Pessoa bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 00:04

Een vriendin van mij heeft het advies gekregen van haar instructeur om met een pessoa bit eens een x te rijden.
Nou heeft ze wel wat uigelegd gekregen maar toch niet helemaal duidelijk.
Hoe werkt t precies???


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 00:22

En waarom heeft ze dat advies gekregen? Wat is het probleem?

Een pessoabit is eigenlijk gewoon een trens, maar dan eentje met een hefboomwerking. Hierdoor kan er meer druk uitgeoefend worden op de lagen en wordt er ook druk uitgeoefend achter de oren. Hoe lager de teugels bevestigd worden, hoe groter de hefboomwerking. Een pessoabit heeft geen kinketting, het aantal ringen kan variëren.

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 00:24

Een pessoa bit werkt scherper in dan een gewoon bit. Waarom moet ze eigenlijk met een ander bit rijden? Elk paard is gewoon met een normale trens te rijden. Misschien kan ze beter haar manier van rijden veranderen dan een ander (scherper) bit te gebruiken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 14:25

Even een aanvulling op Margreet: Een (normaal, enkelgebroken) pessoabit werkt in op de lagen én op het gehemelte van het paard.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Niet ieder paard is zo te rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 15:38

Uhh hallo !

Ik heb ook met pessoa gereden omdat het anders niet goed ging!
Mijn paard reed in de manegelessen mee toen hij al van mij was en door al dat getrek en geduw van die kids is hij keihard in de mond geworden.

op een gegeven moment reageerde hij gewoon niet eens meer op de watertrens dus ben ik overgestapt op pessoa. Sinds toen liep hij super. ongeveer een jaar geleden is zijn we gestopt met andere kinderen op hem te laten rijden en na 2 maanden ben ik weer overgegaan op mijn eigen watertrens. Nu loopt hij nog steeds super en reageerd echt heel goed.

Niet ieder paard is dus zomaar eventjes met een watertrens te rijden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 17:49

carola schreef:
Even een aanvulling op Margreet: Een (normaal, enkelgebroken) pessoabit werkt in op de lagen én op het gehemelte van het paard.


Klopt. Maar een gewone enkelgebroken trens zonder hefboom werking doet dat ook al. Dus ik heb eigenlijk alleen de verschillen aangegeven. (er van uitgaand dat de werking van een enkelgebroken trens bekend is, hoewel dat ook niet bij iedereen het geval is)

Een enkelgebroken trens werkt in op de lagen, tong, mondhoeken en gehemelte. Bij een pessoabit wordt deze werking nog eens versterkt en wordt druk achter de oren toegevoegd. Zo is 'ie helemaal compleet Knipoog

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 18:19

Haha! Super Margreet, nou ben ik ook weer tevreden!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Anoniem

Re: Niet ieder paard is zo te rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 19:27

Maudje schreef:
Uhh hallo !

Ik heb ook met pessoa gereden omdat het anders niet goed ging!
Mijn paard reed in de manegelessen mee toen hij al van mij was en door al dat getrek en geduw van die kids is hij keihard in de mond geworden.

op een gegeven moment reageerde hij gewoon niet eens meer op de watertrens dus ben ik overgestapt op pessoa. Sinds toen liep hij super. ongeveer een jaar geleden is zijn we gestopt met andere kinderen op hem te laten rijden en na 2 maanden ben ik weer overgegaan op mijn eigen watertrens. Nu loopt hij nog steeds super en reageerd echt heel goed.

Niet ieder paard is dus zomaar eventjes met een watertrens te rijden.


Hier sla je dus ook de spijker op de kop!

Door verkeerd ondeskundig rijden word het paard hard in de mond.
In dit geval door manege ruiters. Niet dat ik de instructie dan goed keur maar kan me er wat van voorstellen.
En zoals jij al aangeeft als je er normaal mee rijdt heb je zulk scherp bit ook niet nodig.
Dus is ook mijn vraag aan die vriendin van Carlijn: waarom heeft zij dat bit nodig, ergens schort er dan rijtechnisch toch iets. Ik deel ook de mening dat elk paard op een gewone trens te rijden moet zijn.
Het merendeel van de hulpen doe je immers niet eens met het bit, als het goed is Lachen

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 20:14

Margreet schreef:
En waarom heeft ze dat advies gekregen? Wat is het probleem?

