vraag mbt hooien van land en st jacob

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

vraag mbt hooien van land en st jacob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 17:57

Bij mij op stal hadden we een weiland van 1 hectare dat vol stond met dat st jacobskruid.
Nu heeft de stalhouder dat er allemaal uitgetrokken met wortel en al met een stel mensen op 1 dag. Echt niet een geel plantje zag je meer.
Nu is mijn vraag, kan dit land nu gehooid worden en kan het hooi gegeven worden aan paarden?

Alvast bedankt voor reactie

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:11

Persoonlijk zou ik daarvan nog geen sprietje willen hebben, maar ik ben daarin echt een zeikerd....betaal liever 2x zoveel als ik weet dat het goed is, dan enig risico te lopen.
Bij mij in de wei staat het niet, maar de bermen in de buurt heb ik ook die kloteplant er uit getrokken, en dat valt toch niet mee soms heb ik gemerkt. Het is echt moeilijk om alles weg te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:37

Je moet zelf zien of je het risico het waard vind, ik kies zelf voor graszaadhooi, daar ben je veel zekerder ervan dat er geen giftige kruiden tussen zitten, maar allemaal hetzelfde grassoort. Als het echt geheel allemaal weg is, zou het in principe moeten kunnen ja... Het is maar wat je zelf wilt.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:46

Je zou het kunnen doen, maar wat als ze nou wel een plantje vergeten zijn oid? Ik zou met veel te veel zorgen het hooi voeren...

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:49

Dit kun je nu gerust gaan hooien. In groeistadia is het gras bestand tegen het gif. Maar zodra het gedroogt is niet.
Je kunt het nu gerust hooien. Geen zorgen!!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:56

Oh klaar dan, dat wist ik niet!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 08:11

Ok, bedankt voor reactie. Ik dacht zelf ook dat het hooi wel ging. Maar zat nog erg te twijfelen. Ik heb het land voor het maaien zelf gezien, er stond geen een jacob plantje meer in. Echt alles was weg. Ik vroeg me alleen af of dat kruid ook het gras zou vergiftigen als het erbij staat in het weiland... niet dus, bedankt!!

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:33

Ik zou het niet als hooi geven.
Als je een plantje vergeten bent verspreid het gif zich door het hele hooi.
Kijk op www.paardnatuurlijk.nl onder het hoofdstuk kennis staat een heel stuk over dit kruid.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:15

Ik zou het risico ook niet lopen, wat dat betreft ben ik ook echt een zeikerd...
Ik wil alleen maar hooi/kuil van eigen land of van iemand die heel erg pietje precies is met het hooiland.
En ja, dat is een stuk duurder dan mijn vorige leverancier.
Voor mij ook absoluut geen natuurhooi/vogeltjeshooi meer

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:48

NEE, absoluut NIET! Het gevaar van dat plantje is juist dat als je ze eruit trekt, hij alsnog zaadjes gaat maken en dit razendsnel verspreid. De restjes die nog tussen het hooi zitten verliezen hun vieze smaak en worden dus door de paarden opgegeten. Dit is dodelijk bij een bepaalde hoeveelheid.
Hier staat bij medisch een sticky over met heel veel duidelijke informatie. Zou dit snel lezen en printen en aan de staleigenaar geven. De zaadjes kunnen zich trouwens kilometers ver verspreiden, dus houdt ook de andere stukken land nauwlettend in de gaten.
Je merkt het pas als het te laat is.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 22:14

ok daar zit ook weer een stuk waarheid in wat kyona zegt.
Ik ga het niet doen dus...

Zit er toch een beetje mee. Liever onbezorgd hooi voeren deze winter!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:21

Levensgevaarlijk!
Eén klein stukje is al genoeg gif voor een paard!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:26

Het heeft hier zelfs in de plaatselijke krant gestaan..
Dat het onverstandig was om paarden hooi te geven waar ook St. Jacobskruid groeit..
Ikzelf persoonlijk zou het niet voeren uit voorzorg.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 22:27

nee ik ga het ook niet voeren. Ik voel me er zelf niet lekker bij, zeg maar.... Dacht eerst van: zal wel meevallen als alles eruit is. Maar wil nu het risico niet nemen...