b register bij het kwpn stamboek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

b register bij het kwpn stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 10:55

HEb effe een vraagje wat is dat ? het b register en waarom moeten die paardjes daar in staan

Strooigoed [o]


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:57

Volgens mij is dat wel te vinden op de site van het KWPN (www.kwpn.nl).

Don't dream your life, live your dreams!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:31

Mijn paard staat in het B-register omdat de afstamming van de moeder onbekend is.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 14:42

ik heb al gekeken op www.kwpn.nl maar kan het niet vinden wie wil me uitleggen wat het b register betekend

Strooigoed [o]

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:45

fenja schreef:
ik heb al gekeken op www.kwpn.nl maar kan het niet vinden wie wil me uitleggen wat het b register betekend


Fokkerij
en dan stamboekrichtlijnen

Don't dream your life, live your dreams!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:09

Het Register B bij het KWPN is er voor paarden waarvan 1 ouder niet bij het KWPN of een KWPN erkend stamboek geregistreerd staat.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:18

deze paarden hebben ook een blauw papier

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 09:31

die kan ik niet openen ben niet thus op dit moment en de komende twee weken ook niet ben wel benieuwd is er niet iemand die mij het via de mail zou willlen versturen ?

Strooigoed [o]

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 19:24

Het KWPN heeft het register B in het leven geroepen om in een gecompliceerde mondiale fokkerij met open grenzen te kunnen blijven voldoen aan de eis van de EU om paarden bij de geboorte te registreren en tegelijkertijd de eigen kwaliteitseisen van het KWPN overeind te kunnen houden.
Vanwege de grote verschillen tussen de vele stamboeken die de hengsten of merries leveren waarvan de veulens voor registratie bij het KWPN worden aangeboden, is het registreren van veulens van niet-KWPN-ouders bij het KWPN een gecompliceerde aangelegenheid. Je moet echt even op www.kwpn.nl onder 'Stamboekrichtlijnen' kijken voor het volledige registratieschema. In het kort komt het hier op neer dat veulens van niet-goedgekeurde hengsten of van hengsten die zijn goedgekeurd bij een niet door het KWPN erkend stamboek worden geregistreerd in register B. Register B-paarden kunnen niet aan KWPN-keuringen en -evenementen deelnemen, register B-merries kunnen wel een 'volwaardig' KWPN-veulen voortbrengen, mits gepaard met een KWPN-goedgekeurde hengst.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:19

DeeWeeRrr even een vraagje. Wat bedoel jij met; De eigen kwaliteitseisen van het KWPN overeind te kunnen houden?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:45

Met kwaliteitseisen bedoel ik de voornaamste criteria die worden genoemd in het fokdoel van het KWPN: prestatieaanleg en een gezonde (duurzame) constitutie. Daarom maken we onderscheid tussen de verschillende stamboeken: de veulens uit KWPN-merries van goedgekeurde hengsten van stamboeken die we niet erkennen gaan in register B, die van de hengsten van de stamboeken die we wél erkennen gaan in register A. En dan willen we ook nog dat register A-producten voldoen aan een prestatie-eis (IBOP, EPTM, sport) en we willen dat ze voldoen aan de eisen van de PROK (röntgenfoto's, cornage-onderzoek) voordat ze kunnen worden opgenomen in het stamboek.
Maar fokkers kunnen er ook voor kiezen om een register A-merrie gewoon in het register A te laten, te dekken bij een KWPN-hengst en daar komt dan weer een 'volwaardig' KWPN-veulen uit.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:54

Dus dan zijn de register A merrie sdie in het stamboek worden genomen, in theorie beter dan de stamboekmerries zelf... aangezien die niet aan deze eisen te hoeven voldoen Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:52

Héé, Missouri, goed dat je 'r bent, kijk 's in je mailbox!
Als je bedoelt dat je van ex-register A-merries die in het stamboek zijn opgenomen zeker weet dat ze aan de eisen voldoen, terwijl je dat van niet-geprokte en niet geIBOPte KWPN-stamboekmerries níet weet, dan heb je gelijk.
Maar het systeem is erop gericht dat Register A-merries moeten voldoen aan de KWPN-eisen omdat hun vaders daar niet aan hebben voldaan. De KWPN-vader van een stamboekmerrie heeft immers daar wél aan voldaan.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:25

Als de beide ouders van een veulen kwpn gefokt zijn maar de moeder nog niet naar de stamboekopname en keuring is geweest en dus alleen nog een veulenboekpapier heeft dan wordt haar veulen ook in het b register opgenomen. Totdat de moeder alsnog ter keuring wordt aangeboden en minimaal een 3e premie haalt. Dan gaat het veulen (dat dan misschien al 3 of 4 jaar is) automatisch over naar het register A!

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:41

Als de vader KWPN-goedgekeurd is en de moeder nog een veulenboekmerrie is (dus nog niet vanaf haar derde jaar op de stamboekkeuring is geweest of is geweigerd voor stamboekopname), dan wordt het veulen gewoon geregistreerd in het KWPN-veulenboek.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:03

als die moeder geweigerd is voor stamboekopname, dan kan de dochter alsnog stamboek worden?
en een merrie uit een veulenboek moeder kan wel stamboekmerrie worden zonder dat de moeder ooit op een keuring verschijnt?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:14

Ja.
En nog 'ns: ja.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:17

Stel dat die merrie geweigerd is door bijv. een varkensmond of een ander erfelijk gebrek?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

DeeWeeRrr
Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:30

Als 't om de moeder van een voor stamboekopname aangeboden paard gaat, maakt 't niet uit. Haar dochter moet natuurlijk wel voldoen aan de criteria voor stamboekopname.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:34

DeeWeeRrr schreef:
Als 't om de moeder van een voor stamboekopname aangeboden paard gaat, maakt 't niet uit. Haar dochter moet natuurlijk wel voldoen aan de criteria voor stamboekopname.


