Wat betekenen de premies nou eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Wat betekenen de premies nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 23:09

Op een keuring heb je -simpel gezegd- een 1e, een 2e en een 3e premie die je paard kan behalen, of geheel geen premie.
Wat is nou eigenlijk de betekenis van deze premies? Is een eerste premie bij wijze van 'perfect' en tweede premie 'vrij goed', of is een tweede premie 'leuk geprobeerd' en een derde premie 'beetje jammer dat je de moeite hebt genomen om hierheen te komen, hier is je troostprijs'.

Óf in rapportcijfers:
1e premie: 9-10?
2e premie: 7-8?
3e premie: 6?

Wie weet hier meer over?


Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:26

haha dat vraag ik me dus ook af..

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:28

Misschien je topic laten verplaatsen naar FA?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 23:31

Miss_Petit schreef:
Misschien je topic laten verplaatsen naar FA?


Moderator, als dat je beter lijkt, dan vooral doen! OK dan!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:32

Ik zal het even verplaatsen naar FA Knipoog

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:19

Volgens mij is een 1e premie GOED een 2e premie VOLDOENDE en een 3e premie ONVOLDOENDE.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:19

Ik denk eerder een 1e premie Zeer goed, 2de premie goed en een 3de premie voldoende. Bij onvoldoende zullen ze geen premie geven.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:19

ja misschien wel maar als iets zeer goed is zou je naar mijn mening geen aanmerkingen meer hebben en toch zijn er veel paarden met een 1e premie met toch wel het een en ander aan opmerkingen dus om dat nu zeer goed te noemen?

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:44

Zeer goed is nog niet excellent of perfect. Het perfecte paard moet nog geboren worden

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 12:46

Ik heb deze vraag ook zojuist per mail aan het NRPS voorgelegd. Ik ben benieuwd....

pajidin

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:52

volgens mij is 3e premie gewoon t laagste wat je kunt krijgen...en als je t krijgt is t nie al te best!! kortom onvoldoende...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 08:54

Bij het NWPCS moet je tegenwoordig een 2e premie halen om je merrie in het stamboek in te laten schrijven. Een 3e premie is dus onvoldoende.

Laten we het zo zeggen:

Keur = 9
Ster = 8 (of meer)
1e premie = 7 (of meer)
2e premie = 6
3e premie = 4-5
Eervolle vermelding = 1-3

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:39

pajidin schreef:
volgens mij is 3e premie gewoon t laagste wat je kunt krijgen...en als je t krijgt is t nie al te best!! kortom onvoldoende...


Maar het is toch ook mogelijk om geen premie te krijgen, of krijg je altijd wat?

"Tel niet het aantal ademhalingen, maar het aantal keren dat deze stokt"

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:45

Hangt een beetje van het stamboek af.
Bij het NRPS is een 2e premie al eigenlijk niet zo heel erg goed meer, een 3e premie wil je gewoon NIET hebben.
Bij de Haflingers is een 3e premie "je-mag-nog-net-in-het-stamboek-maar-niet-van-harte", een 2e premie eigenlijk helemaal niet zo slecht en een 1e premie gewoon goed.

Bij het KWPN heb ik er nog nooit 1 met een 3e premie naar huis zien gaan, dat is zo slecht dat ze die niet eens uitdelen Haha!

Mijn persoonlijke mening:
1e premie: leuk paard, goed bewegen (daar ga je voor naar een keuring)
2e premie: niet helemaal een verkeerd beestje, maar niet goed genoeg(ik zou huilen om een 2e premie...)
3e premie: onderweg even stoppen bij de MacDonalds Schijnheilig

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:22

Missouri schreef:
Hangt een beetje van het stamboek af.
Bij het NRPS is een 2e premie al eigenlijk niet zo heel erg goed meer, een 3e premie wil je gewoon NIET hebben.
Bij de Haflingers is een 3e premie "je-mag-nog-net-in-het-stamboek-maar-niet-van-harte", een 2e premie eigenlijk helemaal niet zo slecht en een 1e premie gewoon goed.

Bij het KWPN heb ik er nog nooit 1 met een 3e premie naar huis zien gaan, dat is zo slecht dat ze die niet eens uitdelen Haha!

Mijn persoonlijke mening:
1e premie: leuk paard, goed bewegen (daar ga je voor naar een keuring)
2e premie: niet helemaal een verkeerd beestje, maar niet goed genoeg(ik zou huilen om een 2e premie...)
3e premie: onderweg even stoppen bij de MacDonalds Schijnheilig


Maar een 2e kan je nog ombuigen naar een eerste. Haha! Bij een derde premie zou ik inderdaad eens goed overwegen of het wel de moeite is om hem te verkopen. Bij het NRPS heb je een verschil van eerste premie. Een eerste premie met selectie voor de nationale keuring en een gewone eerste premie. Met dit laatste zou ik ook wat teleurgesteld zijn. Bij een 3 jarige betekent dat dan nl geen sterpredikaat.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:37

