Kun je na 1 x zien al genoeg weten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Kun je na 1 x zien al genoeg weten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 21:23

Kijk, een meisje dat bij de ponyclub rijdt, heeft haar Epony verkocht en nu een paard gekocht.
Dus ik had het zo eens met haar over (ze rijdt in de les van mijn vriendin, ik zelf zit bij de paarden) en ze heeft maar 1paard bekeken en heeft dat paard maar 1 x gezien, en maar 1 x er opgereden, en dat ging wel "aardig"......
Hoe kun je in godsnaam na 1 x zien en na 1 x rijden al zeggen of je verde met een paard wil??
Persoonlijk kan ik dat dus echt niet.
tuurlijk kun je na de 1e indruk wel zeggen of t je wat lijkt maar dan zou ik hem zeker nog een paar x willen zien en rijden voor ik kan zeggen of ik hem wil.
Wat zijn jullie ervaringen en meningen???


Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:30

nou, ik kan me het heel goed voorstellen hoor.
ik heb de pony die over 2 weken komt(mijn eigen pony dus,moet alleen nog 2 weken wachten..)ook maar een keer gezien en het was gewoon liefde op het eerste gezicht.
soms heb je gewoon maar een keer nodig.. Lovers

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:31

ik heb dribbel na 1 keer zien ook meteen gekocht. Ik rijd er dan niet op, maar voor mij betekend hij net zoveel als iemand om zijn rijpony geeft.
Of het slim is, weet ik niet...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:50

dat kan wel zeker.
Mijn shetlander was ik op slag op verliefd. Ik had haar nog niet eens geaaid toen ik al wist dat ik haar zou kopen.
Mijn haflinger heb ik 1x proefgereden, en gekocht. Op woensdag zijn we wezen kijken, op zaterdag stond ze bij mij op stal....

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:55

Inderdaad, het kan zeker wel na 1 keer.
Lukt alleen niet bij iedereen.
En als ik een pony zou willen kopen die hier in de buurt staat, en ik vind m erg leuk ging ik nog wel een paar keer langs zodat ik t zeker wist. Maar ik ben bijv. bij een pony in Friesland wezen kijken. (Aan de andere kant van NL dus vor mij..) En daar ga ik echt niet even een paar keer naartoe om te rijden. Maargoed die pony was al niets toen ik hem zag.. Schijnheilig Haha!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 21:56

Ja, ik had bij de pony die ik had ook een soort van liefde op t eerste gezicht en hield hem zeker goed in mijn achterhoofd maar heb daarna nog wel bij 3 anderen gekeken.
Je weet toch nooit zeker wat er nog meer rondloopt??
Tuurlijk, als t echt klikt en goed voelt, waarom niet.
Maar zoals ik al zei, ze was niet echt enthousiast of zo, quote: "t ging wel aardig".
Kijk in zo'n geval denk ik dus, ga verder kijken naar een paardje wat wel helemaal bij jou past.

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 22:44

Sterker nog, ik vind het ongelooflijk dom als mensen maar 1 x gaan kijken en het eerste het beste paard nemen.
In mijn omgeving heb ik daar diverse slechte voorbeelden van.

Ga vooral ook onverwacht en kijk of hij de 2e keer nog net zo leuk is als jij in gedachten had.
Ik heb heel erg veel paarden gezien, omdat hij precies aan mijn eisen moest voldoen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 22:51

Bij Handell was het inderdaad zien en kopen terwijl we eigenlijk voor een ander paard kwamen, inderdaad liefde op het eerste gezicht.
Hij was pas 2 maar al zo ontzettend stoer.
Ik heb hem nu al weer 11 jaar Haha!

