe, die voortkomt uit de verzamelde draf met (nog) iets (te) veel ruimte/stuwing. Lijkt mij ook de meest logische (maar niet de enige) manier om tot piaffe te komen. Deze oefening rijdt ik heel veel.

Je kan dit ook vanuit de buiging doen. Wij rijden altijd met behoud van buiging, schouderbinenwaarts op 3 of 4 hoefslagen, travers of recht dwz tussen SB en traver in, met behoud van buiging. Zo onstaat een linker en een rechter piafe waarop je dus ook het linker of het rechter achterbeen extra na voren brengt/ gymnastiseert/alert maakt. Uiteraard wel afwisselen in de linker en de rechter buiging! Pas als je zo links en rechts kunt piafferen ga je streven naar een recht uitgevoerde piaffe zoals die in de dresuursport wordt gevraagd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers