Pony springt telkens over

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
froggy
Berichten: 7
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Drenthe

Pony springt telkens over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 21:07

MIjn pony springt tijdens het galloperen telkens over in de verkeerde galop! Scheve mond hoe kan k er voor zorgen dat ze dit niet doet?


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:39

Het lijkt erop dat je pony nog erg moeite heeft om haar balans te vinden in de galop. Is ze nog erg jong?
Je kunt hierop trainen door flinke stukken te galloperen, verlichte zit, handen op de hals van je paard en qua teugels gewoon contact houden maar niet mee gaan zitten frotten. Zelf alleen proberen een gelijk ritme te houden, en zorgen dat je je stelling en rechtrichten voor elkaar hebt, maar zonder geschop/gepluk/etc. Het ritme is het belangrijkst.
Het is op zich niet erg als ie dan overspringt, hij wordt er vanzelf handiger in en leert vanzelf dat het toch wel makkelijk is om in de goeie galop de bocht om te gaan.
Suc6!!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:09

ik sluit me aan bij Concorde

tjlover

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:28

ehyz
concorde heeft idd gelijk maar misschien helpt t om als je in de linkergalop bijvoorbeeld zit een beetje meer te steunen op je binnenbeen wel natuurlijk zorgen dat ze recht blijft lopen en misschien helpt t haar aan de longe goed door te galoperen en dan springt ze maybe vanzelf wel over (spreek uit ervaring Knipoog )

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:32

Stil blijven zitten in de galop en zorgen dat ie rechtuit blijft galopperen. (niet met de kont binnendoor) Niet teveel aan de mond komen, gelijke druk op twee teugels en voorwaarts met je been.

xXxSANNExXx
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:33

verschijnlijk houdt je te veel je buiten been eraan zodat ze steeds over springt.. niet doen dus!

x-X-x-SANNIEJx-X-x-
&
TESS, BEAR, LIBBY,STEFF

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:14

xXxSANNExXx schreef:
verschijnlijk houdt je te veel je buiten been eraan zodat ze steeds over springt.. niet doen dus!

Dat hoeft echt geen reden te zijn voor een paard om constant over te springen- sterker nog: als je je buitenbeen daarbij naar achteren hebt liggen geef je juist constant de hulp voor dezelfde galop, wat nog steeds fout is hoor, daar niet van.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:24

xXxSANNExXx schreef:
verschijnlijk houdt je te veel je buiten been eraan zodat ze steeds over springt.. niet doen dus!


hmmm... ik had en heb soms nog steeds hetzelfde probleem bij Moenira en daarbij hielp het juist om te ondersteunen met mijn buiten been en eventueel in de voltes en bochten te rijden met weinig stelling, en dan haar achterhand een beetje naar binnen te zetten met mijn buitenbeen. Ze ging vooral omspringen als ik te veel stelling vroeg, of ze over de schouder weg probeerde te lopen en om die reden teveel druk op de binnenteugel had en als ze achter uitzwaaide...

Als je die dingen kunt voorkomen scheelt het al een heel stuk.

Wat helpt voor de kracht:
vaak kleine stukjes galoperen en steeds opnieuw aanspringen, weer terug, aanspringen, weer terug...
balkjes draven en kleine sprongetjes (lage in-uitjes) nemen om haar achterhand sterker te maken.
schouder-voor rijden en veel overgangen rijden en tempowisselingen zodat ze sterker wordt in haar achterhand.

Wat helpt voor de balans: lekker lange rechte stukken op buitenrit galoperen
In de bak: niet te scherpe bochten maken en niet omtrekken met je binnenteugel. Proberen je paard rechter te houden en elke galopsprong te ondersteunen door de galophulp te herhalen en haar op te sluiten tussen handen en benen. En zelf rustig blijven zitten, elke verkeerde verplaatsing van je gewicht kan de pony uit balans halen.

xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:11

Mijn paard deed dat ook en ik moest juist mijn buitenbeen goed en duidelijk naar achter leggen.
Dat hielp heel goed.

Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:47

Misschien moet je proberen om m iets rustiger te laten galopperen. Dan kan hij gecontoleerder lopen en kan jij m ook makkelijker in de gaten houden. Let op dat je paard niet scheef is en dat hij in de galop niet scheef loopt. Ik hoop dat het je verder lukt! veel succes!

XxXxX van FloOr...

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:25

Zo zie je maar iedereen heeft zijn eigen manier... mijn vorige laese pony was ong 60% arabier, en doet het soms nog!!!
Ik heb bij haar wel geleerd dat het met een bebaalde allertheid ook te maken heeft. Zij loopt nu mee op een ponyclub en loopt bij elke beginner in de verkeerde galop. Ik heb haar helaas heel erg lang niet kunnen rijden waardoor deze gewoonte zich weer is gaan uiten. Op dit moment rijd ik af en toe een lesje mee en wanneer we dan met changementen ect bezig zijn en veeel meer aandacht van haar gevraagt is het opeens niet meer zo moeilijk... Dan doet ze het nooit... of in een leuke buiten/strandrit

Grappig hé!!!

Is zij misschien een een beetje lui aangelegd en niet zo spits op je been als je soms zou willen??

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:25

Ik denk dat lui zijn niet echt van toepassing is. Probeer het eens op rechte stukken, bijvoorbeeld tijdens een buitenrit. JIJ geeft aan of je linker- of rechtergalop wilt. Concentreer je hierbij goed op je hulpen.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:53

Ik moet juist mijn paard ontzettend ondersteunen met mijn binnenbeen.
Ook mijn handen speelde een rol, ik moest niet te veel stelling vragen, het liefst haar hoofdje recht proberen te houden, en in de bocht niks doen. Alleen mn binnenbeen er aan houden.

Ook veel laten galoperen aan de longeerlijn, op de moeilijke kant.
En dan wél met bijzet (ene kant strakker dan de andere) zodat het lastiger is om over te springen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers