Goede daad? Arm paard....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Goede daad? Arm paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 17:46

Wij hebben een erg grappig vosje op stal staan Lovers die nu zo'n 6/7 jaar is. Hij is lang hengst geweest, en heeft dus best wel wat hengstemanieren af en toe. Nou was er een meisje die hem reed en op wedstrijden uitbracht, en die wilde hem graag kopen. De eigenaars (meneer en mevrouw die mens/en dierentherapeut zijn) wilden dat niet. (ze deden zelf niks met het paard) Toen kreeg het meisje een erg mooi aanbod om een ander paard te kopen en dat heeft ze dus gedaan. De eigenaars van de vos waren daar boos over, dat ze zomaar stopte, maarja. Verward

Zoon en vriendin van de eigenaars kwamen dan maar rijden. Ging niet super, maar ach het beest kwam eruit. Alleen gingen zoon en vriendin in Belgie studeren en konden ze dus niet meer door de weeks komen.
Aangezien de studie nogal wat veel tijd vrat, kwamen ze in het weekend ook maar niet meer. Frusty

Ondertussen, zo'n 3 maanden later, staat het beest al die tijd stil. In de wei kan ie niet, want in zn eentje wordt ie helemaal gek en er kan geen ander paard bij ivm idiote hengstenmanieren.... Boos! Boos!

Ik mest zijn stal (met de anderen van het mestrijtje) iedere dinsdag en zaterdag. Toen ik vier weken vakantie had,was ik bijna iedere dag op stal. Niemand gezien voor de vos. Vos begint langzamerhand de deur op te eten, te weven, te happen. Huilen
Vorige week kon ik het niet meer aanzien. Ik heb de 'bedrijfsleidster' gesproken, die er ook mee in d'r maag zat, (maarja, als je met één begint, dan kan je wel bezig blijven natuurlijk) en hem maar in de stapmolen gezet. Nou je moest dat beest zien... Hij was al 3 maanden niet meer buiten geweest! Hij vónd het mooi! Springen, steigeren en bokken in de molen Haha! (ik heb het maar gewoon aangekeken) en na een dik uur lopen was ie nog niet moe. Toen ik hem eindelijk op stal zette was ie doorweekt en stond ie me toch te snuiven (ook daarom kan ie niet in de wei, hij loopt zichzelf echt dood)

Maargoed. Nadeeltje van dit verhaal: Boos! op het moment dat ik hem in de molen had, jahoor, wie komen daar aan? De eigenaars. Niet voor hun eigen paard, nééé, voor het paard van anderen die naar onze stal was gekomen om daar door hen behandeld te worden Schijnheilig . Toen de man eindelijk zag dat het zíjn paardje was in de molen, van ie het 'zo fijn dat ie lekker in de molen werd gezet' Ik heb dus gezegd dat het mij verstandiger leek als ze een verzorgster zochten. Nee dat wilde hij niet, teveel gedoe. Slapen Dus ik zei dat ie nu nauwelijks buiten kwam, dat dat ook niet goed was. Oh, als die man zelf weer tijd had, zou ie hem wel weer zelf gaan rijden (yeah right) Maar het mooiste was natuurlijk als ie iedere dag in de molen kon. Frusty Lips are sealed

Baal baal.... zit ik daarmee opgescheept. Voor het paard doe ik het graag (ik zet hem nu 3x pw in de molen) maar voor die mensen absoluut niet! Het is toch van de zotten zoiets! Misselijk Ik heb hem van de week maar op de lijst voor de smid gezet, was er achter gekomen dat ie als vanaf 1 oktober niet meer beslagen was.... tsssk. Boos! Toen bleek ook nog dat die mensen de vorige rekening nog niet betaald hadden dus de smid baalde er flink van.

Ik heb met de stalhouder overlegd en die gaat ze er ook op aanspreken. Het is toch idioot dat je naar onze stal toekomt met paarden van anderen om je beroep uit te oefenen, maar als het om je eigen paard gaat dan kijk je er niet eens naar om? Lips are sealed Het is dat wij voeren, mesten en hem nu dus ook in de molen doen. Sómmige mensen.... Frusty Boos!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:53

Dat soort mensen kan ik dus echt niet begrijpen. Een paard voor de status en nog wel een hengst. Nou als ik jou was had ik het denk ik ook wel gedaan, want je vindt het zielig voor het paard, misschien moet je er maar geld voor vragen ofzo. Als ze zo'n paard kunnen betalen...

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:58

erg lekker weer! wwat zijn somige mensen toch dom.
Ik wil zo graag een paard, ik zou er alles voor over hebben, en hun laten hem zomaar barsten, ik snap dat niet.

zielig voor het beesie. Scheve mond

xx esther

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 18:34

vreseijk is dat echt hoor! ben blij dat weidegang bij ons bij het stalgeld in zit wanta nders waren er ook een aantal aarden die maar eens in de week uit hun stal kwamen.
over dit soort dingen hoef ik me niet te ergeren maar dat vosje...
jeetje als het kon had ik 'm vanavond nog opgehaald arm paard 3 maanden 24/7 in zijn box.... jeetje wat erg! fijn dat jij er nog een beetje naar omkijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 19:30

Toevallig ken ik er meer van die niet naar hun eigen beest omkijken maar wel lekker naar stal komen om tegen betaling het paard van een ander komen behandelen Frusty

Ik zou die mensen gewoon voorstellen dat jij heel graag hun paard op de molen zet en een oogje in het zeil houdt. Maar omdat het jou ook extra tijd kost kun je er gewoon een vergoeding voor vragen. Een bedrag tussen de 2 en 5 Euro per keer voor het op de molen zetten en het om en af doen van beenbeschermers en dekens, beentjes schoonspuiten, lijkt me heel normaal hoor! Voor jou maakt dit het een stukje interessanter en de eigenaar mag zelf beslissen hoe veel hij voor zijn paard over heeft. Iedereen blij, of niet natuurlijk.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:40

Ik kots van dat soort mensen. Wat voor leven heeft zo'npaard nou? Fijn in zijn stal staan en wat rondjes in de stapmolen. Ik kan daar echt niet tegen. Snappen ze dan echt niet dat dat puur mishandeling is?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 12:05

Ik krijg van zo'n bericht echt de neiging een auto met trailer te pakken en dat dier op te halen...

