Help! Paard sloopt zichzelf op stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Help! Paard sloopt zichzelf op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 16:04

Volgens mij is mijn paard een soort van masochist of iets dergelijks.

Ze slaat op stal, maar alleen als er mensen bijvoorbeeld voor haar box een praatje met elkaar maken oid. Dan wordt ze boos en begint te slaan, maar ook met haar heupen keihard tegen de muur aan te vallen, ze stopt haar hoofd onder de voerbak en slaat dan met volle macht omhoog.

Naarmate ze zich meer verveelt, wordt dit erger. Nu heeft Silly een hoefzweer die aan het genezen is, en moet dus rustig aan doen. Ze mag nu (na een week) een uurtje op de wei met een hoefschoen aan... maar dat is lang niet genoeg!
Ze verveelt zich te pletter en als resultaat ligt haar hoofd, hakken, knieën etc. open. Op haar heupen zitten dikke bloederige bulten en ik vrees voor allebei haar ogen Verdrietig

Dit is niet per ongeluk, dit doet ze echt moedwillig en het wordt nu, met die rustperiode, steeds erger. Ik probeer haar echt 4 keer per dag uit de stal te halen, poetsen, wandelen, even naar buiten, etc.
Het is aandachttrekkerij, als ze voer krijgt is het (even) over. Maar als je het negeert gaat ze rustig door totdat ze aan alle kanten open ligt.

Als iemand hier iets op weet zou ik echt heel dankbaar zijn!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:17

Geen brok meer voeren, maar de hele dag zoveel hooi als ze wil. Misschien dat ze zich dan wat minder verveelt.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 16:19

Ze krijgt al geen brok meer. 3 keer per dag een handje muesli, als de anderen wel eten krijgen Haha!

Op een gegeven moment is ze het hooi zat, sleept het door de hele stal heen en staan er weer een paar nieuwe deuken in de muur.

Dat ze nog geen hersenschudding heeft verbaast me echt... gekke knol

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:23

Missouri schreef:
Ze krijgt al geen brok meer. 3 keer per dag een handje muesli, als de anderen wel eten krijgen Haha!

Op een gegeven moment is ze het hooi zat, sleept het door de hele stal heen en staan er weer een paar nieuwe deuken in de muur.

Dat ze nog geen hersenschudding heeft verbaast me echt... gekke knol



Dan weet ik het ook niet meer hoor. Kan je niet buiten een stukje van 5 bij 5 afzetten? Kan ze toch een beetje buiten staan.

zuster
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:51

wij hadden ook een paard die deed precies het zelfde en die hebben we verkocht en op de nieuwe stal deed die het niet meer.Misschien vind ze de stal dus niet leuk? staldwang?

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:10

Wat Pipo zegt, naar buiten ! Mag ze niet langer op het land, misschien op een klein stukje. Of in een paddock ?

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

Iloubeth

Berichten: 8
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:16

Heb je al speeltjes geprobeerd zoals een biks bal kan je heel weinig biks in doen maar ze moet hem wel rond draaien om er wat uit te krijgen of inderdaad in een paddock dat ze toch haar ei kwijt kan

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:40

ja idd speeltjes zoals zo'n bixbal, of een jollybal, bal ophangen of een liksteen ophangen en anders iets zoeken waar ze veel naar buiten kan met andere paarden

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:50

staat ze op stro of op zaagsel? En kan ze andere paarden zien en ruiken? Misschien dat dat al zou kunnen schelen, is ze iets minder alleen!
Ik zou inderdaad ook voor speeltjes gaan. Je kan ook een pion in der stal doen, vinden ze vaak ook leuk om mee te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:27

iets kalmerends geven en zorgen dat ze niet alleen op stal is.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:03

in dit geval vind ikzelf dat je haar best op de wei kan zetten, zet een klein stuk af zodat ze minder bewegen kan, ze heeft misschien die hoefzweer, maar als ze zichzelf helemaal kapotslaat op stal ben je verder van huis.

in dit geval zal ze traumatische ervaringen hebben waardoor ze een zogenaamde "tic"heeft overgehouden.( slaan etc op stal)


misschien druppels van bach? dit kun je proberen, weet alleen niet welke je zou moeten geven, ook een andere stal ( andere plaats,waar t rustiger is)

heb ene merrie gekend die dit had, we hebben haar op een rustige plek neergezet en iedereen verboden om bij haar te komen, zo was de merrie happy en wij ook...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:08

Ik zou haar gewoon buiten zetten, dan kan je altijd nog zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat ze gaat rennen, de schade die ze dan eventueel op zou lopen omdat je haar te vroeg in de wei zet zal (lijkt me) nooit groter zijn dan die ze zichzelf nou aandoet.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:20

Mijn fjordje had ook een paar keer een hoefzweer en zij mocht wel gwoon naar buiten met een hoefschoen/hoefzak..

gr

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 12:24

Bedankt voor alle adviezen. Gelukkig mag ze nu met een hoefschoen aan wel even naar buiten.

