QH "hengstenkeuring" e.d.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

QH "hengstenkeuring" e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 10:29

naar aanleiding van [WN] halter =keuring?

Ik dacht dus altijd dat de halterklasses hiervoor waren, maar er zijn dus geen premies of iets te halen.
Ook heb ik eigenlijk nog nooit van een QH hengstenkeuring gehoord.
Wanneer mag je dan met je hengst dekken?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:37

stef schreef:
Wanneer mag je dan met je hengst dekken?

Altijd!
En als hij er natuurlijk zin in heeft Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 10:50

Dus stel, ik heb een QH hengst, met een onderbijt van 2cm en 4 kromme poten, blind, doof, etc Tong uitsteken

Dan mag ik daarmee dekken?? (voor een veulen met papier)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:54

Ehhhhh je moet dan alleen nog wel een merriehouder zo gek zien te krijgen dat hij/zij daar intrapt Haha! Maar in principe kan dat ja.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:57

En je moet hem even de juiste weg op helpen want als hij blind en doof is dan is het gaatje misschien een beetje moeilijk te vinden Tong uitsteken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 10:58

hey, hij kan nog wel ruiken Tong uitsteken

Maar waarom worden bij andere rassen hengsten helemaal geselecteerd op erfelijke dingen enzo, en bij de QH niet?

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:59

Klopt, dat mag.
Je mag ook met een merrie fokken met een onderbijt van 2cm en 4 kromme poten, blind, doof etc. voor een veulen met een papier.

smax
Berichten: 3139
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:06

tsja en er zijn echt nog mensen die zoiets doen, zelden maar het gebeurt, het resultat stond op de zuidlaardr markt, en de fokker was er nog trots op ook

smax
Berichten: 3139
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:11

Verward foutje van mij ik vergat er bij te schrijven, dat het met meerdere rassen gebeurt, op de zuidlaarder markt stond dan ook geen Quarter!!!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:09

Het quarterhorse stamboek is een prestatie stamboek, geen ´schoonheidsstamboek´. Er wordt dus gekeken naar de prestaties van zowel de hengst en net zo belangrijk, de merrie op wedstrijden en natuurlijk ook naar de prestaties van de nakomelingen.

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:17

Ja stef en hoe je het ook wend of keerd overal zitten broodfokkers tussen, maar neem van mij aan als merrie houder ga je eerst wel even kijken welke hengst je gaat nemen voor een dekking.
of je moet zelf voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en dan fok je en dek je met alles.
zo krijg ik als hengstenhouder regelmatig vragen van "paarden liefhebbers"om een dekking met mijn paint- en quarterhengsten voor niet rasgerichten ponnies-dravers en halfbloed wpners, en het mooiste is nog dat ze kwaad worden als je het niet doet ( en ik doe het pertinent niet!!!)
maar ik heb mijn hengsten wel laten keuren en fotograveren voor ik er mee ging dekken en tevens bloed onderzoek gedaan naar evt. erfelijke ziektes, dus er is wel een keuring, maar die is vrijwillig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:29

Piggeljay, als jij het wel zou doen zou niemand dat erg vinden.
Ik weet van mensen die hun hengst daar wel voor ter beschikking stellen, maar met de normale dekbedragen die ze ook voor een raspaard zouden moeten betalen.
En ook in die situatie beginnen ze te sputteren, want dat is het ze dan ook weer niet waard Haha!

Bij de Western Rassen hangen er dan wel geen premies aan vast, maar als een paard het goed doet in de Halter kun je er wel van uitgaan dat hij correct gebouwd is en aan de rasstandaard voldoet. Gezondheid is dan ook een heel ander verhaal, helemaal in de USA, waar de paarden te zwaar zijn en verder ook vaak voor niets anders worden ingezet dan de halter.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:57

En omdat de Quarter een prestatie stamboek is en niet een keuring uitvoerd op hun hengsten stapel, wordt er met veel troep gedekt en met gevolg wordt er veel troep op de markt geduwd dat met been/hoeven gebrekken, met erfelijke ziektes (hier begin ik niet over!) en karakter gebrekken (en ja die bestaan ook bij de quarters, paints en appy's!).

Het is natuurlijk fijn om een hengst te houden ... eigenaren hebben vaak meer dunk van hun eigen omdat ze kunnen zeggen dat ze een hengst hebben ... maar als het dier geen meerwaarde heeft voor de ras moet het gewoon gecastreerd worden ook al heeft het schitterende papieren of een zeldzame of aparte kleur!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:33

Met dat voordeel dat, omdat er niet door een select groepje wordt beslist wat door mag in de fok en wat niet (wat ook met veel geld en politieke spelletjes gepaard gaat) er ook paarden aan bod komen die wel goed zijn en capaciteiten bezitten.
Er is voor elk systeem wat te zeggen. Bij de Quarters wordt de verantwoording bij de fokker gelegd. Aan iedere merriehouder de verantwoording om te vragen naar foto's bij de hengst, om de kijken naar characterproblemen bij hengst en merrie, en niet met merries te fokken die niet gezond zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:45

Inderdaad, waarom niet een minimum "prestatie" vereiste opstellen dat een mogelijke dekhengst aan moet voldoen ! Als hij door een volledige (zelfs DNA) onderzoek voldoet dan pas een 'Label' geven "Qualified for Stud Duty" of zoiets ? Dit legt de verantwoordelijkheid van de verbetering van de ras niet alleen bij de merriehouders maar ook bij de hengsten eigenaars. EN natuurlijk ..... aub geen grote kosten aan verbinden gewoon hoge eisen !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:49

Dan blijf je tegen het feit aanlopen dat het gewoon een kwestie van geluk is in wat voor handen een paard komt, of diegene er genoegen mee neemt om er buitenritjes mee te maken, of hem echt de sport in stuurt. Bij charactereigenschappen telt bij mij dan ook de werkwilligheid, en die komt pas naar boven als je echt met een paard aan de slag gaat. Alleen DNA die goed is, sperma dat goed is, foto's die goed zijn, is nog niet voldoende voor quality for stud.

