klein probleempje met groot paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

klein probleempje met groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 20:32

Op donderdag gooi ik altijd het paard van een stalgenoot los. Dit is een heel braaf, maar jong, en erg groot paard.
Het is een 3.5 jarige ruin, van 176 hoog.
Hij is altijd erg blij als ie naar buiten mag (logisch) maar ik ben nu eenmaal een "ponymeisje" en zulke reuzen helemaal niet gewend.
Hij stapt flink door, en ik moet bij wijze van spreke practisch rennen om hem bij te houden.
Ik zet hem ook meestal een steek op zijn neus omdat ik weet dat als ie ergens van schrikt (hoeft niet natuurlijk, maar kan wel) dat ik, door zijn kracht niks meer ben dan een irritante mug die ie even weg vaagt.
In het paard zit echt geen kwaad, maar hij is gewoon zo groot, jong, en een beetje lomp.
Wat zijn goede tips om dit paard zo veilig mogelijk buiten te zetten?


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:37

niet aan denken dat hij zo groot is Haha! . ik ben ook jarenlang een pony meisje geweest en nu loop ik met 2 shires aan de hand over t terrein (anders moet ik 2 keer lopen Haha! ). ik moest van mezelf die angst overwinnen, zo groot zijn ze niet en ze zijn liever dan de meeste ponies. en de jachtpaarden zijn een stuk beter opgevoed dan de meeste ponies waar ik mee omga (alhoewel ik in stal ook weinig aand e ponies vraag ze hoeven niet tig keer om of rustig blijven staan totdat ik erbij kan wat die jachtpaarden dus wle moeten van mij). je vertelde laatst toch een verhaal over die shetjes die jou achter zich aan hadden hangen. niu dat kan deze ook doen, en t voelt niets anders. ook shetjes zijn sterker dan dat jij bent en ach dat beetje dat zo'n grote sterker is maakt toch niet uit?
als jij je met een steek om de neus veiliger voelt vooral doen alhoewle er ook paarden zijn die zich daar gruwelijk aan ergeren.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:40

Ik neem dan altijd suikerklonten mee. Haha! Dat vind ze zo lekker dat ze keurig naast me loopt.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 20:43

ik ben absoluut niet bang van raven, maar ik heb gewoon al een paar x ondervonden dat ik helemaal niks voorstel als ie weereens een beetje TE happy is Haha!
Het is niet mijn paard, als het mijn eigen paard zou zijn zou ik er al heel anders mee omgaan, maar met raven ben ik voorzichtiger ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:55

iig niet op een drafje meelopen
voor je het weet moet je een galopje bij houden Haha!

Als je hem buiten zet ga dan eens midden op het erf stilstaan.
Hij hoort maar te wachten op je hoe blij hij ook is.
Staat hij braaf stil geef je hem een brokje
loopt hij als een locomotief door dan geef je hem een rukje aan het halster.
Loopt hij nog door dan geef hem maar een hele flinke ruk.
Mocht dit zelfs niet baten dan tik je hem met het eind van het halstertouw of met een zweepje tegen de borst.
Hij moet wat betreft buiten zetten gewoon nog wat opgevoed worden.
ook als je in de wei bent, draai hem om geef hem een aai over zijn neus, in het begin ook een paar keer wat lekkers en laat hem dan pas los.
Zo leert hij dat hij rustig moet wachten en hoef jij niet weg te duiken voor een blij bokkend paard dat met zijn hoeven voorbij je oren zoeft Lachen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:29

Raven, wat dat niet die Burggraaf??

Ik zal je alvast vertellen dat je jonge lompe Burggraven niet tegen kunt houden als ze willen Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:46

Laat ik er dan een stuk of 5 kennen, 1 is helaas een tijdje geleden verongelukt, dat allemaal hele lieve paarden zijn en helemaal niet lomp.
Zelfs een Burgraaf hengst die ik ken is de grootste knuffelkont die je maar kunt bedenken.
En die verongelukt is zou nu bijna 3 zijn en het was net een hondje.
Ze liep in een kudde met andere paarden maar als je door de wei liep liep ze steeds achter je aan om te knuffelen. Maar zeker niet op een lompe manier.
Als ik geld over had en kwam een burgraaf tegen zou ik zeker daar voor gaan. Die 5 die ik ken(de) zijn echt schatten.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:20