Ilindra wilde we al kopen toen ze veulen was maar haar fokker (zelfde fokker als Handell, ze komen ook uit de zelfde merrie) wilde haar niet kwijt, pas toen ze 4 was konden wij haar kopen omdat haar "draken"karakter zich toen volledig ontwikkeld had, en hij er niets meer mee kon Extreme duivel
We hebben haar meteen de zelfde dag nog opgehaald.
Haar hebben we nu 8 jaar

Samen vormen ze echt een superspan waar ik nooit spijt van heb gehad.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:03

Toen ik Adventure voor het eerst zag in de verte, in de wei met 40 andere paarden, wist ik al dat ik hem zou gaan kopen. Terwijl ik niet eens op zoek was naar een paard!
Ik vroeg naar hem bij de eigenaresse (die leidde me op dat moment rond op de manege waar ik die zomer 8 weken zou gaan werken), ze vertelde wat over hem en ik hem hem daar zo goed als ingereden.
Met pijn in m'n hart heb ik na 8 weken afscheid genomen. Hij ging toen lekker het land op, omdat hij toch niet echt nodig was voor de manege. In Oktober werd ik gebeld of ik hem wou kopen. JAAA!!! Als jonge arabier was ie niet geschikt voor de manege.

Bij Snoop was het net zo. Ik zag haar (9 jaar geleden alweer) uit de trailer komen, en toen wist ik ook meteen dat ik haar zal kopen. Een jaar later is dat dus ook gebeurt.

Die heb ik dus echt bij toeval ontdekt, en ik ben echt nog steeds blij met ze. Maar als ik echt op zoek zou zijn naar een bepaald paard, dan zal ik ook stad en land afreizen voordat ik er één zou kopen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:46

was bij mij net zo ik zag hem en ik dacht dit is wat ik zocht ik was ook al bij andere paarden wezen kijken en bij die had ik allemaal zoiets van moah en bij deze wist ik het gewoon heb er even op gezeten was niet superbraaf maar dat wist ik dat had ze al gezegd dat je hem wel moest aanpakken we hebben het er thuis overgehad en hebben hem gekocht en nou komt hij zondag maar wel eerst nog een week op proef. Ideetje van de verkoper maar wel een goed idee vind ik!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 00:04

Ja hoor dat kan. Ik heb die van mij vier jaar geleden gekocht na 1x gezien er 1x erop gereden (ongeveer 10 Minuten) te hebben, en meteen gekocht. Het was ook het eerste paard dat ik ging bekijken. Het was bij een handelaar die net een nieuwe levering Quarter Horses uit Amerika binnen had gekregen.

Ik wist precies wat ik wilde en dat stond er ook. Dus het was liefde op het eerste gezicht....en dat is het nog steeds.

Je suis Charlie.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 10:22

1x kijken en niet eens rijden, ze was pas 2,5 jaar. het eerste paardje waar ik "vrijblijvend" naar ging kijken. ik heb haar nu 2,5 jr. en prijs me ontzettend gelukkig met haar. heb wel eens in een opwelling gekeken naar een tweede paardje, dan ben je inderdaad veel kritischer, omdat je kijk op paarden veranderd is door wat je om je heen ziet en je eigen ervaring met de omgang van je paard. je gaat vergelijken en bent niet meer impulsief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 10:54

Als je een jong paard koopt wat nog niet zadelmak is zul je idd op karakter, uiterlijk en stamboom uit moeten gaan.
Even los laten lopen en voor een springpaard, als hij daar de leeftijd voor heeft, een vrij sprongetje laten maken.
Dus hoe hij onder het zadel zal zijn is dan altijd een gok.

Maar bij een ouder paard zou ik ook wel wat vaker als 1x willen rijden.
De eerste keer is voor paard en ruiter toch nog ff wat aftasten, de 2 keer ga je al wat meer "echt" rijden.
Ook ben je dan al wat nuchterder en niet in een waas van 'dat word mijn paard' maar bekijk je hem vaak wat kritischer.
Persoonlijk zou ik de 2e keer ook mijn instructeur of zo mee nemen.

Kawa heb ik zelf zadelmak gemaakt, maar toen was hij nog niet van mij.
Een jaar later heb ik hem gekocht, dus ik wist wel hoe hij liep Haha!

