e achter b of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

e achter b of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 20:11

wat zijn ook alweer de regels van een trailer?
als je boven een aantal kilo's komt moet je e achter b hebben toch ?
wie weet dit?

How many husbands have I had? You mean apart from my own?
:+


Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:35

Zie een hoop andere topics... Zoekfunctie??

Kort gezegd: als je aanhanger+laadvermogen zwaarder is dan de auto die er voor staat moet je een E-rijbewijs hebben en als de combinatie in totaal zwaarder is dan 3500 kilo heb je ook een E-rijbewijs nodig.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:22

of zie de site van het cbr...

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:24

voor een trailer moet je altijd e hebben want trailers zijn zwaarder dan 750 kg

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:31

Volgens mij klopt het niet wat je zegt, Vannie. Het heeft ook met het gewicht van de auto te maken en het laadgewicht. Ik geloof dat ze in de toekomst voor iedere aanhanger het E-rijbewijs verplicht willen maken.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:44

Je hebt geen E nodig als:
je aanhanger minder dan 750 kg weegt
het gewicht van je auto meer is dan het totaal van je trailer, en deze 2 bij elkaar opgeteld maximaal 3500 kg wegen.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:12

vannie schreef:
voor een trailer moet je altijd e hebben want trailers zijn zwaarder dan 750 kg


Klopt niet... Kijk idd eens in de andere topics... Daar is het al vele malen goed uitgelegd.. En het is eigenlijk zo simpel!!!!!!!

Ik heb een auto van 1800 kilo... Kan dus een anderhalfpaards trailer trekken... Met een max. laadvermogen van 1700 kilo... Want zwaarder is meer dan 3500 kilo..

Een twee paards mag je zowiezo nooit trekken met je B waarom... heeft bijna altijd een max. laadvermogen van 2000 kilo(is gewicht van de trailer + wat er in MAG staan. ) Dus dan meot je een auto ervoor hebben van minimaal hetzelfde gewicht en dat is weer boven de 3500 kilo... Al zet je een shet in een twee paards dan mag dat nog niet met alleen je B.

Bevalt prima in duitsland...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:23

Wanneer het mag is hierboven een paar keer uitgelegd.

Wat ik me altijd gelijk afvraag bij zulk soort topics. Is het wel verstandig om met Brijbewijs met trailer te gaan rijden, ondanks dat het mag Verward

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:30

Volgens mij weten ze zelfs bij de Politie niet precies hoe het zit, bij iedere agent krijg je een ander antwoord.

Het verstandigste is gewoon je E halen, ik moet dat ook eens hoognodig doen, want ik ben er wel wat te makkelijk in. Meestal heb ik er wel een Jeep voor, en dan met een 1,5 paards trailer mag ik er officieel wel meerijden. Maar het kan zoveel gezeik geven.
Op het moment ben ik zelf op zoek naar een nieuwe auto en dus druk aan het zoeken wat en comfortabel rijd en fatsoenlijk trekt. En wat niet duurder is dan een bepaalde prijsklasse Haha! Het moet dan ook een nieuwe auto zijn.

Ach ja........komt vanzelf goed.

Heeft iemand trouwens ervaring met de Renault Laguna? Op papier mag die 1500 kg trekken namelijk.

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 00:17

Het heeft geloof ik ook niet alleen met gewicht van de auto en gewicht van de trailer + laadvermogen te maken.

Als een aanhanger geremd is, mag je er met je B niet mee rijden. En volgens mij zijn alle trailers geremd, dus mag je er met je B niet mee rijden, deze regel is echter bij veel mensen onbekend, maar mijn vader heeft het bij de ANWB, het CBR of de politie (iig bij een instantie waar ze er meer vanaf weten) opgevraagd, omdat ik ook met mijn zusje naar wedstrijden wilde.

Maar het is inderdaad allemaal erg onduidelijk wanneer je B E moet hebben en wanneer je ook nog met B mag rijden. Het beste kun je idd gewoon je B E halen, kun je ook nog met een caravan op vakantie Haha!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:13

Pipo schreef:
Volgens mij weten ze zelfs bij de Politie niet precies hoe het zit, bij iedere agent krijg je een ander antwoord.

Het verstandigste is gewoon je E halen, ik moet dat ook eens hoognodig doen, want ik ben er wel wat te makkelijk in. Meestal heb ik er wel een Jeep voor, en dan met een 1,5 paards trailer mag ik er officieel wel meerijden. Maar het kan zoveel gezeik geven.
Op het moment ben ik zelf op zoek naar een nieuwe auto en dus druk aan het zoeken wat en comfortabel rijd en fatsoenlijk trekt. En wat niet duurder is dan een bepaalde prijsklasse Haha! Het moet dan ook een nieuwe auto zijn.

Ach ja........komt vanzelf goed.

Heeft iemand trouwens ervaring met de Renault Laguna? Op papier mag die 1500 kg trekken namelijk.


Wij hebben een Renault Laguna, maar ik heb nog nooit bedacht die voor de trailer te zetten.. Nou moeten er bij ons ook altijd twee paarden in, dus dan mag het niet meer.. Maar de auto op zich is super.. Heerlijke stoelen! Zeker als je wat langer onderweg bent..geweldig.. nooit last van je rug... Heb zelf een Feroza.. en ik ben op zoek naar een zwaardere terreinwagen.., deze mag ook geen tweepaardstrailer trekken.. Succes!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:41

Pipo schreef:
Heeft iemand trouwens ervaring met de Renault Laguna? Op papier mag die 1500 kg trekken namelijk.