Ik heb ook moeten wennen aan Nimber en Dien toen ik tussen de shetjes vandaan kwam. Gewoon behandelen als een pony. Als een pony dwars wil hou je hem ook niet dus wat is het verschil(dit houd ik me zelf dan voor). ´T is alleen wel iri dat je er niet overheen kan kijken en niet makkelijk om je heen kan kijken daardoor. Als ze echt te lomp zij helpt een kettinkje nog wel(doe ik zelfs af en toe bij Den als ik weet dat hij merries geroken heeft en als ik er dan aan denk).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:38

zoeen hebben wij dr ook op stal ruin van ong 1.75 ook 3,5 jaar, ook beetje lomp en wel de grootste van stal maar ook de grootste schijtlijster, gelukkig hoeven wij alleen maar naar de deur van de stal te lopen deur open en los laten... lekker makkelijk. Maar meelopen moet even goed kunnen dus gewoon oefenen gaat t vanzelf goed!
Btw, ik vind het omdoen van halster veel iritanter, meneer wil geen halster over de oren geschoven hebben en met mn amper 1.60 meter kom ik niet ver als ie zn hoofd omhoog doet, dus halster los en over de hals heen en omdoen vooral zorgen dat ie niet schrikt want dan ben je weer een kwartier bezig om een halster om te doen... Lips are sealed
klein, maar voor mezelf in zo'n geval niet fijn... Frusty

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:48

Ehm tjah, jonge grote paarden Lips are sealed

Zorg iig dat ie door heeft dat jij niet zo weerbaar als hem bent, en dat ie er natuurlijk geen misbruik van gaat maken, met andere woorden, hij moet respect voor krijgen en geduldig zijn etc.

Ok tis een jong beestje, maar ik heb dezelfde ervaring gehad met 2 jonge friezen, allebei donderstraaltjes en hadden hun eigen kracht niet echt door...
En ik ben zelf vrij groot en paarden gewend, maar zo'n jonge grote donderstraal kan je niet veel mee als ie gekkig gaat doen en je niet ziet staan...

Zorgen dat ie geduldig wordt dus en braaf wacht etc...
Dat hanteerd een stuk makkelijker Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:52

Als ie voor je uit sprint in een rondje om je heen laten draaien en dan als ie weer netjes naast je is doorlopen.

Wat betreft veilig buiten zetten:

Regel no1 is dat je altijd het paard om moet draaien met zijn hoofd naar de in/uitgang van de wei/bak, je gaat ervoor staan, knipt de knip los, en stapt naar achteren. Draai je het paard niet dan sprint ie langs je op en als ie een vreugdebokje geeft kan dat erg in de buurt van jouw hoofd gebeuren. Hebben wij op stal eens gehad. Leuk zo'n hoefafdruk ofp je voorhoofd... Maargoed, altijd omdraaien dus, of het een groot paard is of een pony is eigenlijk niet van belang.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 22:58

omdraaien doe ik ook altijd, alleen met hon eigenlijk niet Schijnheilig
Het gaat me met raven (idd de burggraaf) eigenlijk vooral om het stukje van stal naar de bak en terug

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 23:24

Kawa, dan is het misschien toeval bij allebei, want ik ken ook een paar Burggraven en heb er zelf eentje gehad en die zijn/waren behoorlijk lomp. Voor de rest zijn het idd schatten v paarden maar wel lomp.

Ik weet nog een leuke voor je te koop Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 23:34

Een paard heeft een meter naast je en achter je te lopen, niet goedschiks, dan desnoods maar kwaadschiks. Ze hebben te luisteren, punt uit. Zo niet dan scheld je ze verrot en/of veeg er een keer met een touw tegen, wel een zacht touw, het gaat meer om het schrikeffect dan om het voelen.
Bij ons op stal staat nou een jong apaloosabeest. Is verkocht als zijnde vier. Hij sprong de hele stal door, stond geen seconde stil. Op mijn aanwijzing heeft de eigenaar hem vijf minuten zeer concequent aangepakt, probleem over.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 01:35

Die van mij moeten altijd achter me blijven lopen, geleerd op een NHS-clinic en het werkt echt fantastisch. Ik laat ze wel schuin achter me lopen zodat ze niet op mijn enkels landen als ze een keer naar voren schieten. Als het paard mij in wil halen wapper ik een keer met het touw en dan gaan ze weer terug. Het werkt bij alle vier perfect. Mijn jonge Welsh K had ik tot twee weken geleden zelden aan het halster maar hij weet nu al waar hij moet lopen.
Vroeger liet ik ze altijd naast me lopen maar deze manier bevalt me echt veel beter.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 03:58

Ik vind het op de manier van Kawa goed uit gelegd het is echt een manier van straffen en belonen dus consequent zijn. Nu gebruik ik zelf ook wel een een trukje als ze wat pittig zijn: ik heb ze dus gewoon aan een halstertouw vast maar met mijn ene had hou ik ook het halster beet achter de kin en geef ik eventueel wat druk op de neus zodat ze wat meer naar "beneden"met hun hoofd lopen, zo heb je iets meer invloed mocht het nodig zijn. Ik leg het misschien een beetje raar uit maar het helpt echt wel.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 11:45