Op wat voor soort stal sta jij trouwens Laura? Ik lees zoveel berichten over eigenaren die maar 1 x in de zoveel tijd iets met hun paard doen en daarom bijrijders nodig hebben, jachten rijden met een paard met arthrose, en nu dit weer. Boos!

Is een paard bij jullie in de buurt een leuk hebbedingetje of zo???? Een paard heeft verdorie meer nodig dan 3 x per week in de stapmolen: wat dacht je van aandacht, even lekker poetsen, spelen, hoeven controleren e.d. Dat je dat 1 x in de week overslaat okay, maar dat is dan wel het maximum hoor.

Rare vogels daar bij jullie! Dat je het nog uithoudt daar... ik was allang al gevlogen!!! Frusty

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 12:15

Tsja, ik sta op een grote pensionstal, en aangezien ik daar min of meer iedere dag werk, zie ik dat soort dingen dus meer dan andere pensionklanten die enkel hun paard komen rijden. We hebben zo ongeveer 45 paarden staan, en dat er daar 3 ofzo gewoon minder aandacht krijgen, tsja, zal dat niet op iedere grote stal zo zijn? De pensionhouder is er in ieder geval hard over aan het nadenken om bij dat soort gevallen (zoals die vos dus) te zeggen tegen de eigenaars dat ze het anders moeten doen of ze mogen een andere stal gaan zoeken. Er staan mensen in de rij om bij ons te staan, en dat soort mensen kun je missen als kiespijn. Nadeel is alleen wel dat als je die mensen met paarden eruit gooit, de paarden misschien wel ergens terecht komen waar ze helemaal niksvan aandacht krijgen. Dat is niet jou zaak, zou je zeggen, dat klopt. Maar of de paarden daar nou beter van worden..?


Citaat:
Een paard heeft verdorie meer nodig dan 3 x per week in de stapmolen: wat dacht je van aandacht, even lekker poetsen, spelen, hoeven controleren e.d.

Natuurlijk, dat ben ik helemaal met je eens. Maar wat wil je daarmee zeggen, dat ik dat maar met dat paard moet gaan doen? Dat wil ik niet, want daar heb ika. geen tijd voor en b. ik heb geen zin om me aan dat paard te gaan hechten

Ik denk niet dat zoiets met de stal te maken heeft. Onze stal is super. En zulke pensionklanten vind je overal!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 13:08

Nee, ik bedoel niet dat jij dat zou moeten doen. Dit behoort de eigenaar te doen en ook te WILLEN doen, waarom wil je anders een paard? Een crossmotor is ook leuk hoor! En die kan je rustig drie maanden in de schuur gooien zonder aandacht te geven...

Op iedere stal staat wel een paard wat niet de aandacht krijgt die hij zou moeten krijgen, daar heb je gelijk in, maar dit is wel heel schrijnend hoor.

Het viel me alleen op dat bij jullie op stal vaak voorkomt (wat ik steeds lees) dat mensen een paard hebben voor af en toe een keer rijden (of 1x in de 2 weken een jacht), op zich moeten ze dat zelf weten, maar zorg dan inderdaad voor een goede verzorger/ruiter die verstand heeft van paarden.

Het klinkt gewoon als een soort rijkeluisbedoening waar die paarden maar genoegen mee moeten nemen en daar kan ik zo slecht tegen....

Ik zou dat paard net als jij ook beweging gegeven hebben.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 13:46

Langs Barbiano staat ook een merrie waarvan de eigenaresse 1 x per maand komt om het tuig te poetsen. De merrie komt er alleen uit als de paarden de wei ingaan of los in de bak. Een aangezien het weer niet geweldig is geweest de afgelopen tijd komt ze niet vaak los. Er mag niemand anders op rijden omdat haar paard alleen aan haar gewend is. Yeah right en dan niks met haar doen. Ik zie haar dus nooit maar heb dit gehoord. Wel netjes stalgeld betalen en laten beslaan maar geen aandacht. Ik snap zulke mensen echt niet!!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:42

Bij ons op stal staat een fjord die ook niet veel buiten komt. vanmiddag hebben we hem samen met z'n buurman losgegooid en heb ik lekker ff z'n stal uitgemest Haha!

BenHur
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Haarlem

dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 05:55

Ik sta momenteel ook op een stal waar veel mensen weinig met hun paard doen, en dat is erg naar om te zien. Het is in NH best uniek als je een stal vindt waar je paard in de winter naar buiten mag, en er maken weinig mensen gebruik van.
Sommige paarden staan een half uur per dag buiten hun box!!!
Nooit een boek gelezen over de behoeften van een paard(beweging, gezelschap etc....)
Ben blij dat ik zondag ga verhuizen naar een stal waar de regels dusdanig zijn aangepast dat mensen die hun paard zo behandelen op straat worden gezet!!!!!