Een pessoabit heeft geen kinketting, het aantal ringen kan variëren.

Afbeelding


een pony waar ik vaak op rijdt op de manege heeft dus een pessoabit (bovenste uit jouw plaatje) en daar zit dus ook nog een kettinkje aan. is t dan wel of geen pessoabit?

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:25

Maaike schreef:
een pony waar ik vaak op rijdt op de manege heeft dus een pessoabit (bovenste uit jouw plaatje) en daar zit dus ook nog een kettinkje aan. is t dan wel of geen pessoabit?


Een pessoabit heeft per definitie geen kinketting. Het is echt een trens.
Waarschijnlijk draagt die pony een pelham, is het zoiets als op deze plaatjes?
(dat kleine lage leren riempje, het slobberriempje) hoeft er niet perse aan te zitten)

Afbeelding

Pelhams heb je ook in verschillende uitvoeringen:

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 21:32

Die pony van haar is onwijs fel en soms zit er geen rem op.
Pony met super gebruiksaanwijzing
Haar instuctrice heeft meer ervaring met dat soort paarden en die heeft dat dus geadviseerd. Alleen om een x uit te proberen hoe ze daar op reageerd. Niet om altijd mee te rijden dus. verder weet ik t dus ook niet.

Ik ben t er zeker mee eens dat elk paard op een gewone trens moet kunnen lopen.

Maar ik heb t dus ook niet verzonnen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:44

Dat type pony is vaak juist ontzettend gevoelig. Ik zou denk ik eerder aan een zachter dan aan een scherper bit denken omdat ze vaak door het nare gevoel (pijn) van zo'n scherp bit alleen maar harder gaan rennen, er tegenin gaan (soms zelfs vluchtgedrag) en juist nog minder rem hebben.
Maar ik ken de hele situatie natuurlijk niet, puur de indruk die ik krijg.

Nulla tenaci invia est via

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 00:26

ik rijdt met springen ook met pessoa. gaat heel goed en gebruik hem alleen als er echt geen rem meer op zit.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:47

ik rij met mijn bijrijdpaardje ook met pessoabit, niet dat ze niet op een gewoon bit te rijden is. dat is ze juist wel, maar in het bos wil ze d'r kop en nog weleens ingooien en ervandoor gaan, dan heb ik met de pessoa toch iets meer te vertellen dan met een gewone gebroken trens.
maar ik rij wel met een teugel op de grote ring en meestal vrij lang. heb wel extra teugels op het onderste ringetje zitten, maar idie pak ik er alleen bij als ze er echt vandoor wil gaan.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:48

ik heb ook een poosje met pessoa gereden, buiten en in de springles omdat er dan geen rem op zit.
banketstaaf is dat je er met wedstrijden toch niet mee mag rijden, dus kan je er beter niet aan wennen.
Ik ben ermee gestopt omdat tijdens een onderlinge wedstrijd hij opeens 3 x stopte, terwijl hij nooit weigert.
Dat was voor mij een teken dat ie behoorlijk bang was geworden van dat bit. Vanaf toen heb ik het alleen af en toe met buiten rijden gebruikt.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 12:00

nee het is echt geen pelham, t bit heeft toch echt van die ringen als jouw plaatje van t pessoabit Verward heel vreemd

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

snoeteke
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 15:01

Felloowtjo schreef:
Een pessoa bit werkt scherper in dan een gewoon bit. Waarom moet ze eigenlijk met een ander bit rijden? Elk paard is gewoon met een normale trens te rijden. Misschien kan ze beter haar manier van rijden veranderen dan een ander (scherper) bit te gebruiken.


Ik heb mijn pony ook een tijdje 2 keer per week met pessoa gereden, hij begon meestal te bokken en trok dan zn kop tussen zn knieen ne hup ik lag weer in et zand. Ik heb dat pessoa-bit 2 maanden 2 peer per week gebruikt en daarna weer mijn gewone bit gebruikt. Het bokken had ie dus afgeleerd door de pessoa, dus ik ben er voor, als er geen andere oplossing is.
Ik trok er nooit echt heel hard aan maar soms gewoon een kleine ophouding.

groetjes snoeteke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers