Eindelijk weer gelongeerd, maar.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Eindelijk weer gelongeerd, maar.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 09:11

Omar is eindelijk (zo goed als) beter, ik heb 'm gisteren sinds lange tijd weer gelongeerd 10 minuten lanterfanten en 10 minuten met bijzet. Maar nou zie ik bij Omar dat hij met de bijzet niet echt over zijn rug komt, sterker nog hij probeert 'm eruit te drukken. Soms loopt hij een klein stukje wel over zijn rug en dat verschil, dat zie je echt super goed.
Met de bijzet houdt hij voor mijn gevoel zijn hoofd te hoog en opgekruld. Ze zitten op het lost maar ik zou 'm graag (zeker in het begin) van het longe werk lager zien lopen met zijn koppie (en dat hoeft dan van mij niet eens in de krul, zo lang hij zijn rug maar gebruikt.
Ik bevestig de bijzet aan de singel net onder de zweetbladen. Ik heb het ook nog geprobeerd door aan de buitenkant de bijzet te doen en aan de binnenkant de longeerlijn via het bit naar de singel.
Moet ik misschien een andere hulpteugel gebruiken? Of andere maatregelen nemen. Wie heeft er tips?
Hij is wel erg goed voorwaarts!

:evaw:


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:16

Gebruik liever touwtjes. Neem ongeveer 5 meter touw (ff goed nameten) en bevestig een eind aan de stoot van je zadel, via de bitring naar je singel tussen zijn benen (koop een losse bevestiging voor een slof aan een singel met een handig ringetje) en weer via de bitring naar de singelstoot. Touwtje niet vastzetten onder bij de singel. WErkt bijna altijd goed. Ander het boekje longeren van Haanstra kopen, ook erg leerzaam.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:28

Misschiens eens proberen met een Gogue of een Chambon? Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de pessoateugel maar ik weet niet of dat dit probleem verhelpt. Je zou evt ook je bijzetteugels wat tussen de benen door vast kunnen maken.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:51

ik gebruik bij meron ook de pessoa omdat hij zijn rug wegdrukt als ik hem gewoon longeer of met elastiek.
de pessoa werkt super, hij houd zijn koppie mooi op de goede hoogte rug mooi bol en ontspannen en de achterhand er ver onder.
het heerlijke van deze teugel is dat ze er niet op kunnen gaan hangen doordat er katrollen aanzitten, dus hij moet ook echt op zijn eigen benen lopen.
ik merk echt een verschil, mischein kun je dit eens proberen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 16:40

Ik ga dan idd ook voor de pessoa. Als je ze alleen van voren vast zet heb je heel snel de kans dat ze a.h.w. de achterhand 'vergeten' en die dus lekker er achter aan laten lopen. Maar ik wil die achterhand er juist bij hebben en natuurlijk dat ze de rug gebruiken. Dan is dus de pessoa ideaal. (naar mijn meningdan)
Ik denk dat dat ook wel goed zou werken bij jou paardje. Niet te strak in t begin natuurlijk want zoals ik het begrijp is dit weer het begin van een training??..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 16:42

je moet hem juist iet voorwaarts houden.

Mijn paard wilde absoluut niet lang en laag en gebruikte een gedeelte van zijnrug verkeerd. Ik moest hem juist heeeeel langzaam laten draven zodat hij op vier benen gaat lopen. Het ziet er heel raar uit want ze lopen bijna kreupel maar dan moeten ze hun hele lijf gaan gebruiken. Binnen 3 a 4 x was het ruggebruikt veeel beter en gebruikte ook zijn achterhand.
Hij mag best terugvallen in stap dan laat je hem even rustig stappen en dan weer weg draven. net zolang dat hij gaat ontspannen en mooi gaat draven.

Hoe harder een paard draaft hoe meer hij zijn rug kan wegdrukken en uit elkaar kan gaan lopen.

Ook onder het zadel had ik an deze oefening veeel baat.

Succes Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 17:43

het kan zijn dat ik het fout heb, maar ik heb het idee dat je hem na een lange tijd stilstaan weer één keer gelongeerd hebt. Zo ja: laat hem een tijdje wennen en zo, het kan niet in eens weer goed zijn. Probeer hem rustig los te werken en meer te verzamelen. Zo nee: Dan heb ik het verkeerd begrepen en moet je de rest als niet gelezen beschouwen!!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 21:06

Nope hij heeft eerst regelmatig losgelopen (in de bak) en af en toe heb ik 'm even rondgeslingerd. Nu ging ik 'm voor het eerst weer "echt" proberen wat te laten doen. Maar dat pikte hij niet zo.
Ik heb Pris haar tip gebruikt (onder het zadel) en ... HET WERKT! Alleen op zijn moeilijke kant sputtert hij nog wat tegen. en hij vindt ingewikkeld om wel actie te houden maar niet hard te gaan. maar hij komt grote delen van lekker door zijn rug Lachen Een nadeel, hij is weer verkouden. 't is maar een heeeeel klein beetje maar ik doe toch maar voorzichtig. Verdrietig

:evaw:

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:44

misschien een beetje laat én offtopic, maar nog even een toevoeging aan Eleonoor: dat 'slofstukje' kun je ook vervangen door een spoorriempje, werkt net zo goed en is iets goedkoper (arme student hè Knipoog ) - een slimme tip van m'n instructrice!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:23

En ik ken ook heel veel mensen die gewoon een touwtje met of zonder ringetje gebruiken!

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 21:36

misschien kun je hem inderdaad eens met touwtjes longeren, vind ik erg handig omdat je je paard dus goed laag in kunt stellen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 12 bezoekers