Hoe ziet een goed gebouwd paard er uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Hoe ziet een goed gebouwd paard er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 22:27

Ik zou graag willen weten waar je op kunt letten bij de bouw van een volwassen paard. Hoe kun je zien of het paard qua beter beter geschikt is voor de dressuur en hoe kun je zien dat hij beter geschikt is voor springen.
En als hij echt goed bespierd is, waar zitten de spieren dan?


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:32

hij moet zeker geen onderhals hebben daar ben je erg lang mee bezig om die er weer af te halen. Als je naar de hals kijkt moet de hals aan de bovenkant zegmaar onder de manenkam boller zijn. Ja hoe moet ik het uitleggen jemoet er eigelijk een plaatje van zien. En als je op een manege gaat kijken is er inieder geval wel een met een onderhals. Hij moet niet overbouwt zijn dat het kruis hoger is dan de schoft.

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:35

Heel moeilijk om daar zo een antwoord op te geven. Misschien is het verstandig om een ervaren iemand mee te nemen (ik ga er ff vanuit dat je op zoek bent naar een paard).

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:37

Koop het boek "het paard in partjes". Daar staat alles in over een correcte bouw, echt een superboek!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:48

En op dit moment in herdruk en niet leverbaar Boos!

Nulla tenaci invia est via

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 23:02

Da's moelijk uit te leggen vanachter de compu en zonder plaatjes
Als je geinteresseerd bent in een paard om te kopen, neem dan iemand mee die veel kijk op paarden heeft en er dus ook goed verstand van heeft.
Ook al heb ik nou redelijk wat ervaring met paarden toch neem ik strax als ik echt bezig ga met een paard wel iemand mee.
Die ziet misschien weer andere dingen dan die ik zie.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 01:08

Voorbeeld van wat ik een mooie hals vind (tja,eigen paard he). Je kunt hier wel zien dat de bovenkant ook spieren heeft. Verder lummelt ie maar wat, hij is niet eens bijgezet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-02 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:13

Een lekker paard heeft een mooie ronde achterhand, met een gevulde lendenpartij. In elk geval geen ingezakte teostanden rond dit gebied, en al helemaal geen dakje op de kont (van achteren gezien).

Een paard met een korte dikke hals die ook nog laag vanuit de borst komt zal niet makkelijk aan de teugel gaan, zeker niet al te licht. Een dressuurpaard heeft de hals wat meer 'erop' staan, de hals komt niet van diep uit de borst maar iets hoger. De kap op de manenkam is mooi, maar niet noodzakelijk en ontbreekt bij veel merries. Wat je wilt is een lange hals, die licht in verbinding is met het hoofd, want dat soort paarden zullen waarschijnlijk makkelijk en licht te rijden kunnen zijn.

De combinatie van ingezakte lendenpartij en moeilijke hals is een drama voor de dressuur, zulke dieren kunnen soms nog wel heel verrassend springen. maar ik zou ze niet kopen.

Je wilt een paard met een mooie ruglijn, het moet er mooi vol en golvend uitzien. Geen rechte plank, maar ook geen doorgezakte ruggegraat. de schoft mag wel wat hoog staan, maar het midden van de rug mag niet erg duidelijk lager zijn dan de lendenpartij (dat zit boven de flanken).
Natuurlijk moet het paard een beetje fatsoenlijk op de benen staan, zo recht mogelijk. Maar paarden met een licht frans standje kunnen best nog heel goed zijn, dus reken het paard daar niet helemaal op af. O-benen zijn wat dat aangaat een stuk lastiger.
HEt is vooral de combinatie van geode en minder geode punten die het paard maken, en alleen jij kan bepalen of jij daar genoegen mee neemt of dat je verder kijkt.


Als je de tweede foto van [naam verwijderd] in mijn profiel ziet (die waarin ze in stap beweegt met hoofd naar beneden)
Dit paard heeft een korte ruglengte, maar een hele mooie lendenpartij (dat kan je vooral in de eerste foto goed zien). Ze is bijzonder licht te rijden (zie de hoofd/hals vebinding, en de plaats waar de hals uit de borst komt). Toch, de korte rug maakt dat ze wat moeilijker in lengtebuiging gaat dan een paard met een wat langere rug. De schoft van [naam verwijderd] is hoog te noemen.

Als je de foto van [naam verwijderd] 'en profile' ziet, zie je een tenger gebouwd paard wat mega kan bewegen. Ze is heel functioneel gebouwd als dressuurpaard, als lijkt het op deze foto wel alsof haar achterhand net zo hoog is als de schoft, in werkelijkheid is dat niet zo. (Je wilt dus ook geen paard waarvan de kont hoger is dan de schoft). Haar hals is goed lang, en komt mooi hoog uit de borst. Ze is heel licht in aanleuning te rijden.
[naam verwijderd] heeft een lendenpartij die niet lekker bol staat, en toch is die wel goed. Haar bips lijkt een beetje op een peer, met twee ronde bolletjes aan de bovenkant. Ze is wat bouw betreft een echte Balzflug, die hebben dat nu eenmaal zo.

Maar waar het werkelijk om gaat is, het paard moet een makkelijke manier van bewegen hebben. Lekker los door het lijf kunnen lopen. Dat kan je niet zien op een plaatje, daarom moet je een paard gaan bekijken in het echt, en even rijden voor het gevoel. Je hebt uiteindelijk gewoon het allermeest aan een paard waarop je lekker kunt rijden en dat ook als je naast hem staat leuk is om mee om te gaan. Een mooi uiterlijk is dan leuk meegenomen, maar in feite gewoon bijzaak....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Ubermetrics en 30 bezoekers