Indien je weet hoe een hengstenketting werkt, zou je dat eens kunnen proberen. Moesten wij ook doen met een ruin van 6 van 1.75. Hij had ook niet door dat hij zo groot en sterk was. Ik had hem eens aan zijn halster vast en hij tilde me zo op! Toen het rukken aan een gewoon halster niet lukt, je maakte gewoon totaal geen indruk op hem, hebben we een hengstenketting aangeschaft. Je moet er wel mee oppassen, dat je hem niet onnodig pijn doet, maar wij hadden alleen met die ketting controle over hem. Hij was ook altijd zo happy.
Die manier met het halster/touw, zweepje tegen de borst, hielpen allemaal niet. Hoe consequent we ook waren. Ben vaak genoeg een half uur met hem aan het worstelen geweest. Allemaal of no avail...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 11:46

Indien je weet hoe een hengstenketting werkt, zou je dat eens kunnen proberen. Moesten wij ook doen met een ruin van 6 van 1.75. Hij had ook niet door dat hij zo groot en sterk was. Ik had hem eens aan zijn halster vast en hij tilde me zo op! Toen het rukken aan een gewoon halster niet lukt, je maakte gewoon totaal geen indruk op hem, hebben we een hengstenketting aangeschaft. Je moet er wel mee oppassen, dat je hem niet onnodig pijn doet, maar wij hadden alleen met die ketting controle over hem. Hij was ook altijd zo happy.
Die manier met het halster/touw, zweepje tegen de borst, hielpen allemaal niet. Hoe consequent we ook waren. Ben vaak genoeg een half uur met hem aan het worstelen geweest. Allemaal of no avail...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 11:49

Indien je weet hoe een hengstenketting werkt, zou je dat eens kunnen proberen. Moesten wij ook doen met een ruin van 6 van 1.75. Hij had ook niet door dat hij zo groot en sterk was. Ik had hem eens aan zijn halster vast en hij tilde me zo op! Toen het rukken aan een gewoon halster niet lukt, je maakte gewoon totaal geen indruk op hem, hebben we een hengstenketting aangeschaft. Je moet er wel mee oppassen, dat je hem niet onnodig pijn doet, maar wij hadden alleen met die ketting controle over hem. Hij was ook altijd zo happy.
Die manier met het halster/touw, zweepje tegen de borst, hielpen allemaal niet. Hoe consequent we ook waren. Ben vaak genoeg een half uur met hem aan het worstelen geweest. Allemaal of no avail...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 11:50

Hmm...zou Nimber de tweede en derde post even kunnen verwijderen...kreeg elke keer een rare melding, dus probeerde het twee keer opnieuw...sorry! Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:34

verwijderen kun je zelf doen. gewoon op verwijderen drukken? Haha!

Je suis Charlie.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:49

ikke schreef:
Een paard heeft een meter naast je en achter je te lopen, niet goedschiks, dan desnoods maar kwaadschiks. Ze hebben te luisteren, punt uit. Zo niet dan scheld je ze verrot en/of veeg er een keer met een touw tegen, wel een zacht touw, het gaat meer om het schrikeffect dan om het voelen.
Bij ons op stal staat nou een jong apaloosabeest. Is verkocht als zijnde vier. Hij sprong de hele stal door, stond geen seconde stil. Op mijn aanwijzing heeft de eigenaar hem vijf minuten zeer concequent aangepakt, probleem over.


Yep helemaal mee eens.

Tijd voor een cursus NH of van Emiel Voest dan leer je dat gelijk.
En paard/dier moet luisteren hoe groot of klein die nu ook is. J emoet het paard leren attent te maken op jouw en niet op de bak. Van mij part doe je 1.5 uur om bij de bak te komen maar hij moet luisteren. Als je nu niets streng bent gaat het zo helemaal mis Verward .

Leys heeft er ook een gewoonte van als tip kreeg ik dat ik het halster touw voor zijn neus moest draaien wedden dat hij terug gaat ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 13:29

Zoals je weet is mij Laisertje nog een cm groter en ik heb hem altijd aan de hengstenketting. Wanneer ik verwacht dat hij "mutserig" kan gaan doen. Doe ik de hengstenketting door zijn halster onder zijn kin door. Als hij dan gaat mutsen, komt de ketting tegen zijn kin en is dat meestal al voldoende.
Ik moet ook hele grote passen nemen, maar ik vind wel dat hij zijn tempo ook aan kan passen en mijn tempo. En over het algemeen gaat dat wel goed.
En ach zo nu en dan, spreek ik met hem eens een hartig woordje en dan gaat het weer goed. Schijnheilig

Op de onderstaande foto van Arnd zie je wat ik bedoel met de hengstenketting door het halster.
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, YandexBot en 105 bezoekers