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 11:30

Hoi, het is voor ieder verschillend, ik heb tumtum, mijn vorige pony niet meteen gekocht maar eerst 2 weken op proef gehad en als hij me niet beviel kon ik hem inruilen. Ik moest toen wel geld betalen om hem op proef te mogen maar dat was het wel waard Haha! Bobo heb ik bijna een jaartje en ik heb haar gelijk gekocht want ze was vrij mak en had nog niet heel veel geleerd.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 14:37

ik was op zoek naar een paardje en de 1e waar ik op afgestapt ben, ben ik samen met mijn moeder heengegaan (die totaal geen verstand van paarden heeft), die jongen van wie hij was heeft um voorgereden en toen ik erop.
het klikte niet echt.
maar toch nog een keer weer kijken, nu met iemand erbij die er wel meer verstand van heeft.
ik vond hem niet zo en hij ook niet zo.
dus dat ging niet door.

ik had aan een handelaar gevraagd of hij nog wat voor me wist, en op een avond kwam hij met een paard aanzetten die ik nog nooit had gezien ed.
was een heel lief beestje (een Boston) maar ook dit klikte niet, heb haar een paar weekjes gehad als proeftijd, maar ook die ging niet door.

toen wist diezelfde handelaar nog wel een paardje (die inmiddels al van hem was, een week of 2, maar die ergrens anders gestald stond) en daar zijn we op zaterdags wezen kijken (mn moeder en ik).
eerst heeft er even iemand op voorgereden en toen ik.
wist meteen dat het goed zat en had afgesproken dat ie dinsdag zou komen, hij was er maandag avond al!
ook hierbij heb ik een proeftijd gehad, maar deze beviel me wel en dat was dus Chriss.
waarschijnlijk had ik wel vaker kunnen komen proefrijden, maar dat had toch niet veel uitgemaakt aangezien ze zwaar verwaarloosd was (niet door die handelaar, die had um nog maar 2 weekjes, maar door de eigenaar ervoor) en zo stijf en weet ik wat allemaal niet, dus dan had je het toch niet goed kunnen beoordelen.
en ik ben heel blij met de keuze die ik gemaakt heb, want ze is uitgegroeid tot een hele mooie meid, velen herkennen haar niet meer weer en ze geven allemaal complimentjes over haar dat ze zo mooi is ed (ikke natuurlijk heel trots).

hier heb ik dus geen ervaren paardenkenner bijgehad (tja, die handelaar, maar het was zijn paardje, dus niet objectief), alleen mijn gevoel.
ze is ook niet gekeurd oid.
en haar heb ik nu 2 jaar en daar ben ik heel blij mee.
ik heb haar dus ook maar 1x gezien en gereden en dat ging ook wel aardig (iets anders kon gewoon niet, door hoe ze op dat moment verkeerde) maar daarna heb ik haar op proef gehad en als ze mij toch niet zou bevallen kon ik haar altijd nog terug doen.
heb haar dus een paar weekjes op proef gehad en toen was ze nog steeds niet helemaal ok (dat stijve ervan af rijden duurt veel en veel langer, dat magere weer tot normaal laten worden, duurt ook een behoorlijke tijd etc etc) maar ik wist wel dat zij het zou worden.
ben dus gewoon op mijn gevoel afgegaan (maar wel met proeftijd!).

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 14:48

Bij Shakyra was het ook echt liefde op het eerste gezicht Lovers
Ik was echt meteen verkocht.. en gelukkig hebben we haar dan ook gekocht!
Dus ik vind dat je wel een paardje kan kopen terwijl je maar 1 keer bent weesten kijken.

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Kun je na 1 x zien al genoeg weten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:14

carlijn83 schreef:
Kijk, een meisje dat bij de ponyclub rijdt, heeft haar Epony verkocht en nu een paard gekocht.
Dus ik had het zo eens met haar over (ze rijdt in de les van mijn vriendin, ik zelf zit bij de paarden) en ze heeft maar 1paard bekeken en heeft dat paard maar 1 x gezien, en maar 1 x er opgereden, en dat ging wel "aardig"......
Hoe kun je in godsnaam na 1 x zien en na 1 x rijden al zeggen of je verde met een paard wil??
Persoonlijk kan ik dat dus echt niet.
tuurlijk kun je na de 1e indruk wel zeggen of t je wat lijkt maar dan zou ik hem zeker nog een paar x willen zien en rijden voor ik kan zeggen of ik hem wil.
Wat zijn jullie ervaringen en meningen???


