Shetlander X Arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lente_oud
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-07-01

Shetlander X Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 18:56

Wat zal er gebeuren als je een Shetlandermerrie (grote maat) laat dekken door een Arabier??
worden de veulens dan te groot of regelt de natuur het zo dat er een gewoon klein veulen uitkomt??

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 19:35

Bij deze kruising heb je grote kans op een te groot veulen, waardoor het uitloopt op een keizersnede. Een keizersnede is een zware ingreep waar de merie soms buikvlies onsteking oploopt en dat is dodelijk.
Wil je persé zo'n kruising dan kun je beter een shet op een arabische merrie zetten.
Het veulen past zich niet altijd aan aan de grote van de moeder. Ik raad je aan om dit niet te doen.

lente_oud
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 19:59

nou dan doe ik het niet. We hebben een shetlandmerrie en er staat hier een schitterende arabische hengst die binnenkort gecastreerd gaat worden, leek me een leuke combinatie! Maar ik ga geen risico lopen met het merrietje Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 23:01

als je je shet wilt veredelen, pak dan een klein welshje ofzo.
Iemand binnen ons stamboek fokt al jaren met welsh x shet, en hier komen schitterende minipaardjes uit. Heel luxe, maar toch kleiner dan de welsh.
Het risico hiervan is echter wel dat ze boven de toegestane maat van 106cm uitkomen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 19:15

ik zou idd zoals stef zegt een leuk welshje pakken....

en een veulen past zich aan aan de baarmoeder dus te groot zou niet kunnen, ik denk eerder dat ie raar word, maar misschien komt er ook wel een leuke uit....

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 22:22

Groot X klein geeft niet altijd iets er 'gewoon' tussenin. Bekend is bijvoorbeeld dat grote shetlandmerries die gedekt worden door kleine hengstjes, vaak veulens geven die problemen krijgen met hun gewrichten. Onze dierenarts zei dat dat komt omdat sommige botten en gewrichten niet helemaal meer 'passen'. Voorzichtigheid is dus geboden!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 00:37

Ik heb eventueel nog wel een mooi Welsh A hengstje voor je in de aanbieding Haha! (om te dekken he, niet voor de verkoop)