Okay daar ga je dan met je gezondheidscriteria. Horen, zien en zwijgen dus Huilen Lips are sealed

Even een aanvulling.

Welzijn.

De overheid is bezig met het opstellen van een wettelijk kader betreffende WELZIJN GEWERVELDE DIEREN
Voor de Paardenhouderij heeft dit zeker in de toekomst gevolgen. Denk hierbij aan o.a. voorwaarden betreffende de leefomgeving van paarden en pony's zoals; de grootte van de stal, de hoeveelheid licht in de stal, de uitloopmogelijkheden en het materiaal van de omheining etc.
Voor alle stamboeken is tevens het volgende van belang, nl Welzijn en Fokkerij.
Hiertoe is een werkgroep opgericht bestaande uit de volgende sectoren, fokkerij, sport, handel, groep geneeskunde van het Paard, wetenschappers en de dierenbescherming.
Het doel van deze werkgroep is het in kaart brengen van de ERFELIJKE AFWIJKINGEN vij verschillende Rassen (zowel lichamelijke afwijkingen als afwijkingen in karakter). De stamboeken dienen in de toekomst te gaan selecteren op erfelijke afwijkingen, zowel van hengsten als van merries. Ieder stamboek dient daartoe regelementen op te stellen waarin wordt aangegeven welke afwijkingen niet meer worden toegestaan en hoe men dit door middel van selectie gaat voorkomen. Ook de selectieprocedure moet men vastleggen. Problemen die men reeds geconstateerd heeft zijn afwijkingen in de vorm van spermacellen en niet ingedaalde testikels.

Even een paar vragen;

Fokken we te groot(keizersnede of OCD)
Toetsen van vitaliteit en uithoudingsvermogen
Ontwikkelen van parameters voor het karakter
Overbelasting voor de 38 maanden door training, wat kan leiden tot onherstelbare schade
Hengstenkeuring op te jonge leeftijd, de selectie procedure en het predikatensysteem van een stamboek dient niet zodanig ingericht te zijndat de eigenaar zich gedwongen voelt in en richting die mogelijk tot welzijnsproblemen leidt.
Cosmetische verzorging op keuringen zoals; het verwijderen van tastharen, scheren van veulens, conditie waarin dieren op keuringen worden verwacht( te dik, kans op hoefbevangenheid) zomervacht in de winter of het vroege voorjaar.
Fokken we geen welzijnsproblemen er in, maar ook fokken we de bekende problemen er ook uit.

Bovenstaande is slechts een selectie van de problemen waarnaar gekeken moet worden. Het Sector Bestuur Paarden heeft reeds aangegeven dat alleen het op schrift stellen van de problemen en de doelstellingen niet voldoende is, maar dat in de toekomst bij de verlenging van de erkenning ook de uitvoering van de aangegeven procedures getoetst zal worden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:56

DeeWeeRrr schreef:
Héé, Missouri, goed dat je 'r bent, kijk 's in je mailbox!
Als je bedoelt dat je van ex-register A-merries die in het stamboek zijn opgenomen zeker weet dat ze aan de eisen voldoen, terwijl je dat van niet-geprokte en niet geIBOPte KWPN-stamboekmerries níet weet, dan heb je gelijk.
Maar het systeem is erop gericht dat Register A-merries moeten voldoen aan de KWPN-eisen omdat hun vaders daar niet aan hebben voldaan. De KWPN-vader van een stamboekmerrie heeft immers daar wél aan voldaan.


[offtopic]
excuus, ik was net uitgelogd...
[/offtopic]

Dat bedoel ik inderdaad. Natuurlijk heeft de vader al aan de eisen voldaan, maar what about het paard zelf? Mijn vader is erg netjes, dat wil niet zeggen dat ik dat ook ben Schijnheilig

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:59

Missouri schreef:
? Mijn vader is erg netjes, dat wil niet zeggen dat ik dat ook ben Schijnheilig



Zeg nou maar gewoon dat je niet netjes bent Haha!

Heb jij die fantastische actie van jou al verteld aan Deeewweeerrr ( ik zal wat letters ernaast zitten Haha! )

Hoe krijg je je B register merrie in het A register Schijnheilig


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:09

Pipo: ik ben niet netjes maar wel vindingrijk... Schijnheilig

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:03

is het dan niet enerzijds "krom" te noemen dat een merrie die afgewezen is voor stamboekopname wel een stamboekdochter kan voortbrengen, terwijl een hengst die bij een ander stamboek ggk is een b-register veulen brengt? die meer nodig heeft om stamboekmerrie te worden dan die uit een afgekeurde merrie? zelfde voor een hengst uit KWPM ouders, en die hengst is niet ggk?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:50

Dat B kan ik een heel verhaal van recht en krom maken. maar laat maar Haha! .
Gewoon naar een ander stamboek gaan met je produkt.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Unit en 93 bezoekers