Op het moment dat je hoge eisen gaat stellen gaat het in de papieren lopen. Wat denk je wat het kost om een paard rondom op de foto te laten zetten? Wat denk je wat het kost om een beetje mee te draaien in de wedstrijdwereld, of alleen al te adverteren met een hengst?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:15

Volkomen gelijk ... en ik zal, alhoewel in donder op mijn kop haal, durven te zeggen dat bij het westernsport (en fokken van quarters) vaak alleen over het geld gaat !

Het is natuurlijk een verschijnsel dat bij de andere paarden stamboeken ook is voorgekomen en sommige hebben ingezien dat met deze manier van werken, omdat heel vaak wordt kwaliteit geboren bij Jantje Piet om de hoek (!), juist de 'kwaliteit' van het ras verloren gaat.

Ik heb een vriendin met een quarter hengst die zijn 'papieren' heeft verdient in de sport, veulens geeft met zalig werklustig brave karakters en daarbij ook nog veulens die goed en stevig op hun 'poten" staan. Maar zij klaagt ook over de advertentie kosten, zeker van de QH hengsten boekje. OK dit is iets dat iedere lid dan ontvangt dus de bekendmaking is zeer verspreidt voor die hengsten die er in staan. Is dit dan al niet een vorm van 'separatism' (scheiding van koren en kaft) omdat de mensen met 'minder' kwalitatieve hengst dit te duur vinden ?

Waarom niet een site waar alle QH hengsten op staan met melding van 'bepaalde' eisen ... bijvoorbeeld : prestaties, gezondheids tests, foto resultaten, enz enz.

OK hier kan je zijn 'karakter' wel weer niet zien of de werkwilligheid maar ik ben er van mening dat deze twee dingen heel sterk beinvloedbaar zijn door de omgeving. Let wel een grote deel is geerfd maar hoe de omgeving omgaat met de 'ruwe' diamand bepaald wat voor vorm de 'afgewerkt' diamand gaat krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:40

Nee, werkwilligheid is niet beinvloedbaar door omgeving. Dat zit er in, en daar loop je iedere keer tegen aan als je aan het trainen bent en het wat moeilijker wordt. Er zijn hengsten die je gemaakte fouten niet vergeven, die iedere keer met je in discussie gaan, en die dat charactertrekje helaas ook doorgeven. Aan de ruiter is het of hij daar zin in heeft of niet, en of hij daar mee om kan gaan.

Laten we eerlijk wezen, Nederland en Belgie zijn te klein voor het aantal aangeboden hengsten. De marketing van een hengst moet goed in elkaar steken en op het moment dat hij niet meer op wedstrijden wordt getoond is hij uit de aandacht verdwenen. Niets is meer aan mode onderhevig dan een dekhengst. En als je al een veulen fokt van een hengst die op het moment van dekking helemaal HOT is, op het moment dat de nakomeling de ring betreed kan de hengst al helemaal NOT zijn.

Het fokken met modehengsten zul je overal tegenkomen. Echte kwaliteit bewijst zich wel. Alleen zal in Nederland er niemand echt rijk van worden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:18

Alhoewel ik je gelijk geef in bijna alles wat betreft werkwilligheid ben ik verschillende keren een andere verhaal tegengekomen. Een van de vele voorbeelden die ik kan geven: Een paard die van eigenaar verandert omdat die persoon niet om kon gaan met het paard, paard is lui en rondom dwas als het een zadel ziet (altijd ontsnappings pogingen in stal en weide), een vecht partij na de andere. Paard wordt vrij goedkoop verkocht omdat het gerucht zich al heeft verspreid. Nieuwe eigenaar verandert voeding patroon ... veel meer weidegang en sociaal contact (krijgt eigenlijk een wei maat), past training schema aan (helemaal 'back te basics' met veel buiten training en weinig bak rijden) en er is veel meer persoonlijk contact met het paard. Gevolg ... binnen 2 maanden was het echt een andere paard ... ziet werk als licht, loopt naar mensen toe zelfs als die afkomen met een halster, loopt nu net onder de top internationale niveau. Deze paard is wel geboren met een zeer hoge intelligentie en een goede basis karakter maar is in de verkeerde handen gekomen ... niet slechte maar gewoon onkundigen ... die niet wisten hoe mee om te gaan !

Het kwestie van mode hengsten is juist een van de punten ik bedoelde. Omdat ze goed "presteren" komen ze in de spotlight en iedereen wilt een veulen ervan ... maar of de hengst "goed" is op andere vakken (gezondheid, karakter, benen, enz enz) wordt niet naar gekeken.
Vroeger kreeg de hengst van mijn vriendin, toen hij in competitie liep, een gemiddelde van meer dan 20 merries ter dekking op een jaar, maar nu dat hij niet meer voorkomt is dit (buiten eigen merries) 2-4 merries.

Als men eerlijk is dan geeft men grif toe dat rijk worden van paarden fokken is een droom maar in de harde realiteit van deze wereld gebeurt het niet zonder dat er een zeer rijke sponsor achter je staat.