hoevaak per week springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

hoevaak per week springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 22:39

ik wil wat meer gaan springen met mijn pony.
normaal sprong ik altijd 1 keer in de 2 weken, tot 80 centimeter. maar nu wil ik dus echt gaan oefenen voor klein parcours.. en hoger.

hoe kan ik dit opbouwen en hoeveel keer per week springen is aangeraden?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:34

ik spring ongeveer 2 keer per week..... soms 2 keer trainen en soms ook wel 1 keer trainen en 1 keer wedstrijd of zo!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:43

Ik spring meestal zo'n twee à drie keer per week. Waarvan in een week met wedstrijden: dus 1 keer wedstrijd, 1 keer hoog springen op donderdag of vrijdag en 1 keer wat grondwerk en lage in/uitjes.
In een week zonder wedstrijd: 1 keer laag werk, 1 keer grondwerk en lage in/uitjes en 1 keer wat hoger.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:06

Teveel is zeker niet goed voor de benen. Maar je kan wat opbouwen 1 keer in de week en dan 2 keer, en zo steeds meer. Maar ik zou zeker niet meer als 4 keer per week springen, ze zeggen dat 1 keer dressuren per week toch wel noodzakelijk is.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:20

Maar je hebt springen en springen. Als ik grondwerk doe ben ik bezig met dressuur ondertussen draaf ik een keer over wat balkjes dan galoppeer ik een keer over een laag hindernisje enz. Dan ben ik meer bezig met controle enzo. Dat belast de benen echt niet.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:26

Ik heb het dus over gewoon dressuur zonder springen een paar balkjes draven gaat wel nog denk ik.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:27

Ik bedoel maar dat je niet de hele week kan springen over oxers enz.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:30

Daar heb je gelijk in, maar zelfs als ik over oxers spring dressuur ik tussendoor. Een keer lekker schakelen, kleine volte links, een keer middendraf tussendoor, pasje wijken enz.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:35

Dat is wel normaal hoor, dat doe ik ook. Met wedstrijden moet je hem immers vlot kunnen draaien, enz. Maar je kan voor zijn benen best niet de hele week over een meter springen.

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:39

Daarbij zou ik ook ietsje rekening houden met het weer...als het de hele week zo warm is zou ik niet 2/3x per week gaan springen

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:07

Ik spring na het rijden meestal nog wel een paar hindernisjes, maar ik denk dat ik 2 keer in de week vooral met springen bezig ben. Natuurlijk wordt ze ook dan gewoon dressuurmatig gereden, tussen de hindernissen door.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:21

Gewoon opbouwen naar 2 tot 3 keer per week Lachen

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:31

Ik ben helemaal geen springruiter, ook geen ambities in die richting, maar toch zet ik zo af en toe een sprongetje neer, nooit hoger dan 60 cm.
Of laat ik haar vrij springen (dan wel wat hoger)
Toch zou ik denk ik niet teveel focussen op het springen, maar juist op de lenigheid . denk dat je op die manier ook de springtechniek verbeterd.
Ik kan het helemaal mis hebben hoor, maar ik denk dat juist bij springen de soepelheid van je paard niet onderschat moet worden

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:36

Ik ben het eens met joelledsr dat je niet teveel moet focussen op het springen, maar juist ook veel overgangen enzo rijden zodat je paard soepel en wendbaar wordt, wat ook erg belangrijk is met springen. En daarnaast zorgt dit voor wat afwisseling, zo blijft het ook leuk voor je pony.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 14:33

te vaak spingen en te hoog dat snap ik dat ik dat niet moet doen...
ik wil wat meer gaan trainen, om deze reden:

-bij de eerste paar kleine sprongetjes die ik neem (+- 30 cm.) springt mn pony er al niet over heen en gaat ze weigeren, na een paar keer te laten kijken enz. lukt het wel. en gaat het goed. maar wil ik dan 2 weken later weer gaan springen, moet ik weer opnieuw beginnen omdat madam het eng vind.

- wil ook eens af en toe een oefenparcours gaan rijden of klein wedstrijdje.

vandaar dat ik dus iets meer wil gaan spingen want ik weet dat ze makkelijk 1.20 meter kan halen (dat heeft ze paar keer gedaan) zonder iemand erop en met iemand erop weet ik dat ze 1.10 meter springt (1 keer gedaan)...

wat voor overgangen zou ik het beste kunnen maken en wat voor figuren, kan iemand eventueel een voorbeeld van schema neer zetten? dan weet ik in ieder geval wat ik een beetje moet gaan doen...

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:54

Veel voltes, slangevoltes, een soepel wendbaar paard gaat makkelijker over de hindernissen.
In en uitjes is goed voor jouw en je paard...

Met de galop als dat goed gaat kun je ook galopswissels oefenen. Kan erg nuttig zijn in het parcours heb ik begrepen Haha!

Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:08

wat bij springen ook heel belangrijk is is dat je je paard zo kort of zo ruim kan laten galoperen als jij wil! zodat je elke sprong kan springen op het moment dat jij het wil! en dus ook altijd goed uitkomt!
ik zie veel mensen/ kinderen die hun paard/pony gewoon alleen been geven en dan maar kijken hoe die springt... jij moet die controle hebben!
Veel suc6!
KiZz...

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:51

Ik zet 1 keer per week een hoge hindernis neer, en 2 / 3 keer per week een leeg krusje om het afzetten en de springtechniek te verbeteren..
Ondertussen veel overgangen rijden enzo, helpt ook wel wat.