Ik wist na Tjo 1x gezien te hebben ook al definitief dat ik dr wilde hebben, het klikte gewoon. Ben daarna nog wel een keer wezen kijken met mijn vriend, want hij moest er tenslotte ook mee omgaan, maar ook hij was na 1x kijken tot over zijn oren Lovers Haha! .
Rijden kon nog niet omdat ze pas 1.5 was.
Tis de beste keus die ik ooit gemaakt heb! Nog geen dag spijt van gehad.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:20

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

-

pmarena

Berichten: 48051
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 20:36

Ik heb Marena nu vanaf september ,
heb eerst een stal met wei gezocht en nadat ik die gevonden had ben ik via internet precies gaan zoeken wat ik wilde .

Ben toen bij een Arabiertje gaan kijken en proefrijden maar dat was
niet wat ik zocht , kreeg totaal geen contact met het beestje en had misschien wel wat kunnen worden maar was niet wat ik wilde
dus heb haar dan ook niet gekocht of vaker gereden .

De tweede waar ik ging kijken was Mareen ,
ik vroeg of haar baasje zelf wilde poetsen en zadelen en even laten zien hoe ze er mee reed , zo kon ik eerst eens van een afstandje de pony bekijken en zag er wel leuk uit !

Liep netjes en goed en was een leuk ding om te zien.
Nadat ze even alles een beetje gedaan had ben ik erop gegaan ,
was al vantevoren gewaarschuwd dat er verder vrijwel niemand zo
mee weg reed ,
en ze ws dan ook erg vluchterig voor het been ,
bij het minste beetje kuithulp al in een (rustige) galop en nauwelijks terug te krijgen ,
dus dat was niet echt leuk.....

Maar omdat ze in een superlekker galopje aansprong en naast je keurig meeliep (ook draven en halthouden , gewoon aan een lange teugel)
en omdat ik haar met haar baasje had zien rijden wat veel beter ging
durfde ik het wel aan , het was eigenlijk wel precies wat ik zocht
qua karakter , ras , hoogte , leeftijd en merrie , en palominokleur
daar ben ik ook niet vies van Kwijl dus dat heeft ook wel meegeteld !! Haha!

Ik had er wel vertrouwen in dat dat vluchten voor de kuit wel te verhelpen was en dat het leren reageren op een ophouding ook niet zo'n probleem zou zijn dus heb haar op proef genomen ,

de vorige eigenaresse en haar vader hebben Mareen vanuit Gelderland naar hier (onder Rotterdam) gebracht , ik heb 2/3 van haar prijs incl.
toebehoren betaald en 3 weken op proef gehad ,
dat beviel prima en ik ben nu superblij met haar gaat steeds beter en dat
vluchten doet ze helemaal niet meer , ze is ook al op m'n stem terug te nemen dat is ook weg ,
nu is het een heerlijke pony verder !

Na die 3 weken heb ik de rest van het geld overgemaakt ,
en daarna heb ik haar paspoort en inentingsboekje toegestuurd gekregen
en was ze helemaal van mij ,
perfect geregeld dus !! Cool Sigaar .

We hadden afgesproken dat als het niet zou klikken of als ze bij mij zo gek als een deur of gewoon strontvervelend was ,
dat ze dan weer binnen die 3 weken opgehaald zou worden ,
alle spullen weer mee , en dan zou ik een vergoeding betalen voor de reiskosten .

Perfecte afspraken ,

eb ik had haar dus ook maar 1 keer gereden , het was GEEN liefde op het erste gezicht maar op 1 of andere manier had ik er veel vertrouwen in dat
dit wel eens de pony zou kunnen zijn / worden die ik zocht ,
en heb er absoluut geen spijt van dat ik het erop gewaagd heb ,
al was ik (*eerlijk*) van te voren wel een beetje bang dat ik een of andere draak op stal zou krijgen , was toch wel een hele stap zo'n
vreemde pony die behoorlijk heet is.....

Ik had haar alleen ZEKER NIET meteen gekocht , daarvoor was het te onzeker .
Zonder proeftijd had ik haar echt niet genomen ....
dus dat raad ik altijd aan , heb je ook alle mogelijkheden om haar bij de
dierenarts of paardenkliniek waar je vertrouwen in hebt te laten keuren .
En dan weet je zeker of het in het dagelijks leven goed gaat en ook leuk is,dat 'ie thuis niet eeneens heel je stal afbreekt of onhandelbaar wordt ofzo.
of het wel de juiste was.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, Sintara en 152 bezoekers