Paardenmensen en zelf confrontatie

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Paardenmensen en zelf confrontatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 00:07

Ik ga er vanuit dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft. Op het moment dat er dus iets niet helemaal gaat zoals je zou willen, mag je over het algemeen, jezelf niet een verwijt maken. Negen van de tien keer is het de onwetendheid van de ruiter die met de beste bedoelingen aan het werk is met zijn paard. Vaak zijn aanvullingen van harte welkom om de trainingsweg die je bent ingeslagen, om je dus verder te helpen. Soms is dat best moeilijk om onder ogen te zien omdat je voor je eigen gevoel naar je beste vermogen hebt gehandeld. Het is dus best confronterend.

Hoe staan jullie daar tegen over? Sta je daar open voor ? Kijk je eerst de kat uit de boom of geloof je iedereen?

Ook hier geldt weer dat het de bedoeling is om elkaar te blijven respecteren!!!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 03:08

Als een omstander mij komt vertellen dat ik het fout doe dan moet hij/zij het maar eens goed voordoen.
En als ik denk dat ik hulp nodig heb, dan weet ik die wel te vinden.
Ik ga niet tegen mijn goevoel in doolen, daar heeft het paard niets aan en ik ook niet.

Speechless

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 07:46

Ik sta open voor kritiek, maar niet zomaar voor iedereens kritiek. Er zijn bepaalde mensen wiens mening ik heel erg waardeer, waaronder mijn instructeur en de eigenaar van mijn paard. Maar ik ga niet zomaar omdat zomaar iemand zegt dat ik iets fout doe mijn hele rijwijze aanpassen. Ik onthou het wel en overleg met mijn instructeur.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 07:54

Ik sta absoluut open voor nieuwe methodes, kritiek en aanwijzingen, maar dan wel van degenen die ik daar zelf om vraag. Ik ben namelijk gruwelijk kritisch in wie me mag begeleiden; wil eerst zelf zien hoe men met z'n dieren omgaat, traint, presteert etc voor ik uberhaupt met iemand 'in zee' wil.
Ongevraagde tips en adviezen, daar doe ik doorgaans niet veel mee. Ligt er een beetje aan van wie ze komen. Als het is van iemand die zelf voor geen drie stuivers verstand heeft van waar hij/zij mee bezig is, dan ben ik vrij direct in'm'n communicatie en wordt deze persoon vriendelijk verzocht eerst de eigen zaakjes beter te gaan regelen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 07:58

Zelf sta ik overal open voor. En ik kan heel goed tegen kritiek. Kritiek moet voor mij wel opbouwend zijn, dus dat ik er wat aan het. Ik wil altijd het beste voor mijn paard. Persoonlijk vind ik het belangrijker wat iemand kan, dan de opleiding of het niveau. Uiteraard is het ook van groot belang dat deze persoon het ook over kan brengen op mij. De mensen die zeggen dat ze mij kunnen helpen, wil ik wel graag eerst eens aan het werk zien. Wat iets zeggen en beweren is natuurlijk, niet zo moeilijk. Verder vind ik ontspanning wel zo'n beetje het belangrijkste. Wat dat betreft moeten diegene en ik dus wel op 1 lijn zitten.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:17

Carole, als ik je eerste bericht lees, dan herken ik daarin een situatie die elke ruiter en elk mens diverse keren tegen komt. Waar gehakt wordt, vallen spaanders en overal worden fouten gemaakt. Het is helemaal niet erg dat het ergens fout is gegaan, zolang je maar van plan bent om er iets aan te doen. Bij het paardrijden worden heel veel fouten gemaakt en het overgrote deel is nagenoeg feilloos te voorspellen. Er zijn ook dingen die je tegen moet komen om een betere ruiter te worden.
Ik ben het dus helemaal niet eens met je eerst bericht omdat ik niet vind dat fouten maken beschamend is. Het is dus ook niet nodig om iemand daar een schuldgevoel over te bezorgen en bang te maken voor de gevolgen (om vervolgens een magische oplossing aan te bieden).