Probleem met speeltjes is dat ze daar niets aan vindt. Ze sloopt ze in 5 minuten, om ze vervolgens te laten liggen in een hoekje Haha!
Ze staat op stro, kan door een luikje neuzen met de buurman en de overburen kan ze duidelijk zien. Ik zou zo graag willen dat het bovenste traliedeurtje open kon, maar dan sloopt ze de hele onderdeur...
Ze heeft absoluut geen traumatische ervaringen! Als er 1 paard is wat nooit iets heeft meegemaakt dan is het Silly wel...

Op de wei kan ze dus ook maar een uurtje. Zodra ze het zat is, doet ze hetzelfde als op stal: trappen, tegen de afrastering aan knallen (ook al staat er stroom op).
Daarna gaat ze rennen en helpt ze zichzelf compleet over de zeik Boos!

Ik denk dat ik die Bachdruppels maar ga proberen... dit is echt geen doen meer.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:47

Neem dan de bachdruppels waar heel groot SNURK op staat ofzo, dat ze goed kalm wordt ervan Knipoog.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:51

én een rustgevend muziekje in der stal Verward

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 13:09

Lov: ik heb ook nog een emergency-pakketje Ritalin, zou dat beter helpen? Knipoog

Sprintje: de radio is eng, ik heb eraan gedacht een violist in te huren, maar die zal ze ook wel naar het rijk der hemelen slaan... Schijnheilig

Serieus, ik probeer echt alles, maar het wordt gewoon niet minder. Ik overweeg zelfs een paardenfluisteraar in de arm te nemen om te vragen wat er nou precies dwars zit...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:20

Heb je de stal iig al bekleed met rubber (om de schade zo veel mogelijk te beperken)?

Het lijkt me vreselijk om dit te moeten aanzien, je wordt er als eigenaar behoorlijk moedeloos van.

[o]

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:47

Je kunt ook het rustcompositum van de Groene Os proberen. Twee schepjes en je paard doet geen stap meer... (wat bij ons toen niet helemaal de bedoeling was Bloos )

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:35

Missouri schreef:
Lov: ik heb ook nog een emergency-pakketje Ritalin, zou dat beter helpen? Knipoog

Sprintje: de radio is eng, ik heb eraan gedacht een violist in te huren, maar die zal ze ook wel naar het rijk der hemelen slaan... Schijnheilig

Serieus, ik probeer echt alles, maar het wordt gewoon niet minder. Ik overweeg zelfs een paardenfluisteraar in de arm te nemen om te vragen wat er nou precies dwars zit...



Radio dag en nacht aanhouden daar moet ze dan maar gewoon aan wennen. Verder is de week volgens mij bijna voorbij. Dus dan kan ze weer gewoon aan het werk.


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:45

Mocht je toch nog problemen ondervinden deze week dan kun je eens Pavo Nervo (control ?) proberen. Mijn tweejarige arabje was na haar verhuizing zo van slag dat ik dit heb geprobeerd. Advies is wel als je dit produkt probeert, niet te veel geven, minder dan op de bus aangegeven staat. Mijn paardje stond nl. met die dosis te wankelen in het land Lachen

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:47

je hebt toch ook van die stallen waar al het geluid in dooft, dat je niks hoort?? mischien vindt ze het wel leuk dat geluid zo, mischien dat proberen(wel ontzettend duur ja )

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:02

nerv control van pavo ?

ik weet wel een paard die met rijden een stuk makkelijker er van werd

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

dorothee
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: brasschaat Antwerpen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:37

leg er bij deze hitte een dun dekentje of doe ze een stootbandage aan en doe der hoefschoentjes en etc. om

zet ze in de weide met een hoefschoen aan
geef der snachts een erg grote box!

je heb volgens mij een hyperactieve merrie heb je al veel met er gespeeld? zet ze in de paddock met een voetbal laat ze zich der me uitleven!

de hemel op aarde bevind zich op de rug van paarden

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:42

Toen Lan niet mocht lopen vanwege haar gebroken bot en de diepe wond in haar hoofd (de paardenmishandelaar) werd ze ook steeds gekker in de stal. En dat voor mijn coole merrie.

Uiteindelijk hebben we een piepklein weitje afgezet (iets groter dan de stal) en haar bij de andere paarden naast de wei gezet. Het was over en uiteindelijk hield ze zich een stuk rustiger dan in de stal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers