wat voeren jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

wat voeren jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 16:02

Kijk ik heb dus net een pony gekocht en die moet bij mij weer zwaar aan de arbeid wel even rustig opbouwen natuurlijk maar op zijn oude adres krijgt hij dus wortelen(staat op akkerbouw bedrijf) Maar dat heb ik dus niet en die wil ik eigenlijk ook niet ik wil eigenlijk gewoon biks voeren naast het hooi wat hij al krijgt ik dacht dus eerst een halve kilo per voerbuurt (hij is wat aan de dikke kant) en dan langzaam opbouwen omdat hij later ook weer meergaat doen!! Wat zouden jullie doen?? Verward


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:09

sja, je hebt toch een haflinger?.

Ik zou aangezien de meeste haflingers erg snel te dik worden niet teveel eten geven, zowiezo niet teveel kuilgras. Je kunt hem wortels voeren, en appels, daar zal hij niet snel dik van worden. Bij het geven krachtvoer, wat hij natuurlijk nodig gaat hebben als je met hem aan de slag gaat zou ik even navragen wat je het beste kunt geven, ik weet dat ze van biks ook vrij snel dik worden.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 16:18

ja hij gaat wel stevig aan het werk maar moet nu eerst even afvallen want hij is al wat te dik maar mag natuurlijk ook niks te kort komen ze krijgen geen kuilgras maar hooi dus met niet zoveel eiwitten erin. Ik heb het al wel geleerd van school en heb ook al ongeveer geprobeerd uit te rekenen wat hij moet hebben maar ben er nog niet uit gekomen

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:28

Tja, moeilijke vraag.
Mijn haf krijgt 2x per dag 0.4 kg biks, en staat 4 uur per dag in de wei. Voor de rest krijgt hij gewoon (grof) hooi. Hij wordt ongeveer 5/6 keer per week dressuurmatig bereden. Die 0.8 kg die hij krijgt hij hij wel echt nodig qua energie. Dit is denk ik wel een goede hoeveelheid voor je haf als je echt met hem werkt, maar zolang je niet werkt heeft hij denk geen tot heel weinig biks nodig. Bij deze hoeveelheid wordt mij haf niet te dik (ok, er mag nog wel wat af, maar hij is niet echt te dik)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 16:40

ja ik dacht ook een halve kilo ongeveer per voerbeurt het is een grote vrij drukke haflinger die veel energie verspilt zal ik maar zeggen. Maar ik ga gewoon dat eerst proberen en als hij dan te dik wordt dan krijgt ie gewoon wat minder en anders om natuurlijk ook!! Gouden regel is dat je eerst naar de conditie van het paard moet kijken

Maar ja dat werkt bij mij al niet omdat ik geen wortelen ga voeren maar ik kan wel even kijken hoe het te vergelijken valt met Vep en Vrep!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:58

De Haflinger waar ik op rijd wordt 6x per week bereden ongeveer en krijgt kuilgras en 2x per dag driekwart schep muesli. Dat is ongeveer een kilo per dag. Muesli kan als volledig voer gegeven worden, er zitten heel veel gezonde en goede stoffen in voor pony's die sober gevoerd moeten worden zoals de Haflinger. Ook een pony op dieet moet de nodige bouwstoffen binnenkrijgen dus je kunt beginnen met 2x per dag een halve schep muesli en als je meer gaat doen kun je dat opvoeren als je merkt dat je pony meer nodig heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Frieke84, GoogleAdsense, lovelance, Symke, Wieke en 113 bezoekers