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:21

Ik luister naar alles en iedereen..Jong en oud. Overal valt wel wat van te leren, hoe het nu wel of hoe het juist niet moet.Ik ben het natuurlijk lang niet met alles eens,maar daar trek ik zelf lering uit en doe het zelf anders. Ik wil graag leren paardrijden,dus ik kan wel tegen een confronterende stoot. Ik heb ook enorm veel zelfkritiek.
Vind het eigenlijk vaak ook jammer dat de 'stuurlui aan wal' vaak kritiek hebben,maar dat bijvoorbeeld niet tegen mij zeggen...Ik leer graag,hoor graag een ander zijn mening en vat eigenlijk niets negatief op.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:32

Imo is paardrijden elke minuut een leerproces. Ik kan van iedereen leren, jong of oud, wel of geen verstand van paarden....... Paardrijden is tegelijkertijd super confronterend.... als ik het niet goed doet doet het paard het ook niet goed. Heel simpel eigenlijk.

iedereen die langs de kant staat mag zich er van mij mee bemoeien, of ik er wat mee doe ......... dat ligt eraan..... als zomaar iemand langs de kant roept..... HAAAAND LAAHAAAG denk ik oja, senks..... als zomaar iemand langs de kant roept meer stelling...... kan ik bij mezelf denken....... NU EVEN NIET maar toch bedankt. Ik wil dan wel vragen waarom diegene dat vind, en als het logisch klinkt kan ik het alsnog proberen.

Als mijn juf wat roept volg ik dat automatisch op daar neem ik klakkeloos van aan dat wat zij zegt goed werkt. Ik filter dus wel, maar hoor het altijd en doe er wel wat mee. Al is het er alleen maar over nadenken

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 08:37

Lov dan verschillen we daarin inderdaad van mening. Ik ben ervan overtuigd dat mensen het beste met hun paard voor hebben. En natuurlijk worden er fouten gemaakt, maar als je ze maakt zonder dat je er weet van hebt, vind ik dat niet beschamend hooguit jammer. Het is wel beschamend als je om je eigen principes hoog te houden je paard te kort doet als je niet een advies aanneemt van iemand waardoor het welzijn van je paard wordt verbeterd.

Bestaan er magische oplossingen dan? Daar kan ik me niet veel bij voorstellen., omdat alles wat met magie te maken fake is. Wel denk ik dat er meer is tussen hemel en aarde en dat er mensen zijn met gaven die onbegrijpelijk zijn. Maar dat is geen magie, dat is gewoon wetenschappelijk niet te verklaren. Voor dat soort mensen sta ik wel open overigens voor dat soort dingen ook......

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:44

LDR kan heel goed zijn voor paarden........... VWNW ook.... zelfs het rijden met een slof. Allemaal met het welzijn van het paard in het achterhoofd. Een paard dat niet lekker in zn vel zit, of slecht in zn lijf.... kan gewoonweg niet in de sport meedraaien, ja misschien in de basissport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:52

Citaat:
De mensen die zeggen dat ze mij kunnen helpen, wil ik wel graag eerst eens aan het werk zien. Wat iets zeggen en beweren is natuurlijk, niet zo moeilijk

Grappige zin Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:28

De grootste fout die een ruiter kan maken is weten dat jouw manier de enige goede is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:30

A8, stel nou dat jij 'iets' vindt over mij en mijn paard en jij geeft mij een (in jouw ogen) advies waarvan jij denkt dat dat het welzijn van mijn paard ten goede komt. Ik hoor dat aan en besluit vervolgens dat ik je advies onzin vindt en het dus niet opvolg, ik vraag dat nog eens na hier en daar en iedereen is het met mij eens. Dan vindt jij waarschijnlijk dat ik mijn paard te kort doe, maar ik en nog wat mensen vinden van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:46

@G&K; daarom heb je een instructeur, JUIST om je daarvoor te behoeden.

@Lov: volgens mij is wat jij beschrijft de beste manier om (bij) te leren: luisteren naar een ander, afwegen of je d'r wat mee kan, zo ja-> toepassen, zo nee -> lekker laten liggen.

Daarom is het ook zo leuk om gastlessen, clinics en wedstrijden te rijden. Je krijgt commentaar van mensen die weten waar ze het over hebben. Alles is in principe goed bedoeld, laten we daar vanuit gaan. Maar niet alles past je, je paard en/of je trainingsmethode.

