Peter's eerste les van Henk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Peter's eerste les van Henk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 15:12

Over een maand komt onze nieuwe twenter naar de stal.
Deze is voor mijn zoon Peter bedoeld en die moet hem dan ook helemaal gaan inleren. Bij de koop van dit paardje zit ook de begeleiding voor de eerste jaren inbegrepen (helpen met longeren, zadelmak maken en opleren tot eind B-niveau). Deze begeleiding zou door de pensioneigenaar (tevens de fokker van ons nieuwe paardje) Henk gedaan worden.

Nu weet ik dat Henk op een hele andere manier les geeft dan Peter tot nu toe heeft gehad. Meer op de manier waarop ik tegenwoordig les krijg.
Omdat Peter nu nog op Dusica rijdt (mijn paardje dus) en ik eigenlijk niet meer op de oude voet met Dusica wil doorgaan, had ik dus liever niet dat Peter zijn oude soort les op Dusica reed.
Hier had Henk dus een goede oplossing voor; Peter moest maar eens vast beginnen met lessen bij hem op Dusica. Zo kon hij eerst eens kijken of hij het wel leuk vond bij Henk.

Woensdag ochtend, 8 uur, was het dan zover. Ik heb hem even geholpen met opzadelen en daarna ben ik maar even uit de buurt gebleven.
Na de les komt Henk naar me toe.
"Nou, ik ben benieuwd of Peter wel bij me wilt blijven lessen."
"Oh, hoezo?" Verward
"Nou, ik had nogal wat op een aanmerkingen over verschillende dingen. Hij heeft in die drie jaar een heleboel fout aangeleerd gekregen en dat kwam er al in de eerste les uit."
Ik naar Peter.
"En hoe vond je de les?"
"Leuk, ma! Wanneer mag ik weer?" *LOL*
"huh, Henk dacht dat je het niet leuk vond?" Verward
"Waarom niet?"
"Omdat je nogal wat dingen anders moest doen dan dat je geleerd hebt."
"Nou, dat geeft toch niet. Hij legt me uit waarom en als ik dan vind dat hij gelijk heeft, dan doen we dat toch? Zo leer ik toch veel meer dan alleen een beetje rijden. Nu snap ik tenminste ook waarom Dusica soms anders reageert op mij dan op jou." Slim
Toen ik dat aan Henk doorgaf, was hij toch wel trots op mijn zoontje. Hij vertelde me zelfs, dat hij dacht dat Peter best wel eens verder zou kunnen komen in de paardenwereld. Hij had nl. niet alleen een goede zit en gevoel voor paarden, hij had ook nog eens een goede instelling en luisterde goed naar raad en beredeneerde ook nog eens de dingen die hij zelf vond.
Ik voelde mezelf gewoon groeien. Haha!

Volgende week dus maar weer vroeg mijn bed uit op mijn enige vrije dag per week. En dan maar een paar pics schieten. Cheese!

(Sorry voor de lengte van mijn verslag, maar ik ben zo trots op mijn 11-jarige zoon)

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:38

leuk hoor, altijd fijn als je kind iets goed doet, ja toch, dan lopen wij als ouders graag naast onze schoenen, liefst nog een stukje erboven.
Maar wat voor les gaat je zoon dan krijgen, en wat is het verschil tussen jou manier van rijden en zijn manier??Snap je het nog??

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 10:43

Tot nu toe hebben we altijd eerst voorwaarts moeten rijden en van daaruit naar ontspanning. Dit werkt dus niet bij Dusica (en volgens mij ook niet bij veel anderen). Dusica raakte erdoor gestrest en ik dus ook.
Nu leren we eerst het paard aan te voelen. Wat het tempo is van het paard en hoe we haar kunnen helpen haar passen netjes af te maken. Al bij de eerste les kon ik merken dat Dusica reageerde. Haar oortjes gingen meteen erop en ik voelde haar na enkele stappen al ontspannen. Van daaruit werken we nu verder.
Peter heeft dus ook op die eerste manier leren rijden. Daarbij hebben ze dus ook nog een heleboel basisdingen niet goed aangeleerd, zoals goed opstappen en de goede hulpen voor galop (en aan de teugel krijgen d.m.v. "zagen"). Er zijn natuurlijk ook een heleboel dingen wel goed aangeleerd. Nu leert hij hetzelfde als ik nu leer en dat pikt hij lekker snel op. Hij heeft gisteravond zelfs al laten zien dat hij alleen met zijn zitknobbels kan sturen. Ze heeft zelfs niet een keer haar hoofd omhoog gegooid en dat deed ze dus altijd bij hem.