Konijnenren bouwen, ideeën zijn welkom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
capopjekop

Berichten: 30648
Geregistreerd: 30-11-03

Konijnenren bouwen, ideeën zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-09 16:40

Ik kijk al heel lang jaloers naar sommige rennen die langs komen op bokt. Voorheen hadden mijn twee konijntjes een hok binnen van 2x3. Daar konden ze heerlijk rennen en spelen. Nu hebben ze een kleiner buitenhok en ik vind het sneu dat ze nu niet lekker kunnen dollen. Ik heb voorgaande jaren wel een verplaatsbare ren gehad, maar dan kunnen ze nog niet echt losgaan.

Helaas is mijn moeder erg zuinig op haar tuin en de enige plekken waar geen bloemen en planten staan, daar liggen weer buizen van de besproei-installatie. Na veel wikken en wegen heb ik eindelijk een mooi plekje gevonden en toestemming van mijn ma. Net heb ik dus even alle spullen gehaald en het graven gaat morgen of maandag van start. Ik heb er zin in en hopelijk kunnen mijn konijnen dan lekker genieten van de ruimte.

Ik ga 30cm uitgraven en daar gaas opleggen en de zijkanten worden van volièregaas. Wat mag er nou niet in een leuke konijnenren ontbreken? Brand los zou ik zeggen :P
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 27-06-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt


NicoleHorses
Berichten: 3189
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Midden Nederland

Re: De verbouwing kan beginnen (konijnenren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:58

Oeeeh wat leuk zeg! :)
veel plezier voor je konijnen! en ik hoop dat het een succes word! :D

Blaxton Oliver: M1 + 7

Frances

Berichten: 4749
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: schijndel

Re: De verbouwing kan beginnen (konijnenren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:10

Leuk :)) benieuwd naar het resultaat :)

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Re: Konijnenren bouwen, ideeën zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:24

hmmm... misschien leuke buizen erin doen, en af en toe een wc rol geven vinden ze ook meestal wel leuk, en dan vullen met hooi en snoepjes er doorheen.
Ik ga zelf binnenkort ook een ren maken, alleen heb ik geen toestemming van paps om de tegels eruit te halen... dan maar op de stenen. Ik ben erg benieuwd hoe jij hem maakt, kan ik ook ideeën opdoen.

Lezen, schrijven en de realiteit

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:40

Een tunnel en een plateau waar ze zowel onder als op kunnen zitten. Er op hebben ze dan een mooi uitzichtpunt, dat vinden sommige konijnen erg leuk.
Een deel met tegels is wel praktisch voordat je hele ren een modderpoel is.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Konijnenren bouwen, ideeën zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:51

Werk inderdaad ook wat de hoogte in. Met een paar dikke boomstammen (die je ooknog kan uit hollen als je dat leuk vind), en een paar planken kun je een heele stellage maken waar ze op kunnen klimmen, waar ze tussendoor kunnen, en waar ze in kunnen schuilen. Als je de hoogte in gaat, creeer je ook meteen meer ruimte voor de konijnen.
Als je wil, kun je zoiets ook doen de diepte in. Met bv een plastic krat en een dikek buis, kun je ze alvast een eigen hol in de grond geven. Je kan het zelfs nog leuker maken door verbindings stukken te halen, en een heel doolhof onder de grond te maken van plastic buizen. Vinden de konijnen harstikke leuk, is heel natuurlijk voor ze, en ook veilig omdat plastic buizen lekker stevig zijn en dus niet in zullen zakken. Wel ff opletten dat je het zo maakt dat water eruit kan ontsnappen, anders loopt het allemaal vol als het flink regend, en dat is natuurlijk niet te bedoeling. Om dat te voorkomen, zou je het buizen systeem oook aan de bovenkant van de ren kunnen ophangen. Zelfde idee, alleen moeten ze dan omhoog klimmen ipv naar beneden, en dat loopt dan iig niet vol.

Verder kun je misschien 2 of 3 kleinere stukjes aan de ren doen die je kan afsluiten. Als je daar dan een soort van kruidentuintjes in maakt, kun je ze afentoe lekker van verse kruiden laten genieten, en doordat je er meerdere hebt en je ze kan afsluiten, kun je zorgen dat ze het niet helemaal kaal eten zodat de plantjes overleven, en dan hebben zowel jij als de konijnen lang plezier van de plantjes.

en verder, iets ingewikkels maken voor het konijnenvoer is ook altijd leuk. Zo zorg je dat ze zich bezig houden en is de kans dat ze teveel eten ook meteen een stuk kleiner. Een bal waar voer in kan wat ze dan moeten rollen om het eruit te krijgen ofzo kan wel leuk zijn.

Veterinary Educational Training: Theorie lessen voor jong en oud over de basis van het paard, Natural Balance hoefbekappen en locomotie diagnostiek.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:52

Ik zal binnenkort eens proberen een foto te maken.

Ik had twee kipjes maar die vonden het bij ons niet zo leuk want die braken steeds uit :o ze zijn terug naar de kinderboerderij en lopen weer op het land te scharrelen.

Inmiddels hebben we een konijntje gekocht van 10 weken en gelukkig gaat dit prima. Wij hebben een uitloop; een paddockje zeg maar van 20 m2. Daarin staat een ren met een waterdicht dak en een hok voor 's nachts. In de ren heb ik stenen liggen want daar eet hij en kan hij droog zitten in de 'paddock' ligt zand en een klein stukje ook wat tegels waar wij dan lopen bij het binnenkomen. Om de paddock heen, heb ik houten palen geslagen en afgezet met gewoon gaas (van dat groene) en aan de onderzijde een stuk kippengaas want anders wringt het konijntje zich er nog doorheen. We hebben een leuk houten poortje om binnen te komen. Het zand is wel fijn want dan kan hij graven. Maar omdat het gewoon zand is kan hij niet verder graven want het glijdt zeg maar weer terug. Ook kan hij er zo lekker in rennen samen met ons hondje. Binnenkort komt er een vrouwtje bij maar eerst even knip-knip :x

Veel succes!


R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Konijnenren bouwen, ideeën zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:58

ik heb er altijd een paar takken mt bladeren in het hok liggen en 2 stoeptegels en een grote binnenhok ;)
bij mij is het niet uitgegraven en groeit er gras en paardenbloemen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, GoogleAdsense, m0niekkkie, YandexBot en 158 bezoekers