Echter, als een of andere nitwit langs de kant gaat staan orakelen dat een paard op de volte altijd stelling naar binnen moet en ik 'm niet naar buiten mag trekken, terwijl ik op dat moment heel bewust contrastelling aan het rijden ben op m'n circels, tja......... Haha!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:51

Ik ga er van uit dat iedereen het beste met zn paard voor heeft.

In mijn eigen situatie kan ik er meestal wel vanuit gaan dat 'zaken die al dan niet gebeuren' geheel en al aan mijzelf te wijten zijn en niet aan mn paard.

Voor zinnige adviezen op rijtechnisch gebied heb ik mn instructeur (die er ook niet voor terug deinst om meerdere keren per les te roepen dat het paard fantastisch is en ik vooral beter moet leren rijden). Als er ooit toevallig iemand vanaf de kant 'zitten' roept dan is dat even een reminder (maar geen nieuwe informatie Knipoog ).

Over de keuze voor instructeur: ik weet wat mijn knelpunten zijn en op welke manier ik het beste leer. Ik weet hoe mn paard vroeger gereden is en welk effect dat had (en bij welke instructeur). Ik ben dus op zoek gegaan naar een instructeur die zowel bij mn paard als bij mij aansloot (waarbij het eerste het belangrijkste is). Adviezen van anderen als 'probeer die en die methode eens' of 'die en die instructeur is veel goedkoper' zijn op dit moment dus even niet aan mij besteed. Ik heb doelbewust gekozen voor een instructeur en deze past op dit moment nog het beste bij ons.

Voor andere adviezen in de algemene omgang: er zijn veel manieren, veel mensen met verschillende aanpak. Kunst is om daar datgene uit te halen dat past bij jou en bij je paard.

Ik ga niet klakkeloos adviezen van iemand aannemen. Eerst kijken hoe die persoon om gaat met zijn/haar paarden en kijken of die aanpak zou werken bij mijn paard. Ik geloof ook niet in een basisaanpak die bij elk paard zou werken.

Nog een toevoeging:

Aqua8horse schreef:
Vaak zijn aanvullingen van harte welkom om de trainingsweg die je bent ingeslagen, om je dus verder te helpen. Soms is dat best moeilijk om onder ogen te zien omdat je voor je eigen gevoel naar je beste vermogen hebt gehandeld. Het is dus best confronterend.


Uit dit stukje lees ik dat 'bijsturing' confronterend is volgens jou. In ieder geval gaat dit voor mijzelf niet op. Dan zou ik net zo goed meteen kunnen stoppen met les nemen en wedstrijden rijden. Beide activeiten zijn mi een continu proces van bijsturen. Lijkt me erg vermoeiend om dat als confronterend te zien Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:09

Sonja schreef:
Echter, als een of andere nitwit langs de kant gaat staan orakelen dat een paard op de volte altijd stelling naar binnen moet en ik 'm niet naar buiten mag trekken, terwijl ik op dat moment heel bewust contrastelling aan het rijden ben op m'n circels, tja......... Haha!

Jajajaja en als je lekker aan het schakelen bent de hele tijd en dat er dan in de kantine een of andere nono zit te verkondigen dat je geen tempo kunt houden Haha!.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:10

Of dat je Contragalop rijd en er iemand roept ............. HEEEEY Je zit VERKEEHEERD Haha! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:11

ja of tijdens een zijgang: hij gaat helemaal scheef hoor!!!

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:17

Daarom heb ik ook zo'n gloeiende hekel aan mensen die langs de kant staan en ongevraagd commentaar geven.... bah bah bah (he, waar is de kotssmiley nou)

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:18

Haha! Hehehehehe of van die mensen die langs de bak ingespannen staan te kijken met zo'n kop van "verrek ik zie wat...." en die dan heeeeel slim ontdekken wat er is: Dat paard van jou springt steeds over in galop, da's ook lastig Verward

Haha!