Ik weet niet hoe het met de andere stamboeken werkt, maar bij het KWPN wil een eerste premie bij merries zoveel zeggen als: Prima materiaal om mee verder te gaan in de fokkerij. Een tweede premie zou voor mij een enorme teleurstelling zijn. Vaak worden veulens en jonge merries met een tweede premie door fokkers direct verkocht. Niet de moeite om veel geld te steken in de opfok. Dat wil niet zeggen dat je er niet een fijn paard aan zou kunnen hebben.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:39

Bucephalus schreef:
Ik weet niet hoe het met de andere stamboeken werkt, maar bij het KWPN wil een eerste premie bij merries zoveel zeggen als: Prima materiaal om mee verder te gaan in de fokkerij. Een tweede premie zou voor mij een enorme teleurstelling zijn. Vaak worden veulens en jonge merries met een tweede premie door fokkers direct verkocht. Niet de moeite om veel geld te steken in de opfok. Dat wil niet zeggen dat je er niet een fijn paard aan zou kunnen hebben.


dat vind ik wel beetje snel. Sultana kreeg als veulen en als 2 jarige een 2de premie. Als 4 jarige eerste premie en ster verklaring. 2de premie vind ik nog de moeite waard om zelf te houden en te kijken hoe hij uitgroeit.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:20

En op welke basis worden die premies uitgedeeld en hoe groot is het aandeel van de eigenaar hierbij?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 21:59

alabastro schreef:
En op welke basis worden die premies uitgedeeld en hoe groot is het aandeel van de eigenaar hierbij?

Zie daarvoor dit topic :
[FA] Artikel Keuringsgekte!

Ondertussen nog geen antwoord van het NRPS gehad. Zouden ze het zelf ook niet weten? Tong uitsteken
Ik ga het ook nog maar eens even bij het KWPN proberen....

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:22

petraaken schreef:
dat vind ik wel beetje snel. Sultana kreeg als veulen en als 2 jarige een 2de premie. Als 4 jarige eerste premie en ster verklaring. 2de premie vind ik nog de moeite waard om zelf te houden en te kijken hoe hij uitgroeit.


Zo zie je maar weer: geduld is een schone zaak Lachen Ik zou het persoonlijk ook een beetje te snel vinden om een dier dat nog in de groei is op zijn bouw af te rekenen. Meestal zijn ze dan ècht niet op hun voordeligst & kan er nog heel wat aan bijtrekken.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:13

Ach het zijn allemaal brutaaltjes als jong dier. Sommige worden maar echt paard tussen hun 3de en 4de jaar. hengtveulens hou ik niet. die worden altijd verkocht of ze nu een eerste premie en kampioen zijn of als ze een 2de premie hebben. merrieveulens hou ik bijna altijd aan. beslis pas tot verkoop als ze 2 of 3 jaar zijn. kan ook als ouder paard gebeuren.


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:29

alabastro schreef:
En op welke basis worden die premies uitgedeeld en hoe groot is het aandeel van de eigenaar hierbij?


Je mag verwachten dat de premies worden uitgedeeld op basis van het paard Haha!

Bij het NRPS kijken ze de ene keer meer naar type, de andere keer naar beweging. Ik heb vaak gezien op keuringen daar dat het mooiste paard won, en de iets minder mooie met betere bewegingen eronder stond.
De laatste tijd is dat niet meer zo. Op de Nationale keuring vorig jaar bijvoorbeeld was mijn merrie op een haar na Nationaal kampioen, omdat degene die nu voorop stond écht veel beter kon bewegen. Al was mijn paard tien keer mooier (hebben ze ook zo gezegd en ze hadden gelijk ).

Maar: de opmerking dat mijn paard een buitenlander was en dus eigenlijk niet voorop kon staan vond ik minder...

Wat de eigenaar betreft, bij het KWPN speelt dit naar mijn gevoel veel meer. Bij het NRPS staan er vaak paarden van onbekende fokkers/eigenaren voorop (natuurlijk ook veel van de gevestigde namen, maar die hebben ook vaak goeie beestjes!). Daar wordt er echt puur naar het paard gekeken.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:12

en ehm wanneer is een paard Keur?
wat zijn daarvoor de eisen?

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:52

Ik weet dat hier bij het BWP het bijna niet de moeite is om mee te doen vermits de eerste plaatsen gereserveerd zijn voor de vaste waarden binnen het BWP zoals .......... om geen namen te noemen. De BWP-ers onder ons zullen weten wie bedoeld wordt.
Bij het SBS is het echter anders, daar speelt die vriendjespolitiek veel minder. Tenminste dat is mijn ervaring.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:26

alabastro schreef:
Ik weet dat hier bij het BWP het bijna niet de moeite is om mee te doen vermits de eerste plaatsen gereserveerd zijn voor de vaste waarden binnen het BWP zoals .......... om geen namen te noemen. De BWP-ers onder ons zullen weten wie bedoeld wordt.
Bij het SBS is het echter anders, daar speelt die vriendjespolitiek veel minder. Tenminste dat is mijn ervaring.


Heb je nu op provinciaal gebied of op nationaal gebied. Wat provinciaal betreft weet ik bijna altijd van enkele bwp'ers dat ze erbij zijn ongeacht hoe het paard loopt of eruit ziet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: champie2, Liaan en 69 bezoekers