Mijn man heeft een Renault Laguna en daar heb ik de trailer ook al regelmatig mee getrokken, gaat prima.
(Zelf rij ik normaal altijd met een Feroza)


Let wel op, niet alle laguna's mogen 1500 trekken, de nieuwere modellen wel, maar de oudere mogen slechts 1350 trekken!!

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 09:28

nou ik ben eruit
met mijn auto sang yyung musso mag ik mijn 1.5 paardstrailer trekken.
heb dit nagevraagd bij de anwb ,politie en de rdw.
ik val onder de 3500 kg grens
dus dat is weer een opluchting

How many husbands have I had? You mean apart from my own?
:+

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:35

nelis schreef:
nou ik ben eruit
met mijn auto sang yyung musso mag ik mijn 1.5 paardstrailer trekken.
heb dit nagevraagd bij de anwb ,politie en de rdw.
ik val onder de 3500 kg grens
dus dat is weer een opluchting


Hoeveel kilo weegt jouw pony dan? Want wij hebben een jeep landcruiser + 1,5 paards trailer en een paard van rond de 550 kg, en ik mag dit dus niet trekken zonder e

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:37

Ik ben er wel mee bezig, aangezien het steeds duurder wordt en ze theorie gaan invoeren voor e.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:38

Het maakt niet uit hoeveel de pony / paard weegt, maar wel hoeveel de trailer incl. laadvermogen mag wegen, want daar kijken ze naar bij je B

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:05

Hier staat t uitgelegd... http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=95

Van belang is zowel het ledig gewicht van de auto (moet minimaal gelijk zijn aan het maximum laadvermogen van de aanhanger) en het laadvermogen van de auto (om te bepalen of het totale maximale gewicht van de combinatie niet boven de 3500 kg komt)

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:07

Tulandro schreef:
Hoeveel kilo weegt jouw pony dan? Want wij hebben een jeep landcruiser + 1,5 paards trailer en een paard van rond de 550 kg, en ik mag dit dus niet trekken zonder e


Het verschil kan liggen in het max laadvermogen van de trailer (je heb 1,5 paards trailers die op kenteken 1200, 1300 of 1600 laadvermogen hebben) of het max laadvermogen van je auto.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:35

Wij hebben een Laguna. We trekken er een 2-paards westfalia jupiter mee, met mijn normaal gebouwde E-pony erin.
Als ze de boel op de weegbrug zetten zal het wel mogen, maar het houdt niet over. De auto van ons loopt op gas, en zelfs dan trekt ie de trailer nog echt goed, en leeg is het een fluitje van n cent. Die laguna van ons is uit 98 geloof ik, maar mag op papier geloof ik nog geen 1500 trekken.
Maargoed, onze toettoet doet t toch maar ff Tong uitsteken

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:53

Ik heb vorig jaar ook de trailer met een Laguna getrokken, dat kon hij makkelijk hebben. Het was een 2-paards met een veulen erin.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:45

ik heb een Fiat Multipla (1.9 DTI), geen auto die vaak voor een trailer ziet.
Ik heb er een anderhalfpaards achter en dat trekt ie moeiteloos.
Gisteren had ik er een Tinker in die formeel 200 kilo te zwaar was voor de combinatie, maar hij moest ff van A naar B, merk ik niets van met de auto....èn.... de auto zuipt ook niet zo achterlijk met de trailer erachter

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:50

Over het algemeen is het wegtrekken ook niet het probleem als je een te zware trailer achter een auto hebt, maar het remmen! Als je auto te licht is voor de combinatie en je moet ineens flink in de remmen dan duwt de trailer gewoon je auto een stuk naar voren en dat wil je niet, lijkt me... Daarbij kan je auto het niet houden als je trailer op een of andere manier gaat slingeren. Een beetje een zware auto kan hem er dan wel weer uit trekken, maar een te lichte gaat gewoon vrolijk mee slingeren. Lijkt me ook niet de bedoeling...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:54

remmen is met mijn combie ook geen probleem, ik voorkom het meestal, rem bijna nooit als er een paard in staat, maar heb met de lege trailer wel eens expres flinke stops gemaakt

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:46

Coby10 schreef:
Over het algemeen is het wegtrekken ook niet het probleem als je een te zware trailer achter een auto hebt, maar het remmen! Als je auto te licht is voor de combinatie en je moet ineens flink in de remmen dan duwt de trailer gewoon je auto een stuk naar voren en dat wil je niet, lijkt me... Daarbij kan je auto het niet houden als je trailer op een of andere manier gaat slingeren. Een beetje een zware auto kan hem er dan wel weer uit trekken, maar een te lichte gaat gewoon vrolijk mee slingeren. Lijkt me ook niet de bedoeling...


Dat is ook het probleem met de Feroza en een tweepaardstrailer, 2 paarden erin.. Hij kan het makkelijk trekken, maar je moet niet te hard rijden (50 km) en je moet er geen noodstop mee moeten maken.. Dan duwt de trailer je mooi door hoor.. Wij gebruiken nu de Feroza alleen om naar les te gaan (5 minuten rijden) en als we op wedstrijd gaan nemen we altijd de auto van mijn buurman, een galloper, mee. En daar hebben we nooit problemen mee, die trekt alles..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:55

Gewicht van de auto+max. laadvermogen trailer mogen niet meer zijn dan 3500 kg en je trailer mag niet zwaarder zijn dan je auto.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 36 bezoekers