Ook leuk; fencen in een Engelse manege Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:26

Zig zags rijden en maar vast even melden aan het publiek dat het paard niet gedronken heeft en dat dat geslinger zo hoort Haha!.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:45

maar waar ik ook een grondige hekel aan heb is aan mensen die aan de kant zitten en onderling zitten te praten over degene die aan het rijden is in de trant van " ze kan er niks van" en vervolgens te beroerd zijn hun mondje naar de ruiter te roeren.
Ik vind het vervelend dat op veel stallen een hoog roddelgehalte heerst en het daarbij blijft. Heb dan zoiets van: ik zie dat zus en zo niet lukt, mag ik je een tip geven? Misschien helpt het en heb je er wat aan. Oftwel help elkaar dan om het juist wel voor elkaar te krijgen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:59

Citaat:
maar waar ik ook een grondige hekel aan heb is aan mensen die aan de kant zitten en onderling zitten te praten over degene die aan het rijden is in de trant van " ze kan er niks van" en vervolgens te beroerd zijn hun mondje naar de ruiter te roeren.
Ik vind het vervelend dat op veel stallen een hoog roddelgehalte heerst en het daarbij blijft.

Dat ken ik maar al te goed Scheve mond . Heb ooit eens een uitgebreide redevoering gehad over hoe wij met een van onze paarden om moesten gaan en waar de knelpunten lagen. Het betoog eindigde met de gewaagde uitspraak 'ik kan hem in een halfuur ontspannen krijgen'. Toen ik aanbood het desbetreffende paard te zadelen was dat ook weer niet de bedoeling natuurlijk. Verward
Het wrange aan deze situatie is dat het een paard betreft wat door iedereen die met hem te maken krijgt (en dat is ondertussen een heel legertje aan artsen, therapeuten, zadelmakers, hoefsmeden en natuurlijk onze instructie), het dier omschrijft als 'renovatie-project'. Maar dat soort zaken worden door dit soort mensen niet als zodanig gezien: het is altijd de ruiter die fout zit. En dat klopt ook niet altijd.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:06

heb je gelijk in.

Maar wat ik vooral ermee wil zeggen is dat ik vind dat de mensen aan de kant het allemaal zo goed denken te weten. Dan denk ik bij mezelf, oke kom maar op met de tips. Daar gelaten of ik er wat aan heb. Maar kritiek leveren kan men wel, alleen vaak niet rechtstreeks naar degene die aan het rijden is. Dus achter de rug om en via via... dan heb ik liever dat ze het gewoon zeggen en dan kun je altijd nog bedenken of je er iets aan hebt.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 11:24

Lov: uit je reacties maak ik op dat je nog steeds niets geloofd van wat ik kan. Dat is je goedrecht en daar heb ik geen problemen mee. Maar waarom hecht je dan zoveel waarde aan wat ik schrijf en vind? Dat zou ik persoonlijk dus nooit doen.

Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is en blijft voor zijn eigen paard. Als iemand vind dat ik mijn paarden tekort zou doen, dan mogen ze van mij laten zien hoe zij dat tekort dan oplossen. Met andere woorden ik zou zo iemand een kans geven of beter het voordeel van de twijfel..........
Als ik dan zou vinden dat het niets is, zou ik die persoon blijven respecteren maar zou ik verder afzien van zijn adviezen.
Maar ik zou niet iemand continu blijven veroordelen zonder dat dat onderbouwd zou zijn. Dat zou ik zien als een tekort koming van mezelf. Dus ik laat iemand de kans om het te bewijzen ookal zou ik het niet geleoven of ik zou die gene blij laten zijn met zijn idee en afstand houden. Maar door blijven zeuren en dingen verdraaien zonder echt te begrijpen wat iemand bedoeld zou mijn eer te na zijn. Nee, dan mocht die persoon dat wat hij zegt komen bewijzen....of niet natuurlijk!

GK: Ik vind de grootste fout van een ruiter dat hij zijn eigen principes hoog houdt ten koste van het welzijn van het paard. Met andere woorden iets wat een ander wel schijnt te kunnen, systematisch blijven ontkennen, omdat de angst dat die persoon in de praktijk toch blijkt te kunnen wat hij beweert. Dat zou dus betekenen dat een ruiter zou moeten toegeven dat hij toch best een aanvulling nodig had.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, carina, Pellelilly, Vagabondo en 37 bezoekers